Jos 5-vuotias lapsi on aamulla 7.30-10 yksin kotona niin mitä mieltä sinä siitä olet?

Isä lähtee töihin klo 7 ja äiti tulee töistä klo 10 ja sen aikaa 5-vuotias on yksin kotona. Usein nukkuu vielä sen aikaa,mutta välillä sitten herännyt ja katselee televisiota ja leikkii.
Vanhempien mielestä ok koska lapsi on siihen tottunut ja hänellä on kotona kiellettyjä paikkoja mihin ei saa mennä.

Olen tätä kysellyt muutmalta ihmiseltä ja olen saanut vastaukseksi joko ,että asia on ok ja kyllähän 5v jo osaa olla yksin tuon ajan ja osa sanoo,että ei ikinä saisi olla veilä yksin.

Mitä mieltä te olette?
 
nominä
no aivan selkeästihän toi on lastensuojeluilmoituksen paikka, sen ikäinen ei ole psyykkisesti ja varsinkaan emotiooonalisesti kypsä olemaan yksin, heräämään tyhjään kotiin. vaurioittaa lapsen turvallista kasvua ja kehitystä :((
 
Sneppis
Mun mielestä viisivuotias on liian pieni olemaan yksin. En sano etteikö joku pärjäisikin normiolosuhteissa mutta mitä jos sattuu jotakin? Lisäksi on kurjaa että pieni joutuu heräämään itsekseen tyhjään taloon.
Mun tuntemilla 5vuotiailla tuo ei olisi edes vaihtoehto mutta uskon että joillakin se voi onnistua.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"hop"
Jos 5v on TOTTUNUT tuohon, niin minkäikäisenä tuo touhu on aloitettu?

kolme tuntia on pienelle paljon. :( Entä jos hän herää kipeänä, on sairastunut yöllä? Mitä auttaa, että kodissa on häneltä kiellettyjä paikkoja, ellei kukaan ole valvomassa kieltoa? Entä jos syttyy tulipalo?
 
"äiti"
Mun 6,5v on ollut max 2min yksin kotona kun vien roskat kerrostalon pihan roskikseen tokasta kerroksesta. Autossa on 5min odottanut jos oon nopsaa kaupasta hakenut jonkun pikkujutun ja sillonkin oli hädissään missä viivyin.

Joten aika omituiselta kuulostaa että 5v ei pelkäis herätä yksin tyhjässä asunnossa :(
 
[QUOTE="hop";26904214]Jos 5v on TOTTUNUT tuohon, niin minkäikäisenä tuo touhu on aloitettu?

kolme tuntia on pienelle paljon. :( Entä jos hän herää kipeänä, on sairastunut yöllä? Mitä auttaa, että kodissa on häneltä kiellettyjä paikkoja, ellei kukaan ole valvomassa kieltoa? Entä jos syttyy tulipalo?[/QUOTE]

Nii,tätä mietin itsekkin
 
"vieras"
Meillä on vanhemman tytön ollessa 6 aloitettu pikkuhiljaa yksin olemisen harjoittelu. Liian pitkä aika 5-vuotiaalle jäädä itsekseen. Ei tulisi mieleenkään jättää omaa kohta 5-vuotiasta.
 
"hmmh"
Meillä voidaan tuo 5 v. jättää leikkimään yksin/kattoon telkkaria nukkuvan vanhemman seuraan JOSKUS, mutta en ihan yksin jättäis.

Tota oksutautikommenttia en yhtään tajunnut, ei kai kipeetä lasta kukaan yksin jätä?!?
 
"Jenis"
No mulla on itselläni 5-vuotias poika, ja en todellakaan jätä häntä yksin roskapussin vientiä/postin hakua pidemmäksi ajaksi. Inhottava ajatus että noin pieni joutuu heräämään yksin tyhjään taloon :-/
 
"vieras"
En jättäisi omaani millään syyllä. Meillä samanikänen ja luultavimmin nukkuisi, mutta 10 minuuttia olen jättänyt ja telkkari päälle, kun kävin hoitajan hakemassa autolla, tyttö ei ollut herännyt. Eikä olisi ihmetellyt vaikka olisi tyhjään taloon herännyt, isosisko saatellaan kouluautolle ja tietää tämän että ei välttämättä olla paikalla ja menee katsomaan telkkaria.
 
"vieras"
Meillä poika 4,5v, enkä kyllä vielä aikoihin häntä voisi kuvitella jättäväni yksin kotiin muutamaa minuuttia pidemmäksi aikaa. Jos hän saisi katsella lastenvideoita/telkkarista lastenohjelmia, varmasti istuisi kuin tatti sohvalla tuon 3h, mutta silti en jättäisi. Todella vastuutonta! Tuntuu, että vanhemmat menevät tuossa siitä mistä aita on matalin, eli ei ole jaksettu yhtään nähdä vaivaa tilanteen ratkaisemiseen, eli että löytyi hoitopaikka tms.
 

Yhteistyössä