Jos hiljaisen ja kiltin lapsen mielestä opettaja on ilkeä, missä vika?

  • Viestiketjun aloittaja Rukoilijasirkka
  • Ensimmäinen viesti
Non compos mentis
Lapsi vieköön sanelukoneen kouluun. Voi kuunnella tunnit ja läksyt myöhemmin, jos ei keskittynyt koulussa kunnolla. Onko lapsella joku lääkitys? Onko opettaja tietoinen keskittymisvaikeudesta?
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos lapsi on neljännellä, niin onko ope uusi mutta aine jo tuttu, onko aine uusi vai onko ope muuttunut ilkeäksi kesän aikana?
Ei ole uusi ope, tuurasi lapsen omaa opettajaa viime vuonna. Uhkaa lapsia jälki-istunnolla. Kerran poika oli unohtanut tehdä läksyt (hän unohtelee joskus merkitä, moitä on läksyksi, kun hänellä on keskittymishäiriö ) niin opettaja oli sanonut, että jos vielä kerrankin unohtaa, joutuu jälki-istuntoon. Kyllähän jälki-istunto kuulostaa lapsesta tosi pahalta jutulta.

Ei lapsi tahallaan unohda. On tosi tunnollinen, vaikka läksyt on hänelle keskittymisen vuoksi tosi raskaita.
Hankala tilanne :/

Samat säännöt on oltava kaikille, mutta voisiko opelle sanoa vaikka et kun kertoo läksyistä, aloittaa aina vaikka "Huomio kaikki, merkitkää läksyksi..." niin se olisi pojallesi merkki? Jos keskittyminen ei ole ihan tarkkaa niin aikuisillakin muun puheen seassa ohimennen mainutut asiat joskus menee ohikorvien.

Open kannalta on myös tärkeää että kaikkia kohdellaan samalla lailla ja säännöillä. Ymmärrän kyllä että neljännellä periaatteessa lapsen tulisi osata jo merkata tietyt asiat itsekin, eikä voi olettaa että ope tuo listan. Kuten ET olekaan sanonut tai olettanut tai ainakaan niin asiaa esittänyt.
Unohtamisia ei ole paljoa. Joskus virheitä sattuu, ihan kaikille. Minun mielestäni virheistä ei pitäisi rankaista. Eihän aikuistakaan rankaista jostain vahingosta... Vai pitäisikö joku vanha mummo, joka aiheuttaa vahingossa kolarin, pistää vankilaan?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tirsku:
No, jos opettaja on tasaisest kaikille ilkeä, niin se kai on vaan sen ihmisen tyyli ja se pitää ilmisesti vaan kestää. Kyllä elämässä sen verran näitä m*lkkuja tulee vastaaan, että hyvähän se on selvitä tuosta täysissä sielun ja ruumiin voimissa.
Juu, lapsuudestani muistan parikin opettajaa, jotka todellakin olivat väärällä alalla. Kauhujuttuja näistä opettajista on tullut mm. eri ikäisten työkavereiden kanssa vaihdettua, heillä ihan samoja kokemuksia.

Sirkalla tuskin on mitään tehtävissä ellei jotain "rankempaa" kuin huutaminen tms. satu. Eipä ollut minunkaan lapsuudessa mitään tehtävissä vaikka joka englannin tunti pelotti kun tiedettiin että opettaja huuti joka tunnilla jollekin oppilaalle. Se vain oli kestettävä. Muistan kyllä että joka sunnuntai-ilta jo rupesin pelkäämään seuraavan päivän tunteja...

Mutta tosiaan, mitä RS nyt voisi tälle tehdä? Mitä hän voisi opettajalle mennä sanomaan? "Olet ollut ilkeä lapselle", arvatkaa KUINKA ILKEÄ se opettaja sen jälkeen olisi?!
 
pöh
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja pöh:
Ööö... miten tarkkaavaisuushäiriöinen on varmasti luokassa kiltti ja hiljainen? Oletko ollut seuraamassa tuntia?
No nythän kannattaa hankkia tietoa, koska kaikki keskittymishäiriöiset eivät ole ylivilkkaita.
Usko pois, tietoa on paljon ;) Tarkoitan vain, että mistä tiedät miten keskittymisvaikeus vaikuttaa siellä isossa luokassa kun on paljon lapsia. Kotona läksytilanteet on esim. ihan erilaisia kun ei ole niitä häiriötekijöitä niin paljoa.
Läksyjen tekemättömyyttä ei tule missään nimessä perustella ja puolustella keskittymisongelmalla, vaan sopia tavoista, joilla ne tulee hoidettua. Reissuvihkoon voi kirjoittaa ne myös opettaja ja sinä katsot kotona tietenkin, että ne tulee tehtyä.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Lapsi vieköön sanelukoneen kouluun. Voi kuunnella tunnit ja läksyt myöhemmin, jos ei keskittynyt koulussa kunnolla. Onko lapsella joku lääkitys? Onko opettaja tietoinen keskittymisvaikeudesta?
Niin, että sillä menisi sitten vapaa-aikakin kuunnellessa opettajan puhetta? Oikeasti, ei kuulosta reilulta. Opettaja kyllä tietää, ainakin oma opettaja tietää ja koulupsykologi tietää. Oletan, että opettajat kertovat näitä asioita keskenään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Menneen talven lumi:
Kyllä ne hiljaiset ja kiltitkin lapset tietävät mistä narusta vetää kun on äidin huomiota vailla. Enkä sano tätä mitenkään sinua loukatakseni. :hug: Itse vain olen ollut tuo nimenomainen hiljainen ja kiltti. Jos tätä jatkuu pidempään, siis että lapsi sanoo open olevan ilkeä, niin kehottaisin olemaan muihin vanhempiin yhteydessä.
Kyllä niissä opeissakin joskus on vikaa. Nimittäin erään serkkuni ope pari vuotta sitten haukkui muiden oppilaiden kuullen serkkuni piirrustuksia: Ei aurinkoa noin kuulu piirtää!! Hahha! yms.. serkkuni oli kolmannella luokalla. Eikä tämä todellakaan ollut mikään ainutkertainen juttu..
Lapsi on aiemmin päivitellyt, että se on kamala nainen, mutta alkoi itkeä, kun puhuimme hänen kanssa mahdollisuudesta siirtää hänet sen opettajan luokalle. Hän on nyt yhdistelmäluokassa, jossa on samassa 4. ja 5. luokkalaisia. Mutta kaipa se on parempi, kuin opettaja, josta lapsi ei ollenkaan pidä. Päädyimme, että ei aleta puuhaamaan luokan vaihtoa.
No en kyllä siirtäis lastani moisen naisen luokalle! :eek: Mutta voihan olla, että tuolla toisella luokalla on joku inhottava oppilas joka kiusaa lastasi, eikä lapsesi halua sinulle kertoa? Ehdottaisin ottamaan yhteyttä taholle, joka moisia opettajia palkkaa. Lapsesi on niin herkässä iässä, että moinen ilkeily jättää pysyvät arvet. nim.kokemusta on..
 
Non compos mentis
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Unohtamisia ei ole paljoa. Joskus virheitä sattuu, ihan kaikille. Minun mielestäni virheistä ei pitäisi rankaista. Eihän aikuistakaan rankaista jostain vahingosta... Vai pitäisikö joku vanha mummo, joka aiheuttaa vahingossa kolarin, pistää vankilaan?
Ei, mutta kortti otetaan pois. Yksityiseltä puolelta diagnoosin saa nopeammin, omakohtainen kokemus asiasta. Ei minusta mielettömästi voi olla erityskohtelua yhdelle oppilaalle. Koulun, kodin ja oppilaan tulisi itse järkätä systeemi, jolla unohduksia ei tule. Esim. oppilaalla voisi olla pulpetin kannessa lista, johon AINA päivän päätteeksi tekee rastin, jos kaikki läksyt on merkattu. Jotenkin opittava sitä tarkkaavaisuutta tai ainakin huomaamaan omat unohdukset.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja pöh:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja pöh:
Ööö... miten tarkkaavaisuushäiriöinen on varmasti luokassa kiltti ja hiljainen? Oletko ollut seuraamassa tuntia?
No nythän kannattaa hankkia tietoa, koska kaikki keskittymishäiriöiset eivät ole ylivilkkaita.
Usko pois, tietoa on paljon ;) Tarkoitan vain, että mistä tiedät miten keskittymisvaikeus vaikuttaa siellä isossa luokassa kun on paljon lapsia. Kotona läksytilanteet on esim. ihan erilaisia kun ei ole niitä häiriötekijöitä niin paljoa.
Läksyjen tekemättömyyttä ei tule missään nimessä perustella ja puolustella keskittymisongelmalla, vaan sopia tavoista, joilla ne tulee hoidettua. Reissuvihkoon voi kirjoittaa ne myös opettaja ja sinä katsot kotona tietenkin, että ne tulee tehtyä.

Ihan niinkuin näistä ei olisi opettajan kanssa käyty keskustelua monta kertaa? Tavoista on sovittu. Virheitä sattuu silti, varmaan myös sinulle sattuu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos lapsi on neljännellä, niin onko ope uusi mutta aine jo tuttu, onko aine uusi vai onko ope muuttunut ilkeäksi kesän aikana?
Ei ole uusi ope, tuurasi lapsen omaa opettajaa viime vuonna. Uhkaa lapsia jälki-istunnolla. Kerran poika oli unohtanut tehdä läksyt (hän unohtelee joskus merkitä, moitä on läksyksi, kun hänellä on keskittymishäiriö ) niin opettaja oli sanonut, että jos vielä kerrankin unohtaa, joutuu jälki-istuntoon. Kyllähän jälki-istunto kuulostaa lapsesta tosi pahalta jutulta.

Ei lapsi tahallaan unohda. On tosi tunnollinen, vaikka läksyt on hänelle keskittymisen vuoksi tosi raskaita.
Tuohan on ihan normaalia, jos unohduksia on paljon. =)
Sehän pitää sisällään sen oletuksen, että lapsi unohtaa tahallaan, jos siitä rankaistaan. Unohduksia ei lapsen oman opettajan mukaan ole mitenkään paljon, mutta niitä sattuu joskus. Keskittymishäiriö vaikuttaa asiaan, ymmärrätte varmaan.
Ymmärrän toki, olenhan tehnyt työtä erityislasten kanssa koulussa. Se on myös tärkeää, että keskittymishäiriötä ei pidetä ominaisuutena, jolla saa 'erikoisvapauksia', samat säännöt kaikille noissa unohduksissa. Joissakin kouluissa on tosiaankin se käytäntö, että tietty määrä läksyjen unohduksia niin jälki-istunto napsahtaa, oli sitten keskittymishäiriö tai ei.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Minusta opettajassa täytyy olla joku vika, jos lapsi oikeasti kokee, että opettaja on ilkeä. :$
Ehkä lapsi on kohdannut poikkeuksellisen hyväkäytöksisiä ja kohteliaita ihmisiä ja säikähtää nyt ensimmäistä tavallista tallaajaa?

Opettajan käyttämä lievä sarkasmi saattaa vaikuttaa ilkeydeltä, ellei ole tottunut sellaiseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos lapsi on neljännellä, niin onko ope uusi mutta aine jo tuttu, onko aine uusi vai onko ope muuttunut ilkeäksi kesän aikana?
Ei ole uusi ope, tuurasi lapsen omaa opettajaa viime vuonna. Uhkaa lapsia jälki-istunnolla. Kerran poika oli unohtanut tehdä läksyt (hän unohtelee joskus merkitä, moitä on läksyksi, kun hänellä on keskittymishäiriö ) niin opettaja oli sanonut, että jos vielä kerrankin unohtaa, joutuu jälki-istuntoon. Kyllähän jälki-istunto kuulostaa lapsesta tosi pahalta jutulta.

Ei lapsi tahallaan unohda. On tosi tunnollinen, vaikka läksyt on hänelle keskittymisen vuoksi tosi raskaita.
Hankala tilanne :/

Samat säännöt on oltava kaikille, mutta voisiko opelle sanoa vaikka et kun kertoo läksyistä, aloittaa aina vaikka "Huomio kaikki, merkitkää läksyksi..." niin se olisi pojallesi merkki? Jos keskittyminen ei ole ihan tarkkaa niin aikuisillakin muun puheen seassa ohimennen mainutut asiat joskus menee ohikorvien.

Open kannalta on myös tärkeää että kaikkia kohdellaan samalla lailla ja säännöillä. Ymmärrän kyllä että neljännellä periaatteessa lapsen tulisi osata jo merkata tietyt asiat itsekin, eikä voi olettaa että ope tuo listan. Kuten ET olekaan sanonut tai olettanut tai ainakaan niin asiaa esittänyt.
Unohtamisia ei ole paljoa. Joskus virheitä sattuu, ihan kaikille. Minun mielestäni virheistä ei pitäisi rankaista. Eihän aikuistakaan rankaista jostain vahingosta... Vai pitäisikö joku vanha mummo, joka aiheuttaa vahingossa kolarin, pistää vankilaan?
Niin no, mun mielestä virhe/vahinko on virhe tai vahinko kerran ja kun se selvitetään ja annetaan anteeksi niin siitä kuuluisi oppia. Jos toistaa sitä virhettä niin se on jo tahallista.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Unohtamisia ei ole paljoa. Joskus virheitä sattuu, ihan kaikille. Minun mielestäni virheistä ei pitäisi rankaista. Eihän aikuistakaan rankaista jostain vahingosta... Vai pitäisikö joku vanha mummo, joka aiheuttaa vahingossa kolarin, pistää vankilaan?
Ei, mutta kortti otetaan pois. Yksityiseltä puolelta diagnoosin saa nopeammin, omakohtainen kokemus asiasta. Ei minusta mielettömästi voi olla erityskohtelua yhdelle oppilaalle. Koulun, kodin ja oppilaan tulisi itse järkätä systeemi, jolla unohduksia ei tule. Esim. oppilaalla voisi olla pulpetin kannessa lista, johon AINA päivän päätteeksi tekee rastin, jos kaikki läksyt on merkattu. Jotenkin opittava sitä tarkkaavaisuutta tai ainakin huomaamaan omat unohdukset.

Eli unohduksia ei saa tulla yhtään? Normaaleillekin oppilaille niitä vaan tulee, se on inhimillistä.
 
pöh
Oppilailla on nykyisin lähes joka toisella joku "melkein valmis" diagnoosi, on se sitten vanhempien, opettajan tai jonkun asiantuntijan tekemä. Jos kaikilta hyväksyttäisiin unohdukset, ei niitä asioita oppisi koskaan tekemään ja itse huolehtimaan. Sitäkin oepttelemista se koulu kuitenkin on. Eikä koululla ole kauheasti muita keinoja, kun jättää tekemään läksyt esim. koulun jälkeen.
 
Non compos mentis
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Lapsi vieköön sanelukoneen kouluun. Voi kuunnella tunnit ja läksyt myöhemmin, jos ei keskittynyt koulussa kunnolla. Onko lapsella joku lääkitys? Onko opettaja tietoinen keskittymisvaikeudesta?
Niin, että sillä menisi sitten vapaa-aikakin kuunnellessa opettajan puhetta? Oikeasti, ei kuulosta reilulta. Opettaja kyllä tietää, ainakin oma opettaja tietää ja koulupsykologi tietää. Oletan, että opettajat kertovat näitä asioita keskenään.
Noh, kauanko kestää kelata kohtaan, jossa läksyt annetaan? Ja jos muutakin opetusta jää kuulematta häiriön vuoksi, olisi ihan hyvä kerrata sitä välillä, mitä on tunnilla puhuttu. Tai sitten lapsi pitää siirtää toiseen kouluun, kenties pienryhmään, jossa opettaja on tottunut olemaan tekemisissä keskittymishäiriöisten kanssa.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja tripod:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Minusta opettajassa täytyy olla joku vika, jos lapsi oikeasti kokee, että opettaja on ilkeä. :$
Ehkä lapsi on kohdannut poikkeuksellisen hyväkäytöksisiä ja kohteliaita ihmisiä ja säikähtää nyt ensimmäistä tavallista tallaajaa?

Opettajan käyttämä lievä sarkasmi saattaa vaikuttaa ilkeydeltä, ellei ole tottunut sellaiseen.
Tiedät, miten puhun ja olet nähnyt, miten puhun lapsilleni. Sitä vasten ymmärrät, että lapsi on kyllä tottunut sarkasmiin.
 
karpaloinen
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Karpaloinen:
Mulla on kolmesta todella epä ammatilisesta opettajasta omasta lapsuudesta kokemusta. Yks oli liikka ope ylä-asteella joka halus aina erottaa mut muista kun hänen mielestään olin niin huono liikkumaan että pilasin muiden liikunta tunnin. Halusi aina että tulisin hänen parikseen niin saisi sitten oikeen kunnolla mollata kaikkien kuulen. Kerran esim. urheilukentällä huusi mitensä oikeen juokset, ethän sä osaa juosta ollenkaan. Ikinä en saanut koulu aikoina seiskaa huonompaa liikasta. Vapaa-aikana liikuin ja olin normaali painonen. Vanhemmat ei ikinä puuttunut asiaan vaikka kotona kerroin. Toinen kokemus on erityis opettajasta kuudennelta luokalta. Alko pitää mulle erityistunteja ja tehtävät oli ihan yhtätyhjän kanssa. Korosti oikeen kuinka olen toka luokkalaisen tasolla ja täytyy aloittaa sen tasoisista tehtävistä. Kellekään ei tullut mieleen että mulla on luku- ja kirjoitushäiriö ja ei niitä kaikkia virheitä saa koskaan pois. Itkin vaan aina kaikki erityisopettajan tunnit ja vielä vuoden päästä kärsin asiasta päivittäin kunnes äiti hankki mulle ammattiapua.
Tää kolmas ope oli mun luokanvalvoja joka alkujaan alkoi antaa mulle hylättyjä aineista niin että sai mut pakotettua erityisopetukseen. Rakastin siihen aikaan ainekirjoitusta.
:( Hirveitä! Toihan on koulukiusausta.
Kävin viellä vuoden päästä tästä erityisopettajasta kertoo koulun rehtorille eikä halunnut/ voinut tehdä asialle mitään. Sitten kävin juttelemassa tän erityisopettajan kanssa, mutta siitä tuli vaan kauhea riita. Vieläkin ahdistaa ja itkettää kun nämä asiat tuli mieleen ja aikaan on jo noin 15 vuotta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No haloo, kuka teistä oikeesti menisi lapsensa koululle kysymään opettajalta miksi se huutaa, kun Nico-Petteri sanoi niin.
Noilla sanoilla ei varmaan kukaan muu kuin sinä.

Mutta asiallisesti voisi mennä keskustelemaan lapsen oppimisesta ko. ainetta ja osaako lapsi käyttäytyä tunnilla. Voihan siinä vaiheessa sanoa, että lapsi on kokenut opettajan olevan hänelle ilkeä. Opettaja on kuitenkin ammattikasvattaja ja osaa ottaa palautteen vastaan kostamatta sitä lapselle.
Ja tämä muuten ei läheskään aina, varmaankin HARVEMMIN pitää paikkansa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Unohtamisia ei ole paljoa. Joskus virheitä sattuu, ihan kaikille. Minun mielestäni virheistä ei pitäisi rankaista. Eihän aikuistakaan rankaista jostain vahingosta... Vai pitäisikö joku vanha mummo, joka aiheuttaa vahingossa kolarin, pistää vankilaan?
Ei, mutta kortti otetaan pois. Yksityiseltä puolelta diagnoosin saa nopeammin, omakohtainen kokemus asiasta. Ei minusta mielettömästi voi olla erityskohtelua yhdelle oppilaalle. Koulun, kodin ja oppilaan tulisi itse järkätä systeemi, jolla unohduksia ei tule. Esim. oppilaalla voisi olla pulpetin kannessa lista, johon AINA päivän päätteeksi tekee rastin, jos kaikki läksyt on merkattu. Jotenkin opittava sitä tarkkaavaisuutta tai ainakin huomaamaan omat unohdukset.

Eli unohduksia ei saa tulla yhtään? Normaaleillekin oppilaille niitä vaan tulee, se on inhimillistä.
Juu, ja normaalejakin oppilaita "rangaistaan" unohduksista. Kun unohduksia on muutama niin saa jälki-istunnon, käytännössä jää tekemään koulun jälkeen korvaavat tehtävät.
 
Non compos mentis
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Unohtamisia ei ole paljoa. Joskus virheitä sattuu, ihan kaikille. Minun mielestäni virheistä ei pitäisi rankaista. Eihän aikuistakaan rankaista jostain vahingosta... Vai pitäisikö joku vanha mummo, joka aiheuttaa vahingossa kolarin, pistää vankilaan?
Ei, mutta kortti otetaan pois. Yksityiseltä puolelta diagnoosin saa nopeammin, omakohtainen kokemus asiasta. Ei minusta mielettömästi voi olla erityskohtelua yhdelle oppilaalle. Koulun, kodin ja oppilaan tulisi itse järkätä systeemi, jolla unohduksia ei tule. Esim. oppilaalla voisi olla pulpetin kannessa lista, johon AINA päivän päätteeksi tekee rastin, jos kaikki läksyt on merkattu. Jotenkin opittava sitä tarkkaavaisuutta tai ainakin huomaamaan omat unohdukset.

Eli unohduksia ei saa tulla yhtään? Normaaleillekin oppilaille niitä vaan tulee, se on inhimillistä.
Toki saa, mutta eikö yksi mennytkin ilman sen kummempia seuraamuksia kuin sanominen? Neljäs luokka on jo miltei puolessa välissä peruskoulua, kyllä läksyt täytyisi jo muistaa merkitä tai sitten keksiä jokin toinen keino. Miten voi oppia tai opettaja tietää, osaako oppilas, jos läksyt tekemättä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos lapsi on neljännellä, niin onko ope uusi mutta aine jo tuttu, onko aine uusi vai onko ope muuttunut ilkeäksi kesän aikana?
Ei ole uusi ope, tuurasi lapsen omaa opettajaa viime vuonna. Uhkaa lapsia jälki-istunnolla. Kerran poika oli unohtanut tehdä läksyt (hän unohtelee joskus merkitä, moitä on läksyksi, kun hänellä on keskittymishäiriö ) niin opettaja oli sanonut, että jos vielä kerrankin unohtaa, joutuu jälki-istuntoon. Kyllähän jälki-istunto kuulostaa lapsesta tosi pahalta jutulta.

Ei lapsi tahallaan unohda. On tosi tunnollinen, vaikka läksyt on hänelle keskittymisen vuoksi tosi raskaita.
Mutta läksythän on tehtävä ja opettajalla on oikeus jättää jälki-istuntoon jos ne on tekemättä. Kyllä taitaa lapsessasi olla syytä myös.
Ja älä vetoa erityislapseen, silloin pitäisi olla henk. koht.avustaja tai erityisluokalla.
kyllä asia näin on
 
Ooo
Unohduksia tulee tietenkin, mutta kyllä kaikista tulee myös joku sanktio. Jos se tapa on lapsesi koulussa kuitenkin jokaiselle oppilaalle sama, niin asia on kunnossa. Sillä keskittymisvaikeus-asialla ei siihen rangaistuskäytäntöön saa olla vaikutusta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Lapsi vieköön sanelukoneen kouluun. Voi kuunnella tunnit ja läksyt myöhemmin, jos ei keskittynyt koulussa kunnolla. Onko lapsella joku lääkitys? Onko opettaja tietoinen keskittymisvaikeudesta?
Niin, että sillä menisi sitten vapaa-aikakin kuunnellessa opettajan puhetta? Oikeasti, ei kuulosta reilulta. Opettaja kyllä tietää, ainakin oma opettaja tietää ja koulupsykologi tietää. Oletan, että opettajat kertovat näitä asioita keskenään.
Noh, kauanko kestää kelata kohtaan, jossa läksyt annetaan? Ja jos muutakin opetusta jää kuulematta häiriön vuoksi, olisi ihan hyvä kerrata sitä välillä, mitä on tunnilla puhuttu. Tai sitten lapsi pitää siirtää toiseen kouluun, kenties pienryhmään, jossa opettaja on tottunut olemaan tekemisissä keskittymishäiriöisten kanssa.
Nauhoitus luokkahuoneessa on melkolailla laitonta/kiellettyä,,
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja viillettäjä pihapiirissä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos lapsi on neljännellä, niin onko ope uusi mutta aine jo tuttu, onko aine uusi vai onko ope muuttunut ilkeäksi kesän aikana?
Ei ole uusi ope, tuurasi lapsen omaa opettajaa viime vuonna. Uhkaa lapsia jälki-istunnolla. Kerran poika oli unohtanut tehdä läksyt (hän unohtelee joskus merkitä, moitä on läksyksi, kun hänellä on keskittymishäiriö ) niin opettaja oli sanonut, että jos vielä kerrankin unohtaa, joutuu jälki-istuntoon. Kyllähän jälki-istunto kuulostaa lapsesta tosi pahalta jutulta.

Ei lapsi tahallaan unohda. On tosi tunnollinen, vaikka läksyt on hänelle keskittymisen vuoksi tosi raskaita.
Mutta läksythän on tehtävä ja opettajalla on oikeus jättää jälki-istuntoon jos ne on tekemättä. Kyllä taitaa lapsessasi olla syytä myös.
Ja älä vetoa erityislapseen, silloin pitäisi olla henk. koht.avustaja tai erityisluokalla.
kyllä asia näin on
Asiaa hoidetaan koko ajan, eikä pojan opiskelu siinä luokassa ole ongelma, koska pojan oma opettaja suhtautuu ihan hyvin ja on kannustava. mutta tämä eräs yksittäinen opettaja uhkasi jälki-istunnolla, heti, ollessaan sijaisena, sen kummemmin tuntematta oppilasta.
 

Yhteistyössä