Jos isovanhempi uhkailee ruumiillisella kurituksella,

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja metsänpeitto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

metsänpeitto

Vieras
niin mitä te teette?

Mua vieläkin korpeaa se, että viimeksi kun olimme mummolassa meidän 3-vuotias meni ja napsautti kiellosta huolimatta videot päälle. Tai ei se korpea, vaan se että appiukko karjaisi lapselle että nyt tulee selkään :|

No joo, lapsi ei ymmärtänyt että mitä vaari sillä tarkoitti, kun ei ole saanut selkäänsä eikä häntä sillä ole uhkailtukaan. Eli lapselle se on jotenkin täysin abstrakti käsite, luulee että hänen selkäänsä tulee joku istumaan tms.

Mutta mua vaan kiukuttaa |O Eikä ollut ensimmäinen kerta, esikoiselle pienenä vaari sanoi, että uskotko vai pitääkö antaa korvapuusti, josta lapsi tosin ajatteli että jos ei usko niin saa pullaa :|

Millä ilveellä se oikein menisi perille, että ei tarvi edes uhkailla noita lapsia, varsinkaan jostain niin idioottimaisista syistä kuin että lapsi laittaa videot päälle tai kiipeää rappuset ylös :headwall:

Kun on sanottu, mutta millä sen saa menemään perille asti?

Inhottaa myös siksi, että minä en sitten todellakaan luota siihen että jos lapseni olisivat siellä ilman meitä vanhempia, heihin ei käytettäisi ruumiillista kuritusta.

Ja minä olen kyllä itse pienenä saanut selkääni, ja ihan typeristä syistäkin, joten siksikin jo pelkkä uhkailu minua kuvottaa :ashamed: Ainoa ilo tässä on se, että lapseni eivät todellakaan tiedä mitä se tarkoittaa jos joku sanoo että saa selkään.

Jos teillä ei kerran sitä käytetä, voit hyvin ärähtää että meillä ei lapset saa selkään, ei kotona, eikä kylässä, ei omilta vanhemmilta eikä vierailta. Ja jos ei uskota, niin siihen loppuu kyläily hetkeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
lapsi tosin ajatteli että jos ei usko niin saa pullaa :|

:D

Meillä on tiukka linja tuon ruumiillisen kurituksen kanssa. Jos ei isovanhemmat meidän linjaa ymmärtäisi niin tulisi taukoa heidän luona käymiseen. Jos eivät yhdestä tauosta ymmärtäisi niin sitten toistettaisi kunnes viesti menisi perille.

Isovanhemmat ei uskalla uhkailla,tietävät minun mielipiteeni.
Miehen vanhemmille oli vieraita ja yksi miehistä tokaisi pojalle että jos riehutaan saat vyöstä ja solkipuolella niin että persusta punainen.
Liki etten tempaissut ukkoa turpaan.

Saa ja pitääkin sanoa ettei edes saa uhkailla saati sitten käyttää "väkivaltaa". Sittenhän ootte nesteessä kun lasta uhkaillaan ja mitään ei seuraamuksia ole, pian lapset huomaa tollaiset turhat uhkailut.

No jos tämä menee yhtä hyvin perille, kuin se että me emme ole uskossa, niin tätähän tahkotaan vielä seuraavat 10 vuotta :ashamed: :headwall:

Ohhoh, varsin kovapäistä porukkaa. :|
Mitä jos sanoisit että ruumiillinen kuritus on yksiselitteisesti laissa kielletty ja susta olisi harmillista joutua tekemään heistä rikosilmoitus. :whistle:

Hyvähän se on että joku edes uhkailee jos itse et osaa sitä taitoa.
Itse sanon aina tarvittaessa omalle penskalle että "äiti antaa kohta selkäsaunan!", ja yleensä meno hiljenee hetkeksi.
Ja millon uhkailen milläkin, tai kiristän..
Vanhat keinot käyttöön vaan, ja risuja taittelemaan. :D

Alkuperäinen kirjoittaja naksu:
Saa ja pitääkin sanoa ettei edes saa uhkailla saati sitten käyttää "väkivaltaa". Sittenhän ootte nesteessä kun lasta uhkaillaan ja mitään ei seuraamuksia ole, pian lapset huomaa tollaiset turhat uhkailut.

Mutta ei noi edes ymmärrä niitä uhkailuita. Ei he tiedä mitä tarkoittaa kun joku sanoo että saat korvapuustin tai että saat selkään (ai, leikitäänkö me heppaa?)

Ehkä mun pitäis antaa vaarille luunappi, kun ei puhe mene perille. Ehkä se sitten tajuaa, kuinka typerää tuollainen oikein on :|

Nyt ihan mielenkiinnosta kysyn että miten mielestäsi olisi pitänyt tilanteessa toimia? Eli lapsi ei tottele, millä hänet saa tottelemaan? Videoiden päälle laitto on pientä..mutta mitä jos olisi leikkinyt tulitikuilla? vääntänyt hellannappuloita, hakannut vauvaa? tökkinyt koiraa silmään?
Miksi lapsi ei totellut kun kerran kiellettiin?Millä lapsen saa tottelemaan? Mitä keinoja käytätte? ja miksi ne ei toimi jos ei lapsi uskonut kieltoa?

Sun isä?

Meidän isä on kyllä meille antanut selkään, useampia kertoja kun ollaan oltu pieniä. Mä vaan sitten kun olin sen ikäinen että olin oikealla korkeudella isään nähden löin takaisin, en itseni vaan veljen puolesta.

Ei ole sen jälkeen kajonnut meistä kehenkään, eikä uskaltaisi edes uhata..

Kun on sanottu, mutta millä sen saa menemään perille asti?

Inhottaa myös siksi, että minä en sitten todellakaan luota siihen että jos lapseni olisivat siellä ilman meitä vanhempia, heihin ei käytettäisi ruumiillista kuritusta.

Ja minä olen kyllä itse pienenä saanut selkääni, ja ihan typeristä syistäkin, joten siksikin jo pelkkä uhkailu minua kuvottaa :ashamed: Ainoa ilo tässä on se, että lapseni eivät todellakaan tiedä mitä se tarkoittaa jos joku sanoo että saa selkään.

tiukempi linja!!
Että joko tapaatte teidän tavalla tai ei ollenkaan. Ja sano suoraan että pelottaa tuoda lapset yksin kylään jos ei tiedä voiko luottaa.

ja vois keskustella siitä että lapsia voi rangaista muutenkin ku remmillä. Kerro teidän tapa sekä se että aikuisen tulee saada kunnioitus ilman väkivaltaa.
ei mullakaan oo oikeutta kaveria lyödä jos se tekee mun mielestä väärin! Miksi sitten lapsia kun kellään ei ole heihin sellaista omistusoikeutta että voisi väkivaltaa käytää.

olennäistä asioista myös keskustellut =)

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Sun isä?

Meidän isä on kyllä meille antanut selkään, useampia kertoja kun ollaan oltu pieniä. Mä vaan sitten kun olin sen ikäinen että olin oikealla korkeudella isään nähden löin takaisin, en itseni vaan veljen puolesta.

:laugh:
tässä kohtaa sun nikki ei sovi sit suhun ollenkaan .. nasu ;)

Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:
Sun isä?

:laugh:
tässä kohtaa sun nikki ei sovi sit suhun ollenkaan .. nasu ;)
Ei se sovi muutenkaan, ihan hätäpäissään joskus vuonna kaksi ja nakki keksitty. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Nyt ihan mielenkiinnosta kysyn että miten mielestäsi olisi pitänyt tilanteessa toimia? Eli lapsi ei tottele, millä hänet saa tottelemaan? Videoiden päälle laitto on pientä..mutta mitä jos olisi leikkinyt tulitikuilla? vääntänyt hellannappuloita, hakannut vauvaa? tökkinyt koiraa silmään?
Miksi lapsi ei totellut kun kerran kiellettiin?Millä lapsen saa tottelemaan? Mitä keinoja käytätte? ja miksi ne ei toimi jos ei lapsi uskonut kieltoa?

en oo ite viel törmänny lapseen jolle ei jäähy toimi. Oon päiväkodissa ollu töis. Ei se tietenkään heti toimi se on selvä. Mutta oon tavannu lapsia jokka on saanu selkään usein mutta se ei ole auttanut.

vanhemmalla lapsella vois miettiä et mikä se "paha teko" on ja miettiä mikä on rangaistus.

itse selkään saanu =) mutta oon todennut että aikuisen tulee kunnioitus saada ilmanväkivaltaa. Jos aikuista ei totella niin voi ehkö katsoa peiliin. Kukaan lapsi ei synny "pahana"/ilkeänä

ja tottelemattomuus kuuluu lapsuuteen. Siis rajoja kokeillaan jne. Mutta sairasta se on jos siitä heti selkään saa ja uhkaillaan

muoks.
ja tosiaan se lapsen kasvatus vaatii kärsivällisyyttä. ei se aina helppoa ole ja selkäsauna voi tuntua helpolta ja nopealta ratkasulta mutta ei todella sitä ole.

Toisto, toisto, toisto, toisto, toisto ja jäähy toimii melkoisen hyvin. Meillä ainakin.
Ja tarvittaessa saatan karjaista. :ashamed:

Nyt siis tarkoitin että toimii siihen lapseen, ei appiukkoon. :D

Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:

en oo ite viel törmänny lapseen jolle ei jäähy toimi. Oon päiväkodissa ollu töis. Ei se tietenkään heti toimi se on selvä. Mutta oon tavannu lapsia jokka on saanu selkään usein mutta se ei ole auttanut.

vanhemmalla lapsella vois miettiä et mikä se "paha teko" on ja miettiä mikä on rangaistus.

itse selkään saanu =) mutta oon todennut että aikuisen tulee kunnioitus saada ilmanväkivaltaa. Jos aikuista ei totella niin voi ehkö katsoa peiliin. Kukaan lapsi ei synny "pahana"/ilkeänä

ja tottelemattomuus kuuluu lapsuuteen. Siis rajoja kokeillaan jne. Mutta sairasta se on jos siitä heti selkään saa ja uhkaillaan
Jep. Ja mitä sillä saa aikaiseksi: lapsen, joka vanhempana lyö pahimmassa tapauksessa vanhempaansa. Niinkuin minä, vaikkakin kerran ja vaikka se oli hyvää tarkoittava asia, veljellä oli jalat sinisenä nahkaremmistä ja mä päätin että oli sitten viimenen kerta. Mutta aina se ei ole asiallinen lyönti, vaan lyönti saada vain tahtonsa läpi, oli se tahto sitten mitä tahansa.

Jep. Ja mitä sillä saa aikaiseksi: lapsen, joka vanhempana lyö pahimmassa tapauksessa vanhempaansa. Niinkuin minä, vaikkakin kerran ja vaikka se oli hyvää tarkoittava asia, veljellä oli jalat sinisenä nahkaremmistä ja mä päätin että oli sitten viimenen kerta. Mutta aina se ei ole asiallinen lyönti, vaan lyönti saada vain tahtonsa läpi, oli se tahto sitten mitä tahansa.
Mä olen myös ottanut lapsena turpaan. Opin mä siitä sen että väkivalta on oiva keino ratkaista ristiriitatilanteet. Onneksi ole viisastunut lasten myötä enkä heihin moisia keinoja käytä. Usein meinaa vanha tapa ottaa vallan mutta olen saanut itseni hillittyä. Kerran tukistin itseäni oikein kunnolla kun teki mieli tukistaa poikaa. Toimi hyvin, ei tehnyt enää mieli tehdä sitä pojalle.

Yhteistyössä