Joko on käsitelty 5 lapsisen espoolaisperheen häätö?

  • Viestiketjun aloittaja "joko"
  • Ensimmäinen viesti
nojah
Vaikea keksiä mitä kuluja vois tulla 600e edestä mistään vuokra-asunnosta kuukausittain. Kerropas mitä ne vois olla? Korkeintaan satasen voisin kuvitella, että lähiössä asuminen vois kustantaa jos vertaa keskustaan tai johonkin kalliiseen asuntoalueeseen.
Ihmettelen samaa. Mistä revittiin se 600e kuukausittainen lisäkustannus asumiskulujen päälle siitä, että muuttaa halvemmalle asuinalueelle? Jos esimerkiksi muuttaa Töölöstä Kontulaan, niin mikä siinä Kontulassa asumisessa maksaa 600e enemmän?
 
"sipsi"
En tiedä, mie tuun ihan huonolle mielelle tällaisista. Ymmärrän täysin, että jokaiselle kuuluu elämässä perusasiat, asunto, ruoka jne. Ja näiden rahoittaminen verovaroin. Mutta mie en jaksa ymmärtää tuollaista valitusta tuollaisesta asiasta. Jos olisin tuon miehen läheinen, häpeäisin suut silmät päästäni :(

Edelleen vaan mietin, että jos meistä kumpijompi vaikka sairastuisi, emmekä saisi enää lainojamme maksettua, niin halvempaanhan sitä olisi lähdettävä ja tämä rakas oma koti myytävä. Jotenkin olen kyllä tosi ymmälläni koko asiasta.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Jos tuo sisältää lainanlyhennyksiä taikka kuluja esimerkiksi auton hankinnasta/pidosta niin kyllä merkitsee.
No jos vaikka lähdetään siitä, että muutat vanhempaan taloon, niin asumiskulut todennäköisesti nousevat rutkasti, sähkö menee paljon enemmän tms. riippuu aika paljon asunnosta. En minä tiedä mitä kaikkia maksuja yms. perheelle asiasta voi koitua, mutta haluaisin tosiaan et ne lasketaan ennen kuin jotain muutoksia aletaan tekemään. Mutta jos joka paikassa ollaan kovinkin lyhytnäköisiä, niin miinustahan se on veronmaksajan kukkarolle.
 
No on kai sillä merkitystä. Jos väität, että asuminen halvemmassa asunnossa maksaa 600e vielä vuokran päälle joka kuukausi niin kyllä sun täytyy myös perustella mistä toi 600e tulee. Ei niitä lukuja voi vaan repiä hatusta ja väittää, että näin asia on :D
En mielestäni väittänyt että asia näin on. Ihan on vaan ajatus, että jos olisikin. Täälläkin voitaisiin enemmän jossitella, eikä julistaa minkälaisia luuserivanhempia on jonkun yhden jutun perusteella.
 
vieras*
No jos vaikka lähdetään siitä, että muutat vanhempaan taloon, niin asumiskulut todennäköisesti nousevat rutkasti, sähkö menee paljon enemmän tms. riippuu aika paljon asunnosta. En minä tiedä mitä kaikkia maksuja yms. perheelle asiasta voi koitua, mutta haluaisin tosiaan et ne lasketaan ennen kuin jotain muutoksia aletaan tekemään. Mutta jos joka paikassa ollaan kovinkin lyhytnäköisiä, niin miinustahan se on veronmaksajan kukkarolle.
Yleensä käytetään termiä kohtuulliset menot. Jos liian kalliin asunnon pistää vaikka vuokralle saa siitä jälleen tuloja.
 
No jos vaikka lähdetään siitä, että muutat vanhempaan taloon, niin asumiskulut todennäköisesti nousevat rutkasti, sähkö menee paljon enemmän tms. riippuu aika paljon asunnosta. En minä tiedä mitä kaikkia maksuja yms. perheelle asiasta voi koitua, mutta haluaisin tosiaan et ne lasketaan ennen kuin jotain muutoksia aletaan tekemään. Mutta jos joka paikassa ollaan kovinkin lyhytnäköisiä, niin miinustahan se on veronmaksajan kukkarolle.
Nuo lasketaan kyllä. Puhutaan kokonaisasumiskuluista jotka merkitsevät, pelkällä vuokran määrällä ei ole sen suhteen merkitystä. Jopa se merkitsee millä lämmitys toteutetaan ja saako esimerkiksi puut omasta metsästä.
 
nojah
No jos vaikka lähdetään siitä, että muutat vanhempaan taloon, niin asumiskulut todennäköisesti nousevat rutkasti, sähkö menee paljon enemmän tms. riippuu aika paljon asunnosta. En minä tiedä mitä kaikkia maksuja yms. perheelle asiasta voi koitua, mutta haluaisin tosiaan et ne lasketaan ennen kuin jotain muutoksia aletaan tekemään. Mutta jos joka paikassa ollaan kovinkin lyhytnäköisiä, niin miinustahan se on veronmaksajan kukkarolle.
Jos vertaa asumiskustannuksiin, niin eiköhän niihin oteta sitten kaikki kulut huomioon (vuokra, sähkö ja mahdollinen erillinen vesimaksu vuokra-asunnossa). Eivät asumiskulut tarkoittaa pelkkää vuokraa... ?! Sinun kirjoituksista saa taas käsityksen, että asumiskuluille lisäksi tulee vielä monien satojen eurojen kulut, jos vaihtaa halvemmalle asuinalueelle. Mutta et kuitenkaan osa selittää, mitä ne kulut ovat. Itselleni tulisivat mieleen ainoastaan kulkemisesta johtuvat kulut, mutta nekin ovat kuitenkin aika vakiot, jos julkisia käyttää ja saman kaupungin / kunnan sisällä muuttaa...
 
No jos vaikka lähdetään siitä, että muutat vanhempaan taloon, niin asumiskulut todennäköisesti nousevat rutkasti, sähkö menee paljon enemmän tms. riippuu aika paljon asunnosta. En minä tiedä mitä kaikkia maksuja yms. perheelle asiasta voi koitua, mutta haluaisin tosiaan et ne lasketaan ennen kuin jotain muutoksia aletaan tekemään. Mutta jos joka paikassa ollaan kovinkin lyhytnäköisiä, niin miinustahan se on veronmaksajan kukkarolle.
No ei kukaan nyt sellaiseen asuntoon pakota muuttamaan, joka tulis tosiasiassa kalliimmaksi. Mutta tollasia summia ei tosiaankaan kerry sähköstä, kun sitä sähköä on pitänyt maksaa edellisessäkin. Vaikka olis vanhempi asunto niin siihen voi mennä vähemmän sähköä, koska asunto voi myös olla vähän pienempi. Me esim muutettiin nyt pienempään ja uudempaan asuntoon ja meillä on hirveen isot sähkölaskut tässä uudessa.
 
Ja kuten moni jo sanoi, kyse on kohtuullisista asumismenoista. Siinä tilanteessa, kun aletaan ehdottelemaan halvempaan asuntoon muuttamista, katsotaan tilannetta kokonaisuutena eikä tuijoteta pelkkää vuokran määrää. Eikä sossu muutenkaan määrää mitään asuntoa, johon täytyy muuttaa. Kyllä se on joko kaupunki joka asuntoa tarjoaa tai sitten itse voi myös etsiä sen halvemman asunnon.
 
Jos vertaa asumiskustannuksiin, niin eiköhän niihin oteta sitten kaikki kulut huomioon (vuokra, sähkö ja mahdollinen erillinen vesimaksu vuokra-asunnossa). Eivät asumiskulut tarkoittaa pelkkää vuokraa... ?! Sinun kirjoituksista saa taas käsityksen, että asumiskuluille lisäksi tulee vielä monien satojen eurojen kulut, jos vaihtaa halvemmalle asuinalueelle. Mutta et kuitenkaan osa selittää, mitä ne kulut ovat. Itselleni tulisivat mieleen ainoastaan kulkemisesta johtuvat kulut, mutta nekin ovat kuitenkin aika vakiot, jos julkisia käyttää ja saman kaupungin / kunnan sisällä muuttaa...
Eihänä se siitä ole kiinni onko asuinalue halvempi vaan missä se sijaitsee ja minkälainen asunto itsessään on. Lisäksi vanhemmissa taloissa joutuu koko ajan jotain korjaamaan. Kyllä minä olen asunut sekä vanhassa talossa, että uudessa. Vanhassa talossa sähköön meni pari kertaa enemmän kuin uudemmassa. 7 hengen vedenkulutuskin (myös lämpimän) on varmaan ihan omaa luokkaansa. Jo siinä puhutaan satasista kuukaudessa. Eikö?
 
Eihänä se siitä ole kiinni onko asuinalue halvempi vaan missä se sijaitsee ja minkälainen asunto itsessään on. Lisäksi vanhemmissa taloissa joutuu koko ajan jotain korjaamaan. Kyllä minä olen asunut sekä vanhassa talossa, että uudessa. Vanhassa talossa sähköön meni pari kertaa enemmän kuin uudemmassa. 7 hengen vedenkulutuskin (myös lämpimän) on varmaan ihan omaa luokkaansa. Jo siinä puhutaan satasista kuukaudessa. Eikö?
Korjauskulut on kyllä vuokranantajan vastuulla, ei vuokralaisen.Eikä välttämättä puhuta kyllä satasista. Meitä on 4 ja meillä on vesimaksu parikymppiä kuussa.
 
Korjauskulut on kyllä vuokranantajan vastuulla, ei vuokralaisen.Eikä välttämättä puhuta kyllä satasista. Meitä on 4 ja meillä on vesimaksu parikymppiä kuussa.
Tuossa kai oli tarkoituskin tuoda ilmi että vesikulut ja muut voivat vaihdella suuresti.

Koko väittely taisi johtua siitä että Plum luuli puhuttavan pelkästään vuokrasta eikä asumiskuluista yleisesti. 600 euroa on paljon mutta se oli ilmeisesti vain äärimmäinen hatusta vedetty esimerkki.
 
Korjauskulut on kyllä vuokranantajan vastuulla, ei vuokralaisen.Eikä välttämättä puhuta kyllä satasista. Meitä on 4 ja meillä on vesimaksu parikymppiä kuussa.
Onhan se mahdollista että ei kulut edes nouse. Tietenkin vähän epäilyttää asia. Mitä muita perusteita voisi olla siihen, että ei voisi muuttaa, kuin, että se on jollakin lailla taloudellisesti mahdotonta? Minä en usko tuohon lorvimisteoriaan enkä siivelläelämisteoriaan vaikka se kaikkein helpointa olisikin, ikävä kyllä.
 
vieras*
Eihänä se siitä ole kiinni onko asuinalue halvempi vaan missä se sijaitsee ja minkälainen asunto itsessään on. Lisäksi vanhemmissa taloissa joutuu koko ajan jotain korjaamaan. Kyllä minä olen asunut sekä vanhassa talossa, että uudessa. Vanhassa talossa sähköön meni pari kertaa enemmän kuin uudemmassa. 7 hengen vedenkulutuskin (myös lämpimän) on varmaan ihan omaa luokkaansa. Jo siinä puhutaan satasista kuukaudessa. Eikö?
Jos assunto vaihdetaan halvempaan, niin eiköhän siinä ole käyty vuokra ja mahdolliset vesi&sähkölaskut läpi. Toki seuraavan asunnon voi vuokrata sokkona niin, että kulut tulevat yllätyksenä jälkikäteen.

Ne kerrostalo-osakkeet, joissa itse olen asunut olivat kaukolämmönpiirissä ja lämmitys kuului vuokraan, samoin kuukausittainen kiinteä vesimaksu oli tiedossa. Ainoa lisämuuttuja oli käytetty sähkö, mikä sekin oli kohtuullisen pieni.
 
vieras*
Onhan se mahdollista että ei kulut edes nouse. Tietenkin vähän epäilyttää asia. Mitä muita perusteita voisi olla siihen, että ei voisi muuttaa, kuin, että se on jollakin lailla taloudellisesti mahdotonta? Minä en usko tuohon lorvimisteoriaan enkä siivelläelämisteoriaan vaikka se kaikkein helpointa olisikin, ikävä kyllä.
Asuisitko itse ennemmin 1000 € vai 600 € asunnosssa, yleensä tuo hinta korreloi joko asuunon sijaintia tai asunnon kuntoa.

Jos itse maksaa kulut niin silloin itse tekee myös valinnan. Jos kulut maksaa joku muu, niin yleensä niihin liittyy maksajan asettamia rajoituksia.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
"joopajoo"
En ota kantaa muuhun kuin siihen, että 5 lapsinen perhe on ilman kotia koska saivat häädön.

Sain itse lapsen 17 vuotiaana ja jo silloin minulle oli selvää mikä on tärkeintä rahankäytössä. Maksaa vuokra. Maksaa lapsille koti pään päälle.

Tietysti myös ruoka on tärkeää, mutta en osaa laittaa näitä kahta vastakkain koska minusta suomen sosiaalihuolto pelaa niin hyvin, että jokainen saa sen asumisen ja ruoan maksettua.
Ainakin itse olen saanut vaikka olemme jossain vaiheessa eläneet jopa alle toimeentulotuen tason... en vaan tajunnut tiukassa paikassa toimeentulotukea hakea. Ja silti elimme ihan ok. Ilman nälkää ja asuminen maksettuna.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Asuisitko itse ennemmin 1000 € vai 600 € asunnosssa, yleensä tuo hinta korreloi joko asuunon sijaintia tai asunnon kuntoa.

Jos itse maksaa kulut niin silloin itse tekee myös valinnan. Jos kulut maksaa joku muu, niin yleensä niihin liittyy maksajan asettamia rajoituksia.
En mä siltikään alkaisi lehdissä levittelemään asiaa, jossa olisin väärässä jollakin tavalla tai joka suoraan leimaisi minut sosiaalipummiksi. Alkaisitko sinä?
 
vieras..
Mä en nyt ymmärrä tätä hulabaloota, ukko on jättänyt pyydetyt tositteet toimittamatta, ei oo siksi saanut toimeentulotukea. Jättänyt vuokran maksamatta, saa häädön. Mikä tässä nyt on väärin?
 
  • Tykkää
Reactions: Tepadj

Yhteistyössä