Jos 5-vuotias lapsi on aamulla 7.30-10 yksin kotona niin mitä mieltä sinä siitä olet?

maissihiiri
En jättäis omaa rauhallista ja järkevää 6,5 vuotiastakaan todellakaan noin pitkäksi aikaa. Puoli tuntia saattaa meillä poika olla yksin, jos käyn koiran kanssa lenkillä tai kaupassa eikä halua lähteä mukaan. Mutta joka kerta silti kysyn että tuletko mukaan.

Kyllä saattais lastensuojelu olla kiinnostunut tuosta tapauksesta?
 
Ei todellakaan. Ei yksin, ei.

Vastuuttomia, välinpitämättömiä vanhempia. Jättävät paljon vartijaksi pienen ihmisen. Aivan liian isoja sappaita täyttämään. Aivan liian aikaisin.

Käsittämätöntä toimintaa. Ihmettelen taas.
 
åwqsa
70-luvulla minä saman ikäisenä jäin aamulla kotiin nukkumaan kun vanhemmat lähtivät töihin. Kun heräsin puin vaatteet kävelin naapuriin hoitoon. Eikä sitä taineet silloin kukaa kummastella. Pidettiin vaan hyvänä juttuna kun ei lasta tarvinnut kesken unien herättää.
 
Khimaira
Ei ole ok.
Aina pitää ajatella että osaako lapsi toimia jos jotain sattuukin. Mitä hän tekee jos ovikelloa soitetaan? Entä jos onkin kakkahätä eikä osaa pyyhkiä? Entä jos tulee muuten vaan hätä, jolloin muuutama tunti on kamalan pitkä aika odottaa..
 
Olen sitä mieltä, että useimmiten vanhemmat tietävät omien lastensa voimavarat parhaiten. Meidän 4-v ulkoili itsenäisesti, valvovan katseen alla pihallamme eikä koskaan ollut mitään ongelmia. Ihmisiä on erilaisia.
 
"vieras"
En ikinä jättäisi. Tiedän kyllä että jotkut jättävät pienempiäkin satunnaisesti lyhyeksi ajaksi mutta itse en voisi niin tehdä. Mieti, jos tulee esim. tulipalo, tai jos ovikello soi, ja siellä on joku tuntematon? Tai jos lapsi satuttaa itsensä, kaatuu portaissa, kompastuu, lyö päänsä... Tai jos hänelle nousee yöllä kuume tai tulee mahatauti? Kuvittele että hän siellä yksin esim. oksentelee kun ei ole kukaan auttamassa? Tai voi satuttaa itsensä esim. kiivetessään ottamaan ruokaa/juomaa. Ei IKINÄ noin pientä yksin paria minuuttia pitemmäksi ajaksi!

Miksette vie lasta (vuoro)päiväkotiin tuoksi ajaksi? Tai palkatkaa esim. MLL tms yksityinen hoitaja tulemaan teille hoitamaan lasta tuoksi ajaksi.

Mieti nyt, osaako lapsi toimia jos jotain sattuisi? Ja vaikkei mitään sattuisikaan, niin varmasti häntä pelottaa ja jää kaivertamaan mieleen noin suuri vastuu noin pienelle ihmiselle. Voi aiheuttaa valitettavasti ongelmia myös vuosien päästä hänelle :/
 
"mamma1"
Olen varmasti hyvin mamo äiti mutta en uskaltanut jattää edes 7v yksin kotiin noin pitkäksi aikaa. Meillä olis joutunu eka luokkalainen olemaan 2-4h yksin aamulla kotona. Mutta sain sen mun vanhempien lähelle kouluun. Menee nyt aamusin mun vanhemmille ja sieltä kouluun. vanhempana jos haluaa niin saa vaihtaa koulua jos haluaa.mutta ei todellakaan 5v jättäisi yksin kotiin , vaikka nukkuisikin kokoajan
 
"vieras"
Olen sitä mieltä, että useimmiten vanhemmat tietävät omien lastensa voimavarat parhaiten. Meidän 4-v ulkoili itsenäisesti, valvovan katseen alla pihallamme eikä koskaan ollut mitään ongelmia. Ihmisiä on erilaisia.
En nyt tarkoita että juuri teidän lapsellanne olisi ollut ongelmia pihalla, mutta yleisesti itseä ihmetyttää, että vanhemmat jättävät 3-4 vuotiaat lapsensa yksin taloyhtiön pihalle. Luotetaan vain siihen että lapsi kyllä "pärjää", ja varmasti pärjääkin, mutta saattaa esim. terrorisoida ja kiusata muita. Meidän pihapiirissämme ulkoilee yksin juuri tällainen "reipas" nelivuotias, ja jos hän on yksin pihalla niin kyllä aina rasittaa mennä sinne omien lasten kanssa. Hän nimittäin alkaa heti kiusata muita lapsia, estää heitä esim. menemästä liukumäkeen, ottaa leluja kädestä, määräillä muita. Sitten kun hänelle sanon hän vain vastaa ettei hän tottele mua koska en ole hänen äitinsä!

Lisäksi lällättelee jatkuvasti ja käyttäytyy muutenkin todella ikävästi. Ja ei tarvitse totella ketään, ja omat vanhemmat eivät hänen tekemisiään vahdi. Ovat sitten vaan todella iloisia, kun lapsi jo pärjää niin hienosti yksin...
 
vierasss
[QUOTE="vieras";26905866]En nyt tarkoita että juuri teidän lapsellanne olisi ollut ongelmia pihalla, mutta yleisesti itseä ihmetyttää, että vanhemmat jättävät 3-4 vuotiaat lapsensa yksin taloyhtiön pihalle. Luotetaan vain siihen että lapsi kyllä "pärjää", ja varmasti pärjääkin, mutta saattaa esim. terrorisoida ja kiusata muita. Meidän pihapiirissämme ulkoilee yksin juuri tällainen "reipas" nelivuotias, ja jos hän on yksin pihalla niin kyllä aina rasittaa mennä sinne omien lasten kanssa. Hän nimittäin alkaa heti kiusata muita lapsia, estää heitä esim. menemästä liukumäkeen, ottaa leluja kädestä, määräillä muita. Sitten kun hänelle sanon hän vain vastaa ettei hän tottele mua koska en ole hänen äitinsä!

Lisäksi lällättelee jatkuvasti ja käyttäytyy muutenkin todella ikävästi. Ja ei tarvitse totella ketään, ja omat vanhemmat eivät hänen tekemisiään vahdi. Ovat sitten vaan todella iloisia, kun lapsi jo pärjää niin hienosti yksin...[/QUOTE]

Ja vanhemmilleen valehtelee aina että se oli jonkun muun syy, ja menee heti itkemään sisälle jos joku muu lapsi esim. sanoo hänelle takaisin, ja äitinsä uskoo häntä täysin. Eikä äitinsä koskaan kysy meiltä muilta äideiltä mitä on tapahtunut, joten ei siinä oikein kehtaa mennä hänelle valittamaankaan lapsen käytöksestä.

Mutta se harmittaa kun joutuu itse lähtemään sitten omalta pihalta jonnekin kauemmas ulkoilemaan jos ei jaksa kuunnella tuon nelivuotiaan lällätystä ja sitä kun jatkuvasti kiusaa lapsia.
 
no ei ole ok
pitääkö lapsen tehdä aamupala itse vai saako sen vasta kymmeneltä myös?
ja tosiaan jos joku vieras pyrkii sisään... on sairastunut yön aikana... tapaturma... tulipalo... jne.
Onko kännykkää, osaako käyttää sitä, voiko soittaa edes jollekin tai voiko lapselle soittaa? Osaako kelloa vai onko odottelu yksin epätietoista, kauanko kestää?
Tosi kurjalta kuulostaa
 
"vieras"
5vuotiasta en uskaltais jättää yksin edes tunniks.
Meidän 6,5v ollu pisimmillään n. tunnin 9v isosiskonsa kanssa, ei koskaan ihan yksin. En tuon kauempaa uskaltais jättää. Tyttö rauhallinen ja puhelin on jolla osaa soittaa.
 
Mun mielestä ei ole ok että lapsi on noin pitkiä aikoja säännöllisesti yksinään ja ilman valvontaa. Mulla on 5v ja 6v lapset, ja he jää maksimissaan vartiksi keskenään, ja silloinkin on niinsanottu "naapurihälytys" eli joku tietty naapuri tietää, että lapset on yksin kotona ja lapset tietävät mistä naapurista saa mennä kysymään apua. Viisivuotiasta en jättäisi yksinään lainkaan.
 
"joopa"
Mä ilmoittaisin lastensuojeluun. Ei tuon ikäistä saa jättää yksin kotiin noin pitkäksi aikaa. Olkoon vain tottunut ja tuntekoon vanhemmat lapsensa miten hyvin vain. Tukistaminen on rangaistava teko, mutta se. että lapsi jätetään tunneiksi heitteille on ok?
 
rietas
[QUOTE="vieras";26906703]Osa vanhemmista on iltavuorossakin, joten kyllä moni joutuu olemaan yksin kotona vaikka olisi iltapäiväkerhossa.[/QUOTE]

No kaikille sopivaa systeemiä tuskin pystyy mitenkään järjestämäänkään. Silloin on vaan pakko, tai keksitään jokin muu konsti. Seitsemän ikäinen kuitenkin on kaksi ratkaisevaa vuotta vanhempi kuin viiden vanha, eikö?
 
-.-
No ei todellakaan ole ok!! Onko nämä ihmiset, AP, jotain sun tuttuja? Eli onko sulla mahdollisuutta puuttua tommoseen millään tapaa? Edes keskustella ko. vatipäävanhempien kanssa asiasta?
 
"Kolmen äiti"
Kuulostaa kyllä aika ikävältä tosiaan, 5-vuotias on vielä todella pieni olemaan itsekseen. Ei tuon ikäinen osaa toimia vielä vaaratilanteissa, tai pitää täysin huolta itsestään kun ei ymmärrä välttämättä mitä seuraa jos tekee jotain kiellettyä. Kyllä se lapsen hoitoon vieminen pitäisi olla tuossa tilanteessa vaihtoehto numero yksi, jolla taataan lapselle turvallinen kasvuympäristö. Miten sen voi kukaan tietää että lapsi on katsonut vain telkkaria kokoajan. Ei sitä kotiin tuleva vanhempi huomaa välttämättä mistään mitä siellä on oikeasti tapahtunut, ei ole vain sattunut mitään ikävää lapselle...vielä. Sinne neljänseinän sisälle eivät ne naapurit näe, ja kodissa on lapselle monta paikkaa missä sattuu ja tapahtuu.
 
[QUOTE="vieras";26906703]Osa vanhemmista on iltavuorossakin, joten kyllä moni joutuu olemaan yksin kotona vaikka olisi iltapäiväkerhossa.[/QUOTE]

Näin ikävä kyllä jossain perheissä on, mutta se ei silti (välttämättä) ole lapsille hyväksi. Tutkimuksien mukaan parin tunninkin päivittäinen yksinolo lisää lapsen riskiä syrjäytymiseen.
 

Yhteistyössä