Jos hiljaisen ja kiltin lapsen mielestä opettaja on ilkeä, missä vika?

  • Viestiketjun aloittaja Rukoilijasirkka
  • Ensimmäinen viesti
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja viillettäjä pihapiirissä:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja zanna74:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Vika on joko opettajassa (ehkä hän ON ilkeä ) tai lapsessa (ehkä lapsi kokee opettajan patistelun, kieltämisen yms ilkeytenä ).
Tätä samaa mietin minäkin ...

Tunnetko itse tämän opettajan tai oletko tutustunut häneen millään tavalla ?
No en tunne, eikä oikeasti kiinnosta tutustua. Luultavasti en pitäisi hänestä. :$
sinulla on kyllä nyt ihan väärä asenne, ja tuolla asenteella teet vaan lapsellesi hallaa, koska hänen on kuitenkin käytävä kyseisen henkilön tunneilla

Ai teen lapselle hallaa, kun en mene puhumaan opettajalle? Miten? Miten se muuttaa tilannetta, jos en tee asialle mitään?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja zanna74:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Vika on joko opettajassa (ehkä hän ON ilkeä ) tai lapsessa (ehkä lapsi kokee opettajan patistelun, kieltämisen yms ilkeytenä ).
Tätä samaa mietin minäkin ...

Tunnetko itse tämän opettajan tai oletko tutustunut häneen millään tavalla ?
No en tunne, eikä oikeasti kiinnosta tutustua. Luultavasti en pitäisi hänestä. :$
No johan on. Sinulla on ennakkoluuloja, jotka ovat tarttuneet myös lapseesi. Eli liikut nyt arvostelussasi mutu-tuntumalla... Kannattaisi lopettaa ja käyttäytyä aikuisen tavoin. Jospa lapsellasi on vaikeuksia oppimisessa?
Minulla on ennakkoluulo, koska lapsemme itse kertoi opettajasta. Minä en ole tartuttanut sitä lapseen.
Mutta SINÄ olet aikuinen, joka ei mene mukaan opettajan sättimiseen, vaan yritää löytää ratkaisun tilanteeseen. Ja ratkaisuhan ei liene se, ettet SINÄ halua selvittää tilannetta. Pelkäätkö, että lapsessasi olisikin jotain syytä?
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja zanna74:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Vika on joko opettajassa (ehkä hän ON ilkeä ) tai lapsessa (ehkä lapsi kokee opettajan patistelun, kieltämisen yms ilkeytenä ).
Tätä samaa mietin minäkin ...

Tunnetko itse tämän opettajan tai oletko tutustunut häneen millään tavalla ?
No en tunne, eikä oikeasti kiinnosta tutustua. Luultavasti en pitäisi hänestä. :$
No johan on. Sinulla on ennakkoluuloja, jotka ovat tarttuneet myös lapseesi. Eli liikut nyt arvostelussasi mutu-tuntumalla... Kannattaisi lopettaa ja käyttäytyä aikuisen tavoin. Jospa lapsellasi on vaikeuksia oppimisessa?
Minulla on ennakkoluulo, koska lapsemme itse kertoi opettajasta. Minä en ole tartuttanut sitä lapseen.
Mutta SINÄ olet aikuinen, joka ei mene mukaan opettajan sättimiseen, vaan yritää löytää ratkaisun tilanteeseen. Ja ratkaisuhan ei liene se, ettet SINÄ halua selvittää tilannetta. Pelkäätkö, että lapsessasi olisikin jotain syytä?
Mitä ihmettä sä nyt selität? En pelkää, että on lapsen syy, että opettaja on ilkeä. Enkä ole haukkunut opettajaa. Ainakaan lapselle. Jos kaikki muutkin oppilaat inhoavat kyseistä tätiä, niin tuskin se kovin kiva on? Ei taida olla järkevää tehdä omasta lapsesta sille joku silmätikku.

Niin ja kyllä se opettajakin pitäs olla aikuinen.
 
Ooo
Tilanne ei varmaan mitenkään muutu ainakaan silloin, jos et tee asialle mitään. Juttele lapsen kanssa, ja kysele, millä tavalla opettaja on ilkeä. Siis ihan konkreettisia esimerkkejä. Jos lapsi sanoo, että se huutaa, kysyt millaisessa tilanteessa ja mitä opettaja sanoi. Turha tässä varmaan sen paremmin neuvoa, miten lapsesi kanssa keskustelet, mutta tarkoitan sitä, että otat mahdollisimman tarkan kuvan siitä, mistä on (lapsen mielestä) kyse.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Ai teen lapselle hallaa, kun en mene puhumaan opettajalle? Miten? Miten se muuttaa tilannetta, jos en tee asialle mitään?
Sä tavallaan ruokit sitä poikasi asennetta, että ope on ilkeä ja epäystävällinen, jos et tee asialle mitään. Olet jo päättänyt, että opessa on vikaa, vaikka et edes ole häntä tavannut, etkä tiedä mitä hän on lapsellesi koulussa sanonut ja miksi.

Näin mä ajattelen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Onneksi se opettaa vaan kahta ainetta. Poika on sanonut, ettei opettaja ole erityisesti hänelle ilkeä, vaan kaikille.
Heh, tästä tulikin mieleen omilta kouluajoilta opettaja, joka oli niin kireä, että luultavasi luunappi olisi saanut hänet ponkaisemaan itsensä vieterin tavoin avaruuteen. :D Muistan ne kaikki vihaiset katseet ja sen kamalan huudon. Vuosia myöhemmin oma siskonlapsi sai tämän opettajan luokanvalvojaksi. Tokaisi jo ensimmäisten päivien jälkeen, että kylläpä se on kireä ja karjuu koko ajan.

Kerran menin käymään koululla hakemassa siskonlasta pois, ihan huvikseen. Se oli pönttöillyt aiemmin viuhahtamalla koulun käytävillä nakuna. Opettaja katsoi minunkin ansaitsevan huudot, koska piti minulle saarnan siellä koulun käytävällä. :D Pisti jotenkin naurattamaan koko tilanne, se oli kuin paluu lapsuuteen.

On muuten ihan ohi topikin tämä.
 
Voi hellanlettas
No johan sinulla on asenne eikä mikään ihme, jos tartutat sen lapseesikin. Siis et halua tutustua ja sitten paapot lastasi, että voi voi pientä, kun joutuu kärsimään. Ja seläntakana sitten haukut ihmistä. Todella #¤%&& toimintaa! Reilu, fiksu ja lastaan todella auttamaan haluava vanhempi ottaisi kyseiseen opettajaan yhteyttä, pyytäisi tapaamista ja juttelisi rehellisesti asiasta oikeilla sanoilla, ilman syyttelyä, kertoisi vain totuuden, miten lapsi hänet kokee. Kasvotusten rehellisesti ja reilusti asioista puhumalla asiat kyllä selviävät, tuolla asenteella opetat lapsellesi vain kieroa asennetta ihmisiä kohtaan, joiden kanssa ei heti synkkaakaan ts. seläntakana mollaa ihmisiä ja kasvotusten näyttelee kirkkain silmin, kuin ei olisi mitään kummallisempaa.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Ai teen lapselle hallaa, kun en mene puhumaan opettajalle? Miten? Miten se muuttaa tilannetta, jos en tee asialle mitään?
Sä tavallaan ruokit sitä poikasi asennetta, että ope on ilkeä ja epäystävällinen, jos et tee asialle mitään. Olet jo päättänyt, että opessa on vikaa, vaikka et edes ole häntä tavannut, etkä tiedä mitä hän on lapsellesi koulussa sanonut ja miksi.

Näin mä ajattelen.
No minusta vaan olisi aika outoa haluta tavata jotain opettajaa, jolle ei oikeastaan ole muuta asiaa, kuin kysyä, miksi huutaa lapsille ja on ilkeä. :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja viillettäjä pihapiirissä:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja zanna74:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Vika on joko opettajassa (ehkä hän ON ilkeä ) tai lapsessa (ehkä lapsi kokee opettajan patistelun, kieltämisen yms ilkeytenä ).
Tätä samaa mietin minäkin ...

Tunnetko itse tämän opettajan tai oletko tutustunut häneen millään tavalla ?
No en tunne, eikä oikeasti kiinnosta tutustua. Luultavasti en pitäisi hänestä. :$
sinulla on kyllä nyt ihan väärä asenne, ja tuolla asenteella teet vaan lapsellesi hallaa, koska hänen on kuitenkin käytävä kyseisen henkilön tunneilla

Ai teen lapselle hallaa, kun en mene puhumaan opettajalle? Miten? Miten se muuttaa tilannetta, jos en tee asialle mitään?
ei vaan että uskot heti lasta, enkä nyt väitä että lapsi valehtelee, voihan ope olla oikeesti ilkeä, vaan siinä teet hallaa, että et halua edes nähdä sitä onko asia oikeasti näin, voihan kyse olla väärin käsityksestä tai siitä, että lapsi luulee esim. että ope huutaa, jos puhuu isommin ja joku opettaja voi tiukasti vaatia jotain oppilailta, eikä se ole ilkeyttä, mutta lapsi voi joskus luulla niin. koita nyt ainakin olla yllyttämästä lastasi siihen opettajan inhoamiseen. ja kannattais kyllä keskustella muidenkin vanhempien kanssa onko kaikki lapset opesta samaa mieltä ja se ei ojaan ketään kaada, vaikka keskustelisit open kanssa.

 
Non compos mentis
Asiat eivät muuttua, ellei niihin puututa. Mä toki luotan lapsiini, mutta ottaisin silti selvää, missä mennään. Edelleen uskon siihen väärinymmärrysten mahdollisuuteen.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja viillettäjä pihapiirissä:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja viillettäjä pihapiirissä:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja zanna74:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Vika on joko opettajassa (ehkä hän ON ilkeä ) tai lapsessa (ehkä lapsi kokee opettajan patistelun, kieltämisen yms ilkeytenä ).
Tätä samaa mietin minäkin ...

Tunnetko itse tämän opettajan tai oletko tutustunut häneen millään tavalla ?
No en tunne, eikä oikeasti kiinnosta tutustua. Luultavasti en pitäisi hänestä. :$
sinulla on kyllä nyt ihan väärä asenne, ja tuolla asenteella teet vaan lapsellesi hallaa, koska hänen on kuitenkin käytävä kyseisen henkilön tunneilla

Ai teen lapselle hallaa, kun en mene puhumaan opettajalle? Miten? Miten se muuttaa tilannetta, jos en tee asialle mitään?
ei vaan että uskot heti lasta, enkä nyt väitä että lapsi valehtelee, voihan ope olla oikeesti ilkeä, vaan siinä teet hallaa, että et halua edes nähdä sitä onko asia oikeasti näin, voihan kyse olla väärin käsityksestä tai siitä, että lapsi luulee esim. että ope huutaa, jos puhuu isommin ja joku opettaja voi tiukasti vaatia jotain oppilailta, eikä se ole ilkeyttä, mutta lapsi voi joskus luulla niin. koita nyt ainakin olla yllyttämästä lastasi siihen opettajan inhoamiseen. ja kannattais kyllä keskustella muidenkin vanhempien kanssa onko kaikki lapset opesta samaa mieltä ja se ei ojaan ketään kaada, vaikka keskustelisit open kanssa.
No en yllytä, yritän ihan nätisti kysellä siitä naisesta. Ei meillä kotonakaan kuiskutella, kylläkään.
 
Tirsku
No, jos opettaja on tasaisest kaikille ilkeä, niin se kai on vaan sen ihmisen tyyli ja se pitää ilmisesti vaan kestää. Kyllä elämässä sen verran näitä m*lkkuja tulee vastaaan, että hyvähän se on selvitä tuosta täysissä sielun ja ruumiin voimissa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Ai teen lapselle hallaa, kun en mene puhumaan opettajalle? Miten? Miten se muuttaa tilannetta, jos en tee asialle mitään?
Sä tavallaan ruokit sitä poikasi asennetta, että ope on ilkeä ja epäystävällinen, jos et tee asialle mitään. Olet jo päättänyt, että opessa on vikaa, vaikka et edes ole häntä tavannut, etkä tiedä mitä hän on lapsellesi koulussa sanonut ja miksi.

Näin mä ajattelen.
Samoin minä, mutta lisäisin vielä, että ihmisiä ne opettajatkin ovat ja aivan turha puhua koko luokan puolesta, kun kyse on kuitenkin omasta lapsesta. Juoruja ne on kunnes toisin todistetaan.
Ja aivan varmasti se opettajakin haluaisi kuulla palautetta käytöksestään. Suosittelen keskustelua aikuisten kesken. Voihan siinä sanoa, että oma lapsi on arka tms. ja ihmettelee, miksi opettaja sanoo/tekee näin?!
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Ai teen lapselle hallaa, kun en mene puhumaan opettajalle? Miten? Miten se muuttaa tilannetta, jos en tee asialle mitään?
Sä tavallaan ruokit sitä poikasi asennetta, että ope on ilkeä ja epäystävällinen, jos et tee asialle mitään. Olet jo päättänyt, että opessa on vikaa, vaikka et edes ole häntä tavannut, etkä tiedä mitä hän on lapsellesi koulussa sanonut ja miksi.

Näin mä ajattelen.
Samoin minä, mutta lisäisin vielä, että ihmisiä ne opettajatkin ovat ja aivan turha puhua koko luokan puolesta, kun kyse on kuitenkin omasta lapsesta. Juoruja ne on kunnes toisin todistetaan.
Ja aivan varmasti se opettajakin haluaisi kuulla palautetta käytöksestään. Suosittelen keskustelua aikuisten kesken. Voihan siinä sanoa, että oma lapsi on arka tms. ja ihmettelee, miksi opettaja sanoo/tekee näin?!

Siinä vaiheessa, kun on jotain konkreettista, mitä voin ihmetellä, kirjoitan reissuvihkoon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
No minusta vaan olisi aika outoa haluta tavata jotain opettajaa, jolle ei oikeastaan ole muuta asiaa, kuin kysyä, miksi huutaa lapsille ja on ilkeä. :whistle:
Eli sä olet jo päättänyt, että ope huutaa lapsille ja on ilkeä...

Mä henk.koht. kysyisin, että miten lapsellani on ko. opettajan tunneilla mennyt, onko ollut vaikeuksia, tms. Kysyisin sitä ehkäpä lapsen omalta opettajalta ensin, sillä oletan että opettajat kommunikoivat keskenään lasten asioista.

En ajattelisi itsestäänselvyytenä, että ope on ilkeä ja huutaa lapsille, koska mun kiltti ja hiljainen lapseni sanoo niin. Selvittäisin, mistä on kyse.
 
tätinen
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Ai teen lapselle hallaa, kun en mene puhumaan opettajalle? Miten? Miten se muuttaa tilannetta, jos en tee asialle mitään?
Sä tavallaan ruokit sitä poikasi asennetta, että ope on ilkeä ja epäystävällinen, jos et tee asialle mitään. Olet jo päättänyt, että opessa on vikaa, vaikka et edes ole häntä tavannut, etkä tiedä mitä hän on lapsellesi koulussa sanonut ja miksi.

Näin mä ajattelen.
No minusta vaan olisi aika outoa haluta tavata jotain opettajaa, jolle ei oikeastaan ole muuta asiaa, kuin kysyä, miksi huutaa lapsille ja on ilkeä. :whistle:
Minusta taas on tosi outoa, jos et halua tavata opettajaa, joka on lapsellesi ilkeä! Mutta me ollaan erilaisia. Viime vuonna tähän aikaan marssin pojan kouluun, kun hänellä oli ilkeä matikanope. Ja se oli ihan piru äijäksi! Mutta kun tarpeeksi pommittaa ja venuttaa, niin pakko sen oli yrittää muuttua! Ja muuttui! Muutama muukin äiti oli tyytyväinen, kun lasten ei aamulla tarvinnu pelätä kouluunlähtöä. Ota härkää sarvista ja heti! Niin kauan se ilkeilee, kun saa siihen mahdollisuuden.
 
o
Mulla itselläni oli kuudennesta yhdeksänteen luokkaan sama englanninopettaja. kuudennella oltiin kauhuissamme, että kamala ope, huutaa ja vaatii hirveästi! Yhdeksännellä olin sitä mieltä, että oli koulun paras opettaja, koko luokka oli todella hyviä englannissa verrattuna luokkiin joilla eri opettaja. Eikä se mitään huutanut, se oli vaan sen tapa puhua. Kuudennella sanoin kyllä kotona, että opettaja on kauhea, ilkeä ja huutaa.

En inhonnut lapsena aikuisia enkä pitänyt heitä ilkeinä ilman syytä. Tuossakin oli syy, mutta en vain ollut tottunut sellaiseen. Kun totuin, opettaja oli tosi hyvä, ja tuli ihan läheiseksikin.
 
Ooo
Tosi vaikeiksi tapaukset ja tilanteet menevät silloin kun opettajasta puhutaan kotona paljon ja mietitään ja ihmetellään lapsen kuullen, että mikäs tämä tyyppi oikein on. On ihan oikein puolustaa lastaan ja lapsen on se ihan hyvä nähdä ja kuulla, mutta pitää olla ehkä näyttää sekin, että asiat jotenkin selvitetään muutenkin kuin kuulopuheiden perusteella. Joskus asia paisuu sitten isommaksi kuin alunalkean olikaan.
 
Rukoilijasirkka
Kyllä mä ainakin muistan, että mulla oli oikeasti muutama ilkeä opettaja. Kaiken huippu oli semmoinen setä, joka alkoi aina huutaa luokan häirikölle, vaikka tämä oli ihan hiljaa, kun soitti itse väärin sitä pianoansa. Ja siis sama toistui joka musiikintunnilla. Tämä poika oli ihan hiljaa, häiriköimättä, mutta häneen purettiin kiukkua aina, kun joku meni mönkään.
 
Non compos mentis
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
No minusta vaan olisi aika outoa haluta tavata jotain opettajaa, jolle ei oikeastaan ole muuta asiaa, kuin kysyä, miksi huutaa lapsille ja on ilkeä. :whistle:
Eli sä olet jo päättänyt, että ope huutaa lapsille ja on ilkeä...

Mä henk.koht. kysyisin, että miten lapsellani on ko. opettajan tunneilla mennyt, onko ollut vaikeuksia, tms. Kysyisin sitä ehkäpä lapsen omalta opettajalta ensin, sillä oletan että opettajat kommunikoivat keskenään lasten asioista.

En ajattelisi itsestäänselvyytenä, että ope on ilkeä ja huutaa lapsille, koska mun kiltti ja hiljainen lapseni sanoo niin. Selvittäisin, mistä on kyse.
Ja jos joku oikeasti kamala ope, tekisin tietysti valituksen ja vaatisin muutosta asioihin. En laittaisi lastani kestämään moista vuoden ajan tms. Opettajatkin ovat vain ihmisiä ja heillä voi olla kaikenlaista käynnissä henk. koht. elämässään. Kaikilla on pahoja päiviä.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja Ooo:
Tosi vaikeiksi tapaukset ja tilanteet menevät silloin kun opettajasta puhutaan kotona paljon ja mietitään ja ihmetellään lapsen kuullen, että mikäs tämä tyyppi oikein on. On ihan oikein puolustaa lastaan ja lapsen on se ihan hyvä nähdä ja kuulla, mutta pitää olla ehkä näyttää sekin, että asiat jotenkin selvitetään muutenkin kuin kuulopuheiden perusteella. Joskus asia paisuu sitten isommaksi kuin alunalkean olikaan.
No näin me ei tehdä, koska ei haluta että lapsi pelkää koulussa.
 
Lipton^
Ope saatetaan luulla ilkeäksi, jos joutuu korottamaan ääntä ja komentaan olemaan lapsia hiljaa. Ekaluokalla on oppimista, miten käyttäydytään opetustilanteessa, enkä yhtään ihmettele, jos ope korottaa ääntä välillä, varsinki jos luokkaan kuuluu niitä 'hyperaktiivisia' :D

Mutta minä itse oon kyl käyny kaikkien opettajien kanssa keskusteluita siitä, että miten lapset osaa olla koulussa, onko ongelma-aineita jne, kiitosta olen opettajilta saanut, koska olen kiinnostunut lapsieni koulunkäynnistä
 
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Ja jos joku oikeasti kamala ope, tekisin tietysti valituksen ja vaatisin muutosta asioihin. En laittaisi lastani kestämään moista vuoden ajan tms. Opettajatkin ovat vain ihmisiä ja heillä voi olla kaikenlaista käynnissä henk. koht. elämässään. Kaikilla on pahoja päiviä.
Sama täällä. Siksi selvittäisin asian, enkä olisi tekemättä yhtikäs mitään.

Mutta nyt on aika kiitää kohti omaa koulua :wave:
 
Beep
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Meidän poika on yhdestä opettajasta (ei omasta luokanopesta, se on kiva ) sitä mieltä, että opettaja on ilkeä, tiukka, epäystävällinen ja huutaa. :( Tuntuu kauhealta, että lapsi joutuu käydä kyseisen opettajan tunneilla.

Minusta opettajassa täytyy olla joku vika, jos lapsi oikeasti kokee, että opettaja on ilkeä. :$

Ei ehkä ole oikealla alalla ko. opettaja? Seuraile tilannetta vähän aikaa ja voisithan jutella sen opettajan kanssa ja katsoa itse mikä fiilis syntyy? Kaikilla ei kemiat kohtaa, se on sama lasten ja aikuisten välillä kun aikuistenkin kesken.

 

Yhteistyössä