Jos bruttotulot on n. 3000-3500e..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Emilyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Jos asuisin kh-tuella yksin, saisin asumislisää, nyt en saa sellaistakaan. Että kyllä sitä paljon enemmän kilahtelis euroja tilille yksin asuessa ja jäisikin vielä menojen jälkeen. Tästäkin on käyty täällä keskustelua :D
Kannattaisko sitten muuttaa erilleen? Mä en ole vielä tavannut sellaista miestä, joka olisi niin persaukinen, että yh:na ja kahta huushollia ylläpidettäessä tulot olisivat suuremmat kuin yhdessä asuessa. Mies kun yleensä tienaa enemmän kuin mitä yh:na tukia saa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
[quote="vieras]

Mutta mun mielestä ihmisen, joka ryhtyy uusperheeseen ihmisen kanssa, jolla on jo lapsia, kuuluu muistaa se tosiasia, että sen ihmisen mukana tulee myös lapsi/lapset.

Minä en voisi ikinä laittaa puolisoani maksamaan edellisen liiton lapsesta, enkä ole laittanutkaan. Mutta enpä ole ollut myöskään kotihoidontuella kuin muutaman kuukauden.

Se edellisen liiton lapsi on ihan joka päiväisessä arjessamme läsnä, ja 'isäpuoli' on kuin isä hänelle, kohtelee lasta kuin omiaan. Mutta elatusvastuu esikosta on minulla ja hänen isällään, kasvatusvastuu sitten jakautuu ja tämä on mielestäni ihan normaalia.

Ei tartte minunkaan puolison maksaa edellisen liiton lapsesta, pointti oli se että minulla jää käteen vähemmän rahaa puolison tulojen takia..

Ja kohta on yhteinen lapsikin jolle tulee tehtyä hankintoja ja se saa hankkia jolle jää enemmän rahaa käteen, menojen jälkeen.. Onhan noissa tuloissa se hyvä puoli, että saa hyvät isyysrahat :)

Miksi ihmeessä sä purnaat tuollaisesta päivän selvästä asiasta? Tottakai samassa taloudessa asuvien tulot lasketaan yhteen. Jos sä jonkun hoitolisän haluat, niin sitten varmaan kannattaa muuttaa yksin asumaan...tosin menotkin sitten kasvavat asumiskulujen ym. myötä.

Jos asuisin kh-tuella yksin, saisin asumislisää, nyt en saa sellaistakaan. Että kyllä sitä paljon enemmän kilahtelis euroja tilille yksin asuessa ja jäisikin vielä menojen jälkeen. Tästäkin on käyty täällä keskustelua :D [/quote]

No mä en tosiaan ymmärrä tota ajattelua mun/sun rahat kun yhdessä asutte! Ja vielä yhteinenkin lapsi tulossa!? Ja miehes on tiennyt kaiketi että sulla on lapsi ja sä että sillä on lapsi ni miksi ruveta jakamaan rahoja. Mun mielestä tuossa tapauksessa kuuluisi olla yhteiset rahat eikä ruveta laskeen mitään!

Alkuperäinen kirjoittaja Charlottis74:
Vaikka ihan perseestähän se systeemi on mut joku sais tehdä lakiehdotuksen siitäkin!

No mun mielestä se menee noin ihan oikein. Jos tienaa tosiaan noinkin paljon kuukaudessa, niin ei mun mielestä enää tartte mitään hoitolisää kotihoidontukeen saada.

Mutta eipä se tienaava osapuoli niitä lapsia päivätyönään hoida.

Tosin voinpa aina ukolle vedota, että sun takia mä saan vähemmän rahaa, joten sä maksat tän ja tän ja tänkin vielä...... . :laugh:

No, niinhän sun pitääkin. Perheeseenhän se miehen raha menee, yhteiseen yritykseenne, eikä mihinkään kankkulan kaivoon. Miksi sinun pitäisi maksaa kotihoidon tuesta/äpr:sta suhteessa enemmän menioja kuin miehesi?

Suhteessa meillä jää molemmilla pakollisten menojen jälkeen suht saman verran käteistä käytettäväksi tuloerosta huolimatta. Kun mies maksaa asuntolainansa, autolainansa ja yhdet elaritkin vielä.. joskus sillä saattaa jäädä käteen laskujen jälkeen 100-200e josta ostaa meille vielä ruokaakin, joten en voi valittaa, koska mulle jää yleensä rutkasti enemmän kuussa sitä käteistä rahaa, kun mies hoitaa pääosin nuo kiinteät menot jotka sillä on ollut ennen meidän yhdessäasumistakin ja kun hänen nimissään ovat.. en luonnollisestikaan osallistu auton kustannuksiin (muuta kun tankkaamalla) koska yksin jos asuisin, minulla ei edes olisi autoa kun en sitä tarvitsisi. Mies tarvitsee, jo asuinpaikkamme vuoksi ja minen täällä landella asuis yksinäni :D

Onhan tuo kuitenkin hölmöä, että avopuolison tulot lasketaan kelassa suoraan minunkin tuloikseni, kun se ei käytännössä niin mene. Tyyliin; yhteenmuuttaessa ei huomioida sitä, että toisella voi olla jo valmiiksi ne tietyt kiinteät menot eikä ne työn tulot toisesta sen rikkaampaa tee..

Hassua... yhdessä ketjussa, ei kovinkaan kauan sitten, väitit kivenkovaan maksavasi puolet koko teidän taloutenne menoista (paitsi et autolainaa) :laugh: Mites se nyt menikään... et siis maksa kuitenkaan asumisesta mitään vai?

Sun varmaan kannattaa lukea se kyseinen ketju uudestaan :)

Kyllä ne minunkin rahat tähän yhteiseen elämiseen menee. Ei me käydä ukon kanssa esim. ruokakaupassa ostamassa erikseen omia ruokia tms.

Tekisi oikeasti mieli kaivella se ketju ylös, mutta tähän aikaan yöstä en enää jaksa. Siinä kyllä väitit maksavasi kaikesta puolet (paitsi autolainaa et) ja kun tarkensin asiaa ja kysyin, että maksatko todellakin puolet; eli yhtiövastikkeen (kokonaan kun et muuten asumiskuluihin osallistu- miehen laina kuten autokin), puolet kaikista vakuutusmaksuista, tv-luvasta, puhelimesta, netistä, ruuasta, bensat... vastasit että kyllä. Nyt sitten sanotkin että kyllä miehesi hoitaa nuo kiinteät kulut jotka hänellä oli jo ennen kuin tapasitte... eli olet kuitenkin miehesi 'elätti', enkä sitä kritisoi ollenkaan- niinhän se menee kun kht:lla on, itse et vain tuntunut silloin asiaa hyväksyvän.

Ja samaisessa ketjussa kuten taaskin kehuit kuinka olisit 'rikkaampi' jos olisit yh, sillä kaikkien tukein jälkeen jäisi enemmän käteen... voi apua kuinka naivit ajatukset ihmisellä voi olla perheen taloudesta ja rahan käytöstä...

Hohhoijaa. Taas tämä eräs täällä puhumassa rahasta. Ja aina asiat menevät eri tavalla katselukannasta riippuen.
Oikeasti asuu ilmaiseksi miehen asunnossa ja nyt valittaa kun ei tule hoitolisää.

Lukematta koko ketjua...

Ajattele niin että vähemmän sinulle henkilökohtaisesti jää sitä rahaa kun asutte yhdessä, mutta elintasohan on sinänsä parempi. Niinkuin totesit niin autoa ei esim olisi jos asuisit Yh:na.

Meillä ei eritellä rahoja, koska menot ovat yhteisiä, näin on vaan yksinkertaisesti uusperheessä helpompaa. Eri tilit meillä kylläkin on.

Minulla on myös paljon huonommat tulot kuin miehellä ja maksamme omaa taloa, kumpikin lyhentää samanverran ja mies maksaa kaikki loput laskut ja menot kun minun tili on tyhjä. Se on ihan itsestään selvyys kun yhdessä asutaan. Se kummalla on rahaa , maksaa (myös tytön hoitomaksun ja muut menot). Yh:na elin tukien varassa jonkun aikaa ja henkilökohtaista rahaa jäikin enemmän, mutta silloin en asunutkaan näin "leveästi". Elämä on valintoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:
Kohta tää keskustelu menee siihen, että "munkin on saatava hoitolisää, koska ukkonsa siivellä elävä naapurin Berttakin saa vaikka sen lapsi on paljon helppo hoitoisempi kuin mun" :kieh:

Juu, ja sen jälkeen siihen että kellä sitä rahaa on eniten ja kellä vähiten. Kummastakin voi kilpailla :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Palkkatyöläinen;28840759:
Minulle jää tuosta käteen noin 2670e

Tästä sen huomaa miten työnteko ei tässä maassa kannata. Saa sitten 3500, 4000 tai 4500 euroa niin käteen ei jää kovin paljon enempää. Ei ole reilua ei.