Joo kaikilla on oikeus tehdä lapsia mutta kannattaako?! (ärsyttää kaverin touhut)

  • Viestiketjun aloittaja "ärsyyntynyt"
  • Ensimmäinen viesti
"jeps"
tästä ketjusta tuli mieleeni yksi asia.. Joo olette te juuri niitä täydellisiä äitejä ja NE MUUT on niitä yhteiskunnan pohjasakkaa, TEIDÄn valintanne ovat juuri niitä ainoita oikeita ja vain TEILLÄ on oikeus lisääntyä, koska älynlahjanne ovat PALJON paremmat kuin näillä muilla :D :D :D

ja juu ei kolahtanut mun omaan nilkkaan tämä kirjoitus, on omakotitalo,kaksi autoa, koira, kaksi lasta ja kivat työpaikat.
 
  • Tykkää
Reactions: maximillianna
"vieras"
Ehkä jotkut tekee lapsia lyhytnäköisesti just niiden muutaman sataeurosen tähden. Tai sit kun eivät ole löytäneet mitään mikä kiinnostaa tai mikä haluaisi olla isona. Haetaan lapsen kautta sitä oikeutusta olla kotona ja sanotaan että se on lapsen parhaaksi. Todellisuudessa elämässä ei ole mitään muuta ja jääminen tyhjän päälle pelottaa,kun pitäisi ihan oikeasti alkaa elää ja ottaa vastuuta itsestään kuten aikuiset tekevät.
 
"vieras"
[QUOTE="jeps";25947727]tästä ketjusta tuli mieleeni yksi asia.. Joo olette te juuri niitä täydellisiä äitejä ja NE MUUT on niitä yhteiskunnan pohjasakkaa, TEIDÄn valintanne ovat juuri niitä ainoita oikeita ja vain TEILLÄ on oikeus lisääntyä, koska älynlahjanne ovat PALJON paremmat kuin näillä muilla :D :D :D

ja juu ei kolahtanut mun omaan nilkkaan tämä kirjoitus, on omakotitalo,kaksi autoa, koira, kaksi lasta ja kivat työpaikat.[/QUOTE]

Meillä on kerrostaloskolmio,yksi auto,kissa ja miehellä pelkästään vakiduuni,mulla määräaikainen. Siltikään ei kolahtanut =)
 
"Neith"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25947724:
Tiesitkö, että 90-luvun laman aikana syntyvyys lähti nousuun? Kun töitä ei ollut, moni totesi, että nyt on hyvä ajankohta tehdä lapsi. Ja mennä töihin taas sitten, kun työllisyystilanne paranee.
varmasti moni niin ajatteli, moni ajattelee myös ettei lapseen mene rahaa.. moni myös täällä valittaa sitä kuinka väärin on tarhalta/koululta vaatia lapsilla olevan sukset/luistimet jne, voivotellaan että mistä saadaan rahat lapsien haalareihin ym pakollisiin lämpimiin vaatteisiin, ja harrastukset nyt on oma lukunsa.
jatkuvasti sitten täälläkin neuvotaan mitä tukia voi hakea saadakseen nämä asiat lapsilleen. mihin lapsi tarvitsisi mitään yleissivistävää toimintaa kuten teatterissa, museioissa käymistä, koulukaan ei oikein enää niitä välttämättä hoida kun vanhemmilta ei saa pyytää rahaa (kun ei voida olettaa että sitä rahaa kaikilla on)

ei lasten teko ole rikkaiden etuoikeus, mutta kyllähän nyt järkeä pitää käyttää ja ajatella pidemmälle kuin se ensimmäinen vuosi kun lapsi ei tarvitse muuta kuin maitoa tuottavan tissin ja rakkautta
ehkäpä sitä syrjäytymistä nuorten keskuudessakaan ei olisi niin paljon jos vanhemmat miettisivät sitä tulevaisuutta ja mitä heillä on tarjota lapselle myös myöhemmin, samaten vaikuttaa se vanhempien esimerkki ja oma asenne siihen miten nuoret suhtautuvat opiskeluun ja työssäkäyntiin ja oman vastuun kantamiseen näissä asioissa..
 
"jeps"
[QUOTE="vieras";25947755]Meillä on kerrostaloskolmio,yksi auto,kissa ja miehellä pelkästään vakiduuni,mulla määräaikainen. Siltikään ei kolahtanut =)[/QUOTE]

käsitit kai hiukan väärin tämän kirjoitukseni, nauroin noille jotka arvostelivat työtöntä ihmistä ja oikeutta lasten saamiseen.
 
tyhmää
[QUOTE="Neith";25947771]varmasti moni niin ajatteli, moni ajattelee myös ettei lapseen mene rahaa.. moni myös täällä valittaa sitä kuinka väärin on tarhalta/koululta vaatia lapsilla olevan sukset/luistimet jne, voivotellaan että mistä saadaan rahat lapsien haalareihin ym pakollisiin lämpimiin vaatteisiin, ja harrastukset nyt on oma lukunsa.
jatkuvasti sitten täälläkin neuvotaan mitä tukia voi hakea saadakseen nämä asiat lapsilleen. mihin lapsi tarvitsisi mitään yleissivistävää toimintaa kuten teatterissa, museioissa käymistä, koulukaan ei oikein enää niitä välttämättä hoida kun vanhemmilta ei saa pyytää rahaa (kun ei voida olettaa että sitä rahaa kaikilla on)

ei lasten teko ole rikkaiden etuoikeus, mutta kyllähän nyt järkeä pitää käyttää ja ajatella pidemmälle kuin se ensimmäinen vuosi kun lapsi ei tarvitse muuta kuin maitoa tuottavan tissin ja rakkautta
ehkäpä sitä syrjäytymistä nuorten keskuudessakaan ei olisi niin paljon jos vanhemmat miettisivät sitä tulevaisuutta ja mitä heillä on tarjota lapselle myös myöhemmin, samaten vaikuttaa se vanhempien esimerkki ja oma asenne siihen miten nuoret suhtautuvat opiskeluun ja työssäkäyntiin ja oman vastuun kantamiseen näissä asioissa..[/QUOTE]

yllättävä köyhyys voi tulla myös eteen kun ne lapset ovat jo ala-asteiässä.
meillä kävi näin, tuli monta takaistua rahallisesti ja tässä ollaan, kynsin hampain yritetään pitää kiinni kotitalostamme ja lasketaan senttejä ruokakaupasta, tilanne on onneksi varmaankin väliaikainen ja tästä kohenee, kunhan toivutaan näistä suurista takaiskuista. eli jos palstalla kysytään neuvoa raha-asioista ja mitebn päästä mahdollisimman vähällä, niin ei se suinkaan aina tarkoita sitä, että ollaan eletty kuin siat pellossa ja tuhlattu rahat turhuuksiin, eikä töistä ole tietoakaan. tilanteet katsokaas muuttuu :)
se köyhä työtön teiniäiti, saattaa ollakkin 5vuoden kuluttua hyvin tienaava ihminen :)
 
"just"
Kieltämättä tuollaiset ihmiset ärsyttävät minua. Olen itse ollut aikoinaan pitkään totaaliyksinhuoltaja ja vaan päättänyt pärjätä. Tiedän, että kun todella haluaa pärjätä omillaan, tehdä töitä ja maksaa laskunsa, niin siihen pystyy. Toki väsyttää hitosti ja koti on usein hyrskyn myrskyn ja siivousainesiinkaan ei ole varaa ja joutuu kulkemaan viisi vuotta samoissa vaatteissa yms. Tuon kaiken kokeneena en voi sietää valittajia, jotka samalla käyttäytyvät vastuuntunnottomasti. Hävetköön!

(Tietenkin yhteiskunnan pitää auttaa, jos lapset ovat pitkäaikaissairaita tms.)

En voisi olla tuollaisten ihmisten ystävä. Muutaman vastaavan kanssa on olen tutustunut, mutta nopeasti olen ottanut hajurakoa ihan reiliusti. Suututtaa, että elätän tuollaisia ihmisiä maksamalla veroja. Yäk!
 
Keittiönoita
[QUOTE="Neith";25947771]varmasti moni niin ajatteli, moni ajattelee myös ettei lapseen mene rahaa.. moni myös täällä valittaa sitä kuinka väärin on tarhalta/koululta vaatia lapsilla olevan sukset/luistimet jne, voivotellaan että mistä saadaan rahat lapsien haalareihin ym pakollisiin lämpimiin vaatteisiin, ja harrastukset nyt on oma lukunsa.
jatkuvasti sitten täälläkin neuvotaan mitä tukia voi hakea saadakseen nämä asiat lapsilleen. mihin lapsi tarvitsisi mitään yleissivistävää toimintaa kuten teatterissa, museioissa käymistä, koulukaan ei oikein enää niitä välttämättä hoida kun vanhemmilta ei saa pyytää rahaa (kun ei voida olettaa että sitä rahaa kaikilla on)

ei lasten teko ole rikkaiden etuoikeus, mutta kyllähän nyt järkeä pitää käyttää ja ajatella pidemmälle kuin se ensimmäinen vuosi kun lapsi ei tarvitse muuta kuin maitoa tuottavan tissin ja rakkautta
ehkäpä sitä syrjäytymistä nuorten keskuudessakaan ei olisi niin paljon jos vanhemmat miettisivät sitä tulevaisuutta ja mitä heillä on tarjota lapselle myös myöhemmin, samaten vaikuttaa se vanhempien esimerkki ja oma asenne siihen miten nuoret suhtautuvat opiskeluun ja työssäkäyntiin ja oman vastuun kantamiseen näissä asioissa..[/QUOTE]
On paljon ihmisiä, jotka kokivat oman lapsuutensa hyvinkin onnellisena, vaikka rahaa ei ollutkaan teattereihin, kalliisiin harrastuksiin, uusimpiin muotivaatteisiin jne. Nämä ihmiset eivät ajattele, että nuo olisivat lapsen kannalta jotenkin välttämättömyyksiä. Tunnen suurperheiden lapsia, joilla nyt aikuisina on sisaruksilla hyvinkin erilaiset käsitykset lapsuudestaan: yhden mielestä oli köyhää ja kurjaa, toisen mielestä kaikkea oli riittävästi ja lapsuus oli ihana. Paljon on siis kiinni siitä, millaisista lähtökohdista ihminen itse on ja millaiseksi oman lapsuutensa on kokenut.
 
"Neith"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25947818:
On paljon ihmisiä, jotka kokivat oman lapsuutensa hyvinkin onnellisena, vaikka rahaa ei ollutkaan teattereihin, kalliisiin harrastuksiin, uusimpiin muotivaatteisiin jne. Nämä ihmiset eivät ajattele, että nuo olisivat lapsen kannalta jotenkin välttämättömyyksiä. Tunnen suurperheiden lapsia, joilla nyt aikuisina on sisaruksilla hyvinkin erilaiset käsitykset lapsuudestaan: yhden mielestä oli köyhää ja kurjaa, toisen mielestä kaikkea oli riittävästi ja lapsuus oli ihana. Paljon on siis kiinni siitä, millaisista lähtökohdista ihminen itse on ja millaiseksi oman lapsuutensa on kokenut.
kyllä mun lapsuus oli suht onnellinen vaikka liikaa rahaa ei ollut, vaikka se lapsuus oli nimenomaan lama-aikana ja vaikka meitä lapsia oli 4
ei ollut kalliita merkkivaatteita, kalliita harrastuksia jne. mutta perusjutut löytyi, teatterissa ja museoissa ollaan päästy käymään ja mikä tärkeintä, meille on opetettu että että itse on omassa elämässä pärjättävä, oma elämä pitää rakentaa vakaalle pohjalle eikä olla käsi ojossa rahaa vaatien..
kuten sanoin, ei lasten hankinta ole rikkaiden oikeus, mutta järkeä pitää käyttää
kun 20v työtön ja kouluttamaton pariskunta alkaa lapsia tekemään ja tekee niitä sitten useamman putkeen kun "ei ole töitä ja kotona ollessa saa rahaa paremmin" niin hyvin äkkiä ollaan tilanteessa jossa ollaankin yli 30v työttömiä ja kouluttamattomia joiden mahdollisuudet päästä töihin on aika heikot..
ei se toki kaikilla niin mene mutta tietyillä alueilla surullisen monilla on elämä juuri sitä, muiden rahoilla elämistä vailla minkäänlaista omaa yrittämistä ja tämä siirtyy sukupolvelta toiselle, kyllä toki osa niistäkin lapsitsa tekee toisin, ihan vain koska haluavat tarjota omille lapsilleen enemmän ja paremman esimerkin
 
Keittiönoita
[QUOTE="Neith";25947868]kyllä mun lapsuus oli suht onnellinen vaikka liikaa rahaa ei ollut, vaikka se lapsuus oli nimenomaan lama-aikana ja vaikka meitä lapsia oli 4
ei ollut kalliita merkkivaatteita, kalliita harrastuksia jne. mutta perusjutut löytyi, teatterissa ja museoissa ollaan päästy käymään ja mikä tärkeintä, meille on opetettu että että itse on omassa elämässä pärjättävä, oma elämä pitää rakentaa vakaalle pohjalle eikä olla käsi ojossa rahaa vaatien..
kuten sanoin, ei lasten hankinta ole rikkaiden oikeus, mutta järkeä pitää käyttää
kun 20v työtön ja kouluttamaton pariskunta alkaa lapsia tekemään ja tekee niitä sitten useamman putkeen kun "ei ole töitä ja kotona ollessa saa rahaa paremmin" niin hyvin äkkiä ollaan tilanteessa jossa ollaankin yli 30v työttömiä ja kouluttamattomia joiden mahdollisuudet päästä töihin on aika heikot..
ei se toki kaikilla niin mene mutta tietyillä alueilla surullisen monilla on elämä juuri sitä, muiden rahoilla elämistä vailla minkäänlaista omaa yrittämistä ja tämä siirtyy sukupolvelta toiselle, kyllä toki osa niistäkin lapsitsa tekee toisin, ihan vain koska haluavat tarjota omille lapsilleen enemmän ja paremman esimerkin[/QUOTE]
Mutta sulla onkin omassa lapsuudessasi ollut nuo teatterijutut sun muut ja luultavasti juuri siksi pidät niitä tärkeinä omille lapsillesikin. Mä olen aina ajatellut, että mulla ei ole "varaa" kuin näihin kahteen lapseen, mutta todellisuudessahan mulla olisi ollut varaa vaikka seitsemään. Silloin vaan olisin joutunut tinkimään elintasostani, mukavuudestani ja asioista, joita minä pidän lapsuudessa tärkeinä...kuten teatterit, museot, harrastukset, omat huoneet lapsilla jne. Mutta mä tunnen ikäisiäni ihmisiä, jotka eivät tähän päivään mennessä ole käyneet kertaakaan teatterissa. Ja silti ovat hyvin onnellisia. Ihmiset arvostavat erilaisia asioita ja jos kokee, että jokin asia on turha, niin eivät sellaisesta edes haaveile.
 
"aapee"
Monet ovat selkeesti käsittäneet väärin mikä tässä aloituksessa oli jutun juju. Minua ärsyttää tuo valittaminen rahattomuudesta ja liian pienestä asunnosta ja kun ei mies tee mitään kotitöitä ja kaikki on liian raskasta, ja ratkaisua tähän onnettomuuteen haetaan lapsella... Eli tämä on täysin irrationaalista käytöstä. Jos ei halua tehdä töitä jotta ei tarvisi kituuttaa, eikä asua haisevassa homeluukussa johon ei mahdu kunnolla edes kaksi ja "puoli"ihmistä, niin voisi lopettaa sitten sen valittamisen ainakin. Itse ovat tiensä valinneet, mutten ymmärrä miksi etenkin tämä äiti haluaa sen toisen lapsen jos ei meinaa jaksaa yhdenkään kanssa...

Ps. Äiti kertoi tänään hankkineensa miehen kanssa uuden television osamaksulla. Oikein kuulemma 3D. Eli siinä teille älykkyyden huippu kun ei ollut varaa edes maksaa laskuja. Tsiisus...
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25947724:
Tiesitkö, että 90-luvun laman aikana syntyvyys lähti nousuun? Kun töitä ei ollut, moni totesi, että nyt on hyvä ajankohta tehdä lapsi. Ja mennä töihin taas sitten, kun työllisyystilanne paranee.
Mulla oli vakipaikka, kun tein ekan lapsen; äitiysloman jälkeen ei tosin enää ollut. Työttömänä ollessa tehtiin sitten toinen, kun ei töisstäkään ollut tietoa. Sitten pääsin muutaman vuoden kuluttua töihin, kun talouselämä alkoi elpyä. Jos olisin odotellut sitä vakipaikkaa, niin toista lasta ei meille olisi koskaan syntynyt, kun siinä odotellessa meni lapsentekokyky kokonaan.

Ihan onnellisen lapsuuden meidän lapset ovat saaneet eikä siitä köyhästä lapsuudesta ole jäänyt kummallekaan traumoja.

Ihmeen pienillä tuloilla sitä kuitenkin pärjäsi. Miehellä oli pienipalkkainen, mutta onneksi vakituinen työ. Oma pieni kerrostalokaksio oli ja kohtuullisesti assuntovelkaa. Lapsilisä saatiin, kuten muutkin lapsiperheet, mutta ei mitään muuta.
 
[QUOTE="visitor";25947569]Halveksin tuollaisia synnytyskoneita: kun ei ole mitään koulutusta, niin tehdään rahaa lapsilla.
Huvitti suuresti, kun yksi tällainen sossupummiäiti bookissa julisti näin, että: Lapseni ovat kultaakin kalliimpia. :D :D[/QUOTE]

Näytä mulle se raha minkä mä lapsilla teen? Se raha, johon kuka tahansa lapsia tekevä ei olisi oikeutettu tai se raha mikä on niin toisilta pois?
 
Suomessa onneksi yhteiskunta pitää huolen heikoimmistaan. Mutta niiden heikoimpienkaan ei tarvitse kulkea ryysyissä, jos ei halua. Henkka maukaltaa saa vaatetta edullisesti, osamaksullakin tarvittaessa.
Ollessani yh, ostin telkkarin, puhelimen ja vaatteita osamaksuilla. Ja kyllä, suuren suurella toimeentulotuella.
 
tätä vaan että
En ota muuten kantaa kaverisi tilanteeseen, mutta sen vaan totean, että seuraavalla kerralla, kun kaverisi valittaa, niin sanot vaan sille, että 'sori, en jaksa kuunnella ainaista valitustasi, voisitko olla hiljaa'.

Eiköhän suora puhe auta ja mene perille. Ja sitten jos ei auta, niin yksinkertaisesti et enää tapaile kaveriasi niin useasti. Miksi ihmeessä pilata oma elämä kuuntelemalla jonkun toisen ainaista jäkätystä. Itse en ainakaan jaksaisi moista. Eli ihan itse teet sitten valinnan; joko kuuntelet kiltisti marinaa tai pistät sille stopin.
 
olosuhteet
Täällä on insinöörinpaperit omaava nainen jonka jäi taloustaantuman takia ilman työpaikkaa. Perustin perheen johon kuuluu nyt 2v ja 3kk vanhat lapset. Kotona siis olen ollut tuon 2v. Ja meinaan olla siihen saakka kunnes kuopus täyttää myös 2v. Nämä lapset tulee olemaan ne ainoat mitä tänne maailmaan synnytän. Mies on tällä hetkellä työtön MUTTA hän haluaisi tehdä työtä JOS sitä vain OLISI. Emme siis halua vain maata sohvalla. Jopa minäkin meinaan palata töihin!!

Tottakai nyt on pienet tulot mitä kelalta saa JA SOSSUSSA ei olla edes käyty kerjäämässä! Vaikka rahaa ei ole merkkitavaraan saati kunnon pihveihin MEILLÄ on onnellinen perhe, onnelliset lapset jotka saavat nauttia vanhemmistaan ENNEN kuin heidät sysätään päiväkotiin ja vietetään se 19min yhteistäaikaa ennen nukkumaanmenoa. Toivottavasti kestät että maailmassa on ihmisiä jotka elävät eri tavalla joko pakon (työtilanteen) takia tai sitten oman valinnan. (Tunnen ihmisiä jotka eivät halua töitä ja silti tekevät lapsia )
 
Keittiönoita
[QUOTE="aapee";25948549]Monet ovat selkeesti käsittäneet väärin mikä tässä aloituksessa oli jutun juju. Minua ärsyttää tuo valittaminen rahattomuudesta ja liian pienestä asunnosta ja kun ei mies tee mitään kotitöitä ja kaikki on liian raskasta, ja ratkaisua tähän onnettomuuteen haetaan lapsella... Eli tämä on täysin irrationaalista käytöstä. Jos ei halua tehdä töitä jotta ei tarvisi kituuttaa, eikä asua haisevassa homeluukussa johon ei mahdu kunnolla edes kaksi ja "puoli"ihmistä, niin voisi lopettaa sitten sen valittamisen ainakin. Itse ovat tiensä valinneet, mutten ymmärrä miksi etenkin tämä äiti haluaa sen toisen lapsen jos ei meinaa jaksaa yhdenkään kanssa...

Ps. Äiti kertoi tänään hankkineensa miehen kanssa uuden television osamaksulla. Oikein kuulemma 3D. Eli siinä teille älykkyyden huippu kun ei ollut varaa edes maksaa laskuja. Tsiisus...[/QUOTE]
Kyllä mä sen valittamisesta ärsyyntymisen tajusin. Mutta samahan se on kaikissa ihmisissä, jotka jatkuvasti valittavat jotain sellaista, minkä ovat itse aiheuttaneet ja vielä haalivat itselleen lisää valittamisen aihetta. Jotkut valittavat sitä, että on niin pirusti töitä ja vastuullista sellaista, mutta silti hakeutuvat vieläkin vastuullisempiin hommiin. Tai on mennyt naimisiin ihan paskan äijän kanssa, mutta erotakaan ei voi, kun se on kuitenkin niin ihqu. Tai jos erotaankin, niin otetaan vieläkin paskempi ukko tilalle.
 
valitus seis
Jos asunto liian pieni nyt niin voi hakea isompaa kun raskaana( on paremmin saaatavissa) ja asumistukeahan aina saa :)
Jos oikeasti sinua tuo ärsyttää niin ole hyvä ryhdy samanlaiseksi tai ole hiljaa.

Terveisin: En ole tuilla elävä ihminen.
 
"vieras"
En minäkään ole koskaan ymmärtänyt miksi ihmiset tekevät tieten tahtoen lapsia taloudellisesti hankalaan tilanteeseen, eivätkä halua tehdä mitään parantaakseen sitä tilannetta, vaan tyytyvät valittamaan ihan kaikesta.
 
"vieras"
Jos asunto liian pieni nyt niin voi hakea isompaa kun raskaana( on paremmin saaatavissa) ja asumistukeahan aina saa :)
Jos oikeasti sinua tuo ärsyttää niin ole hyvä ryhdy samanlaiseksi tai ole hiljaa.

Terveisin: En ole tuilla elävä ihminen.
Ap ei valittanut tuilla elävistä ihmisistä, vaan tuilla elävistä ihmisistä jotka eivät tee mitään parantaakseen omaa tilannetta vaan tyytyvät vain valittamaan kuinka huonosti kaikki on.
 
vierailija
[QUOTE="Neith";25947693]joo, eiköhän näitä huippu vanhempia nähdä ihan joka kaupungin kerrostalolähiöissä (siis niissä minkä ympärillä on sen 20 kapakkaa ja lapset ja nuoret hengailee kiskoilla/kaupoissa/puistikoissa yötömyöten) ihan ovat varmasti juuri niitä vanhempia jotka ajattelevat nimenomaan lapsen parasta, lapsen tulevaisuutta ja varmasti olisivat ehtineet tehdä useamman vuoden töitä.. jos olisi sattunut kiinnostamaan..
mutta onhan se toki hyvä tehdä paskaan rahalliseen tilanteeseen yksi lisäruokittava kun nouseehan se asumistuki.. ihan parhaita syitä tehdä lisää lapsia ;)
Tiesitkö, että 90-luvun laman aikana syntyvyys lähti nousuun? Kun töitä ei ollut, moni totesi, että nyt on hyvä ajankohta tehdä lapsi. Ja mennä töihin taas sitten, kun työllisyystilanne paranee.
[/QUOTE]aika nopeesti tuo aika muuttui ihan toisenlaiseksi
 
vierailija
No kun lukee tätä palstaa ja joitain tähänkin ketjuun tulleita kommentteja, niin tajuaa, että täällä maailmassa on lukemattomia ihmisiä, joiden vain ei kannattaisi lisääntyä.
Surullista kyllä, kaikkein typerimmät ihmiset vielä lisääntyvät enemmän kuin älykkäät, joten meidänkin kansakunta tyhmistyy koko ajan.

Juuri näin! Kukaan järkevä ei edes lisäänny tähän maailmantilanteeseen eikä tällaiseen maahan. Mut niinpä olen itsekin raskaana. En kyl aina tajua, mitä päässä liikkui. Iltatähti tulossa, keskiluokkainen perhe, mutta olis sitä voinut valita helpommankin tien kun lapset on jo nuorena tehty..
 

Yhteistyössä