Joko tästä voisi tehdä ls-ilmon

• Viestiketjun aloittaja "hmmm"
  • Ensimmäinen viesti
"hmmm"
Olen huolissani ystäväni alkoholin käytöstä.Ystäväni on yh jolla on kaksi lasta, kouluikäinen ja alle vuoden ikäinen.
Ystäväni juo nykyään joka viikkonloppu tai on ainakin muualla kuin lasten kanssa,lapset jättää milloin minnekin hoitoon ja häipyy kavereidensa kanssa juhlimaan. Nyt on taas lähdössä juhlimaan, Edellis viikolla oli 5 pvää pois lasten luota,sen verran näki pienintä että toi pienimmän meille hoitoon,vauva oli siis hoidossa jo pari päivää ennen meille tuloa.Meillä vauva oli 2 yötä.

Olen miettinyt ilmon tekoa,koska kaveri ei ota puheitani kuuleviin korviinsa. Käy sääliksi varsinkin pientä vauvaa joka on jatkuvasti jossain hoidossa tai ystävän epämääräiset kaverit ovat lapsia hoitamassa.Isomman lapsen kohdalle menooli samaa siihen asti kun ystävä tuli raskaaksi,luulin jo että rauhottui raskausaikana mutta meno vaan kiihtyy koko ajan.

tsemppiä
Kyllä tuossa tilanteessa pitää tehdä, jos vanhempi ei halua tai jaksa tai pysty kantamaan itse lapsistaan päävastuuta. Ei lapsia voi koko ajan retuuttaa hoidossa, ainakaan siitä syystä, että saa itse ryypätä... :(

sossu
Ei valitettavasti ole ilmoitusasia, vaikka todella ikävää riepotella lapsia noin. Molempia, kamalaa kouluikäiselle ettei äitiä kiinnosta ja ettei saa olla kotonaan, kamalaa vauvalle kun ei ole vanhempaa johon kiinnittyä.

Lastensuojelulakia ei kuitenkaan minusta alan ihmisenä täytä, jos lapsilla on aina asianmukainen hoitaja. Jos taas ovat heitteillä, niin heti ilmoitusta kehiin.

sossu
Ei valitettavasti ole ilmoitusasia, vaikka todella ikävää riepotella lapsia noin. Molempia, kamalaa kouluikäiselle ettei äitiä kiinnosta ja ettei saa olla kotonaan, kamalaa vauvalle kun ei ole vanhempaa johon kiinnittyä.

Lastensuojelulakia ei kuitenkaan minusta alan ihmisenä täytä, jos lapsilla on aina asianmukainen hoitaja. Jos taas ovat heitteillä, niin heti ilmoitusta kehiin.
Toisaalta, mietin olisko tuo jo vauvan kannalta lähes heitteillejättö. ILmoitus on ilmaus huolesta ja ammattilaiset sitten selvittävät onko sille aihetta. Muutan hieman lausuntoani.

"hillla"
"ystävän epämääräiset kaverit ovat lapsia hoitamassa."

Riippunee tästä. Jos lapsilla on asiallinen hoitaja, asia on ihan ok vaikkakin surullinen lasten näkökulmasta.

Mutta jos ne lapset jätetään vaikka jonkun alkoholisoituneen tms kaverin hoitoon niin ls-ilmoitus on aiheellinen.

sossu
[QUOTE="hillla";29843332]"ystävän epämääräiset kaverit ovat lapsia hoitamassa."

Riippunee tästä. Jos lapsilla on asiallinen hoitaja, asia on ihan ok vaikkakin surullinen lasten näkökulmasta.

Mutta jos ne lapset jätetään vaikka jonkun alkoholisoituneen tms kaverin hoitoon niin ls-ilmoitus on aiheellinen.[/QUOTE]

Jatkan vielä. Luin aloituksen näköjään huonosti. Olen samaa mieltä, eli ehdottomasti ilmoitus jos lapset ovat jonkun alkoholisoituneen kaverin luona hoidossa.

"Hömelö"
Kysyykö se kaveri edes että voiko lapset tuoda tai onko se kysymys lähinnä muodollinen mihin on käytännössä pakko suostua ettei lapset jää joko keskenään tai jurrisen mutsin hoitoon? Onko ne hoitoajat semmosia ettei niitä etukäteen tiedä? Kippaako se yks kaks muksut kaverilleen ja häippäsee, ja tulee sitte ehkä päivän, ehkä kahen päästä takasin? Jos on ton ikäset lapset ja pää on pakko saada jatkuvasti sekasin eikä lapsilla ole käytännössä vakituista huoltajaa tai kotia, niin minä ainakin tekisin ilmotuksen. Kuulostaa siltä että lapsia riepotellaan ihan älyttömyyksiin asti vain sen takia että mutsi pääsee kiskomaan viinaa...

LaMamanMorbid
[QUOTE="vierailija";29843249]Ei toi kyllä mitenkään kiellettyä ole jos on lapsilla kerran hoitajat.[/QUOTE]

Kaikki sellainen mitä ei ole kielletty erikseen ei välttämättä ole suotavaa tai hyväksi...jos ymmärrät mitä tarkoitan. Ap:n ystävällä on alko-ongelma.

"vieraana"
Kyllä mun mielestä vois tehdä ilmoituksen, kun äiti ei selvästi jaksa/halua hoitaa lapsiaan, ja on varmaan alko-ongelmaakin... Lastensuojelu sitten tsekkaa tilanteen! Tuskin siitä ilmoituksesta haittaakaan olisi. Joko äiti saa apua, jota tarvitsee tai saa hyvän herätyksen siitä että miten huonosti hänellä menee. Vastuuntunnoton äiti, sääliksi käy lapsia. Varssinkin kouluikäiselle tuo ei tuo mitään muuta kuin ongelmia jatkossa.

"aloittaja"
Taidan huomenna soittaa sossuun.Päätäköön siellä tekevätkö mitään vai eivät.
Hoitoon tosiaan jättää lähinnä ilmoitus luontoisesti, varsinkin vanhemmilleen tekee tätä että menee lasten kanssa sinne ja lähtee itse menemään ja tulee sitten takaisin kun tulee.
Hoitajat tosiaan ovat välillä epämääräisiä,tyyppejä jotka tunnetaan lähinnä elämäntavoistaan; alkoholi ja pikku rikokset.Sitä en tiedä ovatko nämä hoitajatkaan aina selvinpäin lapsia hoitaneet.

lopeta heti
Asia ei ihan oikeasti sulle hirveästi kuulu. Jos näet kännissä niitä lapsia hoidettavan niin sitten voit uhata sillä mutta ei noin peruuttamattomia tekoja vaan saa toisille tehdä. Asian pystyy hoitamaan ilman sossuja. Kaikille lapsille paras paikka on oman äidin luona ja ei oikeasti ei semmoisia voi mennä tosta vaan tuhoamaan. Tuhotaan sitten sun perhe-elämäsi myös.

Asia ei ihan oikeasti sulle hirveästi kuulu. Jos näet kännissä niitä lapsia hoidettavan niin sitten voit uhata sillä mutta ei noin peruuttamattomia tekoja vaan saa toisille tehdä. Asian pystyy hoitamaan ilman sossuja. Kaikille lapsille paras paikka on oman äidin luona ja ei oikeasti ei semmoisia voi mennä tosta vaan tuhoamaan. Tuhotaan sitten sun perhe-elämäsi myös.
Kyllä se on tuossa tämä äiti joka sen perhe-elämänsä tuhoaa, ei AP. Mikäli tuossa tapauksessa edes on kysymys perhe-elämästä. Ja jos se paras paikka on oman äidin luona, niin miksi lapset ei ole sen äidin kanssa vaan pukataan milloin mihinkin?

lopeta heti
Millä te päätätte kuka on epämääräinen??? Mä estäisin sun ilmoitukset jos tietäisin ja pelastaisin sen äidin ja lapset. Jonkin verran vois ajatella mitä tuollasista seuraa se on helppo hihitellä ja toivoa paskaa toisille. Kierot toimii noin ja petturit.

jassoo
Vai että ihan ystävä? Ei taida kovin hyvä ystävä olla kun mietit edes tuollaista. Jokin muutos tämän ns. ystäväsi elämässä pitää tapahtua mutta onko se tosiaan niin että pitää viranomaiset sotkea kuvioihin tuhoamaan mahdollisesti koko perhe ja lasten elämä?
Eikö ystävä voi puhua sen verran tiukkaan sävyyn järkeä että jos tuo ei lopu niin sitten teet ilmoituksen. Nyt sä olet tekemässä sitä selän takana ja oletkohan edes kovin suoraan asioista puhunut. Pelkkä uhkaus voisi tepsiä miettimään.

Ja toisekseen, jos sulla on tuommoinen "ystävä" niin minkähänlaista elämää itse vietät ja oletko niin täydellinen? Kun musta on aika outoa jos kunnon ihmisellä olis edes kaveripiirissään tuon ystävän tyylisiä ihmisiä.

loeta heti
Kyllä se on tuossa tämä äiti joka sen perhe-elämänsä tuhoaa, ei AP. Mikäli tuossa tapauksessa edes on kysymys perhe-elämästä. Ja jos se paras paikka on oman äidin luona, niin miksi lapset ei ole sen äidin kanssa vaan pukataan milloin mihinkin?
Suurimman osan ajastahan ne onkin äidin kanssa. Toisille äitiys selvästi tarkoittaa ettei omaa elämää saa olla ollenkaan. Aina kuuluu ensin sanoa toiselle eikä toimia selän takana. Ajattelemattomia tekee kaikki ja etenkin nuorempana. Raskasta on muutenkin hoitaa yksin pieniä lapsia jatkuvasti ja sitten vielä joku joka esittää kaveria puukottaa selkään.

Suurimman osan ajastahan ne onkin äidin kanssa. Toisille äitiys selvästi tarkoittaa ettei omaa elämää saa olla ollenkaan. Aina kuuluu ensin sanoa toiselle eikä toimia selän takana.
Niin, AP sanoi jo ensimmäisessä viestissä, että kaveri ei ota puheita kuuleviin korviinsa. Ja jos lapset on 5 päivää viikosta vuorokauden ympäri hoidossa, niin millä matikalla lapset ovat suurimman osan ajasta äidin kanssa?

Viimeksi muokattu:
mutta
[QUOTE="hmmm";29845027]Ota kaverisi kanssa kunnon tiukka keskustelu, ja sano, että teet ilmoituksen jos vielä juo, eikä hoida lapsiaan. Anna siis vielä yksi mahdollisuus.[/QUOTE]

Onkohan lapsilla kotona millaiset oltavat? Jos äitiä noin vietättää, niin sitten lapset viedään vaan jollekkin muulle hoitoon. Pahimmassa tapauksessa katkaisee välit tähän ystävään ja kuka niistä lapsista sitten kantaa huolta? Mä olisin ilmoituksen kannalla, saisi ainakin asianmukaista apua tilanteeseen.

"sairaanhoitaja"
Haloo!! Lukekaa aloittajan viesti AJATUKSEN kanssa. Koulu-ikäinen ja vauva, PÄIVIÄ ties kenen hoidossa, kun äiti haluaa juhlia = JUODA. On niitä ilmoja tehty heppoisemmistakin syistä! Jos lasten hyvinvoinnista herää HUOLI, eikä äiti ota YSTÄVÄN (huoli)puheita kuuleviin korviin, sosiaaliviranomaisten tehtävä on puuttua tilanteeseen! Aloittaja, olet oikeasti hyvä ystävä, etkä vain selälle taputtelija.

"Kuk"
Hyi että mua oksettaa nuo "jokainen äiti on paras omalle lapselleen" tai "lapsen on aina parasta olla äitinsä luona". Ei todellakaan ole! Mitä pahaa ovat tehneet ne pienokaiset, joiden äidit laiminlyövät lapsiaan, pahoinpitelevät fyysisesti tai henkisesti tai jopa tappavat lapsensa? Miksi näille lapsille tuollaiset täysin vanhemmiksi kelpaamattomattomat yksilöt ovat muka parhaita äitejä? Se että nainen tulee raskaaksi ja synnyttää lapsen, ei tee hänestä välttämättä kykenevää äidiksi. Äidit eivät omista lapsiaan. Lapsilla on oikeus turvalliseen ja hyvään lapsuuteen riippumatta siitä kuka heidät on sattunut synnyttämään. Jos omat vanhemmat eivät kykene antamaan lapsilleen hyvää ja tasapainoista kasvuympäristöä, on vanhemmille tarjottava tukea ja jos he eivät kykene tähän tukea saatuaankaan, on lapsilla oikeus saada hyvä turvattu lapsuus jossakin muualla. Vanhemmilla ei ole minkäänlaista oikeutta pilata lapsiensa lapsuutta ja elämää.

Ap:n tapauksessa ehdottomasti yhteyttä lastensuojeluun. Siellä arvioidaan tilanne ja mietitään millaista tukea perhe mahdollisesti tarvitsee. Ap:n kuvailema tilanne on turvaton lapsille. Lapset eivät pysty itse puolustamaan itseään tai muuttamaan kotinsa tilannetta.

totta kai teet
Totta kai teet. Varmasti aiheellinen. Ne jotka täällä sanovat toista, ovat itse huonoja vanhempia.

Lastensuojelutarve siis selvitetään, ei se ole huostaanotto heti. Voi olla että esim. sovitaan yhteisesti että isovanhemmat ottavat päävastuun lapsista tai ainakin sovitusti hoitavat lapsia tietyn ajan. Ehkä äiti voi saada kotiapua tai päivähoitopaikan vauvalle, vaikkei olisi töissä itse. Tällöin eivät joudu ainakaan humalaisten tai vaihtuvien hoitajien kanssa olemaan.

Lastensuojeluilmoitus on ehdottomasti lasten etu. Äiti voi saada APUA. Hänelle voidaan kustantaa päihdekuntoutusta tai terapiaa, isommalle lapselle vaikka joku leiri tai kesäretki. Sosiaalityöntekijät osaavat auttaa.

Eri asia, jos äiti ei suostu yhteistyöhön ja alkaa uhota tai kieltäytyy ihan kaikesta avusta. Silloin vasta voidaan edes miettiä huostaanottoa.

"Vieraana"
Ehdottomasti tässä tapauksessa yhteys lastensuojeluun kun puhe ei auta eikä äiti siitä havahdu. Epämääräiset hoitajat...entäs jos lapselle tapahtuu jotain pahaa näiden epämääräisten hoitajien luona? Riski on iso.
Ei tuossa tapauksessa oikeasti tartte enää miettiä, yhteys lastensuojeluun ap ja kerrot kaikki kaunistelematta.

Yhteistyössä