Jos ihmisen älykkyysosamäärä on 90, niin onko hän normaalia tyhmempi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ev
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="temi";27934819]mulla oli sama mensan netti testissä ja sen mukaa 89,7 % suomen väestöstä jää alle se oli sil 15 hajonnalla mut kattonu noita muitten osamääriä ni se mukaa melkee kaikki menee yli ton 131 mitä vaaditaa mensaa ja minkä voi saavutta 2% väestöstä :D
eli täl palstalla pyörii jotain huippuneroja :D[/QUOTE]

Mensan virallisessa testissa kaikki oikein tuloksella saa 135+ (99+ persentaali)eli ei kannata uskoa jos joku väittää saaneensa enemmän Mensan testissä. Korkeampaa tulosta etsivät voivat tehdä ns. B-testin jolla voidaan määrittää korkeammat tulokset.

Minä en saanut mensasta tulost. Ne ei kerro aina sitä. Kaikki muut testit ovat antaneet samoja tuloksia. Sain sellaisia 80 pisteen tuloksia Tieteen kuvalehdestä. Hyvin olen keittiössä pärjännyt töissä ja nyt kotona.

Naisten keskimääräinen älykkyysosamäärä on noin 98 ja miehillä 102. Kaikkien ihmisten keskiarvo on siten 100. Sellainen ihminen, jonka ÄO on 90, on aivan normaali.

Tein juuri Mensan sivujen nettinestin joka on suuntaa antava testi. 108 oli tulos. Meni hyvin monen kuvion kanssa ja tajusin mikä on seuraava kuvio, mutta sitten ne vaikeutui ja mulla meni mielenkiinto. Klikkasin lopuksi vain jotakin vastaukseksi. :D Mutta ihmeen monen kohdalla tajusin miten menee, n. 20 meni hyvin 35:stä. En oo matemaattisesti lahjakas ja tuollaiset loogista päättelykykyä vaativat jutut ei ole mua varten.

Mulla sujuu kielet ihan ok, mutta kaikkein lahjakkain olen kädentaidoissa. Neulominen, virkkaus, ruoanvalmistus, leivonta. Myös mielikuvituksen käytössä olen erittäin lahjakas. :D

Mulla meni alle jonkun rajan. Mä en saanu tulosta. Mä en tajua yhtään mitään niistä ja mä vaan joudun arvaa ja vaik tuijottais tunnin niin en mä tuu tajuaa. Mulla on lapulle kirjotettu tää kun pitää laittaa noi numerot että miten mä laitan ne. Mä pistin alussa aika useesti väärin. Mun keskimmäinen pääs läpi matikasta yläasteella niin et ne teki sille aina saman kokeen ja kauan et se pääsi. Mä oon kanssa ihan toivoton matikassa Mun veli haukkuu mut välillä tyhmänä ja siis niin tyhmänä et mä en tajuis mitään sen mielsetä. Kyllä mä tiedän asioita ja tajuan mut olis helpompaa kun tajuis. Mul menee hirveesti aikaa kelassa ja kaikissa tollasissa kun mä hoidan mun tyttöjen asiota. Mä sanoin että mä voisin muuttaa sinne asuu mun mielestä se oli hyvä juttu mut ei se nauranu yhtään. Mä en osaa rahoja ja mun vanhin kattoo mitä mä saan käyttää mä oon hirvee ostaa kaikkea kivaa ja se on ollu pahin ongelma ja mua varmaan vihataan kaikissa liikeissä.

Jonkun verran asiaan perehtyneenä silmiä ja päätä kirvelee, kun näin kirjoituksen ensimmäisellä sivulla, että Marilyn Vos Savant olisi jotenkin maailman älykkäin, lapsena se on ollut ehkä sen 228, nykyään arviolta 180+ luokkaa. William James Sidis [lukuisista testeistä huolimatta ei pystytty määrittämään, eli yli asteikon(250-300)]<-- harmittaa kun syntyi väärällä aikakaudella btw. Vahvana kakkosena Terrence Tao (230) Rispektit näille.

Nettitestit ja lehtien testit ja vastaavat ovat ihan höpö-höpöä. Niistä voi saada suuntaa eli jos pärjää poikkeuksellisen hyvin, niin saattaa olla ihan fiksu, mutta ne eivät todellakaan anna mitään tarkkaa äo-lukua suuntaan tai toiseen.

Me teimme aikanaan psykologian tunnilla jonkun tällaisen höpö-höpö-testin ja tulos oli suunnilleen, että puolet luokasta on neroja ja tyhmin oli syvästi kehitysvammainen. Jos oikeasti haluaa asian selvittää, niin sitten on mentävä tutkimuksiin, joissa alaan perehtyneet tutkijat tekevät erittäin standardoidut testit.

Sinänsä älykkyysosamäärä on mitattavissa ja sillä on luonnollisesti suuri merkitys niin yksilön kuin yhteiskunnankin kannalta. Yksilön kohdalla tosin vähemmän. Suurin osa ihmisistä tekee työtä ja elää normaalia elämää ihan siitä huolimatta onko älykkyysosamäärä 90 vai 110.

itselle on testattu aikonaan nuorempana 2x psykin lekurilla testit ja ÄO oli molemmilla kerroilla, vuosien väli testeissä 134 ja mensakin tuputti jäsenyyttään useammankin kerran kirjeitse mutta aina kieltäytynyt, sosiaalisen puolen taidot on kyllä huonot ja vanhemmiten siitäkin hiipunut mutta älykästä tekemistä pakko olla kokoajan lisää ja lisää tylsostyyn hetkessä jos ns,normi elämää vietän.taiteellinen hömppä ja muu huuhaa ei taasen kerro mitään älykkyydestä onneksi en osaa edes piirtää taidetta ja luoda mitäänm tyaidesontaa, ei ole älykkäiden ihmisten touhua.

86-95 on heikkoa keskitasoa, jos saa näin luokitella ilman, että asia herättää suuria assosisaatioita tai voimakkaita tunteita. 96:sta alkaa jo keskitaso. 98-100 on keskimääräinen suomalaisilla.

Omaa ÄO:ta on vaikeaa arvioida numeroina johtuen epätasaisesta kykyprofiilista, mutta voisin pitää realistisena lukuna 80-85 diagnoosini ollessa laaja-alaiset oppimisvaikeudet, joka tarkoittaa samaa kuin 80-luvulla käytetty heikkolahjaisuus-termi. Tosin psykologi ei missään nimessä riemastunut avatessani diagnoosia enemmän, koska eihän mistään heikkolahjaisuudesta puhuta ja pitäisi olla poliittisesti korrekti.

Itse pärjäsin ikätasolla loogisessa päättelykyvyssä sekä yleistietoudessa. Kielelliset taidot taas alle ikätasoa. Palikkatestiä tehdessä havaittu lieviä hahmottamisen vaikeuksia. Työmuistini on epätasainen. Psykologin luettelemat sanat taisin muistaa, kun taas hänen lukemat kaksi tarinaa sai montakin kertaa miettimään, että mainittiinkohan siellä se ja se. Käteni vapisi jatkaessani kuviota kynällä, mikä piti suorittaa ajastimen kanssa. Monista suomalaisista sananlaskuista olin pihalla. Prosessointinopeuteni oli lausunnon mukaan heikkoa keskitasoa, ja itse luulin sen olevan todella, todella heikkoa.

Koen kuitenkin olevani liian älykäs niilo22:en tai fiktiivisten tyhmien kuten Homer Simpsonin kaltaisiksi hölmöiksi. Kuitenkin olen liian heikkolahjainen pärjäämään edes ammattikoulussa, vaikka olen opiskellut ok arvosanoin ravintola-alaa tavallisessa ammattikoulussa ja ollut jopa töissäkin ja pidetty siellä. Tuntuu, että kiinnostukseni on niin kapeaa johtuen fyysisestä olemuksestani, joka ei sovi liian raskaaseen työhön. Kuitenkaan ei mitkään fyysisesti kevyet työt ole mahdollisia niiden vaatiessa kuitenkin matematiikkaa (eikä välttämättä riitä edes peruslaskutaito, jonka olen oppinut tajuamaan) ja älyä, jota minulla ei ole.

Sellainen 90-110 on niin sanotusti normaali, vielä tuon ulkopuolellakin olevat arvot ovat käytännön elämässä "normaaleja" ja tavanomaisia. Kannattaa myös muistaa, että ainakin ihan psykologien tekemissä älykkyystesteissä on monia eri osa-alueita, joten pelkkä älykkyysosamäärä kertoo aika vähän. Esim. neljästä ihmisestä, joiden kaikkien ÄO on tuo keskimääräinen 100, yhdellä voi suoriutuminen olla tasaisen keskimääräistä eri osa-alueilla, toinen voi olla muutamassa yksittäisessä asiassa todella heikko ja toisissa erittäin vahva, kolmas visuaalisesti lahjakas ja kielellisesti hieman heikko, ja neljäs päinvastoin kuin kolmas. Arvata saattaa, että näiden neljän ihmisen taidot ja kyvyt ovat samasta kokonaispistemäärästä huolimatta täysin erilaiset.

Netistä löytyy monenmoista älykkyystestiä, ja moni pitää itseään muita fiksumpana, kun tulos sellaisesta on 130 tai yli. Kannattaa kuitenkin noita tehdessään muistaa, että moni tuollainen paikka tarjoaa mahdollisuutta tilata maksullinen diplomi ÄO:staan. Tämä mahdollisuus saattaa HIEMAN vaikuttaa siihen, millaisia tuloksia testi antaa. Money talks and bullshit walks - kuvitteletteko, että kovin moni haluaisi maksaa 10-30 dollaria läpyskästä, jonka voi ripustaa seinälle, ja jossa lukee, että onneksi olkoon, älykkyysosamääräsi on 75 .
Sen voi ostaa lahjaksi.

Yhteistyössä