Joko teidän ekaluokkalaiset osaa lukea?

  • Viestiketjun aloittaja "salla"
  • Ensimmäinen viesti
nnnkkbc
osataan


Ope sanoikin että jokainen oppii ennen joulua ja jos siihen mennessä ei osaa edes hitaastikaan lukea tulee olemaan vaikea kevät ja luultavasti luokalle jäänti
 
vieras*
meilläkin nyt 5v lukee ja kirjoittaa melko sujuvasti. Kelloakin osaa jo ainakin tunnit ja tasatunnit, digitaalikellosta muutenkin.
Mutta jokainen oppii aikanaan ja tahdissaan.
 
Meilläkin ekaluokkalainen on lukenut pitkään. Mutta tää on täysin yksilöllistä, pojan luokalla on oppilaita, jotka ei vieläkään lue ja he saavat tukiopetusta, mitä pidän erittäin hyvänä.
Lapset oppivat niin eri aikaan asioita. Meillä poika oppi vasta nyt ekalla luistelemaan :ashamed: ei vaan ollut aikaisemmin kiinnostunut siitä. muutoinkin on motoriikaltaan ehkä hieman "hidas/kömpelö", mutta koulussa taas loistaa äikässä ja matematiikassa.
 
"vieras"
osataan


Ope sanoikin että jokainen oppii ennen joulua ja jos siihen mennessä ei osaa edes hitaastikaan lukea tulee olemaan vaikea kevät ja luultavasti luokalle jäänti
No ohoh! Mulla on tuttuja luokanopeja, ja heidän mukaansa suuri osa oppii jo syksyn aikana, lähes kaikki kevääseen mennessä. Vasta sen jälkeen alkaa haitata muuta koulunkäyntiä. Vaikkei keväälläkään osaisi vielä, ei se ole automaattinen luokalle jäänti. Toki kakkosella tarvitsee silloin runsaasti tukea.

Meidän ekalainen oppi lukemaan syksyllä. Kellosta tuntee tasatunnit ja puolet tunnit. Niitä ovat matikassa nyt opetelleetkin ja mitä olen kirjaa katsellut, vartitkaan ei tule pitkään aikaan.
 
"poikia3"
Meidän ekalauokkalainen lukee, muttei vielä varmasti. Kelloa ei ole yritettykään opetella, joten ei osaa sitä.

Meidän keskimmäinen oppi lukemaan vasta juuri ja juuri ekan luokan lopussa.
 
"niin"
[QUOTE="vieras";25594644]No ohoh! Mulla on tuttuja luokanopeja, ja heidän mukaansa suuri osa oppii jo syksyn aikana, lähes kaikki kevääseen mennessä. Vasta sen jälkeen alkaa haitata muuta koulunkäyntiä. Vaikkei keväälläkään osaisi vielä, ei se ole automaattinen luokalle jäänti. Toki kakkosella tarvitsee silloin runsaasti tukea.[/QUOTE]
Tokallakaan ei kuitenkaan ole välttämätöntä osata lukea, koska muut aineet voi opiskella ilman lukutaitoa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25594644]No ohoh! Mulla on tuttuja luokanopeja, ja heidän mukaansa suuri osa oppii jo syksyn aikana, lähes kaikki kevääseen mennessä. Vasta sen jälkeen alkaa haitata muuta koulunkäyntiä. Vaikkei keväälläkään osaisi vielä, ei se ole automaattinen luokalle jäänti. Toki kakkosella tarvitsee silloin runsaasti tukea.

Meidän ekalainen oppi lukemaan syksyllä. Kellosta tuntee tasatunnit ja puolet tunnit. Niitä ovat matikassa nyt opetelleetkin ja mitä olen kirjaa katsellut, vartitkaan ei tule pitkään aikaan.[/QUOTE]


Meillä on eskarilaisella juuri kellon opettelu menossa.
 
[QUOTE="niin";25594779]Tokallakaan ei kuitenkaan ole välttämätöntä osata lukea, koska muut aineet voi opiskella ilman lukutaitoa.[/QUOTE]
Jaa...mun mielestä lukutaito on tosi tärkeää tokaluokkalaiselle, ainakin jos oman lapseni tehtäviä katson. Jos ei osaa lukea, niin mistään ei tulisi mitään, kun matematiikassakin on sanallisia tehtäviä, samoin ympässä, ET:ssä...

Aikoinaan sanoivat, että noin puolet ikäluokasta oppii lukemaan ennen koulun alkua, toinen puoli ekalla luokalla syyslukukaudella, ja pieni murto-osa vasta myöhemmin & se kertoo jo jonkin sortin viiveestä.
 
"vieras"
Aikoinaan sanoivat, että noin puolet ikäluokasta oppii lukemaan ennen koulun alkua, toinen puoli ekalla luokalla syyslukukaudella, ja pieni murto-osa vasta myöhemmin & se kertoo jo jonkin sortin viiveestä.
Onko nämä lukutaidon vaatimukset muuttunut? Kun muistan että aikoinaan kun kouluun menin niin vain muutama osasi lukea ja ihan normaalia oli että lukemista opeteltiin vielä keväälläkin.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25597212]Onko nämä lukutaidon vaatimukset muuttunut? Kun muistan että aikoinaan kun kouluun menin niin vain muutama osasi lukea ja ihan normaalia oli että lukemista opeteltiin vielä keväälläkin.[/QUOTE]

Lapsen koulussa aloitti kaksi ekaaluokkaa. Luokat yhdistettin ja jaettiin lukemisen suhteen kolmeen eri ryhmään. Yhdessä ryhmässä lapset lukivat jo, toisessa ryhmässä kirjaimet hallittiin ja hahmotetttiin sanoja, kolmannessa ryhmässä opeteltiin alkeita. Tuolla jakamisella pystyttiin jokaiselle ryhmälle tuomaan oman tasoista opetusta ja harjoitusta.
 
[QUOTE="vieras";25597212]Onko nämä lukutaidon vaatimukset muuttunut? Kun muistan että aikoinaan kun kouluun menin niin vain muutama osasi lukea ja ihan normaalia oli että lukemista opeteltiin vielä keväälläkin.[/QUOTE]
Ei ne mitään vaatimuksia kaiketi ole, vaan opettajien & eskarin toteamus siitä mitä nykypäivän lapset osaavat.
 

Yhteistyössä