Jos haluisi nähdä OMAT potilastiedot, niin voiko

Ego
vaan lampsia vaikka tk:hon ja pyytä kansion nähtäväksi?
Mulla kauhee pino sairaalassakin papereita ja ois kiva tietää mitä niissä lukee. Kerran selailin niitä kun kansio oli tyrkätty syliin ja oottelin lekurii.:kieh:
 
"Lila"
No, et varmasti voi vaan lampsia sinne. Tee kirjallinen pyyntö, niin lähettävät kopiot sinulle kotiin. Jos on virheitä tiedoissa, niin voit pyytää joko poistettavaksi tai muutettavaksi. Kirjallisena tietysti ja perustelut mukaan.
 
huippista
Voit lampsia, mutta kansiotasi et saa nähtäväksi tuosta noin vaan. Meidän "firmassa" tällaisissa asioissa ainakin pitää ottaa yhteyttä johtavaan lääkäriin, jonka luona sitten asiakirjoihin perehdytään. Selvitä käytännöt omasta tk:sta.
 
Ego
Noh, niin mä ajattelinkin että ei voi vaan lampsia ja hakee kansioo...mutta ei mulla ois mitään "järkevää" perustelua vaan ihan silkasta uteliaisuudesta haluisin nähä.
Kopioita tuskin lähettäisivät, on niin julma pinkka niitä mutta eikös se ole hyvä syy tosiaan että haluu kattoo onko papereissa kaikki oikein.:saint: Eihän niistä kuiteskaan osasta saisi mitään selkoo, on niin vaikee lukusta.
 
"vieras"
laki sanoo että asiakkaalla/potilaalla on oikeus nähdä kaikki tiedot, mitä hänestä on kirjattu ylös. sinuna soittaisin tk:hon ja selittäisin asian. Varmasti osaavat sieltä sitten neuvoa sinua :)
 
muu the sh
Kyllä ne lähettää kopiot vaikka kuinka suuresta pinkasta potilastietoja. Sulla on lain suoma oikeus saada kopiot omista papereista. Ja juu ei tarvi olla mitään syytä siihen että haluut ne nähdä :) eikä sun tarvi sitä perustella muuten kuin et haluut ne lukea, siihenkin on siis lain suoma oikeus ihmisellä. Ja pääset niitä lukemaan kun soitat ja kerrot et haluut ne lukea :) meillä se onnistuu yleensä niin et lääkärin tai sovittaessa sh:n kanssa yhdessä. Ja tää siks että jos siellä on jotaki sinua mietityttävää niin lääkäri voi sinua siitä valaista. Psyk.puolella se on vieläki ehdottomampaa et lääkärin ja yleensä johtavan lääkärin kera niitä vainen luetaan.
 
"vieras"
Mäkin olen jossain törmännyt käytäntöön, että paperit luetaan yhdessä lääkärin tms. kanssa. Näin siksi, että jos herää kysymyksiä niin ne voidaan käydä läpi. Epikriisit pitäis kyllä saada kotiin. Toisaalta Kättäriltä mä sain kaikki paperit mukaani kotiutuessa kun pyysin, ilman sen kummempia seremonioita.
 
Ego
Kyllä ne lähettää kopiot vaikka kuinka suuresta pinkasta potilastietoja. Sulla on lain suoma oikeus saada kopiot omista papereista. Ja juu ei tarvi olla mitään syytä siihen että haluut ne nähdä :) eikä sun tarvi sitä perustella muuten kuin et haluut ne lukea, siihenkin on siis lain suoma oikeus ihmisellä. Ja pääset niitä lukemaan kun soitat ja kerrot et haluut ne lukea :) meillä se onnistuu yleensä niin et lääkärin tai sovittaessa sh:n kanssa yhdessä. Ja tää siks että jos siellä on jotaki sinua mietityttävää niin lääkäri voi sinua siitä valaista. Psyk.puolella se on vieläki ehdottomampaa et lääkärin ja yleensä johtavan lääkärin kera niitä vainen luetaan.
Okkei!:xmas:
 
Khimaira
[QUOTE="Lila";22627234]No, et varmasti voi vaan lampsia sinne. Tee kirjallinen pyyntö, niin lähettävät kopiot sinulle kotiin. Jos on virheitä tiedoissa, niin voit pyytää joko poistettavaksi tai muutettavaksi. Kirjallisena tietysti ja perustelut mukaan.[/QUOTE]

Ei kaikkia papereita saa kotiin luettevaksi!

Niiden papereiden lukua täytyy anoa kirjallisesti ja esim. sairalassa ne paperit kiertävät kaikki ne osastot joilla sä olet ollut hoidettavana. Vasta sitten saat lukea ne esim. lääkärin kanssa samassa huoneessa.
 
Ego
Mua kiinnostaisi erityisesti synnäripaperit etc. Jotaa se lekuri selosti seur pv synnytyksestä mutta eihän siitä mitään muista ku oli sekaisin väsymyksestä ku käkikello. Tullu nyt jälkikäteen mieleen.
 
huippista
Kyllä ne lähettää kopiot vaikka kuinka suuresta pinkasta potilastietoja. Sulla on lain suoma oikeus saada kopiot omista papereista. Ja juu ei tarvi olla mitään syytä siihen että haluut ne nähdä :) eikä sun tarvi sitä perustella muuten kuin et haluut ne lukea, siihenkin on siis lain suoma oikeus ihmisellä. Ja pääset niitä lukemaan kun soitat ja kerrot et haluut ne lukea :) meillä se onnistuu yleensä niin et lääkärin tai sovittaessa sh:n kanssa yhdessä. Ja tää siks että jos siellä on jotaki sinua mietityttävää niin lääkäri voi sinua siitä valaista. Psyk.puolella se on vieläki ehdottomampaa et lääkärin ja yleensä johtavan lääkärin kera niitä vainen luetaan.
Ei tod. päde kaikkialle yleispätevänä neuvona! Ota selvää oman tk:si käytönnöistä! Meillä ei ainakaan ole tällaista käytöntöä.
 
muu the sh
Mua kiinnostaisi erityisesti synnäripaperit etc. Jotaa se lekuri selosti seur pv synnytyksestä mutta eihän siitä mitään muista ku oli sekaisin väsymyksestä ku käkikello. Tullu nyt jälkikäteen mieleen.
Sitten vaan soitat sinne ja sanot, että haluut ne lukea. Ja siis juu joku jo mainitsikin, että kirjallisesti pitää pyytää niitä kotiin lähettettäviä papereita :)
 
muu the sh
Ei tod. päde kaikkialle yleispätevänä neuvona! Ota selvää oman tk:si käytönnöistä! Meillä ei ainakaan ole tällaista käytöntöä.
Huippista vaan synnäripaperit aika harvoin on tk:ssa :D

Ja nykyään kaikki tieto on yleensä koneella. Paperikansioissa on vaan vanhat tiedot, näin siis varmaan melko monessa paikassa. Ja kyllä on ihan yleispätevä neuvo se että ihan kaikilla on oikeus saada lukea omat ihan kaikki tiedot joita potilasjärjestelmässä on :) siihen velvoittaa laki, ei voi olla yksittäistä terveysasemaa Suomessa joka voisi tämän kieltää :) Sitten vaan potilasasiamieheen yhteyttä jos näin joku väittää.
 
Mua kiinnostaisi erityisesti synnäripaperit etc. Jotaa se lekuri selosti seur pv synnytyksestä mutta eihän siitä mitään muista ku oli sekaisin väsymyksestä ku käkikello. Tullu nyt jälkikäteen mieleen.
Mulla niissä synnärinpapereissa luki että oon vetänyt röökiä koko raskausajan...En tiedä mistä se oli sinne repästy:whistle: Ei nyt mikään maailman kauhein virhe (siis hoidon kannalta) mutta ei silti mikään "mairitteleva".
Ja neuvolassa oli kirjattu etä oon yh ja kerran ihmettelivät että kuka mun mies oikeen on kun meni lapsen kanssa neuvolaan.:D Nauratti,mutta toisaalta,mitäköhän vakavempia virheitä ne sinne tekee...
 
huippista
Huippista vaan synnäripaperit aika harvoin on tk:ssa :D

Ja nykyään kaikki tieto on yleensä koneella. Paperikansioissa on vaan vanhat tiedot, näin siis varmaan melko monessa paikassa. Ja kyllä on ihan yleispätevä neuvo se että ihan kaikilla on oikeus saada lukea omat ihan kaikki tiedot joita potilasjärjestelmässä on :) siihen velvoittaa laki, ei voi olla yksittäistä terveysasemaa Suomessa joka voisi tämän kieltää :) Sitten vaan potilasasiamieheen yhteyttä jos näin joku väittää.
Kysyjä kýsyi alunperin tk:n sairauskertomustiedoista ja siihen alunperin vastasinkin. Tunnen ja tiedän lain potilaan asemasta ja oikeuksista ja myös tutustunut rekisterinpitäjän asetuksiin jossain määrin. Tiedän myös myös sähköisestä sairauskertomusjärjestelmästä.
Mutta ilmeisesti käytänteet asiakirjojen suhteen vaihtelevat hieman eri puolilla maata, joten siksi laitoin tuon ettei ole yleispätevä ohje. Meillä ainakin yhteys johtavaan lääkäriin, jos haluaa koko sairauskertomuksesta lukea.
 
"Lila"
Mulla niissä synnärinpapereissa luki että oon vetänyt röökiä koko raskausajan...En tiedä mistä se oli sinne repästy:whistle: Ei nyt mikään maailman kauhein virhe (siis hoidon kannalta) mutta ei silti mikään "mairitteleva".
Ja neuvolassa oli kirjattu etä oon yh ja kerran ihmettelivät että kuka mun mies oikeen on kun meni lapsen kanssa neuvolaan.:D Nauratti,mutta toisaalta,mitäköhän vakavempia virheitä ne sinne tekee...
Jos haluat, voit tehdä kirjallisen anomuksen virheellisten tietojen poistamisesta tai muuttamisesta. Itse kävin Naistenklinikalla keskenmenon takia. Pyysin muutaman kuukauden kuluttua tiedot, siellä oli yksi aika inha virhe. Pystyin "todistamaan" sähköpostilla tiedon virheellisyyden, tein kirjallisen muutosanomuksen ja se tieto myös muutettiin.
 
Ego
Mulla niissä synnärinpapereissa luki että oon vetänyt röökiä koko raskausajan...En tiedä mistä se oli sinne repästy:whistle: Ei nyt mikään maailman kauhein virhe (siis hoidon kannalta) mutta ei silti mikään "mairitteleva".
Ja neuvolassa oli kirjattu etä oon yh ja kerran ihmettelivät että kuka mun mies oikeen on kun meni lapsen kanssa neuvolaan.:D Nauratti,mutta toisaalta,mitäköhän vakavempia virheitä ne sinne tekee...
:LOL: Siis ihanko ne kirjottaa että onko yh ja silleen..ai jaa..nythän mua vasta alko kiinnostaakin mun paperit:D
 
Ego
[QUOTE="Lila";22627643]Jos haluat, voit tehdä kirjallisen anomuksen virheellisten tietojen poistamisesta tai muuttamisesta. Itse kävin Naistenklinikalla keskenmenon takia. Pyysin muutaman kuukauden kuluttua tiedot, siellä oli yksi aika inha virhe. Pystyin "todistamaan" sähköpostilla tiedon virheellisyyden, tein kirjallisen muutosanomuksen ja se tieto myös muutettiin.[/QUOTE]

Mulla kun oli 2 krt km ja sellanen lekuri sitten siinä että ei suomee oikee puhunut, niin neki tiedot ois kiva nähä. Alkoi vaivaa oikeestaan minkä "möykyn" ne siel kohdussa sitten näki. Mut se asia jöi sitten sillo siihen kun raskaushormoonit laski niin hienosti etten ollukkaan sitten enää tarkistuksessa siel enää.
 
:LOL: Siis ihanko ne kirjottaa että onko yh ja silleen..ai jaa..nythän mua vasta alko kiinnostaakin mun paperit:D
Mulle neuvolantäti(sijainen) sanoi seuraavalla kerralla että pahoittelee viime kertasta että hän oli koneelta käsittänyt että isä ei ole kuvioissa.
Niin ois hauska nähä mitä siellä koneella lukee.."Kyseinen neiti x on melko rasittava persoona,luulee tietävänsä lastenhoidosta kaiken..":D
 
Jaska70
Voit lampsia, mutta kansiotasi et saa nähtäväksi tuosta noin vaan. Meidän "firmassa" tällaisissa asioissa ainakin pitää ottaa yhteyttä johtavaan lääkäriin, jonka luona sitten asiakirjoihin perehdytään. Selvitä käytännöt omasta tk:sta.
Itse kyselin epikriisit paikallisesta keskussairaalasta puhelimella, mutta eivät lähettäneet, piti tehdä kirjallisena. Kysyin vielä, voinko tulla itse hakemaan, niin ei käynyt. Sitten soitin sairaala Ortoniin, niin sieltä lähettivät, kun kerroin vain sos.turvatunnuksen. Yhteensä 39 A-nelosta...
 
Jaska70
Mulle neuvolantäti(sijainen) sanoi seuraavalla kerralla että pahoittelee viime kertasta että hän oli koneelta käsittänyt että isä ei ole kuvioissa.
Niin ois hauska nähä mitä siellä koneella lukee.."Kyseinen neiti x on melko rasittava persoona,luulee tietävänsä lastenhoidosta kaiken..":D
Yhdessä autohuoltoliikkeessä oli joku myyjä naputellut kohtaan "Huomioitavaa" lakoonisesti: "Vittumainen asiakas". Ja senhän joku oli tietysti printannut sille.
 
Ego
Mulle neuvolantäti(sijainen) sanoi seuraavalla kerralla että pahoittelee viime kertasta että hän oli koneelta käsittänyt että isä ei ole kuvioissa.
Niin ois hauska nähä mitä siellä koneella lukee.."Kyseinen neiti x on melko rasittava persoona,luulee tietävänsä lastenhoidosta kaiken..":D
:LOL: Ainakin mulla on joku huvittava juttu siellä potilastiedoissa kun raskaana ollessa se diabeteshoitaja luki mun kansioo ja naureskeli siel ääneen..."Ai sä oot tällastakin tehny..hih,hii..oot sä aika pakkaus":O.
 

Yhteistyössä