Joko kannattais jättää päiväunet pois?

Onko muut jättäny päikkärit pois jo tässä iässä, meillä poitsu nyt 2v4kk ja aina ollut tosi vähä uninen. Tuntuu että yhtä tappelua aina päiväunille meno, ja sit taas puolestaan yöunille meno. Heräilee aamusta siinä 6.30-7 pintaan, ja sit n.12 aikoihin kun yrittää päiväunille saada, niin monesti on kello ainakin 13.15 ennen kun nukahtaa..ja nukkuu sit tunnin-puolitoista kyllä, mut illalla taas sama juttu, kun sänkyyn laitetaan klo.21, niin ei tule uni....nytkin nukahti vasta klo 22.30. Enkä usko että mistään yliväsymyksestä kyse, kun ei oo mitenkään väsyneen oloinen missään vaiheessa.

Ei raaskis vielä luopua.. |O
 
Heidi
Meillä on 2v3kk lapsi, ja samoja mietteitä.
Toisaalta vaikuttaisi tarvitsevan ne päiväunensa vielä (äidistä puhumattakaan :D), sillä kiukkuaa ja saattaa sipata sohvalle sitten 5-6 maissa.
Päikkäreille meno yhtä taistelua ja kiukkuamista, sama juttu yöunien kanssa. Päivästä tuhraantuu monta tuntia pelkkään nukuttamiseen :headwall:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Huopatossu:
Meidän 4v nukkuu vielä päikyt noin 1-2tuntia ja yöunille käy 21-21.30 mä en todellakaa suostu luopumaan päikkäreistä
Juu, en minäkään suostuisi, jos menisi nukkumaan klo.21.30 niin kuin teillä. Mut meil tätä on jatkunut jo monta kuukautta, että yöunet jäävät sitten n.8h mittaisiksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Heidi:
Meillä on 2v3kk lapsi, ja samoja mietteitä.
Toisaalta vaikuttaisi tarvitsevan ne päiväunensa vielä (äidistä puhumattakaan :D), sillä kiukkuaa ja saattaa sipata sohvalle sitten 5-6 maissa.
Päikkäreille meno yhtä taistelua ja kiukkuamista, sama juttu yöunien kanssa. Päivästä tuhraantuu monta tuntia pelkkään nukuttamiseen :headwall:
No sepä se, kun mie haluaisin itsekin nukkua päivällä.... :D Eihän tässä muuten mitään ongelmaa.. :D
 
meillä tyttö lopetti päikkärit 2v1kk iässä... eikä silti meinaa väsähtää illaksi... menee kuin duracell-pupu, tänäänkin vielä kymmenen aikaan tuolla huuteli.

En mä tiedä kumpi on parempi, luopua niistä päikkäreistä vai herätä kukonlaulun aikaan ja tapella illat kun toista ei nukuta...

meillä neiti herää n. 8-9 välillä ja sänkyyn menee 21 pintaan, monesti on hereillä vielä klo 22. Pitäisi varmaan äidin jaksaa nousta aamulla aikaisemmin, mutten vaan jaksa...

Ja päiväkodissa tietenkin menee alle kolmevuotiaat päikkäreille, pitää vaan toivoa sormet ja varpaat ristissä että toinen ei nukahtaisi siellä... jos nukkuu päivällä, yöunet siirtyvät vielä enemmän...
 
jaa-a
Miettinyt olen samaa.

Mulla tyttö 2v 7kk, samoin päikkäreille aletaan laittamaan klo 12 jälkeen ja joskus on klo 14.00 ennen ku nukahtaa, sitten kyllä posottais unta sinne klo 17 asti. Uni siis kyllä maistuu päivällä, mutta sitten yöunet venyy sinne 22.30 ja ei meinata itekään jaksaa valvoa niin myöhään. Aamulla nousee jo 7.00

Päiväkodissa nukkuu päikkärit hyvin ja nukahtaa suht nopeasti, mutta hoitopäivä onkin vähän eriasia kuin kotipäivä. Ajattelin että jos sitten olis kotipäivinä ilman päikkäreitä, en tiedä onko sitten ihan kiukkuinen, mutta aion kokeilla ainakin.
 
asd
Alkuperäinen kirjoittaja Heidi:
Meillä on 2v3kk lapsi, ja samoja mietteitä.
Toisaalta vaikuttaisi tarvitsevan ne päiväunensa vielä (äidistä puhumattakaan :D), sillä kiukkuaa ja saattaa sipata sohvalle sitten 5-6 maissa.
Päikkäreille meno yhtä taistelua ja kiukkuamista, sama juttu yöunien kanssa. Päivästä tuhraantuu monta tuntia pelkkään nukuttamiseen :headwall:
Juuri niin kuin meillä! Pojalla ikää 2v 4kk...
 
niin ja meillä ei näy väsähtämistä tai kiukkua väsyn takia missään vaiheessa päivää... vaikka tuo heräisi klo 8 ja menee päivän täysillä, on todella harvinaista nähdä että neiti haukottelisi illalla... tyttö on siis nyt 2v5kk.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
meillä tyttö lopetti päikkärit 2v1kk iässä... eikä silti meinaa väsähtää illaksi... menee kuin duracell-pupu, tänäänkin vielä kymmenen aikaan tuolla huuteli.

En mä tiedä kumpi on parempi, luopua niistä päikkäreistä vai herätä kukonlaulun aikaan ja tapella illat kun toista ei nukuta...

meillä neiti herää n. 8-9 välillä ja sänkyyn menee 21 pintaan, monesti on hereillä vielä klo 22. Pitäisi varmaan äidin jaksaa nousta aamulla aikaisemmin, mutten vaan jaksa...

Ja päiväkodissa tietenkin menee alle kolmevuotiaat päikkäreille, pitää vaan toivoa sormet ja varpaat ristissä että toinen ei nukahtaisi siellä... jos nukkuu päivällä, yöunet siirtyvät vielä enemmän...
Mulle tuo 6.30 herääminen on kyllä ok, kun itsekin joudun heräämään siihen aikaan, tai itseasiassa monesti herätän pojan tarkoituksella kun itsekin herään, siinä toivossa että nukkuis ne päiväunet..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
meillä tyttö lopetti päikkärit 2v1kk iässä... eikä silti meinaa väsähtää illaksi... menee kuin duracell-pupu, tänäänkin vielä kymmenen aikaan tuolla huuteli.

En mä tiedä kumpi on parempi, luopua niistä päikkäreistä vai herätä kukonlaulun aikaan ja tapella illat kun toista ei nukuta...

meillä neiti herää n. 8-9 välillä ja sänkyyn menee 21 pintaan, monesti on hereillä vielä klo 22. Pitäisi varmaan äidin jaksaa nousta aamulla aikaisemmin, mutten vaan jaksa...

Ja päiväkodissa tietenkin menee alle kolmevuotiaat päikkäreille, pitää vaan toivoa sormet ja varpaat ristissä että toinen ei nukahtaisi siellä... jos nukkuu päivällä, yöunet siirtyvät vielä enemmän...
Mulle tuo 6.30 herääminen on kyllä ok, kun itsekin heräilen siihen aikoihin, tai itseasiassa monesti herätän pojan tarkoituksella kun itsekin herään, siinä toivossa että nukkuis ne päiväunet..
no ehkä kannattais antaa nukkua sitte aamusta niin pitkälle kuin nukkuu ja unohtaa ne päikkärit?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
meillä tyttö lopetti päikkärit 2v1kk iässä... eikä silti meinaa väsähtää illaksi... menee kuin duracell-pupu, tänäänkin vielä kymmenen aikaan tuolla huuteli.

En mä tiedä kumpi on parempi, luopua niistä päikkäreistä vai herätä kukonlaulun aikaan ja tapella illat kun toista ei nukuta...

meillä neiti herää n. 8-9 välillä ja sänkyyn menee 21 pintaan, monesti on hereillä vielä klo 22. Pitäisi varmaan äidin jaksaa nousta aamulla aikaisemmin, mutten vaan jaksa...

Ja päiväkodissa tietenkin menee alle kolmevuotiaat päikkäreille, pitää vaan toivoa sormet ja varpaat ristissä että toinen ei nukahtaisi siellä... jos nukkuu päivällä, yöunet siirtyvät vielä enemmän...
Mulle tuo 6.30 herääminen on kyllä ok, kun itsekin heräilen siihen aikoihin, tai itseasiassa monesti herätän pojan tarkoituksella kun itsekin herään, siinä toivossa että nukkuis ne päiväunet..
no ehkä kannattais antaa nukkua sitte aamusta niin pitkälle kuin nukkuu ja unohtaa ne päikkärit?
Juu, periaatteesa voisin antaa nukkua puoli kasiin, mut siitä pidemmälle ei oikein arkena onnistu, kun aamupalaa alan antamaan siinä vaille 8 hoitolapsille jne.. niin ei onnistu että posottelee ysiin asti unta. Siks oon siis herätellyt silloin 6.30, kun meillä muut lapset (hoitolapset siis) tarvii kyl päiväunet, niin on heille sit hiljainen hetki, kun ei tuolla meijän poitsulla oikein onnistu sellaiset hiljaiset leikit..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Juu, periaatteesa voisin antaa nukkua puoli kasiin, mut siitä pidemmälle ei oikein arkena onnistu, kun aamupalaa alan antamaan siinä vaille 8 hoitolapsille jne.. niin ei onnistu että posottelee ysiin asti unta. Siks oon siis herätellyt silloin 6.30, kun meillä muut lapset (hoitolapset siis) tarvii kyl päiväunet, niin on heille sit hiljainen hetki, kun ei tuolla meijän poitsulla oikein onnistu sellaiset hiljaiset leikit..
No kokeilet sitä että annat nukkua mahd. pitkään. Tykkääkö kattoa piirrettyjä tai jotain? Jos hän rauhottuisi katsomaan filmiä tms. kun muut lapset hakevat unta?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Juu, periaatteesa voisin antaa nukkua puoli kasiin, mut siitä pidemmälle ei oikein arkena onnistu, kun aamupalaa alan antamaan siinä vaille 8 hoitolapsille jne.. niin ei onnistu että posottelee ysiin asti unta. Siks oon siis herätellyt silloin 6.30, kun meillä muut lapset (hoitolapset siis) tarvii kyl päiväunet, niin on heille sit hiljainen hetki, kun ei tuolla meijän poitsulla oikein onnistu sellaiset hiljaiset leikit..
No kokeilet sitä että annat nukkua mahd. pitkään. Tykkääkö kattoa piirrettyjä tai jotain? Jos hän rauhottuisi katsomaan filmiä tms. kun muut lapset hakevat unta?
Juu, vois kokeilla tätä..viimeistään kesäkuun alusta, kun isommat hoitolapset jää lomille. Tykkää kyl katsoa piirrettyjä, siihen saattaisikin rauhoittua.
 
eded
Teillä sentään nukkuu päikkärit! Meidän 2v1kk sinnittelee 90% ajasta pelkillä yöunilla, päikkäriaikaan vaan pelleilee sängyssää ja huikkailee 'ei nuku!'. Jos ei nuku päikkäreitä, menee nukkumaan n. klo 19.30 ja herää joskus 6.30-8.00 aamulla. Ei välttämättä herää kertaakaan yöllä, eli vetelee parhaimmillaan 12,5h yöunet heräämättä.

Voisiko teilläkin kokeilla sitä, että ei nukuttaisi väkisin päivällä, mutta laittaisi illalla aikaisemmin nukkumaan? Meillä terkkari sanoi, että tämän ikäiset lapset jos on kotihoidossa, ei välttämättä enää edes tartte päikkäreitä jos nukkuu yöllä hyvin. Tarhassa on rasittavampi olla, siellä yleensä vielä nukkuvat.

Kyllä meilläkin siis mennään joka päivä päikkäreille, yleensä on siellä 1-1,5h, muttei tosiaankaan aina nuku. Onpahan kuitenkin menohiiren pakko olla yhdessä paikassa rauhoittumassa ainakin hetki. Ja saa äiti vetäistä sumpit ja surffata netissä ;*)
 
123
Hyvät unet on lapselle ERITTÄIN tärkeät kehityksen kannalta. Joten tottakai lapsen täytyy saada nukkua päiväunet! En missään nimessä alkaisi opettaa pois. Nukun itse päiväunet kaikkien lasten kanssa (vanhin 5-vuotias).
 
Mitäs jos nukkuis parina päivänä viikossa päikkärit? Meillä tuo vähän alle 5v:kin nukkuu yleensä kahtena päivänä viikossa. Sillon selvästi tarvii ne unet: nukahtaa helposti, nukkuu pari tuntia ja ei vaikuta illalla nukkumaan menoon.
 
eded
Alkuperäinen kirjoittaja 123:
Hyvät unet on lapselle ERITTÄIN tärkeät kehityksen kannalta. Joten tottakai lapsen täytyy saada nukkua päiväunet! En missään nimessä alkaisi opettaa pois. Nukun itse päiväunet kaikkien lasten kanssa (vanhin 5-vuotias).
Mutta mitäs teet jos lapsi ei vaan nukahda! Hyvä on sanoa että se olisi erittäin tärkeää, mutta jos lapsi on ollut vähäuninen aina, huono nukahtamaan ja tekee edelleen kaikkensa ettei tarvitse päivällä nukkua, ei siinä oikein ole mitään tehtävissä. Nuijaakaan ei vissiin juuri suositella käytettäväksi ;)

Onko itselläsi lapset nukahtaneet helposti ja rauhallisesti?

Meillä on todella vahvat rutiinit, ruoka-ajat ja ulkoilut tms., mutta kun uni ei tule niin se ei tule.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
Mitäs jos nukkuis parina päivänä viikossa päikkärit? Meillä tuo vähän alle 5v:kin nukkuu yleensä kahtena päivänä viikossa. Sillon selvästi tarvii ne unet: nukahtaa helposti, nukkuu pari tuntia ja ei vaikuta illalla nukkumaan menoon.
Juu, mie ajattelinkin, että kyllä sellainen 30-45min lepohetki meillä tulee olemaan joka pv siinä puolenpäivän jälkeen, että voihan se olla että kun on useampi päivä mennyt ilman päikkäreitä, niin joku päivä uni tuleekin taas helposti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja 123:
Hyvät unet on lapselle ERITTÄIN tärkeät kehityksen kannalta. Joten tottakai lapsen täytyy saada nukkua päiväunet! En missään nimessä alkaisi opettaa pois. Nukun itse päiväunet kaikkien lasten kanssa (vanhin 5-vuotias).
Kyl täälläkin 5-vee nukkuu, mut tuo 2v on vähän eri maata ;)
 

Yhteistyössä