Joku äiti poltti tuapkkaa lasten -leikkipuistossa ja sillä oli

  • Viestiketjun aloittaja Pisti Vihaksi
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Niinpä, mutta joidenkin mielestä vaan ei saa edes yrittää. Ei saa olla sitä mieltä että tupakointi lasten leikkipaikoilla on väärin. Ei saa edes kirjoittaa mitään tupakoinninvastaista, koska se loukkaa tupakoijan ihmisoikeuksia. Kummallinen maailma.
Harvassa on noin ajattelevat ihmiset, kyllä lähes kaikki tupakoitsijat tietävät tupakoinnin vaikutuksen muihinkin ihmisiin ja hyväksyvät tämän.

Mielipiteet on ihan ok, keskustelu aiheesta on hyväksi, mutta nykyhetken äärimmäisyyksiin menevä kiihkoilu on ainoastaan vahingollista molemmile osapuolille.

Kuka ottaa vakavasti esim. suu vaahdossa vouhkaavaa tupakanvastustajaa, kuten tuo LabranTäti?
Eikös siitä vain tule mielikuva että kaikki tupakoinninvastustajat on tuollaisia?
 
Niinpä, mutta joidenkin mielestä vaan ei saa edes yrittää. Ei saa olla sitä mieltä että tupakointi lasten leikkipaikoilla on väärin. Ei saa edes kirjoittaa mitään tupakoinninvastaista, koska se loukkaa tupakoijan ihmisoikeuksia. Kummallinen maailma.
No ei se nyt ihan noinkaan ole.

Itse en ole polttanut 8 kk ainuttakaan savuketta. Silti en suostu nielemään kaikenlaisia väitöksiä. Koska se mikä fanaattisilla anti-tupakka ihmisillä on yhteistä, on se että riittää kun jossain sanotaan jotain minkä voi tulkita ihan rauhassa omin sanoin ja silloin se on fakta. Ihmiset ei ymmärrä eroja asioilla, mikä on vakavaa ja mikä on lähinnä ärsytys. Eikä myöskään sitä eroa mikä on tutkimus ja mikä on vapaata tutkimuksen tulkintaa. Tai mikä on lähde ja sen varmistaminen. Koska jos kyse on tupakasta, voi mitä vaan väittää negatiivista ja sehän on silloin totta koska tupakka.

Tämän jälkeen en jaksa enää toistella itseäni:

Tupakointi, passiivinen tupakointi, passiivinen ulkoilmatupakointi. Kaikki nuo on eri asioita. Riippuen hieman etäisyyksistä, tuulesta jne. Tiedän, vähän haiskahtaa tieteelliseltä, joten parempi oikoa mutkat ja ympätä kaikki yhteen jotta saa huutaa vaan kuinka perseestä tupakoijat on.

p.s. Vituttaa tuo naapuri joka polttelee partsillaan ketjussa. On se harmi kun eletään vapaassa maassa ja saa jatkaa tuota ärsyttävää harmitonta röyhyämistään.
 
Ken guru
No ei se nyt ihan noinkaan ole.

Itse en ole polttanut 8 kk ainuttakaan savuketta. Silti en suostu nielemään kaikenlaisia väitöksiä. Koska se mikä fanaattisilla anti-tupakka ihmisillä on yhteistä, on se että riittää kun jossain sanotaan jotain minkä voi tulkita ihan rauhassa omin sanoin ja silloin se on fakta. Ihmiset ei ymmärrä eroja asioilla, mikä on vakavaa ja mikä on lähinnä ärsytys. Eikä myöskään sitä eroa mikä on tutkimus ja mikä on vapaata tutkimuksen tulkintaa. Tai mikä on lähde ja sen varmistaminen. Koska jos kyse on tupakasta, voi mitä vaan väittää negatiivista ja sehän on silloin totta koska tupakka.

Tämän jälkeen en jaksa enää toistella itseäni:

Tupakointi, passiivinen tupakointi, passiivinen ulkoilmatupakointi. Kaikki nuo on eri asioita. Riippuen hieman etäisyyksistä, tuulesta jne. Tiedän, vähän haiskahtaa tieteelliseltä, joten parempi oikoa mutkat ja ympätä kaikki yhteen jotta saa huutaa vaan kuinka perseestä tupakoijat on.

p.s. Vituttaa tuo naapuri joka polttelee partsillaan ketjussa. On se harmi kun eletään vapaassa maassa ja saa jatkaa tuota ärsyttävää harmitonta röyhyämistään.
Joo mutta kuka ne tuulet ja etäisyydet osaa määritellä? Kun tiedetään että passiivisella tupakoinnilla on haittoja joissain etäisyyksissä, niin sitä saa pyrkiä välttämään. Varmuuden vuoksi pyrin etäisyyteen jossa en haista tupakkaa. Tällöin ajattelen ettei siitä savusta ole enää haittaa. Voin olla väärässäkin, mutta olen ainakin kohtuu kaukana tupakansavusta. Pienen vauvani kanssa siis näin "fanaattinen" olen.
 
nnnoin
No ei se nyt ihan noinkaan ole.

Itse en ole polttanut 8 kk ainuttakaan savuketta. Silti en suostu nielemään kaikenlaisia väitöksiä. Koska se mikä fanaattisilla anti-tupakka ihmisillä on yhteistä, on se että riittää kun jossain sanotaan jotain minkä voi tulkita ihan rauhassa omin sanoin ja silloin se on fakta. Ihmiset ei ymmärrä eroja asioilla, mikä on vakavaa ja mikä on lähinnä ärsytys. Eikä myöskään sitä eroa mikä on tutkimus ja mikä on vapaata tutkimuksen tulkintaa. Tai mikä on lähde ja sen varmistaminen. Koska jos kyse on tupakasta, voi mitä vaan väittää negatiivista ja sehän on silloin totta koska tupakka.

Tämän jälkeen en jaksa enää toistella itseäni:

Tupakointi, passiivinen tupakointi, passiivinen ulkoilmatupakointi. Kaikki nuo on eri asioita. Riippuen hieman etäisyyksistä, tuulesta jne. Tiedän, vähän haiskahtaa tieteelliseltä, joten parempi oikoa mutkat ja ympätä kaikki yhteen jotta saa huutaa vaan kuinka perseestä tupakoijat on.

p.s. Vituttaa tuo naapuri joka polttelee partsillaan ketjussa. On se harmi kun eletään vapaassa maassa ja saa jatkaa tuota ärsyttävää harmitonta röyhyämistään.
Jotkut asiat ovat vaan sellaisia, joista ei kannata jäädä odottelemaan lopullista tieteellistä tutkimustulosta. Joskus kannattaa arvostaa myös empiriaa.
 
Mulle tää on vähän liiankin henk.koht. tällä hetkellä, kun joudun jatkuvasti perustelemaan appiukolle miksi en voi olla hänen vieressä 7kk ikäisen vauvani kanssa (tai miksei muutkaan lapset saa olla) kun hän pössyttelee ketjussa mökillä, juuri mökin sisääntulo-oven vieressä. Joten siksi vähän nousee verenpaineet.

Bussipysäkeillä joko sanon ettei tässä saa polttaa, jos kieltomerkki löytyy, tai menen seisomaan itse kauemmaksi.

Kyllä mulle muutaman metrin rako riittää.
Se on pakko vaan niitä rajoja vetää kun toiset ei osaa. Mä saan edelleenkin siskolle huomauttaa että mene kauemmas savuttamaan ja käskeä lapsia juoksemaan toiseen suuntaan kun tää pistää röökiks muksujen juostessa vieressä. On tosi ärsyttävää yleisesti se välinpitämättömyys, vai appiukon kohdalla varmaan ihan totaalinen ymmärtämättömyys homman epäterveellisyydestä..
 
"vieras"
Mä taas ihmettelen suuresti näissä keskusteluissa tuota asennetta, että ellei kaikki ole samaa mieltä asiasta, hyökkäämässä peitset tanassa teloittamaan jokaista tupakoitsijaa, he ovat päänsilittäjiä ja hyväksyvät sen että tumppaillaan pitkin leikkikenttiä ja puhallellaan savut suoraan lasten naamalle suljetussa autossa.

Vähän nyt hei teillekin jotain realismia ja sisälukutaitoa kehiin. Vaikka asia ei olisi se maailmankaikkeuden pahin juttu, voi se silti olla huono eikä missään nimessä ok.
Realismiahan se just on, että myöntää asiat niin kuin ne on, eikä vänkää vastaan.
Nyt tuossa muutamia hyviä Ken gurun linkittämiä artikkeleita, ja aivan päivänselvästi totta joka sana niistä.

En voi tajuta miksi jotku ovat silleen " no mut hei on niitä muitakin myrkkyjä, ja asioita mitkä voi haitata lasta" No mitä sitten ??
On tietysti ja tupakka on kiistattomastai yksi niistä.
 
"vieras"
Kepsis, minusta tuntuu, että yrität nyt tahallasi monimutkaista ja vähätellä jatkuvasti tätä asiaa.
Miksi et luota terveydenhuollon ammattilaisten näyttöön ja mielipiteisiin? Jos ne ei pitäisi paikkansa, eiköhän siitä aikamoinen haloo olisi jo mediassakin noussut?
 
[QUOTE="vieras";28610796]Realismiahan se just on, että myöntää asiat niin kuin ne on, eikä vänkää vastaan.
Nyt tuossa muutamia hyviä Ken gurun linkittämiä artikkeleita, ja aivan päivänselvästi totta joka sana niistä.

En voi tajuta miksi jotku ovat silleen " no mut hei on niitä muitakin myrkkyjä, ja asioita mitkä voi haitata lasta" No mitä sitten ??
On tietysti ja tupakka on kiistattomastai yksi niistä.[/QUOTE]

Niin? Ja kun kyse oli alunperin siitä että jotain vitutti että yksi vetää röökiä leikkipuistossa, eikä siitä miten paljon karsinogeenejä maassa on kun siihen on rööki tumpattu. Eikä varsinkaan siitä että olisi ok röyhytellä lasten naamalle jos ei pidä maailman pahimpana katastrofina sitä että joku polttaa ulkoilmassa. Sitä voi aina pyytää sitä ihmistä siirtymään tai siirtää omaa persettään. Edelleenkin mä toistan: Mitä helvetin hyötyä siitä on että vinkuu jossain kaksplussalla kun asiasta voi sanoa suoraan tai toimia itse tilanteen vaatimalla tavalla? Tai sitten jos nielee sen paskan (ihan yleisestikin) mitä toiset sulle syytää niin sitten kannattaa vaan hyväksyä se että on vässykkä ja olla vinkumatta asiasta.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28610803]Kepsis, minusta tuntuu, että yrität nyt tahallasi monimutkaista ja vähätellä jatkuvasti tätä asiaa.
Miksi et luota terveydenhuollon ammattilaisten näyttöön ja mielipiteisiin? Jos ne ei pitäisi paikkansa, eiköhän siitä aikamoinen haloo olisi jo mediassakin noussut?[/QUOTE]

Kepsis ei luota, koska ne voivat olla naisia ja vieläpä jotain palstamammoja, joita hän syvästi halveksuu.
 
viears
Niin? Ja kun kyse oli alunperin siitä että jotain vitutti että yksi vetää röökiä leikkipuistossa, eikä siitä miten paljon karsinogeenejä maassa on kun siihen on rööki tumpattu. Eikä varsinkaan siitä että olisi ok röyhytellä lasten naamalle jos ei pidä maailman pahimpana katastrofina sitä että joku polttaa ulkoilmassa. Sitä voi aina pyytää sitä ihmistä siirtymään tai siirtää omaa persettään. Edelleenkin mä toistan: Mitä helvetin hyötyä siitä on että vinkuu jossain kaksplussalla kun asiasta voi sanoa suoraan tai toimia itse tilanteen vaatimalla tavalla? Tai sitten jos nielee sen paskan (ihan yleisestikin) mitä toiset sulle syytää niin sitten kannattaa vaan hyväksyä se että on vässykkä ja olla vinkumatta asiasta.
Miksei voisi täällä sanoa? Täällä noita röökimuijia ja -ukkoja tuntuu riittävän. Jos livenä on samanlaisia inttäjiä ja änkyttäjiä kuin täällä, niin onkohan siitä sanomisesta livenä sen suurempaa hyötyä kuin täälläkään?
 
Miksei voi tehdä molempia? Mä olen tätä samaa mieltä jokapaikassa.
No hieno homma. Alussahan tässä oli ainakin omalla kohdalla kyse pääkohdista:
-miksi valittaa palstalla kun voisi toimia tositilanteessa?
-miksi pitää yleistää että kaikki paska on ok ellei pidä ko. asiaa maailman huonoimpana tekona ikinä?

Mielipiteitä on. Kaikenlaisia. Asioiden kärjistäminen ja mustavalkoistaminen on turhaa, eikä edesauta keskustelua millään tavalla. Yleensä se on myös erittäin huono tapa saada asioita perille, sillä se aiheuttaa lähinnä vastustusta.
 
Miksei voisi täällä sanoa? Täällä noita röökimuijia ja -ukkoja tuntuu riittävän. Jos livenä on samanlaisia inttäjiä ja änkyttäjiä kuin täällä, niin onkohan siitä sanomisesta livenä sen suurempaa hyötyä kuin täälläkään?
No oletko sä kokeillut? Mitä hyötyä siitä on että jos joku asia ottaa pattiin reaalimaailmassa, ei edes yritä tehdä asialle mitään vaan tulee nillittämään johonkin palstalle? Mutta jos asioista mainitsee täällä esitettyyn tyyliin, kannattaa tosiaan ehkä olla ihan hiljaa. Mitään positiivista vastakaikua ei varmasti saa mihinkään asiaan jos lähtökohtaisesti linja on: vittu sä oot tyhmääää!!
 
"vieras"
Miksei voisi täällä sanoa? Täällä noita röökimuijia ja -ukkoja tuntuu riittävän. Jos livenä on samanlaisia inttäjiä ja änkyttäjiä kuin täällä, niin onkohan siitä sanomisesta livenä sen suurempaa hyötyä kuin täälläkään?
Kokeileppas tuota?

Seuraavaksi kun sun vieressä joku röökaa ja se sua häiritsee,niin tee pieni tutkimus:
a) Pyydä sitä tupakoitsijaa siirtymään hieman kauemmas.
b) Kirjoita kaksplussalle miten sua ärsyttää tupakoitsijat.

Kummallakohan keinolla saa sen savun pois naamaltaan?
 
"vieras"
Niin? Ja kun kyse oli alunperin siitä että jotain vitutti että yksi vetää röökiä leikkipuistossa, eikä siitä miten paljon karsinogeenejä maassa on kun siihen on rööki tumpattu. Eikä varsinkaan siitä että olisi ok röyhytellä lasten naamalle jos ei pidä maailman pahimpana katastrofina sitä että joku polttaa ulkoilmassa. Sitä voi aina pyytää sitä ihmistä siirtymään tai siirtää omaa persettään. Edelleenkin mä toistan: Mitä helvetin hyötyä siitä on että vinkuu jossain kaksplussalla kun asiasta voi sanoa suoraan tai toimia itse tilanteen vaatimalla tavalla? Tai sitten jos nielee sen paskan (ihan yleisestikin) mitä toiset sulle syytää niin sitten kannattaa vaan hyväksyä se että on vässykkä ja olla vinkumatta asiasta.

En ole tuo ap joten en edes ole ollut tuossa tilanteessa, mut tottakai sanoisin tälle aikuiselle ihmiselle jos hän ei itse siirtyisi muualle tupaikoimaan lasten läheltä, että menetkö muualle polttaa. Siis tämä on keskustelu, ei tässä nyt mitään muute ole tarkoituskaan saada aikaan :D
 
[QUOTE="vieras";28610830]En ole tuo ap joten en edes ole ollut tuossa tilanteessa, mut tottakai sanoisin tälle aikuiselle ihmiselle jos hän ei itse siirtyisi muualle tupaikoimaan lasten läheltä, että menetkö muualle polttaa. Siis tämä on keskustelu, ei tässä nyt mitään muute ole tarkoituskaan saada aikaan :D[/QUOTE]

Onhan tässä porukka heitellyt että muutosta pitää saada, tässä yksi (ja ilmeisesti joillekin ainut) keino. En tiedä onko tässä useampi 'vieras', olen pahoillani jos sekoitan kuka on mitäkin sanonut, nimimerkkejä kun ei ole erottamassa on vähän haastavaa.
 
nnnnoin
No hieno homma. Alussahan tässä oli ainakin omalla kohdalla kyse pääkohdista:
-miksi valittaa palstalla kun voisi toimia tositilanteessa?
-miksi pitää yleistää että kaikki paska on ok ellei pidä ko. asiaa maailman huonoimpana tekona ikinä?

Mielipiteitä on. Kaikenlaisia. Asioiden kärjistäminen ja mustavalkoistaminen on turhaa, eikä edesauta keskustelua millään tavalla. Yleensä se on myös erittäin huono tapa saada asioita perille, sillä se aiheuttaa lähinnä vastustusta.

No onhan noita kärjistäjiä puolin ja toisin tässä ollut. En mä silti ala pehmennellä sitä mitä mieltä olen. Se on sitten kuulijan oma ongelma jos oma mieli alkaa käyttää jotain puolustusdefenssiä. En mä mikään psykologi ole.

Ja tämähän on keskustelupalsta, eli ihan oikea paikka tähän kirjoitteluun.
 
No onhan noita kärjistäjiä puolin ja toisin tässä ollut. En mä silti ala pehmennellä sitä mitä mieltä olen. Se on sitten kuulijan oma ongelma jos oma mieli alkaa käyttää jotain puolustusdefenssiä. En mä mikään psykologi ole.

Ja tämähän on keskustelupalsta, eli ihan oikea paikka tähän kirjoitteluun.
Oikea paikka kirjoitteluun, mutta aika väärä paikka kuvitella saavansa mitään kovin suurta konkreettista muutosta aikaiseksi. Tottakai sekin mahdollista on, en mä sitä kiellä. Vinkkinä kuitenkin sanoisin että jos oikeasti haluaa niitä asenteita muuttaa, ei ole lainkaan järkevä keino lähteä pakkotuputus- tai syyllistyslinjalle. Selkeä, rationaalinen argumentointi ja myös niiden harmaan sävyjen ymmärtäminen auttaa huomattavasti paremmin. Sanoo paraskin puhuja :D
 
"vieras"
Oikea paikka kirjoitteluun, mutta aika väärä paikka kuvitella saavansa mitään kovin suurta konkreettista muutosta aikaiseksi. Tottakai sekin mahdollista on, en mä sitä kiellä. Vinkkinä kuitenkin sanoisin että jos oikeasti haluaa niitä asenteita muuttaa, ei ole lainkaan järkevä keino lähteä pakkotuputus- tai syyllistyslinjalle. Selkeä, rationaalinen argumentointi ja myös niiden harmaan sävyjen ymmärtäminen auttaa huomattavasti paremmin. Sanoo paraskin puhuja :D
Hmm, enpä tiedä kannattaako sinun itse tulla kirjottamaan palstalle tai keskusteluun jos sitä pitää ajanhukkana ja hyödyttömänä? Minusta ap nosti tärkeän aiheen esille ja tässä tuli nimenomaan selkeää, rationaalista ja perusteltua (ja linkitettyä tietoa) aiheesta.
Mutta tosiaan, kannattaa varmastikin siirtyä muille palstoille tai tehdä jotain muuta, jos tämä ei ole tarpeeks hyödyllistä ja "järkevää" keskustelua ;)
 
Ken guru
Oikea paikka kirjoitteluun, mutta aika väärä paikka kuvitella saavansa mitään kovin suurta konkreettista muutosta aikaiseksi. Tottakai sekin mahdollista on, en mä sitä kiellä. Vinkkinä kuitenkin sanoisin että jos oikeasti haluaa niitä asenteita muuttaa, ei ole lainkaan järkevä keino lähteä pakkotuputus- tai syyllistyslinjalle. Selkeä, rationaalinen argumentointi ja myös niiden harmaan sävyjen ymmärtäminen auttaa huomattavasti paremmin. Sanoo paraskin puhuja :D
:D:flower:
 

Yhteistyössä