Jos hiljaisen ja kiltin lapsen mielestä opettaja on ilkeä, missä vika?

  • Viestiketjun aloittaja Rukoilijasirkka
  • Ensimmäinen viesti
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja Lipton^:
Ope saatetaan luulla ilkeäksi, jos joutuu korottamaan ääntä ja komentaan olemaan lapsia hiljaa. Ekaluokalla on oppimista, miten käyttäydytään opetustilanteessa, enkä yhtään ihmettele, jos ope korottaa ääntä välillä, varsinki jos luokkaan kuuluu niitä 'hyperaktiivisia' :D

Mutta minä itse oon kyl käyny kaikkien opettajien kanssa keskusteluita siitä, että miten lapset osaa olla koulussa, onko ongelma-aineita jne, kiitosta olen opettajilta saanut, koska olen kiinnostunut lapsieni koulunkäynnistä
Lapseni on neljännellä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Ai teen lapselle hallaa, kun en mene puhumaan opettajalle? Miten? Miten se muuttaa tilannetta, jos en tee asialle mitään?
Sä tavallaan ruokit sitä poikasi asennetta, että ope on ilkeä ja epäystävällinen, jos et tee asialle mitään. Olet jo päättänyt, että opessa on vikaa, vaikka et edes ole häntä tavannut, etkä tiedä mitä hän on lapsellesi koulussa sanonut ja miksi.

Näin mä ajattelen.
Samoin minä, mutta lisäisin vielä, että ihmisiä ne opettajatkin ovat ja aivan turha puhua koko luokan puolesta, kun kyse on kuitenkin omasta lapsesta. Juoruja ne on kunnes toisin todistetaan.
Ja aivan varmasti se opettajakin haluaisi kuulla palautetta käytöksestään. Suosittelen keskustelua aikuisten kesken. Voihan siinä sanoa, että oma lapsi on arka tms. ja ihmettelee, miksi opettaja sanoo/tekee näin?!

Siinä vaiheessa, kun on jotain konkreettista, mitä voin ihmetellä, kirjoitan reissuvihkoon.
No näin minäkin tekisin. Ei tässä ole sen kummempaa oikeastaan ole kuin lapsen ihmettely siitä, että miksi opettaja tekee ja käyttäytyy näin. Aikuisena voi kuitenkin ajatella mitä haluaa opettajasta. Ei se tarkoita automaattisesti, että tämän ajatuksen ja omat asenteet siirtää lapseen. Varsinkaan, oikotie siihen päätelmään, että jos asiasta ei kysele enempää tai sille ei nyt tee mitään tarkoittaisi automaattisesti, että vanhempana ajattelen opettajan luonnollisesti olevan vain ilkeä ja siten lapsikin sen sitten ottaa vain minun vuokseni.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siinä vaiheessa, kun on jotain konkreettista, mitä voin ihmetellä, kirjoitan reissuvihkoon.

no mikä tämä juttu sitten oli? Kuulopuhetta ja sinä menet siihen mukaan?
Mihin mää oon ny menny? Ajattelen, että se opettaja on karsea, entä sitten? Saan ajatella mitä tykkään, niin muutkin tekee.
 
Karpaloinen
Mulla on kolmesta todella epä ammatilisesta opettajasta omasta lapsuudesta kokemusta. Yks oli liikka ope ylä-asteella joka halus aina erottaa mut muista kun hänen mielestään olin niin huono liikkumaan että pilasin muiden liikunta tunnin. Halusi aina että tulisin hänen parikseen niin saisi sitten oikeen kunnolla mollata kaikkien kuulen. Kerran esim. urheilukentällä huusi mitensä oikeen juokset, ethän sä osaa juosta ollenkaan. Ikinä en saanut koulu aikoina seiskaa huonompaa liikasta. Vapaa-aikana liikuin ja olin normaali painonen. Vanhemmat ei ikinä puuttunut asiaan vaikka kotona kerroin. Toinen kokemus on erityis opettajasta kuudennelta luokalta. Alko pitää mulle erityistunteja ja tehtävät oli ihan yhtätyhjän kanssa. Korosti oikeen kuinka olen toka luokkalaisen tasolla ja täytyy aloittaa sen tasoisista tehtävistä. Kellekään ei tullut mieleen että mulla on luku- ja kirjoitushäiriö ja ei niitä kaikkia virheitä saa koskaan pois. Itkin vaan aina kaikki erityisopettajan tunnit ja vielä vuoden päästä kärsin asiasta päivittäin kunnes äiti hankki mulle ammattiapua.
Tää kolmas ope oli mun luokanvalvoja joka alkujaan alkoi antaa mulle hylättyjä aineista niin että sai mut pakotettua erityisopetukseen. Rakastin siihen aikaan ainekirjoitusta.
 
Koska mehän emme tiedä mitä kenenkin kotona näistä asioista puhutaan ja miten ne kohdataan. Esimerkiksi meillä. Siihen asti yritin kysellä tyttäreltä miksi hän tuntee, että opettaja kiusaisi häntä, yritin kannustaa olemaan avoin opettajalle, katsomaan missä tilanteissa opettaja alkaa huutamaan tai huomauttaa. Asiaan puutuin kun vaikutti oppimiseen ja tytär kertoi itkeneensä tunnilla. Tytär on todella herkkä ottamaan vastaan viestejä eleistä, ilmeistä, äänensävystä jne. Tiedän, että hän on välillä yliherkkä mm. arvostelulle. Tosin tämä asia roikkuu edelleen, koska opettaja ei ole ottanut yhteyttä muutamista yhteydenotoista huolimatta. Katsotaan miten lähtee lukuvuosi käyntiin.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja Karpaloinen:
Mulla on kolmesta todella epä ammatilisesta opettajasta omasta lapsuudesta kokemusta. Yks oli liikka ope ylä-asteella joka halus aina erottaa mut muista kun hänen mielestään olin niin huono liikkumaan että pilasin muiden liikunta tunnin. Halusi aina että tulisin hänen parikseen niin saisi sitten oikeen kunnolla mollata kaikkien kuulen. Kerran esim. urheilukentällä huusi mitensä oikeen juokset, ethän sä osaa juosta ollenkaan. Ikinä en saanut koulu aikoina seiskaa huonompaa liikasta. Vapaa-aikana liikuin ja olin normaali painonen. Vanhemmat ei ikinä puuttunut asiaan vaikka kotona kerroin. Toinen kokemus on erityis opettajasta kuudennelta luokalta. Alko pitää mulle erityistunteja ja tehtävät oli ihan yhtätyhjän kanssa. Korosti oikeen kuinka olen toka luokkalaisen tasolla ja täytyy aloittaa sen tasoisista tehtävistä. Kellekään ei tullut mieleen että mulla on luku- ja kirjoitushäiriö ja ei niitä kaikkia virheitä saa koskaan pois. Itkin vaan aina kaikki erityisopettajan tunnit ja vielä vuoden päästä kärsin asiasta päivittäin kunnes äiti hankki mulle ammattiapua.
Tää kolmas ope oli mun luokanvalvoja joka alkujaan alkoi antaa mulle hylättyjä aineista niin että sai mut pakotettua erityisopetukseen. Rakastin siihen aikaan ainekirjoitusta.
:( Hirveitä! Toihan on koulukiusausta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No haloo, kuka teistä oikeesti menisi lapsensa koululle kysymään opettajalta miksi se huutaa, kun Nico-Petteri sanoi niin.
Noilla sanoilla ei varmaan kukaan muu kuin sinä.

Mutta asiallisesti voisi mennä keskustelemaan lapsen oppimisesta ko. ainetta ja osaako lapsi käyttäytyä tunnilla. Voihan siinä vaiheessa sanoa, että lapsi on kokenut opettajan olevan hänelle ilkeä. Opettaja on kuitenkin ammattikasvattaja ja osaa ottaa palautteen vastaan kostamatta sitä lapselle.
 
Ooo
Onko sama ope ollut viime vuonna missään aineessa opena? Alkoiko puheet vasta nyt? Onko muut lapset puhuneet samoin kuin omasi? Kohdistuuko sinun lapseesi open ilkeily, vai kaikkiin luokalla?
On eri asia, jos kemiat eivät kohtaa kuin ilkeily. Kemioiden kohtaamattomuutta joutuu kestämään elämänsä loppuun saakka monissa tilanteissa ja työpaikoissa, mutta ihan oikeaa ilkeilyä/kiusaamista ei pitäisi joutua kokemaan. Ei lapsi eikä aikuinen. Silloin sopii ja pitää puuttua tilanteeseen. Selvittää ja jos on edelleen sitä mieltä, että ongelma on todellinen, tehdä valitus.
 
Lipton^
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Lipton^:
Ope saatetaan luulla ilkeäksi, jos joutuu korottamaan ääntä ja komentaan olemaan lapsia hiljaa. Ekaluokalla on oppimista, miten käyttäydytään opetustilanteessa, enkä yhtään ihmettele, jos ope korottaa ääntä välillä, varsinki jos luokkaan kuuluu niitä 'hyperaktiivisia' :D

Mutta minä itse oon kyl käyny kaikkien opettajien kanssa keskusteluita siitä, että miten lapset osaa olla koulussa, onko ongelma-aineita jne, kiitosta olen opettajilta saanut, koska olen kiinnostunut lapsieni koulunkäynnistä
Lapseni on neljännellä.
Tuo tilanne voi olla edessä myös isommilla luokilla. Mikset ihan soittele ja kysele lapsesi koulunkäynnistä?
Tyttäreni tuumasi nelosella, että meijän nykyinen ope huutaa, mutta on se ihan kiva. Myöhemmin selvisi, että siellä oli tiettyjä häirikköpoikia, joihin koitettiin saada rotia. Nämä pojat siirtyi mylhemmin erikoisluokkaan ja 'huutaminen' vähentyi

Ajattelin poikasi vain ekaluokkalaiseksi saamani mielikuvan takia
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siinä vaiheessa, kun on jotain konkreettista, mitä voin ihmetellä, kirjoitan reissuvihkoon.

no mikä tämä juttu sitten oli? Kuulopuhetta ja sinä menet siihen mukaan?
Mihin mää oon ny menny? Ajattelen, että se opettaja on karsea, entä sitten? Saan ajatella mitä tykkään, niin muutkin tekee.
Mutta et kuitenkaan halua ottaa asian totuudesta selvää?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Karpaloinen:
Mulla on kolmesta todella epä ammatilisesta opettajasta omasta lapsuudesta kokemusta. Yks oli liikka ope ylä-asteella joka halus aina erottaa mut muista kun hänen mielestään olin niin huono liikkumaan että pilasin muiden liikunta tunnin. Halusi aina että tulisin hänen parikseen niin saisi sitten oikeen kunnolla mollata kaikkien kuulen. Kerran esim. urheilukentällä huusi mitensä oikeen juokset, ethän sä osaa juosta ollenkaan. Ikinä en saanut koulu aikoina seiskaa huonompaa liikasta. Vapaa-aikana liikuin ja olin normaali painonen. Vanhemmat ei ikinä puuttunut asiaan vaikka kotona kerroin. Toinen kokemus on erityis opettajasta kuudennelta luokalta. Alko pitää mulle erityistunteja ja tehtävät oli ihan yhtätyhjän kanssa. Korosti oikeen kuinka olen toka luokkalaisen tasolla ja täytyy aloittaa sen tasoisista tehtävistä. Kellekään ei tullut mieleen että mulla on luku- ja kirjoitushäiriö ja ei niitä kaikkia virheitä saa koskaan pois. Itkin vaan aina kaikki erityisopettajan tunnit ja vielä vuoden päästä kärsin asiasta päivittäin kunnes äiti hankki mulle ammattiapua.
Tää kolmas ope oli mun luokanvalvoja joka alkujaan alkoi antaa mulle hylättyjä aineista niin että sai mut pakotettua erityisopetukseen. Rakastin siihen aikaan ainekirjoitusta.
:( :|
 
Kyllä ne hiljaiset ja kiltitkin lapset tietävät mistä narusta vetää kun on äidin huomiota vailla. Enkä sano tätä mitenkään sinua loukatakseni. :hug: Itse vain olen ollut tuo nimenomainen hiljainen ja kiltti. Jos tätä jatkuu pidempään, siis että lapsi sanoo open olevan ilkeä, niin kehottaisin olemaan muihin vanhempiin yhteydessä.
Kyllä niissä opeissakin joskus on vikaa. Nimittäin erään serkkuni ope pari vuotta sitten haukkui muiden oppilaiden kuullen serkkuni piirrustuksia: Ei aurinkoa noin kuulu piirtää!! Hahha! yms.. serkkuni oli kolmannella luokalla. Eikä tämä todellakaan ollut mikään ainutkertainen juttu..
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos lapsi on neljännellä, niin onko ope uusi mutta aine jo tuttu, onko aine uusi vai onko ope muuttunut ilkeäksi kesän aikana?
Ei ole uusi ope, tuurasi lapsen omaa opettajaa viime vuonna. Uhkaa lapsia jälki-istunnolla. Kerran poika oli unohtanut tehdä läksyt (hän unohtelee joskus merkitä, moitä on läksyksi, kun hänellä on keskittymishäiriö ) niin opettaja oli sanonut, että jos vielä kerrankin unohtaa, joutuu jälki-istuntoon. Kyllähän jälki-istunto kuulostaa lapsesta tosi pahalta jutulta.

Ei lapsi tahallaan unohda. On tosi tunnollinen, vaikka läksyt on hänelle keskittymisen vuoksi tosi raskaita.
 
Esikoinen on koko yläkoulunsa ajan puhunut eräästä opettajasta paljon, ihan kaikkea mitä nyt onkaan koulussa tapahtunut ja mitä sanottu + mitä muut ovat tehneet/sanoneet. Siis ihan yleistä löpinää opettajasta/opettajista. Minä sain sellaisen aika negatiivisen kuvan siitä tietystä opettajasta, koska hän pilkahteli vähänväliä, itseasiassa päivittäin esikoisen puheissa, en pitänyt opettajasta lainkaan.
Nyt esikoinen on lukiossa ja on hehkuttanut erästä aineenopettajaa paljon, suorastaan hihkunut, kun sai hänet kielten opeksi. Tuo opettaja on se sama yläkoulusta. =)
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja Menneen talven lumi:
Kyllä ne hiljaiset ja kiltitkin lapset tietävät mistä narusta vetää kun on äidin huomiota vailla. Enkä sano tätä mitenkään sinua loukatakseni. :hug: Itse vain olen ollut tuo nimenomainen hiljainen ja kiltti. Jos tätä jatkuu pidempään, siis että lapsi sanoo open olevan ilkeä, niin kehottaisin olemaan muihin vanhempiin yhteydessä.
Kyllä niissä opeissakin joskus on vikaa. Nimittäin erään serkkuni ope pari vuotta sitten haukkui muiden oppilaiden kuullen serkkuni piirrustuksia: Ei aurinkoa noin kuulu piirtää!! Hahha! yms.. serkkuni oli kolmannella luokalla. Eikä tämä todellakaan ollut mikään ainutkertainen juttu..
Lapsi on aiemmin päivitellyt, että se on kamala nainen, mutta alkoi itkeä, kun puhuimme hänen kanssa mahdollisuudesta siirtää hänet sen opettajan luokalle. Hän on nyt yhdistelmäluokassa, jossa on samassa 4. ja 5. luokkalaisia. Mutta kaipa se on parempi, kuin opettaja, josta lapsi ei ollenkaan pidä. Päädyimme, että ei aleta puuhaamaan luokan vaihtoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos lapsi on neljännellä, niin onko ope uusi mutta aine jo tuttu, onko aine uusi vai onko ope muuttunut ilkeäksi kesän aikana?
Ei ole uusi ope, tuurasi lapsen omaa opettajaa viime vuonna. Uhkaa lapsia jälki-istunnolla. Kerran poika oli unohtanut tehdä läksyt (hän unohtelee joskus merkitä, moitä on läksyksi, kun hänellä on keskittymishäiriö ) niin opettaja oli sanonut, että jos vielä kerrankin unohtaa, joutuu jälki-istuntoon. Kyllähän jälki-istunto kuulostaa lapsesta tosi pahalta jutulta.

Ei lapsi tahallaan unohda. On tosi tunnollinen, vaikka läksyt on hänelle keskittymisen vuoksi tosi raskaita.
Tuohan on ihan normaalia, jos unohduksia on paljon. =)
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos lapsi on neljännellä, niin onko ope uusi mutta aine jo tuttu, onko aine uusi vai onko ope muuttunut ilkeäksi kesän aikana?
Ei ole uusi ope, tuurasi lapsen omaa opettajaa viime vuonna. Uhkaa lapsia jälki-istunnolla. Kerran poika oli unohtanut tehdä läksyt (hän unohtelee joskus merkitä, moitä on läksyksi, kun hänellä on keskittymishäiriö ) niin opettaja oli sanonut, että jos vielä kerrankin unohtaa, joutuu jälki-istuntoon. Kyllähän jälki-istunto kuulostaa lapsesta tosi pahalta jutulta.

Ei lapsi tahallaan unohda. On tosi tunnollinen, vaikka läksyt on hänelle keskittymisen vuoksi tosi raskaita.
Tuohan on ihan normaalia, jos unohduksia on paljon. =)
Sehän pitää sisällään sen oletuksen, että lapsi unohtaa tahallaan, jos siitä rankaistaan. Unohduksia ei lapsen oman opettajan mukaan ole mitenkään paljon, mutta niitä sattuu joskus. Keskittymishäiriö vaikuttaa asiaan, ymmärrätte varmaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos lapsi on neljännellä, niin onko ope uusi mutta aine jo tuttu, onko aine uusi vai onko ope muuttunut ilkeäksi kesän aikana?
Ei ole uusi ope, tuurasi lapsen omaa opettajaa viime vuonna. Uhkaa lapsia jälki-istunnolla. Kerran poika oli unohtanut tehdä läksyt (hän unohtelee joskus merkitä, moitä on läksyksi, kun hänellä on keskittymishäiriö ) niin opettaja oli sanonut, että jos vielä kerrankin unohtaa, joutuu jälki-istuntoon. Kyllähän jälki-istunto kuulostaa lapsesta tosi pahalta jutulta.

Ei lapsi tahallaan unohda. On tosi tunnollinen, vaikka läksyt on hänelle keskittymisen vuoksi tosi raskaita.
Mutta läksythän on tehtävä ja opettajalla on oikeus jättää jälki-istuntoon jos ne on tekemättä. Kyllä taitaa lapsessasi olla syytä myös.
Ja älä vetoa erityislapseen, silloin pitäisi olla henk. koht.avustaja tai erityisluokalla.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja pöh:
Ööö... miten tarkkaavaisuushäiriöinen on varmasti luokassa kiltti ja hiljainen? Oletko ollut seuraamassa tuntia?
No nythän kannattaa hankkia tietoa, koska kaikki keskittymishäiriöiset eivät ole ylivilkkaita.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos lapsi on neljännellä, niin onko ope uusi mutta aine jo tuttu, onko aine uusi vai onko ope muuttunut ilkeäksi kesän aikana?
Ei ole uusi ope, tuurasi lapsen omaa opettajaa viime vuonna. Uhkaa lapsia jälki-istunnolla. Kerran poika oli unohtanut tehdä läksyt (hän unohtelee joskus merkitä, moitä on läksyksi, kun hänellä on keskittymishäiriö ) niin opettaja oli sanonut, että jos vielä kerrankin unohtaa, joutuu jälki-istuntoon. Kyllähän jälki-istunto kuulostaa lapsesta tosi pahalta jutulta.

Ei lapsi tahallaan unohda. On tosi tunnollinen, vaikka läksyt on hänelle keskittymisen vuoksi tosi raskaita.
Hankala tilanne :/

Samat säännöt on oltava kaikille, mutta voisiko opelle sanoa vaikka et kun kertoo läksyistä, aloittaa aina vaikka "Huomio kaikki, merkitkää läksyksi..." niin se olisi pojallesi merkki? Jos keskittyminen ei ole ihan tarkkaa niin aikuisillakin muun puheen seassa ohimennen mainutut asiat joskus menee ohikorvien.

Open kannalta on myös tärkeää että kaikkia kohdellaan samalla lailla ja säännöillä. Ymmärrän kyllä että neljännellä periaatteessa lapsen tulisi osata jo merkata tietyt asiat itsekin, eikä voi olettaa että ope tuo listan. Kuten ET olekaan sanonut tai olettanut tai ainakaan niin asiaa esittänyt.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos lapsi on neljännellä, niin onko ope uusi mutta aine jo tuttu, onko aine uusi vai onko ope muuttunut ilkeäksi kesän aikana?
Ei ole uusi ope, tuurasi lapsen omaa opettajaa viime vuonna. Uhkaa lapsia jälki-istunnolla. Kerran poika oli unohtanut tehdä läksyt (hän unohtelee joskus merkitä, moitä on läksyksi, kun hänellä on keskittymishäiriö ) niin opettaja oli sanonut, että jos vielä kerrankin unohtaa, joutuu jälki-istuntoon. Kyllähän jälki-istunto kuulostaa lapsesta tosi pahalta jutulta.

Ei lapsi tahallaan unohda. On tosi tunnollinen, vaikka läksyt on hänelle keskittymisen vuoksi tosi raskaita.
Mutta läksythän on tehtävä ja opettajalla on oikeus jättää jälki-istuntoon jos ne on tekemättä. Kyllä taitaa lapsessasi olla syytä myös.
Ja älä vetoa erityislapseen, silloin pitäisi olla henk. koht.avustaja tai erityisluokalla.
Diagnoosia ei saa kovin nopeasti, vaikka sitä ollaan puuhattu jo pitkään.
 

Yhteistyössä