Jos en kerro äitiysloman alkamisaikaa ajoissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja erab
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No ei kai tuosta voi potkuja antaa, vaikka ei kai se haittaiskaan... Eihän potkuja voi antaa jos oon äippälomalla?

Tällainen olisi eri tapaus, koska sinä et ole noudattanut ilmoitusvelvollisuutta.

Mutta mitä olet ajatellut pomon sanovan, jos joskus hoitovapaiden yms jälkeen olet uuden työpaikan haastattelussa, ja he soittaa vielä ennen lopullista valintaa aiemmalle pomollesi ja kyselevät millainen työntekijänä olit...? Tuo ilmoittamatta jättäminen varmaan jää pomon mieleen ja jos hän sen kertoo kyselijälle, niin niin... Saako sinun mielestä silloin sinusta hyvän vaikutelman?

No ei kai tuosta voi potkuja antaa, vaikka ei kai se haittaiskaan... Eihän potkuja voi antaa jos oon äippälomalla?

sä et ole silloin vielä äitiyslomalla. ja työnantajalla ei ole sua kohtaan mitään velvollisuuksia, jos itse laiminlyöt työsopimusta. ja onko työnantajasi näitä, jotka maksavat äitiysloman ensimmäiseltä 3 kuukaudelta sulle palkkaa? ota nyt se järki käteen ja mieti vaikka vituttaakin.

Tällainen olisi eri tapaus, koska sinä et ole noudattanut ilmoitusvelvollisuutta.

Mutta mitä olet ajatellut pomon sanovan, jos joskus hoitovapaiden yms jälkeen olet uuden työpaikan haastattelussa, ja he soittaa vielä ennen lopullista valintaa aiemmalle pomollesi ja kyselevät millainen työntekijänä olit...? Tuo ilmoittamatta jättäminen varmaan jää pomon mieleen ja jos hän sen kertoo kyselijälle, niin niin... Saako sinun mielestä silloin sinusta hyvän vaikutelman?

No niinpä, ja jos kirjoittavat työtodistuuksenkin tosta... Ehkä nyt vaan kannattais tehdä sääntöjen mukaan ja hommata uus duuni johon mennä äitiysloman loputtua.

Siis... en tajua? Laita sille sähköposti että "aloitan äitiyslomani xx.xx" ja siinä se. Meillä on pomon kanssa ihan hyvät välit ja aina oon tolleen ilmoittanut vaikka on ollut selvää muutenkin ihan vaan että jää itelle kopio ja on homma virallisesti selvä.

Ei niillä kovin hyviä tsäänssejä olis sua erottaa tuon vuoksi, ei ne ikinä uskaltaisi, mutta kaikkein vähiten tuollaisessa ilmapiirissä uskaltaisin jättää kertomatta...

No siis, työsopimuksessa ei lue mitään tästä ilmoitusvelvollisuudesta. Ja siis äitiysloman on määrä alkaa marraskuun puolessavälissä, enkä vielä ole mitään ajasta sanonut, eikä minulta ole mitään kysyttykään. Kai minua olisi pitänyt muistuttaa aikarajasta jos sen tiietäminen on tärkeää?

Vanha työnantaja rikkoo lakia, jos kertoo kyselijälle tuollaisen tiedon entisestä työntekijästään. Ehdottomasti ei myöskään saa työtodistukseen mitään tällaista mainintaa laittaa (niin kuin joku tuolla pelotteli).

No siis, työsopimuksessa ei lue mitään tästä ilmoitusvelvollisuudesta. Ja siis äitiysloman on määrä alkaa marraskuun puolessavälissä, enkä vielä ole mitään ajasta sanonut, eikä minulta ole mitään kysyttykään. Kai minua olisi pitänyt muistuttaa aikarajasta jos sen tiietäminen on tärkeää?

no vänkää vain... eestään löytää mitä taakseen jättää.

Ei siitä kuulu lukea työsopimuksessa, ilmoitusvelvollisuus perustuu lakiin. Miksi SINUA, aikuista ihmistä, pitäisi muistuttaa asiasta joka on oma velvollisuutesi?

Juu no ei se varmaan työsopimuksessa luekaan. Se on ihan lakisääteistä asiaa.

Ja nyt kerrohan että MIKSI ET LAITA SITÄ SÄHKÖPOSTIA SILLE POMOLLESI NYT HETI? Siis en vaan TAJUA! Tai tekstiviestiä! Tai ihan mitä vain! Sormet näpinäpi näppäilee nyt ne kaksi sanaa ja yhden päivämäärän!

no ei lue, ei, koska se on yleisessä työehtosopimuksessa. ei sitä kenenkään työsopimuksessa lue. ja sulla on ilmoitusvelvollisuus, työnantajalla ei ole kysymisvelvollisuutta. ajattelitko kauankin hakata päätäsi seinään tämän asian kanssa? oletko tullut ajatelleeksi, että ehkä työnantajasi haluaakin sun munaavan, jotta voi päästä susta helposti eroon ja näin säästää sun äitiyslomamaksuissa? eli et todellakaan tee hänelle kiusaa, jos ilmoittamatta jätät. mutta tee mitäs lystäät, jos et monta kertaa sanottua asiaa usko.

no ei lue, ei, koska se on yleisessä työehtosopimuksessa. ei sitä kenenkään työsopimuksessa lue. ja sulla on ilmoitusvelvollisuus, työnantajalla ei ole kysymisvelvollisuutta. ajattelitko kauankin hakata päätäsi seinään tämän asian kanssa? oletko tullut ajatelleeksi, että ehkä työnantajasi haluaakin sun munaavan, jotta voi päästä susta helposti eroon ja näin säästää sun äitiyslomamaksuissa? eli et todellakaan tee hänelle kiusaa, jos ilmoittamatta jätät. mutta tee mitäs lystäät, jos et monta kertaa sanottua asiaa usko.

No en usko, että nyt parin viikon myöhästymisen vuoksi voisi kieltäytyä laillisesti maksamasta mitään.

Mikset kertoisi?

Saattaa vaikuttaa siihen ettet saa äippärahaa. lain mukaan sun on kerrottava 2kk ennen, joten lain rikkomisesta saatat joutua oikeuteen..

Noh, ei nyt sentään oikeuteen. Jollei kerro ajoissa, ei työnantaja saa kelalta äitiyspäivärahaa palkkasi vastineeksi, joten silloin et saa myöskään itse palkkaa äitiyslomasi alussa. Eli sanktiona on ilman äpvrahaa jääminen.

Minusta sinulle voi tulla korvausvaateita ( jos ei saada sijaista) tai et saa olla äitiyslomalla palkalla ( siis jos muuten saisit ensinmäiset kuukaudet palkkaa). Eli äitiyslomasta on ilmoitettava ja sitä on HAETTAVA määräaikaan mennessä, jotta ei menetä palkka- tai äitiysrahaoikeuttaan. Et siis välttämättä saa jäädä rahalla äitiyslomalle silloin, kun muuten saisit. Sitä en osaa sanoa voitko saada varoituksen tms jos kuitenkin jäät silloin mammalomalle. Pakko tunnustaa etten ikinä ole törmännyt siihen, että joku olisi vetkutellun mammaloman hakemista, enkä siksi ole sanktioista selvillä, mutta sopimusrikkomus se varmasti on ja jotenkin kolahtaa vaan sinun omaan nilkkaan. Ne lait kun on molempia sitovia, työnantajaa ja työntekijää.

Ei, vaan sinun pitää itse ottaa asioista selvää! Eihän työnantaja voi olettaa mitään, ellet itse kerro mitään! Olethan sä voinut muuten vaan lihoa...

No väitätkö tosissaan, että jos pomo on tiennyt 3 kuukautta minun jäävän äitiyslomalle loppuvuodesta, sillä parin viikon myöhästyneellä ilmoituksella on väliä?

Väitän, koska työlainsaadantö määrittää milloin se on haettava, siis anottava. Jos satut olemaan kunnalla töissä, on siihen ihan virallinen kaavake, ja esimies puoltaa ja myöntää sen äitiysloman. En kyllä tiedä miten voisi olla myöntämättä, mutta se on haettava määräaikaan mennessä ja sinun on se tehtävä. Esimiehen on neuvottava, mutta esimies ei saa sinulta edes kysellä milloin, jos et ole halukas kestomaan ja kyllä, pari viikoa on paljon, kun sinulle haetaan sijaista. Kyllä sinun olisi noudatettavatta lainsäädäntöä.

Kyllä se on ihan sun itses velvollisuus huolehtia lakisääteisestä ilmoituksesta työnantajalle ennen kuin aloitat äitiysloman. Tuo ilmoitusvelvollisuus on kirjattu ihan työsopimuslakiin, eikä se työnantajan tehtävä ole seurata ja muistuttaa työntekijää että hän huolehtii velvollisuuksistaan.

Pahimmassa tapauksessahan tuo laiminlyönti voi johtaa työsuhteen purkuun, taloudellisiin sanktioihin jos laiminlyöntisi aiheuttaa työnantajalle rahallisia menetyksiä (ja trust me, vittumainen työnantaja kyllä näitä keksii ja pystyy toteen näyttämään) tai äitiyspvrahan menetykseen/lykkääntymiseen.

Minusta sinulle voi tulla korvausvaateita ( jos ei saada sijaista) tai et saa olla äitiyslomalla palkalla ( siis jos muuten saisit ensinmäiset kuukaudet palkkaa). Eli äitiyslomasta on ilmoitettava ja sitä on HAETTAVA määräaikaan mennessä, jotta ei menetä palkka- tai äitiysrahaoikeuttaan. Et siis välttämättä saa jäädä rahalla äitiyslomalle silloin, kun muuten saisit. Sitä en osaa sanoa voitko saada varoituksen tms jos kuitenkin jäät silloin mammalomalle. Pakko tunnustaa etten ikinä ole törmännyt siihen, että joku olisi vetkutellun mammaloman hakemista, enkä siksi ole sanktioista selvillä, mutta sopimusrikkomus se varmasti on ja jotenkin kolahtaa vaan sinun omaan nilkkaan. Ne lait kun on molempia sitovia, työnantajaa ja työntekijää.

Joo, samoilla linjoilla. Koitin äsken kuukkeloida lisäinformaatiota asiasta, mutta en löytänyt. Enkä itsekään ole koskaan vastaavaan törmännyt.

Nämä kannattaa tehdä aina kirjallisesti! Ja samalla pitäisi ilmoittaa kokonaissuunnitelma vanhempainvapaan käytöstä, eli milloin aikoo palata töihin.
Aika epätodennäköistähän se tietysti on että työnantajasi alkaisi väittää että et ole kertonut koska kirjallista ilmoitusta ei ole tehty, mutta olen samaa mieltä että sähköpostiviesti olisi ihan hyvä.

Mutta sen sijaan mitään suunnitelmaa sun ei kyllä tarvitse kertoa, etenkään jos et tiedä suunnitelmiasi tarkasti.

Mutta mites se nyt on, kun anoit Kelalta äitiyspäivärahaa niin et mitään paperia firmassasi täytättänyt? Eli työnantajasi ei maksa mitään palkkaa äitiysloman alussakaan?

Yhteistyössä