Joku imetyspäivä tänään? imetysfanaatikkoja aamuteeveessä

  • Viestiketjun aloittaja etoo
  • Ensimmäinen viesti
etoo
Noille vois neuvona sanoa että pitäsivät turpansa kiinni niin moni imettäis paljon kauemmin. Tollaset tisseissä roikkuvat ja neuvovat ämmät tuhoaa monen naisen imetyshalut tyystin.
 
etoo
[QUOTE="vieras";24846174]Tisseissä roikkuvat ämmät? Ja voi voi, kylläpä siellä taas kolahti johonkin luuseriin joka ei edes omaa lastaan saanut ruokittua :([/QUOTE]

Mun tisseissä roikuttiin heti sairaalasta lähtien, jatku neuvolan tätin kanssa sama homma, muista eukoista puhumattakaan. Kyllä hiipu imetyshalut hyvin tehokkaasti.
 
jassoo
Kylläpäs suhun vaikuttaa paljon ulkopuolisten mielipiteet. :D Mä tein ainakin niin kuin itseäni huvitti ja vähät välitin kenenkään mielipiteistä. Ja sen seurauksena imetän yhä kohta kaksivuotiasta tyttöäni. Enkä edes koskaan ole missään imetysinfosivilla käynyt. Enkä tippaakaan välitä miten muut haluaa lapsensa ruokkia.
 
"huom"
Kylläpäs suhun vaikuttaa paljon ulkopuolisten mielipiteet. :D Mä tein ainakin niin kuin itseäni huvitti ja vähät välitin kenenkään mielipiteistä. Ja sen seurauksena imetän yhä kohta kaksivuotiasta tyttöäni. Enkä edes koskaan ole missään imetysinfosivilla käynyt. Enkä tippaakaan välitä miten muut haluaa lapsensa ruokkia.
Tiesitkö että liian pitkä imetys lisää allergiariskiä? Juuri sanottiin aamuteeveessä. Suositus on että imetetään vain 1 vuotiaaksi. Ensin puolivuotta täysimetystä, ja sitten toinen puoli vuotta kiinteen ruoan ohessa.
Eli ei se liian pitkä imetys ainakaan terveellistä ole, sanoivat imetys-asiantuntijat.
 
"jojo"
Minkähän tähden mä olen ihan itse ja rauhassa saanut imettää ja lopettaa imetyksen kun siltä lopulta tuntui, kukaan ei ole ikinä roikkunut missään enkä ole törmännyt fanaatikkoihin? Onhan noita imetys vs. korvikeketjuja satoja, mutta mun riveliin ei ole tultu kiinni, että NÄIN ON TOIMITTAVA!

Näistä aloituksista tulee aina vähän semmoinen "se koira älähtää johon kalikka kalahtaa"-fiilis, joko ap:lla tai puolella vastaajista on huono omatunto asian tiimoilta tavalla tai toisella.
 
"Piparnakkeli"
Ikävää ap että kokemuksesi on huono. Ja ne jotka oikeasti tietävät imetyksestä kuinka homma toimii, on avattava se suunsa jotta tuoreet äidit eivät jäisi vain huonojen neuvojen varaan (eli ne mitä usein tulee vanhemmilta sukupolvilta).

Mulla nyt toinen imetys menossa, edellistä kesti pari vuotta ja silti mummot jaksaa jauhaa samoja juttuja ja ohjeita kuinka pitäisi toimia. Niillä neuvoilla eka imetys olisi loppunut alle kuukaudessa.
 
  • Tykkää
Reactions: zenn
Jaajaa. Mä olen enemmän IRL kuullut imetysvastaista propagandaa, vihjailuja ja imetyksen onnistumisen kannalta hemmetin huonoja neuvoja (ja käskyjä).

Hyvä, että joku yrittää muuttaa niitä pinttyneitä mielipiteitä, että lasta ei saa imettää alle 3 tunnin välein, kiinteitä ei ole pakko aloittaa 2kk iässä ja imetystä ei tarvitse lopettaa 6kk iässä.
 
"jaa"
[QUOTE="huom";24846295]Tiesitkö että liian pitkä imetys lisää allergiariskiä? Juuri sanottiin aamuteeveessä. Suositus on että imetetään vain 1 vuotiaaksi. Ensin puolivuotta täysimetystä, ja sitten toinen puoli vuotta kiinteen ruoan ohessa.
Eli ei se liian pitkä imetys ainakaan terveellistä ole, sanoivat imetys-asiantuntijat.[/QUOTE]

Kun lapsella on maitoallergia ja ainoa maito, jota hän voi juoda, on äidinmaito, niin ihan mielelläni jatkan. Hänen allergiat on todettu jo alle yksivuotiaana.

Lehmänmaidosta imeytyy noin 5% kalsiumista lapseen kun taas siitä pienestä määrästä, jota äidinmaito sisältää, 80% imeytyy lapseen. Eli ei vain se kasiumin määrä vaan myös sen 'imytyvyys' merkkaa. Joten näistä syistä mä jatkan. Asiaan erikoistuneen lääkärini mielestä oikein hyvä asia.
 
etoo
[QUOTE="jojo";24846319]Minkähän tähden mä olen ihan itse ja rauhassa saanut imettää ja lopettaa imetyksen kun siltä lopulta tuntui, kukaan ei ole ikinä roikkunut missään enkä ole törmännyt fanaatikkoihin? Onhan noita imetys vs. korvikeketjuja satoja, mutta mun riveliin ei ole tultu kiinni, että NÄIN ON TOIMITTAVA!

Näistä aloituksista tulee aina vähän semmoinen "se koira älähtää johon kalikka kalahtaa"-fiilis, joko ap:lla tai puolella vastaajista on huono omatunto asian tiimoilta tavalla tai toisella.[/QUOTE]

Mä olen ihminen joka on tarkka yksityisyydestään, hermostun kyllä jos joku tulee asettelemaan ilman lupaa mun tisuja, multa menee sillon viimisetkin intohimot kun mun yksityisyyttä loukataan ja tullaan MUN REVIIRILLE. Jokainen äiti osaa itse imettää, se ei auta että joku täti hyökkää sun rintoihin kiinni ja alkaa opastaa, ahistavaa.
 
ab
Mä olen ihminen joka on tarkka yksityisyydestään, hermostun kyllä jos joku tulee asettelemaan ilman lupaa mun tisuja, multa menee sillon viimisetkin intohimot kun mun yksityisyyttä loukataan ja tullaan MUN REVIIRILLE. Jokainen äiti osaa itse imettää, se ei auta että joku täti hyökkää sun rintoihin kiinni ja alkaa opastaa, ahistavaa.
Silloin voit sanoa sellaiselle tädille, ettet pidä siitä, että sinua kosketaan.

Mutta miten tämä nyt vaikuttaa siihen, että imetät omaa lastasi? En vaan keksi miksi jonkun tädin yksittäinen koskeminen sun rintoihin voi vaikuttaa sun lapsen ja sun väleihin niin ettet halua enää imettää. Vai tuntuuko sekin siltä, että lapsi tulee liikaa sun reviirille?
 
"vieras"
Mä olen ihminen joka on tarkka yksityisyydestään, hermostun kyllä jos joku tulee asettelemaan ilman lupaa mun tisuja, multa menee sillon viimisetkin intohimot kun mun yksityisyyttä loukataan ja tullaan MUN REVIIRILLE. Jokainen äiti osaa itse imettää, se ei auta että joku täti hyökkää sun rintoihin kiinni ja alkaa opastaa, ahistavaa.
Ei tasan osaa. Miksi sinä et osannut imettää lastasi vaikka niin intät?
 
Ksantippa S.
Mä olen ihminen joka on tarkka yksityisyydestään, hermostun kyllä jos joku tulee asettelemaan ilman lupaa mun tisuja, multa menee sillon viimisetkin intohimot kun mun yksityisyyttä loukataan ja tullaan MUN REVIIRILLE. Jokainen äiti osaa itse imettää, se ei auta että joku täti hyökkää sun rintoihin kiinni ja alkaa opastaa, ahistavaa.
Jos jokainen äiti osaa imettää itse, niin samalla logiikalla jokainen äiti periaatteessa osaisi synnyttääkin itse. Silti elämää helpottaa ihmeesti, että paikalla on asiantuntevaa apua.

Mun tisuihin ei kukaan ole koskenut, vaikka kirjasin ihan synnytystoivelistaan, että haluan imetysohjausta. Kerran yksi kätilö siirsi vähän vauvaa, kysyi siihenkin ensin luvan.

En tosin katsonut aamutv:tä joten en tiedä, millainen monsterikäsi sieltä kuvaruudusta kurkotti kohti...
 
ViSiblin
Katsoin tuon pätkän, enkä nähnyt siinä yhtään fanaattista ihmistä. Puhuivat tyynesti omaa asiaansa.

Minun tyttäreni ei voinut vahvan lääkityksen takia imettää vauvaansa, ja oli siitä ihan onneton. Hän etsi ne tutkimukset joihin imetysvalistuksessa viitattiin ja joita käytettiin imetyksen perusteluna. Imetyksellä oli kiistattomia etuja korvikkeisiin verrattuna. Ne eivät kuitenkaan olleet kovin suuria. Se rauhoitti ja hän voi nauttia äitiydestään ja lapsestaan ilman paineita.
 
[QUOTE="huom";24846295]Tiesitkö että liian pitkä imetys lisää allergiariskiä? Juuri sanottiin aamuteeveessä. Suositus on että imetetään vain 1 vuotiaaksi. Ensin puolivuotta täysimetystä, ja sitten toinen puoli vuotta kiinteen ruoan ohessa.
Eli ei se liian pitkä imetys ainakaan terveellistä ole, sanoivat imetys-asiantuntijat.[/QUOTE]

Tuo on joku ihan uusi juttu mistä en ole kuullutkaan. Onko siihen jotain linkkiä?

(juu, sen ymmärrän että puolivuotias vauva alkaa tarvita äidinmaidon lisäksi muuta ravintoa, mutta se että yli vuoden ikäisellä äidinmaito muuttuisi vaaralliseksi/allergiaa aiheuttavaksi on jotain mistä en ole koskaan kuullut)
 
  • Tykkää
Reactions: fortunate
KS
[QUOTE="huom";24846295]Tiesitkö että liian pitkä imetys lisää allergiariskiä? Juuri sanottiin aamuteeveessä. Suositus on että imetetään vain 1 vuotiaaksi. Ensin puolivuotta täysimetystä, ja sitten toinen puoli vuotta kiinteen ruoan ohessa.
Eli ei se liian pitkä imetys ainakaan terveellistä ole, sanoivat imetys-asiantuntijat.[/QUOTE]

Höpöhöpö. Miten allergiariskiä muka pienentäisi se, että lapsi siirtyy juomaan jonkun toisen nisäkkään maitoa 1-vuotiaana?
 
"vellu"
Aika monella äidillä tosiaan taitaa olla imetyspäivä tänäänkin.
Yhtään fanaattista äitiä ei tähän ketjuun vielä ole kirjoittanut. Vai onko joku sun mielestä nyt ollut erityinen fanaatikko tässä ketjusa?

Mua hämmentää aika paljon se, etten huomaa tällaista imetysfanaattisuutta oikein missään. Missä muodossa se tulee esiin? Jos joku puhuu aamutv:ssä imetyksen hyvistä puolista ja omasta positiivisesta imetyskokemuksestaan, mitä fanaattisuutta se on?

Fanaattisuutta on aivan toisenlainen käytös mun mielstä. Mä luulen, että tämä on vaan tosi arka paikka monelle ja toisaalta sitten paljon keskusteltu, joten ihmiset alkaa sarkastisiksi ja hyökkääviksi itse mielipiteissään imettäviä ja siitä puhuvia kohtaan.
 

Yhteistyössä