Joku äiti poltti tuapkkaa lasten -leikkipuistossa ja sillä oli

  • Viestiketjun aloittaja Pisti Vihaksi
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28610650]Voi hyvänen aika salli mun nauraa :D Oletko sinä joku 11v, vai muuten vaan vajokki? ihan oikeesti.
Tuossahan tuli AIVAN selvästi ilmi, että se on haitallista ja miksi. Se altistaa eri infektioille, astmalle, allergioille yms. Mikä siinä nyt on niin vaikeaa sinulle niellä? Hehe ihan huvittavaa vääntää samasta asiasta.

Ja tupakka on tiedetty iät ja ajat olevan vaarallista ja passiivinen tupakointi yhtä lailla. Kaikkea terveydelle haitallista ei vaan voida kieltää lailla, vaan yksilö joutuu tekemään valintoja ja luottamaan terveydenhuollon ammattilaisiin (ja terveeseen järkeen). Meillä on alkoholia kaupoissa ja baareissa myös, vaikka se aiheuttaa ongelmia joillekin - mutta ei sitä tarvitse lailla kieltää, että sen ihminen ymmärtää.[/QUOTE]

Ensinnäkin.

Tottakai altistaa kun raskaana polttelet. Se on selvä. Karsinogeenit kulkee kropastasi istukan kautta lapseen. Aiheuttaa myös riippuvuuden lapselle, joka voi jatkua rintaimetyksen kautta myös ja tehdä lapsen esimerkiksi itkuiseksi kun on sitä kautta riippuvainen nikotiinin saannista ja kokea oikeita vierotusoireita, kuumeilua, tärinää, kipuja jne.

Ongelma näissä tiedon jyvissä netissä on se ettei ihmiset pureskele niitä vaan imee ne sellaisenaan.

Ei tuossa linkissä ollut mitään tutkimustuloksia, tai niiden lähteitä etc etc.

Ja se on varma että keuhkovammaliiton tai syöpäyhdistyksen rahoittamiin tutkimuksiin saadaan kyllä ne tulokset mitä tarvitaan. Samalla tavalla kuin esimerkiksi jos saataisiin selville että Skoda on rahoittanut Euro NCAP:n uusimpia tutkimuksia.

Tieteellinen tutkimus ja rahoittavat tahot. Se on oltava puolueetonta, jos halutaan uskottavuutta ja säilyttää integriteetti.
 
[QUOTE="vieras";28610618]Vaikka puisto olisi tyhjä ja veisi tupakantumpin roskiin, siihen maahan johon on stumpattu, jää tupakan huonoja kemikaaleja ja tuhkaa. Tämä Littledeathille ja muille leikkipuistoröökaajille.[/QUOTE]

Juu tosiaan, tästähän on ollut juttua. Monta leikkipuistoa on jo huputettu ja saatettu karanteeniin näiden haitallisten kemikaalien takia!
Useimmiten armeija jakaa alueiden välittömässä läheisyydessä hengityssuojaimia, mutta vain isänmaallisille! (isänmaallisuus testataan)
 
Voi morjens. Meinaat että se on ihan sama sitten mitä paskaa sinne leikkipuistoon kaadetaan, koska siellä on muutakin paskaa, ja koska vanhempien pitää valvoa ettei lapset syö hiekkaa, ja kukaan ei välttämättä ehkä ole just sinne stumpannut?

Ja että koska lapsi nuolee myös kengänpohjia, voi yhtä hyvin maistaa myös röökiä?
Kyllä siellä kengän pohjissa voi olla myös sitä röökiä, ihan satavarmasti siellä voi olla kuule ihan mitä tahansa mitä ihmiset kadulle viskoo ja päältä kävellään. Onko se niin vaikea uskoa :D

En mä ole sanonut että se on ihan ok että sinne tumpataan. Mä valvon hyvin tarkkaan ettei lapseni pistä erityisesti sitä maata mistään hiekkiksen ympäriltä suuhunsa puistoissa, tai mitään sontaa kadulta. Silti ne saattaa sen tehdä. Voi ei. En silti kuvittele että ne röökit olis ainoa haitallinen siellä, siis erityisesti jos ei edes tumppia näy vaan on hitusia maassa. En halua edes tietää mitä kaikkea muuta siellä voi olla..
 
kysymys
Mun puolesta tupakoikoon puistossa jos haluaa, mutta kunhan ei jätä tumppeja maahan tai mene ihan välittömään läheisyyteen lasten eteen sauhuttelemaan
. Onko teistä kaikista siis ihan ok jos joku tulee vaikka lapsenne viereen tupakoimaan? Annatte asian vain olla ettekä edes itse siirry?

Onko ok jos lapsesi hengittää tupakansavua?
 
nnnoin
[QUOTE="vieras";28610644]Samaa mieltä kepsiksen kanssa. (uskomatonta että näin on päässyt käymään.)
Mutta siis, ulkoilmassa tupakointia rajoittavat säännöt on täysin typeriä ja holhoavia, ne pitäisi poistaa.

Tilanteet joissa aiheutuu haittaa viattomalle osapuolelle ovat harvinaisia, ja näistäkin selvittäisiin ihan pelkällä maalaisjärjellä. Tai avaamalla suunsa ja pyytämällä sitä ihan vieressä tupakoivaa siirtymään kauemmas, tai siirtyä itse.

Mä luulen että syy miksi Suomessa on ihan liikaa näitä typeriä sääntöjä, johtuu siitä että niillä minimoidaan se tarve ilmaista mielipiteensä ääneen, ei uskalleta avata sitä suuta kun on niin paljon helpompaa ja turvallisempaa vain paheksua sieltä nurkasta.[/QUOTE]

Ulkoilmassa polttaminen nyt tapahtuu yleensä sellaisissa paikoissa, joissa on paljon muitakin ihmisiä ihan lähellä. Eihän se ketään haittaa, jos ketään ei ole esim. 15 m säteellä, mutta kun se tupakointi yleensä tapahtuu niin että siinä vieressä todella on muitakin. Ajatellaan vaan, että kun ollaan ulkona niin eihän se haittaa. Miksi se tupakoija ei voi siirtyä kauemmaksi, kun kerran tietää että siitä savusta on haittaa niille kaikille muille ketä on siinä lähellä.
 
Mun puolesta tupakoikoon puistossa jos haluaa, mutta kunhan ei jätä tumppeja maahan tai mene ihan välittömään läheisyyteen lasten eteen sauhuttelemaan
. Onko teistä kaikista siis ihan ok jos joku tulee vaikka lapsenne viereen tupakoimaan? Annatte asian vain olla ettekä edes itse siirry?

Onko ok jos lapsesi hengittää tupakansavua?
Ei todella ole!
 
Aina tämä sama vastaus asiaan kuin asiaan. Jos jotain ei saada tehtyä juuri nyt täydellisesti ja aukottomasti, niin perseillään sitten oikein olan takaa.
Eli koska leikkipuistossa on muutakin likaa, niin ihan hyvin voi vetää röökiä siellä ja heitellä tumpit maahan. "Minäminäminäminä haluun vetää röökiä missä haluan, ja sä et mua määrää!"

Tämä roskaväki täällä ei koskaan lakkaa hämmästyttämästä.
 
[QUOTE="vieras";28610586]
Passiivisesta tupakoinnista ON aivan selvää näyttöä ollut jo pitkään ja yleisessä tiedossa, että se on hyvin haitallista. JA juuri oli tutkimus iltasanomien sivuilla, että lapset ketkä altistuvat tupakansavulle lapsuudessaan kärsivät aggressiivisuudesta myöhemmällä iällä?! Miten tämän mitätöit sitten? ;)
[/QUOTE]


Ei minun tarvitse mitätöidä yhtään mitään.

Eikös bensan haistelu tuhoa aivosoluja?

Minkäs takia kaikki autolla ajelevat ei sitten ole aivojaan sulattaneet jo vaikka varmasti haistavat joka kerta bensan kun tankille menevät? Aivan tasan ihmiselle erittäin haitallisesta aineesta kyse joka imeytyy ihon läpi.

Olisiko syy se että naama ei ole siellä tankissa ja vedellä niitä henkosia kuin viimeistä päivää, päivästä toiseen?

Tämä yksinkertainen esimerkki jos ei vieläkään saa ajattelemaan asiaa, niin ei voi minkään :D

Ei se tupakka ole mitään maagista maailmankaikkeuden pahinta ainetta jonka hajun haistaessa meni terveys välittömästi.

Ihmiset kohtaa lähes päivittäin asioita mitkä oikeasti on vaarallisia terveydelle, paljon vaarallisempia kuin passiivinen tupakointi.

Se on kyse siitä täysin millä tavalla altistut, jos se on haju useamman metrin päästä ulkoilmassa, älä raapusta vielä viimeistä tahtoa. Jos joku polttaa kokoaika suljetussa tilassa sinun kanssasi, asia on täysin toinen.

Tätä ei voi sen selkeämmin selittää. Asioissa on eroja. Toivottavasti joku päivä kukaan ei polta, niin ei tule käymään, mutta ainahan sitä voi toivoa.
 
Mun puolesta tupakoikoon puistossa jos haluaa, mutta kunhan ei jätä tumppeja maahan tai mene ihan välittömään läheisyyteen lasten eteen sauhuttelemaan
. Onko teistä kaikista siis ihan ok jos joku tulee vaikka lapsenne viereen tupakoimaan? Annatte asian vain olla ettekä edes itse siirry?

Onko ok jos lapsesi hengittää tupakansavua?
Mun mielestä paikalle jälkimmäisenä tullut on väistövelvollinen. Jos mä olen lapseni kanssa hiekkiksellä, ei siihen tarvitse tulla sauhuttamaan. Ihan satavarmasti pyydän poistumaan. Jos taas joku siinä jo polttaa, en vie lasta lähelle ennenkuin rööki on poissa. Ei se sen vaikeampaa ole. Aktiivisesti pyrin omat lapset asialta suojaamaan, ikävä kyllä se ei aina satapros onnistu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;28610724:
Aina tämä sama vastaus asiaan kuin asiaan. Jos jotain ei saada tehtyä juuri nyt täydellisesti ja aukottomasti, niin perseillään sitten oikein olan takaa.
Eli koska leikkipuistossa on muutakin likaa, niin ihan hyvin voi vetää röökiä siellä ja heitellä tumpit maahan. "Minäminäminäminä haluun vetää röökiä missä haluan, ja sä et mua määrää!"

Tämä roskaväki täällä ei koskaan lakkaa hämmästyttämästä.
Kuka noin on sanonut?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;28610724:
Aina tämä sama vastaus asiaan kuin asiaan. Jos jotain ei saada tehtyä juuri nyt täydellisesti ja aukottomasti, niin perseillään sitten oikein olan takaa.
Eli koska leikkipuistossa on muutakin likaa, niin ihan hyvin voi vetää röökiä siellä ja heitellä tumpit maahan. "Minäminäminäminä haluun vetää röökiä missä haluan, ja sä et mua määrää!"

Tämä roskaväki täällä ei koskaan lakkaa hämmästyttämästä.
Anteeksi nyt vain, mutta tässä on puhuttu siitä tupakoinnista puistossa ja jäämistä jotka tumppaamisesta aiheutuu hiekkaan, vaikka tumppi itse heitetään roskiin.

Tuskin kukaan täällä hyväksyy tumppien heittelemistä puistoon lasten syötäväksi.

Roskaväki siellä päässä voisi opetella lukemaan, eikä kiehua noin pahasti että lukutaito menee.
 
Mun puolesta tupakoikoon puistossa jos haluaa, mutta kunhan ei jätä tumppeja maahan tai mene ihan välittömään läheisyyteen lasten eteen sauhuttelemaan
. Onko teistä kaikista siis ihan ok jos joku tulee vaikka lapsenne viereen tupakoimaan? Annatte asian vain olla ettekä edes itse siirry?

Onko ok jos lapsesi hengittää tupakansavua?
Näin juuri, tässä on se viisaus.

Otetaan huomioon toisiamme, mutta ei aleta kumminkaan kajahtaneiksi kontrollifriikeiksi niin on vähän mukavampaa kaikilla.

muoks. Itseasiassa sillä lisällä, että ei mennä kenenkään välittömään läheisyyteen sauhuamaan.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;28610724:
Aina tämä sama vastaus asiaan kuin asiaan. Jos jotain ei saada tehtyä juuri nyt täydellisesti ja aukottomasti, niin perseillään sitten oikein olan takaa.
Eli koska leikkipuistossa on muutakin likaa, niin ihan hyvin voi vetää röökiä siellä ja heitellä tumpit maahan. "Minäminäminäminä haluun vetää röökiä missä haluan, ja sä et mua määrää!"

Tämä roskaväki täällä ei koskaan lakkaa hämmästyttämästä.
Näin. Ja "siis tutkimuksista huolimatta se passiivinen tupakointi ei niin haitallista ole, mutta tämä voi olla palstamammalle vaikea käsittää". ;)
 
nnnoin
Mun mielestä paikalle jälkimmäisenä tullut on väistövelvollinen. Jos mä olen lapseni kanssa hiekkiksellä, ei siihen tarvitse tulla sauhuttamaan. Ihan satavarmasti pyydän poistumaan. Jos taas joku siinä jo polttaa, en vie lasta lähelle ennenkuin rööki on poissa. Ei se sen vaikeampaa ole. Aktiivisesti pyrin omat lapset asialta suojaamaan, ikävä kyllä se ei aina satapros onnistu.
Näinhän se tottakai menee ja noin itsekin teen. Mutta se tupakka ei vaan kuuluis siihen hiekkakasan viereen, kun se paikka on kerran lasten leikkipaikaksi tarkoitettu.
 
Mun puolesta tupakoikoon puistossa jos haluaa, mutta kunhan ei jätä tumppeja maahan tai mene ihan välittömään läheisyyteen lasten eteen sauhuttelemaan
. Onko teistä kaikista siis ihan ok jos joku tulee vaikka lapsenne viereen tupakoimaan? Annatte asian vain olla ettekä edes itse siirry?

Onko ok jos lapsesi hengittää tupakansavua?
Ei ole ok ja olen sanonut tai sitten itse poistunut riippuen tilanteesta.
 
Näinhän se tottakai menee ja noin itsekin teen. Mutta se tupakka ei vaan kuuluis siihen hiekkakasan viereen, kun se paikka on kerran lasten leikkipaikaksi tarkoitettu.
Olen ihan samaa mieltä, mutta ikävä kyllä kaikki eivät ole eikä näitä toisten asenteita pysty aina muuttamaan. Kyllä mä sanon ihan suoraan kenelle tahansa jos tilanne vaatii, mutta loppuviimeks mulle on aivan se ja sama mitä ihmiset elämällään haluavat tehdä ja millä terveytensä tuhota jos sitä ei suoranaisesti mulle tai mun lapsille kosteta.

Joidenkin mielestä se vaan on ok röyhyttää ketjussa hiekkiksen reunalla. Mä menen sit mielummin toiseen puistoon kokonaan jos siellä sellaista porukkaa enemmänkin notkuu. Sen tietää että joillekin voi sanoa ja vastaus on asiallinen, jotkut hyökkää kunnon palstamamman vimmalla kimppuun. Taistelu on joka tapauksessa yleensä hävitty jo lähtökuoppiinsa. Mutta saahan sitä silti yrittää ;)
 
[QUOTE="vieras";28610742]Näin. Ja "siis tutkimuksista huolimatta se passiivinen tupakointi ei niin haitallista ole, mutta tämä voi olla palstamammalle vaikea käsittää". ;)[/QUOTE]

Tokihan teillä on osoittaa se tutkimus mistä nyt puhutte?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;28610724:
Aina tämä sama vastaus asiaan kuin asiaan. Jos jotain ei saada tehtyä juuri nyt täydellisesti ja aukottomasti, niin perseillään sitten oikein olan takaa.
Eli koska leikkipuistossa on muutakin likaa, niin ihan hyvin voi vetää röökiä siellä ja heitellä tumpit maahan. "Minäminäminäminä haluun vetää röökiä missä haluan, ja sä et mua määrää!"

Tämä roskaväki täällä ei koskaan lakkaa hämmästyttämästä.
Veit sanat suusta. Tarvii vääntää rautalangasta, ja ei ei mene perille, ku hei "onhan kaikkee muutakin esim. saasteita tässä maailmassa?! Ja jos se olis niin paha ni se ois kielletty lailla..?" Yksinkertainen ja selvä asia luulisi olevan kaikille äideille ja aikuisille, mutta täytyyhän sitä vähän vaikeeks tehä.
 
nnnoin
Olen ihan samaa mieltä, mutta ikävä kyllä kaikki eivät ole eikä näitä toisten asenteita pysty aina muuttamaan. Kyllä mä sanon ihan suoraan kenelle tahansa jos tilanne vaatii, mutta loppuviimeks mulle on aivan se ja sama mitä ihmiset elämällään haluavat tehdä ja millä terveytensä tuhota jos sitä ei suoranaisesti mulle tai mun lapsille kosteta.

Joidenkin mielestä se vaan on ok röyhyttää ketjussa hiekkiksen reunalla. Mä menen sit mielummin toiseen puistoon kokonaan jos siellä sellaista porukkaa enemmänkin notkuu. Sen tietää että joillekin voi sanoa ja vastaus on asiallinen, jotkut hyökkää kunnon palstamamman vimmalla kimppuun. Taistelu on joka tapauksessa yleensä hävitty jo lähtökuoppiinsa. Mutta saahan sitä silti yrittää ;)
Niinpä, mutta joidenkin mielestä vaan ei saa edes yrittää. Ei saa olla sitä mieltä että tupakointi lasten leikkipaikoilla on väärin. Ei saa edes kirjoittaa mitään tupakoinninvastaista, koska se loukkaa tupakoijan ihmisoikeuksia. Kummallinen maailma.
 
Ken guru
www.duodecimlehti.fi - VUOSIKERRAT

Passiivinen tupakointi on tupakoimattoman henkilön altistumista tupakansavun karsinogeeneille, teratogeeneille, ärsyttäville ja toksisille aineille toisten tupakoinnin vuoksi. On vahvaa näyttöä siitä, että passiivinen tupakointi aiheuttaa useita kansanterveydellisesti merkittäviä sairauksia sekä lisää niiden pahenemista. Lapsilla passiivinen tupakointi lisää keskikorvainfektioita, alempia hengitystieinfektioita, astmaa ja kätkytkuolemia; aikuisilla astmaa, keuhkoahtaumatautia, keuhkosyöpää sekä sydän- ja verisuonisairauksia. Raskaana olevien altistuminen passiiviselle tupakoinnille johtaa sikiön kavuhäiriöön ja voi johtaa elinjärjestelmien kehityshäiriöihin. Passiivisesta tupakoinnista kysyminen ja asiantunteva neuvominen altistumisen lopettamiseksi tulisi olla osa näiden sairauksien käypää hoitoa. Primaaria ehkäisevää toimintaa on tärkeä harjoittaa muun muassa äitiys- ja lastenneuvoloissa, kouluterveydenhuollossa ja työterveyshuolloissa. Terveydenhuoltohenkilöstöllä on keskeinen asema passiivista tupakointia ehkäisevässä käytännön työssä potilaita hoidettaessa ja terveyskasvatustehtävissä.
 
Ken guru
Passiivisessa tupakoinnissa tupakoimaton henkilö altistuu tupakansavun haitallisille palamistuotteille toisten tupakoinnin seurauksena. Myös tupakoijat altistuvat sivuvirran savun suurille pitoisuuksille (eli suoraan savukkeen palavasta päästä ympäristön ilmaan vapautuvalle savulle), mutta niiden haittavaikutuksia aktiivitupakoijilla on tutkittu toistaiseksi vähän. Tupakansavu sisältää yli 7 000:ta ainesosaa, joista yli 60 on karsinogeeneja ja useat ärsyttäviä tai toksisia kemikaaleja sekä osa teratogeenejä (Hoffman ym. 2001, IARC 2004, U.S. DHHS 2006). Erilaisisten palamisolosuhteiden vuoksi monien haitallisten aineiden pitoisuus on suurempi sivuvirran kuin keuhkoihin vedettävän päävirran savussa (Jaakkola ja Jaakkola 1997, California EPA 2005a), mutta sivuvirran savu yleensä laimenee suurempaan tilavuuteen ympäristöön vapauduttuaan. Ympäristön tupakansavu (ns. second-hand smoke) koostuu pääosin sivuvirran savusta.

Lisäksi viime aikoina on havaittu, että sisäilmassa oleva tupakansavu tarttuu pintamateriaaleihin, joista se voi myöhemmin uudelleen vapautua ilmaan aiheuttaen näin altistumista haitallisille tupakansavun aineille pitkällä aikavälillä (ns. third-hand smoke) (Kuschner ym. 2011). Pintamateriaaleista vapautuvien aineosien reagoidessa ympäristön muiden kaasujen kanssa syntyy altistumista erittäin karsinogeenisille yhdisteille.

Passiivisen tupakoinnin terveyshaitat lapsilla
Lapset ovat herkempiä tupakansavun terveyshaitoille, koska: 1) Heidän hengityselinjärjestelmänsä kehitys sekä immunologinen ja fysiologinen kehityksensä jatkuvat syntymän jälkeen. 2) Lapset hengittävät tiheämmin kuin aikuiset, ja heidän sisäänhengitystilavuutensa painoyksikköä kohden on suurempi, minkä seurauksena myös altistuminen tietyllä sisäilman tupakansavupitoisuudella on suurempi. 3) Lasten maksan metabolia ja muut puhdistusmekanismit ovat vielä kehittymättömiä, minkä vuoksi haitalliset aineet poistuvat elimistöstä hitaammin.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mä taas ihmettelen suuresti näissä keskusteluissa tuota asennetta, että ellei kaikki ole samaa mieltä asiasta, hyökkäämässä peitset tanassa teloittamaan jokaista tupakoitsijaa, he ovat päänsilittäjiä ja hyväksyvät sen että tumppaillaan pitkin leikkikenttiä ja puhallellaan savut suoraan lasten naamalle suljetussa autossa.

Vähän nyt hei teillekin jotain realismia ja sisälukutaitoa kehiin. Vaikka asia ei olisi se maailmankaikkeuden pahin juttu, voi se silti olla huono eikä missään nimessä ok.
 
Niinpä, mutta joidenkin mielestä vaan ei saa edes yrittää. Ei saa olla sitä mieltä että tupakointi lasten leikkipaikoilla on väärin. Ei saa edes kirjoittaa mitään tupakoinninvastaista, koska se loukkaa tupakoijan ihmisoikeuksia. Kummallinen maailma.
Tai ehkä sinäkin luet noihin kommentteihin vähän liikaa. Ja jos jonkun toisen mielestä ei saa yrittää niin mitä väliä? Ei aina tartte tehdä niinkuin toiset haluavat. On ihan hyvä omistaa vähän selkärankaa ja tehdä välillä oman päänsä mukaan :)
 
Ken guru
Mä taas ihmettelen suuresti näissä keskusteluissa tuota asennetta, että ellei kaikki ole samaa mieltä asiasta, hyökkäämässä peitset tanassa teloittamaan jokaista tupakoitsijaa, he ovat päänsilittäjiä ja hyväksyvät sen että tumppaillaan pitkin leikkikenttiä ja puhallellaan savut suoraan lasten naamalle suljetussa autossa.

Vähän nyt hei teillekin jotain realismia ja sisälukutaitoa kehiin. Vaikka asia ei olisi se maailmankaikkeuden pahin juttu, voi se silti olla huono eikä missään nimessä ok.
Mulle tää on vähän liiankin henk.koht. tällä hetkellä, kun joudun jatkuvasti perustelemaan appiukolle miksi en voi olla hänen vieressä 7kk ikäisen vauvani kanssa (tai miksei muutkaan lapset saa olla) kun hän pössyttelee ketjussa mökillä, juuri mökin sisääntulo-oven vieressä. Joten siksi vähän nousee verenpaineet.

Bussipysäkeillä joko sanon ettei tässä saa polttaa, jos kieltomerkki löytyy, tai menen seisomaan itse kauemmaksi.

Kyllä mulle muutaman metrin rako riittää.
 

Yhteistyössä