Joko kannattais jättää päiväunet pois?

123
Alkuperäinen kirjoittaja eded:
Alkuperäinen kirjoittaja 123:
Hyvät unet on lapselle ERITTÄIN tärkeät kehityksen kannalta. Joten tottakai lapsen täytyy saada nukkua päiväunet! En missään nimessä alkaisi opettaa pois. Nukun itse päiväunet kaikkien lasten kanssa (vanhin 5-vuotias).
Mutta mitäs teet jos lapsi ei vaan nukahda! Hyvä on sanoa että se olisi erittäin tärkeää, mutta jos lapsi on ollut vähäuninen aina, huono nukahtamaan ja tekee edelleen kaikkensa ettei tarvitse päivällä nukkua, ei siinä oikein ole mitään tehtävissä. Nuijaakaan ei vissiin juuri suositella käytettäväksi ;)

Onko itselläsi lapset nukahtaneet helposti ja rauhallisesti?

Meillä on todella vahvat rutiinit, ruoka-ajat ja ulkoilut tms., mutta kun uni ei tule niin se ei tule.
Meillä on vanhempien lasten kohdalla ollu just 2-3-vuotiaina vaikeuksia nukahtaa. Mutta en vaan itse halua luopua päivätauosta ja -levosta. Rutiinia vaan jatkaa niin kyllä ne nukkuu taas. Kaikki on tosi hyvällä tuulella ja energisiä taas unien jälkeen loppupäivän. Joskus oikein käy sääliksi kun näkee lapsia, jotka on ihan säästöliekillä jo klo 17, kun eivät ole saaneet levätä päivällä.
 
eded
Alkuperäinen kirjoittaja 123:
Alkuperäinen kirjoittaja eded:
Alkuperäinen kirjoittaja 123:
Hyvät unet on lapselle ERITTÄIN tärkeät kehityksen kannalta. Joten tottakai lapsen täytyy saada nukkua päiväunet! En missään nimessä alkaisi opettaa pois. Nukun itse päiväunet kaikkien lasten kanssa (vanhin 5-vuotias).
Mutta mitäs teet jos lapsi ei vaan nukahda! Hyvä on sanoa että se olisi erittäin tärkeää, mutta jos lapsi on ollut vähäuninen aina, huono nukahtamaan ja tekee edelleen kaikkensa ettei tarvitse päivällä nukkua, ei siinä oikein ole mitään tehtävissä. Nuijaakaan ei vissiin juuri suositella käytettäväksi ;)

Onko itselläsi lapset nukahtaneet helposti ja rauhallisesti?

Meillä on todella vahvat rutiinit, ruoka-ajat ja ulkoilut tms., mutta kun uni ei tule niin se ei tule.
Meillä on vanhempien lasten kohdalla ollu just 2-3-vuotiaina vaikeuksia nukahtaa. Mutta en vaan itse halua luopua päivätauosta ja -levosta. Rutiinia vaan jatkaa niin kyllä ne nukkuu taas. Kaikki on tosi hyvällä tuulella ja energisiä taas unien jälkeen loppupäivän. Joskus oikein käy sääliksi kun näkee lapsia, jotka on ihan säästöliekillä jo klo 17, kun eivät ole saaneet levätä päivällä.
Kyllä meilläkin on päivittäin tuo 'lepohetki' aina lounaan jälkeen, kaksivuotias käyttää sen lähinnä huuteluun ja pinnojen potkimiseen. ...eikä ole säästöliekillä illasta, vaan vauhti jatkuu tasaisena.

Olen kyllä meinannut edelleen laittaa sinne 'nukkumaan', koska joskus kuitenkin käy niin että uni korjaa, koskaan ei voi tietää. Jospa se siitä taas alkaisi tasoittua.
 
Joo on tärkeää että lapsi nukkuu hyvin. Mutta mun mielestä päiväunia ei pitäs nukkua yöunien kustannuksella. Jos ne väkisin nukutut päiväunet vie yöunista tunnin pari molemmista päistä, ei sekään ole hyvä. Tai helposti siinä tulee sellainen kierre että ensin nukkuu pari tuntia päivällä, sitten venyy illalla nukahtaminen tuonne lähemmäs puoltayötä, aamulla on sikaväsynyt ja kiukkuinen kun pitää herätä ennen seitsemää. Sitten on väsynyt päivällä, tietenkin nukkuu päikkärit ja taas illalla valvotaan, kierre on valmis.

Jos lapsi nukahtaa illalla ajoissa, herää aamulla virkeänä ja jaksaa päivän hienosti ilman kiukkuväsyä, miksi pitäisi päiväunet nukkua ihan vaan tavan vuoksi? En mä kyllä lasta kiellä lepäämästä päivällä, mutta tuo ei yksinkertaisesti ole väsynyt. Rauhoittuuhan hän välillä katsomaan piirrettyjä tai lukemaan tms. Ei onneksi ole vauhtia sata lasissa koko ajan.
 
Tossa reilu 2 v tietämissä meilläkin oli esikoisen kanssa sellainen vaihe et ei ois millään nukkunu. Silloin oli sitkeä ja nukutin vaikka kaks tuntia, musta se kannatti, oli lapsen ja mun ;) parhaaks. Pienemmän kanssa en sit jaksanu olla ihan yhtä sitkee ja oli päiväkodissa jo niin eihän siellä voi tuntitolkulla nukuttaa.
 

Yhteistyössä