Jos 5-vuotias lapsi on aamulla 7.30-10 yksin kotona niin mitä mieltä sinä siitä olet?

Mitäs sitten jos jotain sattuiskin? Jos lapsi vaikka saisi päähänsä, kuten 5-vuotias voi saada, alkaa vaikka leikkaamaan leipää isolla puukolla yms. tai jotain muuta?
En pystyisi antamaan sellaista itselleni ikinä anteeksi..
 
ilmo
Tee ilmoitus perheestä niin lapsi voidaan vielä pelastaa joko vammautumiselta tai kuolemalta. Meinaan tuon ikäinen voi keksiä ihan mitä vaan. Terkuin yks joka lukee sossuksi.
 
"Madame"
Isä lähtee töihin klo 7 ja äiti tulee töistä klo 10 ja sen aikaa 5-vuotias on yksin kotona. Usein nukkuu vielä sen aikaa,mutta välillä sitten herännyt ja katselee televisiota ja leikkii.
Vanhempien mielestä ok koska lapsi on siihen tottunut ja hänellä on kotona kiellettyjä paikkoja mihin ei saa mennä.

Olen tätä kysellyt muutmalta ihmiseltä ja olen saanut vastaukseksi joko ,että asia on ok ja kyllähän 5v jo osaa olla yksin tuon ajan ja osa sanoo,että ei ikinä saisi olla veilä yksin.

Mitä mieltä te olette?
voin sanoa että lastensuojeluviranomaiset olisivat erittäin kiinnostuneita tästä laiminlyönnistä. voit vaikka soittaa ja kysyä :)
 
  • Tykkää
Reactions: goddess
"Sirkkeli"
Toisaalta täällä moni antaa jopa 3-4-vuotiaan olla yksin ulkona...
Mutta joo. ihmettelen, että tuon ikäinen on tottunut ja sitten ihmettelen, että jatkuuko se yksinolo vielä siitä äidin käydessä nukkumaan yövuoron jälkeen? En omaani olisi missään nimessä jättänyt yksin, vaikka ihan järkevä penska oli tuolloinkin.
 
rietas
Ei. Ei hyvä.

Ajatella, että ekaluokkalaisillekin, siis 2 vuotta vanhemmille, on koulun jälkeen järjestetty iltapäivätoiminta, ettei tarvitse olla yksin kotona muutamaa tuntia.
 
"hop"
[QUOTE="hmmh";26904278]Tota oksutautikommenttia en yhtään tajunnut, ei kai kipeetä lasta kukaan yksin jätä?!?[/QUOTE]

Meillä ainakin on jokusen kerran käynyt niin, että lapsi on maate mennessään ollut ihan ok, mutta aamuherätys on ollut melkoinen kun aamu alkoi oksentamisella. Jos isä ehtii lähteä töihin, ennen kuin lapsi herää kurjassa jamassa, niin ei hän tiedä lapsen olevan sairas. Itsekin olen joskus muksuna herännyt kuumeisena, kun vanhemmat olivat jo menneet töihin ja mulla olisi ollut kouluaamu.
 
[QUOTE="hmmh";26904278]Meillä voidaan tuo 5 v. jättää leikkimään yksin/kattoon telkkaria nukkuvan vanhemman seuraan JOSKUS, mutta en ihan yksin jättäis.

Tota oksutautikommenttia en yhtään tajunnut, ei kai kipeetä lasta kukaan yksin jätä?!?[/QUOTE]
Ei jätä ei, mutta ei se oksennustautikaan kellokaulassa tule, ja saataa se ensimmäinen oksennus ja kymmenen seuraavaa tulee sen parin tunninaikana mitä lapsi on yksin.
 
Mä en jättäis omaa poikaa, korkeintaan on ollut 5-15min yksin. Ollaan välillä vähän harjoiteltu, mua ahdistais kyllä ihan kamalasti jos noin kauan joutuisi olemaan yksin. Harjoittelukin ahdistaa, välillä menen kauppaan ja kassalla jonottaminen tuntuu ikuisuudelta kun tiedän pojan olevan yksin kotona :snotty:

Mut joo onhan tuo aika pieni, luulin että tässä iässä aletaan harjoittelemaan olemaan yksin. Kai se on yksilöstä sitten kiinni.
 
"Vieras"
Lastensuojeluilmoitus, välittömästi. Ei viisivuotias osaa toimia lainkaan, jos esim. syttyy tulipalo. Vaikka eihän tätä pitäisi edes joutua perustelemaan mitenkään - 5-vuotias on liian pieni huolehtimaan itsestään.
 
nojj
En jättäisi yksin, heitteillejättö. Noin pieni voi näennäisesti pärjätä esim. itsekseen huoneessaan kunhan vanhempi on saatavilla tarvittaessa, mutta miten kävisi jos vaikkapa syttyisikin tulipalo? Mitä jos joku soittaisi ovikelloa ja/tai sisään pyrkisi huoltomies- lähtisikö lapsi ulos ilman lupaa? Entä jos lapsi sairastuu yllättäen ja menee siitä paniikkiin?
 
Onko tää joku "me hoidamme lapsemme itse, emmekä laita häntä päivähoitoon!"-tapaus? :kieh:

Oli mikä oli, niin ei 5 v lasta saa jättää tuolleen yksin. Lastensuojelullakin olisi varmasti sanomista asiaan.
 
nyu
Alkuperäinen kirjoittaja hähhh;26904934:
no pitäisikö meistä tehdä ilmoitus kun laps 5v, touhuaa lähistön leikkipuistossa ja niin edelleen itsekseen joskus parikin tuntia?
No kyllä pitäisi! Miten 5-vuotias suojautuu vaikkapa pedofiilia kohtaan??
 
---
Itse olen kasvanut maalaistalossa ja meillä tuo oli ihan arkipäivää kun vanhemmat hoitivat aamuisin navettahommia. Joskus heräsin ennen heidän takaisintuloa ja joskus nukuin.
 
"hhh"
[QUOTE="hmmh";26904278]Meillä voidaan tuo 5 v. jättää leikkimään yksin/kattoon telkkaria nukkuvan vanhemman seuraan JOSKUS, mutta en ihan yksin jättäis.

Tota oksutautikommenttia en yhtään tajunnut, ei kai kipeetä lasta kukaan yksin jätä?!?[/QUOTE]

iskä kerinnyt lähteen ja 30min sen jälkeen lapsi (5!!!!!!! vuotias) herää ypöyksin mahataudissa.
 

Yhteistyössä