Joo joo vittu tiietään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Öö, ootko kuullut että erovanhempienkin lapset on taitavia vedättäjiä?

"Äitillä on tiukemmat säännöt, menenpä isille kun se antaa periksi."
"Isin lähistöllä asuu parhaat kamut, siksi sinne." (erään tuttuni lapsi tuumi)
"Äitillä saa pelata klo 24 asti, isi on niin köyhä ettei varaa pleikkaan, siispä äitillä tää ilta."
Öööö ja senkö takia aikuinen saa käyttäytyä noin? Senkö takia ei tämänkään aikuisen ei tarvitse olla lapselle edes se ainut hyvä aikuinen?

Kiltit ja ongelmattomattomat rakastavaisten fiksujen vanhempien lapsetko ovat niitä ainoita joista halutaan välittää ja kohdella asiallisesti.
Ongelmalasten huolet hoidetaan hyvällä omalla tunnolla kun ulkoistetaan ja lahjoitetaan kerran vuodessa Joulupuu-keräykseen huulirasva ja vihko värikynineen. Jes.

Öööö ja senkö takia aikuinen saa käyttäytyä noin? Senkö takia ei tämänkään aikuisen ei tarvitse olla lapselle edes se ainut hyvä aikuinen?

Kiltit ja ongelmattomattomat rakastavaisten fiksujen vanhempien lapsetko ovat niitä ainoita joista halutaan välittää ja kohdella asiallisesti.
Ongelmalasten huolet hoidetaan hyvällä omalla tunnolla kun ulkoistetaan ja lahjoitetaan kerran vuodessa Joulupuu-keräykseen huulirasva ja vihko värikynineen. Jes.
Et sä yhtään kärjistä.

Höpö höpö.
Tässä keississä on ainakin kaks mahdollisuutta:
-on turvaa hakeva lapsi joka tulee kohdatuksi paremmin isänsä luona
-on vedättämiseen tottunut heti-mulle-kaikki-lapsi joka vaihtaa osoitetta kun on tylsää tai kodin säännöt jurppii.

Tai molempia. Tai jotain noiden väliltä.
Ap ei ole tainnut sanoa sitä syytä, miksi se lapsi tulee heille aiemmin?
Onko äidin luona jotain häikkää.

Viimeksi muokattu:
Ongelma siis ei ole lapsi ensinkään vaan se että tämä tulee jo aiemmin mitä piti eikä mies saa tehtyä asialle mitään.

Mä varaisin vastedes torstai-illalle huoneen vaikka kylpylästä ja jostain mökistä tai hotellista tai... ja yllärinä! Lähtö ois heti töitten jälkeen.

Ei se vaan mene niin!

En mäkään voi tuikata yllärinä lapsia eksälle. Eikä se mulle. Ei se ole kenenkään, eikä etenkään lapset etu!

No ei varmasti niin pitäisikään mennä. Te olette hyviä vanhempia. Mutta tuolla alkuperäisellä ei olekaan niin hyvä tilanne.
Tai toisaalta, voihan lapsella ollakin oikein hyvä tilanne kun on isä ja äiti jotka voivat joustavasti kumpikin hoitamaan lasta jos toisella tulee menoja.
Mutta pikkuvaimo siitä kyllä pahoittaa mielensä.

Siis edelleen, ei se 10-vee saa määräillä, vaan jos on tietyt päivät sovittu aikuisten kesken niin niistä pidetään kiinni.
Ei se saa olla niin että muksu sanoo "tän vanhemman luona onkin tylsää, ai isin luona onkin xbox, menenpä sinne".
Joskus kuulee tuommoista...

Mutta. Meillä se yhteinen aika miehen kans on lasten mentyä nukkumaan, ja meillä rupeaa muksut olemaan samanikäisiä kuin sun miehellä. -> laitatte sen tenavan nukkumaan samoin kuin teidän yhteisenkin muksun, ja 10-vuotiaalla se nukkumaanmenoaika voi ihan hyvin olla jo 21.-21.30 viikonloppuisin.

Jos se kerran änkeää teille ennalta sovitusta poiketen, niin ei teillä ole velvollisuutta järkätä sille jotain leffa-ja peli-iltaa joka kestää klo 01 asti.
Sanotte että tää on tavallinen ilta eikä mikään happy hour. Joten tenava nukkumaan, oltuaan ensin illalla isin ja teidän kans.

Sit fiilistelette kahdestaan.
Ei ydinperheeläisetkään noin vaan pysty täysin kahdenkeskistä iltaa järkkäämään, useamman lapsen huushollissa aina joku muksu on viereisessä huoneessa uinailemassa.
Kun se menisikin noin, että ei erityisiltaa.. Poika vinkuu vastaan ja vitkuttaa minkä kerkiää. Sanot yhtään käskevämmin tai erehdyt hoputtamaan niin sit on semmonen kiljunta alkanut, että sitä sit sovitaan tunti...siinäpä se aika meni. Yhteinen kuitenkin herää jo aiemmin. Unesta ei ole varaa tinkiä liikaa, kun vuorotyöt sitä jo verottaa.

Niin, en puhunut niinkään tilanteen selvittämisestä, vaan siitä saako ärsyyntyä toisen kymmenvuotiaasta lapsesta.. tai oikeastaan lapsen vanhempien käyttäytymisestä.
Itkupotkuraivarit ei auta, mutta voi helpottaa olotilaa:)

Nimenomaan!! Kuten kirjoitin jo aloituksessa, kyse oli purkautumisesta jonka oli päästävä ulos. Ja kyllä on koetettu tilannetta ratkaista, psykologia ja perheneuvolaa myöten. Mitään konkreettista ei tapahdu ja multa on viety keinot käsistä.

Höpö höpö.
Tässä keississä on ainakin kaks mahdollisuutta:
-on turvaa hakeva lapsi joka tulee kohdatuksi paremmin isänsä luona
-on vedättämiseen tottunut heti-mulle-kaikki-lapsi joka vaihtaa osoitetta kun on tylsää tai kodin säännöt jurppii.

Tai molempia. Tai jotain noiden väliltä.
Ap ei ole tainnut sanoa sitä syytä, miksi se lapsi tulee heille aiemmin?
Onko äidin luona jotain häikkää.
Sitä minä en tiedä. Ainakin meillä on isi kaverina ja pelaavat yhdessä. Enemmän pelejä ja ei rajoituksia juurikaan. Meillä ei aikuiset huuda ja uskon, että sanktiot huonosta käytöksestä on olemattomammat. Meillä on vissiin vaan "helpompaa". Näin olen pojan suusta kuullut, tarkemmin en tiedä.

Mä kyllä pitäisin kuria ja mieskin aina pitkän keskustelun päätteeksi, mutta ei se johdonmukaisena säily. Sanoo, että sen on niin vaikea olla tiukka, kun pelkää, että äidillä on sit hauskempaa ja poika ei enää halua tulla. Koetin viimeksi tänään selittää, että tuo on itsekästä ja kostautuu pojalle, kunhan pitää alkaa ominpäin tulemaan maailman kanssa toimeen. Mitä mä muka enempää voin asialle tehdä? Kyllä olen itsekäs, mutta ei se kyllä mun ainoa motiivi ole.

Ongelma siis ei ole lapsi ensinkään vaan se että tämä tulee jo aiemmin mitä piti eikä mies saa tehtyä asialle mitään.

Mä varaisin vastedes torstai-illalle huoneen vaikka kylpylästä ja jostain mökistä tai hotellista tai... ja yllärinä! Lähtö ois heti töitten jälkeen.
Juuri tämä! Kun ne ajat sovitaan ja niistä pidetään kiinni, niin on niin helppo asennoitua. Viikonloppu on aina pojan ehdoilla ja siihen oon jo viidessä vuodessa asennoitunut, enkä odota edes mitään muuta kun työvuoroja. Arkivapaat, jos sattuvat kohdakkain on sensijaan, päivisin yhteisen kanssa oloa ja illat on sit mun, koska yhteinen nukkuu jo klo 21.

Muttakun...näistä arkivapaista mies ei voi olla kertomatta pojalle, jolloin poika kysyy samantien äidiltään lupaa mennä ja tottakai se äidille sopii. Sitten vasta ilmoitetaan mulle ja pahoitellaan, jos olin odottanut yhteistä iltaa. Ikinä, ikinä ei mies ole sanonut, että "meillä on suunnitelmia, nyt ei onnistu, nähdään sitten perjantaina "

Tänään käyty pitkä keskustelu, että meillä ei suvaita oven paiskomista, nimittelyä, tandrumeita eikä valehtelua. Ulkona on käytävä, edes kääntymässä. Sanktiot on yhdessä mietitty miehen kanssa. Niistä kiinni pitäminen jää miehelle. En mä enää jaksa ottaa kantaa, kun vaan kulisseista. Jos otan isompaa osaa olen, kuten täälläkin on mainittu, itsekäs pikkuvaimo.

Ja mieheni kasvatusosaamisesta. On mitä mainioin yhteisemme suhteen. Luotettava ja jämäkkä. Osaa komentaa ja ei anna pienemmän hyppiä silmille, uhmaa kun pukkaa. Vanhemmalle lapselleen sensijaan ei osaa sanoa mitään vastaan.

ja illat on sit mun, koska yhteinen nukkuu jo klo 21.

Muttakun...näistä arkivapaista mies ei voi olla kertomatta pojalle, jolloin poika kysyy samantien äidiltään lupaa mennä ja tottakai se äidille sopii. Sitten vasta ilmoitetaan mulle ja pahoitellaan, jos olin odottanut yhteistä iltaa. Ikinä, ikinä ei mies ole sanonut, että "meillä on suunnitelmia, nyt ei onnistu, nähdään sitten perjantaina "
.

- Mitä ihmettä sää oot 10vuotiaalle tämmöisestä vihanen?? Isähän sen lapsen on käytännössä pyytänyt luoksenne.

-mitä se teidän yhteinen on, korkeintaan sen viisi?? ....kyllä sen ikäisen tarttis olla pikkasen aikaisemmin nukkumassa.
-se 10vuotias voi olla yhdeksältä nukkumassa.

-jos isä joutuu heräämään "jo" seitsemältä viemään lasta kouluun ja tämän vuoksi isälle aiheutuu itkupotkuraivarin tasoista univelkaa, niin kyllä teillä on siinä päivärytmissä muutenkin vähän skarppaamista.
- ja varsinkin vuorotyöläisen perheenä, uniajoista pidetään kiinni.

Ei se vaan mene niin!

En mäkään voi tuikata yllärinä lapsia eksälle. Eikä se mulle. Ei se ole kenenkään, eikä etenkään lapset etu!
Itse käsitin, että ap:n tilanteessa kukaan ei tuuppaa lasta mihinkään, vaan lapsi itse haluaa mennä. Ja jos kyse jo 10-vuotiaasta, antaisin liikkumavaraa. Itsestäni ainakin tuntuisi oudolta kieltää lasta, että ”et saa tulla ”meille”, eli siis paikkaan, jonka pitäisi olla lapsen toinen koti.

Ei varmasti ole kivaa sille uudelle puolisolle, mutta mielestäni näissä asioissa pitäisi mennä lapsen etu edellä.

Itse käsitin, että ap:n tilanteessa kukaan ei tuuppaa lasta mihinkään, vaan lapsi itse haluaa mennä. Ja jos kyse jo 10-vuotiaasta, antaisin liikkumavaraa. Itsestäni ainakin tuntuisi oudolta kieltää lasta, että ”et saa tulla ”meille”, eli siis paikkaan, jonka pitäisi olla lapsen toinen koti.

Ei varmasti ole kivaa sille uudelle puolisolle, mutta mielestäni näissä asioissa pitäisi mennä lapsen etu edellä.

Lapsen etu on se että isä pysyy nykyisensä kanssa kimpassa. Ja niin ei tule jatkumaan elleivät saa aikuisina viettää aikaa yhdessä edes yhtä iltaa viikossa.

Parisuhde on tärkeä!

Lapsen etu on se että isä pysyy nykyisensä kanssa kimpassa. Ja niin ei tule jatkumaan elleivät saa aikuisina viettää aikaa yhdessä edes yhtä iltaa viikossa.

Parisuhde on tärkeä!
Lapsen etu on, että hän voi luottaa siihen, että kotiin voi aina mennä, ja että vanhempi asettaa hänet etusijalle. Kaikille lapsille on tärkeää tuntea olevansa tärkeä vanhemmilleen, ja jos kotiin tuleminen kielletään ihain vain ”koska halutaan olla kaksistaan”, niin ei se kyllä lapsen itsetunnolle hyvää tee.

Parisuhde on toki tärkeä, mutta sen hoitamisen ei pitäisi mennä lasten edun edelle. Kuten aiemmin sanoin, pikkulapsiaikana on vain joustettava. Ja nimenomaan aikuisten omista tarpeistaan.

• Tykkää
Reactions: Echo
Lapsen etu on, että hän voi luottaa siihen, että kotiin voi aina mennä, ja että vanhempi asettaa hänet etusijalle. Kaikille lapsille on tärkeää tuntea olevansa tärkeä vanhemmilleen, ja jos kotiin tuleminen kielletään ihain vain ”koska halutaan olla kaksistaan”, niin ei se kyllä lapsen itsetunnolle hyvää tee.

Parisuhde on toki tärkeä, mutta sen hoitamisen ei pitäisi mennä lasten edun edelle. Kuten aiemmin sanoin, pikkulapsiaikana on vain joustettava. Ja nimenomaan aikuisten omista tarpeistaan.

Nnniih. Mies voisi sanoa eksälleen että järjestää ihan ite pojalleen pelikoneet ettei sen tarvitse aina kun mahdollista siirtyä isälleen pelailemaan.

Siitähän tossa isän luo haluamisessa selkeästi kyse on.

Nnniih. Mies voisi sanoa eksälleen että järjestää ihan ite pojalleen pelikoneet ettei sen tarvitse aina kun mahdollista siirtyä isälleen pelailemaan.

Siitähän tossa isän luo haluamisessa selkeästi kyse on.
Ei voi tietää, mistä on kyse, kun ei tapausta tunne.

Sen tiedän, että itse olisin vain iloinen, jos saisin tuollaisessa tilanteessa yhden ylimääräisen päivän lapseni kanssa viettää. Ja näin varmasti on tuo isäkin.

Jokaisen joka ryhtyy uusperhesuhteeseen tulisi tajuta ennen sitä vaatia kirjallinen sitoumus siitä, että saa oikeuden toimia tasavertaisena kasvattajana ja kurinpitäjänä kaikille niille lapsille joiden kanssa asuu samassa taloudessa.
Vastuullinen vanhempi tekee sen, no matter what!

Perheneuvolaan mars! Avatkaa asia siellä.

Voin ap kuvitella tuskasi vaikka itse en ihan samassa tilanteessa ole ollutkaan.

t. koko kylän kasvattaja :coffee:

Ei ihan varmasti oo kun ois päässyt ilman penskaa illalla pukille. :cautious:
Aphan sanoi, että valvottiin kyllä. Iskä jäi (velvollisuuden tunteesta häntä kohtaan) valvomaan(kun ap kiukutteli), ja sitten ap sai olla vihainen siitä kun iskällä on seuraavana päivänä kiukuttelua edellyttävä univelka kun joutuu heräämään "jo" seitsemältä kakaransa koulun vuoksi.

Eli siis kakarakin oli jo nukkumassa, mutta iskä ei saanu seksiä koska apta kiukutti kun kakara tuli taloon.
Ja yhteisen laatuajan menetys oli kenen vika??

Yhteistyössä