Joo kaikilla on oikeus tehdä lapsia mutta kannattaako?! (ärsyttää kaverin touhut)

• Viestiketjun aloittaja "ärsyyntynyt"
  • Ensimmäinen viesti
"ärsyyntynyt"
Eli kyseessä pariskunta jolla on yksi lapsi jo valmiiksi, noin 1,5v poika. Kummallakaan ei ole töitä, eikä töiden haku kiinnosta. Sossupummina elellään ja kokoajan saan kuunnella kun heillä ei ole rahaa siihen ja tuohon ja voivoi kun kämppäkin on niin pieni ja kamala ja jaadajaada. Nyt sitten tämä nainen ilosta hihkuen kertoi että toista aletaan tekemään ja heti tärppäsikin. Voi että kun on ihanaa... Mua ärsyttää tuo, että miksi haluaa tietentahtoen tehdä toisen lapsen kun asunto on liian ahdas jo heille kolmelle, ja heidän lemmikeilleen. Varaa ei ole isompaan asuntoon ja siitä jaksaa valittaa jatkuvasti.

Toisaalta oma asiansa miten korttinsa pelaa, mutta vit*u kun ärsyttää tuo ainainen valitus tilanpuutteesta. Rasittavinta on se, että viimeisen puoli vuotta nainen on valittanut kun kaikki kotityöt ja vauvan hoitaminen on hänen vastuullaan ja voimat ovat vähissä, kun mies vaan rötvää sohvalla.

Voi pyhä yksinkertaisuus. Vauvahan tuossa tilanteessa kannattaa tehdä! Pääsinpäs avautumaan.

"JeMa"
tiedän tunteen. siis joku raja tosiaan!
voi vattu soikoon et ihmiset on tyhmii!!!
kannattaa hankkii toinen lapsi muutenki "kivaan elämään".

on se kiva että suomessa elätetään tommosii sossupummeja! vuodesta toiseen.
pitäs oikeesti olla PAKKOKEINOT että saatais IHMISET TÖIHIN!!!
tai jos ei kiinnosta työnteko nii RAHAHANAT KIINNI!

en tajua, ettei ihmiset typeryydellä ole rajoja!

todella fiksuu hankaloittaa tilannettaan entisestään. aina pitäs miettii minkälaisen elämän sitä KYKENEE TARJOTA lapselle! lapsellakin, syntymättömälläkin on oikeudet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

"vieras"
Mietin samaa asiaa tänään...
Lapsia tehdään moniin olosuhteisiin ja täällä Suomessa olosuhteet on kuitenkin aika ok.
Vauvahan ei kovin kummoisia puitteita tarvitse, mutta myöhemmin sitten...
On vähän ikävää sitten koululaisena asua tosi ahtaasti ja pukeutua kulahtaneeseen kirppikseen. Etenkin kun älylliset lähtökohdatkin on luultavasti eri tasoa kuin kavereilla, johtuen geeneistä...

Kyllä se vaan niin menee, että toiset saa ihan eri tason lähtökohdat elämälleen kuin toiset.
Tietysti sen "hyvän" perheen komeroissakin voi olla ikäviä salaisuuksia, mielenterveysongelmaa, parisuhdeongelmaa tms. jotka sitten salataan ulkopuolisilta ja kaikessa hiljaisuudessa lapset kärsii. Tai sitten ura menee lasten edelle ja kovaa.

Kaikkein paras olisi varmaan syntyä ihan normaaliin fiksuun keskitasoiseen (tai vähän sen yli) perheeseen, jossa vanhemmat on tasapainoisia ja panostavat lapsiin.

Se on vaan niin epistä, mihin sattuu syntymään. Vai onko se kohtaloa? Onko sillä joku tarkoitus?

Toki kannattaa jokaisen miettiä mielessään millaisen elämän voi lapselleen tarjota (eihän sitä tietysti koskaan tiedä, mutta miltä lähtökohtaisesti edes tuntuu) ja miettiä sitten että kannattaako lapsia ainakaan kovin isoa liutaa tehdä....

[QUOTE="JeMa";25945720]tiedän tunteen. siis joku raja tosiaan!
voi vattu soikoon et ihmiset on tyhmii!!!
kannattaa hankkii toinen lapsi muutenki "kivaan elämään".

on se kiva että suomessa elätetään tommosii sossupummeja! vuodesta toiseen.
pitäs oikeesti olla PAKKOKEINOT että saatais IHMISET TÖIHIN!!!
tai jos ei kiinnosta työnteko nii RAHAHANAT KIINNI!

en tajua, ettei ihmiset typeryydellä ole rajoja!

todella fiksuu hankaloittaa tilannettaan entisestään. aina pitäs miettii minkälaisen elämän sitä KYKENEE TARJOTA lapselle! lapsellakin, syntymättömälläkin on oikeudet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!![/QUOTE]

Toisaalta äidistä tulee muutamaksi vuodeksi oikein yhteiskuntakelpoinen äiti kun jää kolmeksi vuodeksi kotia. Ja eihän tuollainen pieni lapsi tarvitse juuri muuta kuin tissiä ensimmäiseen vuoteen. Siinä on äidillä tarjottavaa.

"aapee"
Siis minä itse en tosiaan yritä lasta, yksi on ja se tärppäsi myös heti, joten kyse ei ole siitä. Olen ollut tuon kaverin tukena kun sillä ei paljon ole ystäviä.. Emme ole kovin pitkäaikaiset ystävät, tutustuimme kun lapsemme ovat melkein saman ikäisiä, kaverin kaverin kautta. Mutta siis tämä ajan kun olen häntä tuntenut, olen joutunut usein ihmettelemään hänen ratkaisujaan. Tuskin kovin pitkäikäistä ystävyyssuhdetta tästä tuleekaan kun ei mene oikein yksiin meidän ajatusmaailmat... Oli nyt vaan pakko avautua.

[QUOTE="vieras";25945735]On vähän ikävää sitten koululaisena asua tosi ahtaasti ja pukeutua kulahtaneeseen kirppikseen. Etenkin kun älylliset lähtökohdatkin on luultavasti eri tasoa kuin kavereilla, johtuen geeneistä...[/QUOTE]

Luojan kiitos mun lapsilla ei ole sun geenejä.

Ei lapsen pärjääminen elämässä ole siitä kiinni, että kulkeeko viime vuoden mallisto päällään ja asuuko samassa huoneessa sisaruksensa kanssa. Se tässä yhteiskunnassa eniten mättää kun kaikkien pitäisi leikkiä olevansa rikkaita ja ottaa sitten vaikka lainaa, että lapsi voi pukea päälleen sen helvetin hienon 300€ takin. Miksi? No kun MUILLAKIN on! Joo, empaattisia ja järkeviä aikuisia kasvaa tällä periaatteella.

Totta on se, että kaikkien ihmisten pitäisi tehdä töitä elääkseen. Totuus ei kuitenkaan koskaan ole ollut eikä koskaan tule olemaan todellisuutta. Eläkää sen kanssa tai kuolkaa kateuteen.

Ennen kun joku tähän tarttuu niin ei, en elä yhteiskunnan rahoilla.

"jep"
No kun lukee tätä palstaa ja joitain tähänkin ketjuun tulleita kommentteja, niin tajuaa, että täällä maailmassa on lukemattomia ihmisiä, joiden vain ei kannattaisi lisääntyä.
Surullista kyllä, kaikkein typerimmät ihmiset vielä lisääntyvät enemmän kuin älykkäät, joten meidänkin kansakunta tyhmistyy koko ajan.

jobo
Mä tunnen kanssa yhen pariskunnan. Kummallakaan ei ole peruskoulun jälkeen minkäänlaista koulutusta, syksyllä taisivat käydä työkkärin kautta jossakin harjoittelussa. Eikä suunnitelmia edes hakea kouluun, että vois saada jonkinnäköisen ammatin ja töitä. Asuvat ja elävät täysin tukien varassa, valittavat kun rahat loppu ja pitäis päästä parempaan asuntoon. Ja kas kummaa, niin paljon toivottu ja haluttu lapsi syntyy kesällä!

Eniten näissä ehkä suututtaa se, että niillä ei ole minkäänlaista halua edes tehdä töitä leipänsä eteen. Eli veronmaksajat maksaa elämisen. Ja joo, olen äitiyslomalaisena itsekin nyt miehen palkan ja kelan tukien varassa, mutta olen kyllä jo tähänkin mennessä kerennyt maksaa veroja tämän vuoden eteen.

"aapee"
Mun mielestä ap:n kaltaisten "ystävien" ei kannattaisi todellakaan lisääntyä, koska heidän lapsistaan tulee yhtä epäempaattisia ja kaksinaamaisia pellejä kuin vanhemmistaan.
Kuuleppas nyt... Minä olen auttanut kaveria ottamalla lasta hoitoon meille jotta saisi joskus omaa aikaa, lainannut rahaa, auttanut etsimään työpaikkaa vaikka lopulta ilmoitti ettei oikeastaan haluakaan töihin. Olen kuunnellut murheita ja yrittänyt olla tukena. Nyt vaan meni hermot kun kuulin, että toinen tehdään ja sellainen siis tuleekin. Luulin, että hänellä olisi ollut edes vähän järkeä päässä muttei näköjään ole.

"Miksu"
Uh.. Mun kaveri kertoi ennen joulua että sen mies halusi, että pillerit jätetään pois. Kappas, ei mennyt kauaa kun kerrottiin että muksu tulossa. Ja kappas, mies elää kaverini rahoilla, käy toki töissä mutta tienaa jonkun 500e/kk.. Ja kallis kämppä maksettavana, plus muut laskut. Rahaa jää joka kuukausi muutama kymppi käteen. Mies huitelee missä millonki, hussaa ne viimesetki rahat ryyppyreissuihin.. Hirveästi riitoja, epäluottamusta ja erimielisyyksiä. Kesällä piti mennä naimisiin. No, häät on nyt raskauden takia peruttu, koska ei halua näyttää syöttöporsaalta omissa häissään.

En haluais maalata piruja seinälle, mutta veikkaanpa että tästä lapsesta tulee ennenpitkää isätön tätä menoa..

Ehkä joskus pitäis miettiä että omat asiat on kunnossa ennenkun hankkii muksuja, mutta eikai ne sitte tartte olla.

rj5yej5e
Niin, minustakaan ei olisi voinut tulla Räikköstä vaikka vanhemmillani on vakiduunit ja omakotitalo.

kun ei niillä olisi ollut varaa siihen autoiluharrastukseen jota räikkönen harrasti lapsena, 5000e auto plus muut maksut

vain rikkaat saa tehdä lapsia

ja mieheni vanhemmilla vielä vähemmän, ovat edelleen työttömiä

"vieras"
Hmm, meillä molemmat käydään töissä ja kolmas tulossa eikä meillä siltikään oo isompaa asuntoa ja mietityttää toki miten sitten vauvan kasvaessa mahdutaan tähän. En kuitenkaan usko että mun lapset saa traumoja siitä että joutuvat jakamaan huoneen keskenään.

"äippä"
Niin, minustakaan ei olisi voinut tulla Räikköstä vaikka vanhemmillani on vakiduunit ja omakotitalo.

kun ei niillä olisi ollut varaa siihen autoiluharrastukseen jota räikkönen harrasti lapsena, 5000e auto plus muut maksut

vain rikkaat saa tehdä lapsia

ja mieheni vanhemmilla vielä vähemmän, ovat edelleen työttömiä
Tässä puhuttiin mun mielestä älynlahjoista, jotka periytyvät, ja Räikkösen älykkyydestä tuskin tarvitsee kauheasti keskustella. Ei taida olla huippuluokkaa :D

haloo
Aina löytyy töitä, eiköhän tämäkin pariskunta jossain vaiheessa ryhdistäydy. Varsinkin kun näkee mitä maksaa kahden lapsen ruuat, vaipat, lelut, päivähoito jne.

Ota iisisti ap. Ei voi ottaa vastuuta toisten päätöksistä. Jos et kunnioita ystävääsi pätkän vertaa, et ole rehellinen ystävä. Sano mitä ajattelet. Tai ole olematta ystävä. Niin helppoa.

Keittiönoita
Jospa tämä kaverisi ajattelee, että toisen lapsen myötä heillä olisi mahdollisuus isompaan asuntoon? Asumistukeenhan vaikuttaa sekin, montako henkilöä perheessä on.

"visitor"
Halveksin tuollaisia synnytyskoneita: kun ei ole mitään koulutusta, niin tehdään rahaa lapsilla.
Huvitti suuresti, kun yksi tällainen sossupummiäiti bookissa julisti näin, että: Lapseni ovat kultaakin kalliimpia. :D :D

"vieras"
[QUOTE="visitor";25947569]Halveksin tuollaisia synnytyskoneita: kun ei ole mitään koulutusta, niin tehdään rahaa lapsilla.
Huvitti suuresti, kun yksi tällainen sossupummiäiti bookissa julisti näin, että: Lapseni ovat kultaakin kalliimpia. :D :D[/QUOTE]

Onkohan asenteessasi hieman parantamisen varaa? Miksi halveksit?

Hienoahan se on, että lapset merkitsevät enemmän kuin sosiaalinen status.
Eiköhän jokainen sossupummikin ehdi vielä elämässään tehdä aika monta vuotta töitä, hautaan asti! Jos joku rakastaa lapsiaan yli kaiken , en näe siinä mitään pahaa. Ja saattavat olla sata kertaa parempia vanhempia kuin hyvätuloiset uraohjusäidit ja isät. Ainakin lapset saavat äidin sataprosenttisen huomion, vaikka rahasta olisikin pulaa.

Ei kannata tuhlata aikaansa muiden halveksimiseen. Taidat itse vain olla tyytymätön elämääsi?

"vieras"
[QUOTE="vieras";25947586]Onkohan asenteessasi hieman parantamisen varaa? Miksi halveksit?

Eiköhän jokainen sossupummikin ehdi vielä elämässään tehdä aika monta vuotta töitä, hautaan asti! Jos joku rakastaa lapsiaan yli kaiken , en näe siinä mitään pahaa. Ja saattavat olla sata kertaa parempia vanhempia kuin hyvätuloiset uraohjusäidit ja isät. Ainakin lapset saavat äidin sataprosenttisen huomion, vaikka rahasta olisikin pulaa.

Ei kannata tuhlata aikaansa muiden halveksimiseen. Taidat itse vain olla tyytymätön elämääsi?[/QUOTE]

Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa =)

"Neith"
[QUOTE="vieras";25947586]Onkohan asenteessasi hieman parantamisen varaa? Miksi halveksit?

Ei kannata tuhlata aikaansa muiden halveksimiseen. Taidat itse vain olla tyytymätön elämääsi?[/QUOTE]

joo, eiköhän näitä huippu vanhempia nähdä ihan joka kaupungin kerrostalolähiöissä (siis niissä minkä ympärillä on sen 20 kapakkaa ja lapset ja nuoret hengailee kiskoilla/kaupoissa/puistikoissa yötömyöten) ihan ovat varmasti juuri niitä vanhempia jotka ajattelevat nimenomaan lapsen parasta, lapsen tulevaisuutta ja varmasti olisivat ehtineet tehdä useamman vuoden töitä.. jos olisi sattunut kiinnostamaan..
mutta onhan se toki hyvä tehdä paskaan rahalliseen tilanteeseen yksi lisäruokittava kun nouseehan se asumistuki.. ihan parhaita syitä tehdä lisää lapsia ;)

Keittiönoita
[QUOTE="Neith";25947693]joo, eiköhän näitä huippu vanhempia nähdä ihan joka kaupungin kerrostalolähiöissä (siis niissä minkä ympärillä on sen 20 kapakkaa ja lapset ja nuoret hengailee kiskoilla/kaupoissa/puistikoissa yötömyöten) ihan ovat varmasti juuri niitä vanhempia jotka ajattelevat nimenomaan lapsen parasta, lapsen tulevaisuutta ja varmasti olisivat ehtineet tehdä useamman vuoden töitä.. jos olisi sattunut kiinnostamaan..
mutta onhan se toki hyvä tehdä paskaan rahalliseen tilanteeseen yksi lisäruokittava kun nouseehan se asumistuki.. ihan parhaita syitä tehdä lisää lapsia ;)[/QUOTE]
Tiesitkö, että 90-luvun laman aikana syntyvyys lähti nousuun? Kun töitä ei ollut, moni totesi, että nyt on hyvä ajankohta tehdä lapsi. Ja mennä töihin taas sitten, kun työllisyystilanne paranee.

Yhteistyössä