Joku äiti poltti tuapkkaa lasten -leikkipuistossa ja sillä oli

  • Viestiketjun aloittaja Pisti Vihaksi
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja lölötzki;28612298:
Nyt oli kyse mitä ilmeisemmin pienistä lapsista, ei varhaisteineistä.

Ai kertoo? mitä se kertoo?
Pidän oluesta?
Minulla on jano?

Juon päivittäin YHDEN oluen, joskus saatan jopa riipaista kännit.

Olenko nyt aivan rappiolla, minkälaisia ongelmia minulla nyt tietysti sitten on oltava, kun julkeasti kehtaan juoda oluen koko kansan nähden, ja vielä pieni lapsi 5m etäisyydellä?
Esimerkiksi sen, ettet juuri välitä mitä esimerkkiä lapsellesi annat.
Muuten tuollainen päivittäinen alkoholin käyttö ei ole terveellistä, mutta noita alko-ongelmiahan riittää meillä täällä, että et ole harvinaisuus mitenkään..

Mitä lapsiin ja vanhemmuuteen tulee, tottakai on sinun velvollisuus antaa lapsillesi turvallinen ja hyvä kasvuympäristö eikä pienen lapsen (tai teininkään) tietenkään tule nähdä vanhempien ryyppäystä.
 
lölötzki
[QUOTE="vieras";28612334]Esimerkiksi sen, ettet juuri välitä mitä esimerkkiä lapsellesi annat.
Muuten tuollainen päivittäinen alkoholin käyttö ei ole terveellistä, mutta noita alko-ongelmiahan riittää meillä täällä, että et ole harvinaisuus mitenkään..

Mitä lapsiin ja vanhemmuuteen tulee, tottakai on sinun velvollisuus antaa lapsillesi turvallinen ja hyvä kasvuympäristö eikä pienen lapsen (tai teininkään) tietenkään tule nähdä vanhempien ryyppäystä.[/QUOTE]
Minä annan juuri sitä esimerkkiä lapselleni kuin haluankin, eli sen että vapaa aikuinen ihminen on vastuussa omista teoistaan, mutta se ei tarkoita sitä että etteikö elämästä saisi myös nauttia, ihan julkisesti lasten nähden.

Minun ensimmäiset kokemuksenikin alkoholin kanssa on tapahtunut vanhempieni silmien alla, eikä minusta siltikään mikään juoppo tullut..ehkä tuo vaan kertoo siitä että on olemassa eri kasvatusmetodeja jotka ei kumoa automaattisesti toisiaan, tietysti voisihan sitä uumoilla että tällainen kertoo tietysti minustakin jotain..

Ai, en minä vaan ole koskaan huomannut mitään haittoja yhdestä kaljasta.

Onko sinusta yhden oluen juominen ryyppäystä? :D
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja lölötzki;28612358:
Minä annan juuri sitä esimerkkiä lapselleni kuin haluankin, eli sen että vapaa aikuinen ihminen on vastuussa omista teoistaan, mutta se ei tarkoita sitä että etteikö elämästä saisi myös nauttia, ihan julkisesti lasten nähden.

Minun ensimmäiset kokemuksenikin alkoholin kanssa on tapahtunut vanhempieni silmien alla, eikä minusta siltikään mikään juoppo tullut..ehkä tuo vaan kertoo siitä että on olemassa eri kasvatusmetodeja jotka ei kumoa automaattisesti toisiaan, tietysti voisihan sitä uumoilla että tällainen kertoo tietysti minustakin jotain..

Ai, en minä vaan ole koskaan huomannut mitään haittoja yhdestä kaljasta.

Onko sinusta yhden oluen juominen ryyppäystä? :D
Juu, olen samaa mieltä, että ei se tosiaankaan tarkoita,että alkoholista pitää tehdä kauhea tabu ja kielletty asia jota lapsi ei saa nähdä ollenkaan jne.
Itse asiassa kohtuukäytössä ei ole mitään vikaa, minusta välimeren maiden kulttuurista meillä olisi paljon opittavaa! Siellä viinin tms. juominen ei tarkoita humalahakuisuutta. Suomessa vaan kovin monet ei sitten pysty lopettamaan sitä ja tulee mieleen kaikenlaiset ongelmat mitä lapsi kohtaa siinä sivusta seuraajana/sijaiskärsijänä, mutta en sano että sinä niin toimisit :)
 
kula
[QUOTE="vieras";28612437]Juu, olen samaa mieltä, että ei se tosiaankaan tarkoita,että alkoholista pitää tehdä kauhea tabu ja kielletty asia jota lapsi ei saa nähdä ollenkaan jne.
Itse asiassa kohtuukäytössä ei ole mitään vikaa, minusta välimeren maiden kulttuurista meillä olisi paljon opittavaa! Siellä viinin tms. juominen ei tarkoita humalahakuisuutta. Suomessa vaan kovin monet ei sitten pysty lopettamaan sitä ja tulee mieleen kaikenlaiset ongelmat mitä lapsi kohtaa siinä sivusta seuraajana/sijaiskärsijänä, mutta en sano että sinä niin toimisit :)[/QUOTE]

Niin no en minäkään oikein mihinkään pubiin osaa mennä yhdelle, mutta tuo on ihan hyväksi todettu tapa että ostaa kaupasta yhden kaljan ja tyytyy sitten siihen, mieluiten ulkona koska jostain syystä se vaan maistuu paremmalta ja on muutenkin mukavampaa.

Onhan tuo juopottelu yleistä juu, mutta olen silti sitä mieltä että jokainen on itse vastuussa touhuistaan, ja se että naapurin kartsa ei osaa käyttää kohtuudella ei ole minun syyni saati huolenaiheeni.

Siksi kannatankin että alkoholiveroa laskettaisiin ja myynti vapautettaisiin muiden eu-maiden kanssa yhteneväksi, saataisiin nopeammin kaikkein pahimmat sienet pois populaatiosta.
 
"vieras"
Niin no en minäkään oikein mihinkään pubiin osaa mennä yhdelle, mutta tuo on ihan hyväksi todettu tapa että ostaa kaupasta yhden kaljan ja tyytyy sitten siihen, mieluiten ulkona koska jostain syystä se vaan maistuu paremmalta ja on muutenkin mukavampaa.

Onhan tuo juopottelu yleistä juu, mutta olen silti sitä mieltä että jokainen on itse vastuussa touhuistaan, ja se että naapurin kartsa ei osaa käyttää kohtuudella ei ole minun syyni saati huolenaiheeni.

Siksi kannatankin että alkoholiveroa laskettaisiin ja myynti vapautettaisiin muiden eu-maiden kanssa yhteneväksi, saataisiin nopeammin kaikkein pahimmat sienet pois populaatiosta.

Niin, kunhan se ei muita vahingoita millään tavalla niin ok. Aikuisia ollaan ja kaikilla kai on omat heikkoudet/paheet, niin kauan kun lapsi ei kärsi siitä niin ei hetkauta.
 
Heikkoutta ja paheita
[QUOTE="vieras";28612626]Niin, kunhan se ei muita vahingoita millään tavalla niin ok. Aikuisia ollaan ja kaikilla kai on omat heikkoudet/paheet, niin kauan kun lapsi ei kärsi siitä niin ei hetkauta.[/QUOTE]

Noissa kiteytyy selkeästi se ero miten näemme asian.

Minusta nuo antavat termeinä täysin väärän kuvan mielihaluista ja siitä kuinka luonnollista on lopulta jokaiselle pyrkiä onnellisuuteen, kukin tyylillään.

Onko esim. urheilu heikkous vai pahe?
 
"vieras"
Noissa kiteytyy selkeästi se ero miten näemme asian.

Minusta nuo antavat termeinä täysin väärän kuvan mielihaluista ja siitä kuinka luonnollista on lopulta jokaiselle pyrkiä onnellisuuteen, kukin tyylillään.

Onko esim. urheilu heikkous vai pahe?
No eikös se niin ole? Kaikilla on mielihaluja/tekoja ja heikkouksia, vaikeuksia ja tapansa niistä nousta. Se on tosi inhimillistä, että välillä "repsahtaa" sille paheelleen tai riippuvuudelleen, ja siinä ei ole mitään kummallista kunhan ei satuta sillä muita. Toiselle se on nautintoaineet, toiselle vaikka nyrkkeily - mikäs siinä nyt eroaa sinun ajattelutavassasi?
 
kula
[QUOTE="vieras";28612696]No eikös se niin ole? Kaikilla on mielihaluja/tekoja ja heikkouksia, vaikeuksia ja tapansa niistä nousta. Se on tosi inhimillistä, että välillä "repsahtaa" sille paheelleen tai riippuvuudelleen, ja siinä ei ole mitään kummallista kunhan ei satuta sillä muita. Toiselle se on nautintoaineet, toiselle vaikka nyrkkeily - mikäs siinä nyt eroaa sinun ajattelutavassasi?[/QUOTE]

Meinasin siis sitä, että nuo termit hyvin kiteyttää eron ajattelussa.
Minä en näe näitä asioita paheina enkä varsinkaan automaattisesti vaikeuksina ja riippuvuuksina, saati heikkoutena.
päihteet on vain yksi asia muiden joukossa, omine hyötyine ja haittoineen.

Kun sitä pidetään lähtökohtaisesti heikkoutena, se helposti stigmatisoi myös sellaiset joihin ei edes pitäisi yhteiskunnan huomio kiinnittyä.

Mutta takaisin aiheeseen vielä kerran: mikä perkeleen vaikeus on maalaisjärjen soveltamisessa hieman yleisemmin kuin pelkkiin punaisiin valoihin kävelyyn..
Aina tulee olemaan asioita jotka ärsyttää, mutta aika heikoissa kantimissa tämä yhteishenki tulee olemaan jos elämästä tulee pelkkää naapureiden kyttäämistä ja kieltojen lätkimistä joka paikkaan..
 
"vieras"
Meinasin siis sitä, että nuo termit hyvin kiteyttää eron ajattelussa.
Minä en näe näitä asioita paheina enkä varsinkaan automaattisesti vaikeuksina ja riippuvuuksina, saati heikkoutena.
päihteet on vain yksi asia muiden joukossa, omine hyötyine ja haittoineen.

Kun sitä pidetään lähtökohtaisesti heikkoutena, se helposti stigmatisoi myös sellaiset joihin ei edes pitäisi yhteiskunnan huomio kiinnittyä.

Mutta takaisin aiheeseen vielä kerran: mikä perkeleen vaikeus on maalaisjärjen soveltamisessa hieman yleisemmin kuin pelkkiin punaisiin valoihin kävelyyn..
Aina tulee olemaan asioita jotka ärsyttää, mutta aika heikoissa kantimissa tämä yhteishenki tulee olemaan jos elämästä tulee pelkkää naapureiden kyttäämistä ja kieltojen lätkimistä joka paikkaan..

Niin.. Suomi on holhousyhteiskunta.. Ehkä siks kun täällä on niin paljon päihde ym. ongelmia? Mielenterveysongelmiakin aika kivasti.

Mut takas tuohon aiheeseen sen verran, et kyllä maalaisjärkeä tosiaan voi käyttää ja siirtää persettään pois lasten lähettyviltä jos alkaa polttaa. Sitä ap tarkoitti ja muut täällä tarkoitti samaa..
 
"hohhoijaa"
[QUOTE="vieras";28612878]Niin.. Suomi on holhousyhteiskunta.. Ehkä siks kun täällä on niin paljon päihde ym. ongelmia? Mielenterveysongelmiakin aika kivasti.

Mut takas tuohon aiheeseen sen verran, et kyllä maalaisjärkeä tosiaan voi käyttää ja siirtää persettään pois lasten lähettyviltä jos alkaa polttaa. Sitä ap tarkoitti ja muut täällä tarkoitti samaa..[/QUOTE]

Luetko yhtään lehtiä? onko ihmekään jos yhdellä jos toisellakin alkaa viiraamaan päässä kun yhteiskunta murenee silmien edessä, ja gryndereinä toimii omat pojat.

Luetko yhtään historiaa?
Ennen alkoholikieltoa suomessa oli kulutus euroopan pienintä, ja mystisesti kulutus pompsahti heti kun kielto astui voimaan ja vanhat perinteet katkaistiin.

No kerroppa nyt kuule ihan maalaisjärjellä että kuinka kauaksi siitä lapsosesta pitää irrottautua jotta se tupakointi on suotavaa?
Entä jos on korkeapainekin vielä ja savut häipyy suoraan ylöspäin?
Miksi tähän samaan seikkaan vedoten ei viedä myös moottoriajoneuvoja pois jalankulkijoiden lähettyviltä, lapset kärsii kun ovat ihan suoraan pakoputkien tulilinjallakin?
Ainiin joo mutta sehän hankaloittaisi monen nirppiksen elämää, eihän semmoinen pelitä.

Ihan kuin tässä nyt olisi joku suunnilteen ottanut lasta nenästä ja puhaltanut savut suoraan keuhkoihin..
 
"vieras"
[QUOTE="hohhoijaa";28612932]Luetko yhtään lehtiä? onko ihmekään jos yhdellä jos toisellakin alkaa viiraamaan päässä kun yhteiskunta murenee silmien edessä, ja gryndereinä toimii omat pojat.

Luetko yhtään historiaa?
Ennen alkoholikieltoa suomessa oli kulutus euroopan pienintä, ja mystisesti kulutus pompsahti heti kun kielto astui voimaan ja vanhat perinteet katkaistiin.

No kerroppa nyt kuule ihan maalaisjärjellä että kuinka kauaksi siitä lapsosesta pitää irrottautua jotta se tupakointi on suotavaa?
Entä jos on korkeapainekin vielä ja savut häipyy suoraan ylöspäin?
Miksi tähän samaan seikkaan vedoten ei viedä myös moottoriajoneuvoja pois jalankulkijoiden lähettyviltä, lapset kärsii kun ovat ihan suoraan pakoputkien tulilinjallakin?
Ainiin joo mutta sehän hankaloittaisi monen nirppiksen elämää, eihän semmoinen pelitä.

Ihan kuin tässä nyt olisi joku suunnilteen ottanut lasta nenästä ja puhaltanut savut suoraan keuhkoihin..[/QUOTE]


Luen kyllä, ja olen yliopistosta valmistunut ja ihan kriittisesti osaan ajatella itsekin.
Ei olekaan mikään ihme, että alkaa viiraamaan päässä ja kaikenlaisia ongelmia voi yksilölle tulla.
Alko-ongelmia on ollut suomessa niin kauan kun muistan, ja se ei varmasti ole syynä, että on kieltoja ja rajoituksia sen liikakäytölle! Meillä on paljon muita "altistavia" tekijöitä sille, kuten suomalaisten ujous, sisäänpäinsuuntautuneisuus ja mh-ongelmat. Ja meidän kulttuurissa alkoholin käyttö vain on erit. humalahakuista toisin kuin vaikka ranskassa.

Ei tarvitse minnekään kilometrien päähän mennä, mutta siirtyä vain sen verran ettei lapsen tarvitse altistua passiiviselle tupakoinnille - ei varmaan oo liikaa pyydetty ? Kyllähän tuon nyt varmasti jokainen tupakoitsija ymmärtää ja osaa ottaa huomioon muut.
 
"eli"
[QUOTE="vieras";28612996]Luen kyllä, ja olen yliopistosta valmistunut ja ihan kriittisesti osaan ajatella itsekin.
Ei olekaan mikään ihme, että alkaa viiraamaan päässä ja kaikenlaisia ongelmia voi yksilölle tulla.
Alko-ongelmia on ollut suomessa niin kauan kun muistan, ja se ei varmasti ole syynä, että on kieltoja ja rajoituksia sen liikakäytölle! Meillä on paljon muita "altistavia" tekijöitä sille, kuten suomalaisten ujous, sisäänpäinsuuntautuneisuus ja mh-ongelmat. Ja meidän kulttuurissa alkoholin käyttö vain on erit. humalahakuista toisin kuin vaikka ranskassa.

Ei tarvitse minnekään kilometrien päähän mennä, mutta siirtyä vain sen verran ettei lapsen tarvitse altistua passiiviselle tupakoinnille - ei varmaan oo liikaa pyydetty ? Kyllähän tuon nyt varmasti jokainen tupakoitsija ymmärtää ja osaa ottaa huomioon muut.[/QUOTE]

Kun kulutus on ollut ennen kieltoa pienimmillään ikinä, jossain parin litran kieppeillä, niin me vaan nyt ollaan oltu niin hulluja tenuja silti ja ihan juu humalahakuista pirtuilua se oli jo silloin?
Ja sitten vasta seottiinkin kun tuli se kielto, sen päättyessä vedettiinkin jo yli kahdeksaa litraa..
Et sinä ainakaan ole tuosta aiheesta lukenut yhtään mitään, sen huomaa selvästi koska nojaudut vain nuutuneisiin stereotypioihin.
tämä oli siis muistaakseni 1919-1932, kuinka paljon sinä muistat näitä edeltävistä ajoista?

Täällä oli ennen kieltolakia joka saamarin kylässä ja kolossa pitkät sahti/olut perinteet, ja ne tapettiin kertaheitolla kun kiellon myötä ihmiset vaihtoi huurteiset pirtuun.

Niin, senhän minä tässä juurikin haluan tietää että minkä matkan päästä se lapsi ei enää altistu.
Ja entä kun savu menee suoraan ylös?

Mitäpä jos tosiaan vaan pidetään se siinä että kunhan ei savu osu lapseen niin voi hitsata vaikka lapsi jalassa roikkumassa..

Huh, mietin juuri että miten joku jaksaa kuluttaa edes ajatustaan moiseen joutavaan, mutta sitten tajusin että niinhän sitä tässä itsekin. :D
 
"vieras"
[QUOTE="eli";28613052]Kun kulutus on ollut ennen kieltoa pienimmillään ikinä, jossain parin litran kieppeillä, niin me vaan nyt ollaan oltu niin hulluja tenuja silti ja ihan juu humalahakuista pirtuilua se oli jo silloin?
Ja sitten vasta seottiinkin kun tuli se kielto, sen päättyessä vedettiinkin jo yli kahdeksaa litraa..
Et sinä ainakaan ole tuosta aiheesta lukenut yhtään mitään, sen huomaa selvästi koska nojaudut vain nuutuneisiin stereotypioihin.
tämä oli siis muistaakseni 1919-1932, kuinka paljon sinä muistat näitä edeltävistä ajoista?

Täällä oli ennen kieltolakia joka saamarin kylässä ja kolossa pitkät sahti/olut perinteet, ja ne tapettiin kertaheitolla kun kiellon myötä ihmiset vaihtoi huurteiset pirtuun.

Niin, senhän minä tässä juurikin haluan tietää että minkä matkan päästä se lapsi ei enää altistu.
Ja entä kun savu menee suoraan ylös?

Mitäpä jos tosiaan vaan pidetään se siinä että kunhan ei savu osu lapseen niin voi hitsata vaikka lapsi jalassa roikkumassa..

Huh, mietin juuri että miten joku jaksaa kuluttaa edes ajatustaan moiseen joutavaan, mutta sitten tajusin että niinhän sitä tässä itsekin. :D[/QUOTE]

No se on sattumaa, mutta ei ne alko-ongelmat suinkaan rajoista ja yhteiskuntaa järjestyksessä pitämisestä tule, ei todellakaan. Kyllä ne on syvemmällä kansakunnassa.. Nuoret on asia erikseen ja nuoruuteen kuuluu kapinointi, rajojen rikkominen ja uho kokeilla kaikkea kiellettyä ;). Aikuiset on aivan eri asia!

Ai että minkä matkan päässä lapsi ei enää altistu tupakan savulle? No sen matkan päässä, että sitä savua ei tarvitse hengittää. Ei siitä tarvitse pilkkua viilata kun sen jokainen varmasti tajuaa jo sanomattakin, että ottaa vähän etäisyyttä..? Vai tarvitseeko tässäkin olla jokin yhteiskunnan asettama raja ja holhoava ote, että mikä matka ja montako metriä sen on ? Kyllä menee naurettavaks.. :D
 
"sattuma"
[QUOTE="vieras";28613116]No se on sattumaa, mutta ei ne alko-ongelmat suinkaan rajoista ja yhteiskuntaa järjestyksessä pitämisestä tule, ei todellakaan. Kyllä ne on syvemmällä kansakunnassa.. Nuoret on asia erikseen ja nuoruuteen kuuluu kapinointi, rajojen rikkominen ja uho kokeilla kaikkea kiellettyä ;). Aikuiset on aivan eri asia!

Ai että minkä matkan päässä lapsi ei enää altistu tupakan savulle? No sen matkan päässä, että sitä savua ei tarvitse hengittää. Ei siitä tarvitse pilkkua viilata kun sen jokainen varmasti tajuaa jo sanomattakin, että ottaa vähän etäisyyttä..? Vai tarvitseeko tässäkin olla jokin yhteiskunnan asettama raja ja holhoava ote, että mikä matka ja montako metriä sen on ? Kyllä menee naurettavaks.. :D[/QUOTE]
ei toki nykyisin, mutta tuo kieltolaki oli sen sysäyksen toi, nimittäin se ei ollut mitään sattumaa että se kulutus oli vähäistä, silloin kun se juomakulttuuri oli täysin erilainen kuin mitä kieltolain jälkeen.

Suomen historian myytit: Kieltolaki | Tv | Areena | yle.fi

niinhän tuo menee, mutta kyllä minusta pitäisi mennä näissä älyttömyyksissä sitten loppuun asti myös, kun kerran sellaiselle linjalle lähdetään.
tahdon siis ainakin jonkinlaisen komission tutkimaan tätä että mikä on minimietäisyys, tärkeitä asioita. :)

hengityssuojaimet pakolliseksi lapsille, heitä on suojeltava kaikelta pahalta ilmalta!
 

Yhteistyössä