Jokin aika sitten elämääni marssi mies...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
...joka oli ihana, ystävällinen, romanttinen, mukava, avulias, hyvä keskustelija, hyvän huumorintajun ja samanlaiset mieltymykset omaava, ahkera ja tarvittaessa joustavakin. Hänestä tuli pitkällisen tapailun kautta miesystäväni, ja myöhemmin mies muutti luokseni.

Itselläni on aiemmasta pitkästä suhteesta pieni lapsi, joka asuu luonani. Mies itse on lapseton. Mies tuli kuitenkin alusta asti hyvin toimeen lapsen kanssa ja molemmat vaikuttivat pitävän toisistaan, joten miehen lapsettomuus ei mitenkään häirinnyt. Keskusteltiin toki tästä "Minulla on lapsi - mitä se tarkoittaa meidän parisuhteemme kannalta ja muutenkin"- aiheesta rauhassa ja sulassa yhteisymmärryksessä; mies kertoi omia näkemyksiään ja minä tein samoin.

Ei siinä mitään, mutta yhtäkkiä tämän ihanan miehen tilalle on vaihtunut kitisevä pikkupoika, joka pomottaa minua kaikessa mitä teen, leuhkii sillä, mitä hänen lapsuuden kodissaan on, ei kelpuuta tavallista kotiruokaa, ei osallistu kotitöihin, nukkuu kaikki päivät, hassaa rahaa RAY:n peliautomaatteihin minkä ehtii, mököttää mikäli lapsella on syystä tai toisesta paha päivä tai jos lapsi sattuu itkemään/kitisemään hieman pidempään, valittaa kun lapsi herättää aamuisin, valittaa kun en kelli hänen seuranaan kaikkia päiviä, valittaa kun olen iltaisin/öisin niin väsynyt etten halua kuin nukkua, suuttuu mikäli teen jotain ilman häntä = jätän hänet nukkumaan Ruususen untaan, jne. Hän on lisäksi jo valmiiksi sanellut sellaisen päätelmän, että lapselle ei sitten ajokorttia maksella ja että se saa mennä jo 16-vuotiaana paiskimaan töitä.

Mies on leuhkalla käytöksellään saanut sukulaiseni tähän huvituksen sekaisen ärtymyksen valtaan, ja kovasti minulta onkin kyselty, onko mies kotonakin moinen leuhottaja. Siis kun kylässä/vieraiden kyläillessä meillä mies puhuu juttuja tyyliin: "Meillä on 140 neliötä, sellainen valtava talo. Ja valtava piha. On meillä viidenkymmenen tuuman taulutelevisiokin." Tuollaista lapsellista ja typerää kehumista, joka siis huvittaa, vituttaa ja kummeksuttaa kaikkia kuulijoita.

Ruuakseen mies ei voi syödä kotiruokaa, mitä minä teen, sillä "on aina sattunut" hakemaan pikaruokaa tai "ei ole muistanut" että olen tehnyt ruokaa. Mikäli teen ruokaa, sitä jää väistämättä se toinen puoli yli, menee pilalle ja joutuu sitten roskiin tai muualle. Ruuanlaittotaidoissani ei ole vikaa, ainakin tähän mennessä on kaikki tekemäni pöperöt muille kelvanneet ja onpa vielä lisääkin pyydetty. Mutta ei; mies syö ennemmin hampurilaisia, kebabia, pizzaa ja Mäkkärin kananuggetteja. Ei puhettakaan, että kotiruokaa voisi syödä. Jos meidän pitää säästää, niin sitten pitäisi ostaa kaupasta ranskalaisia ja kananuggetteja ja valmistaa uunissa niitä - esimerkiksi perusruuaksi kelpaavaa jauhelihakastiketta kera perunoiden ei voi miehen mukaan tehdä siksi, että sitä osaa tehdä ihan kuka tahansa. Tätä samaa valitusta siis myös muidenkin ruokien kohdalla.

Kotitöihin mies ei osallistu, enää. Alussa kyllä osallistui. Imuroi, laittoi tiskejä koneeseen, pesi lattioitakin. Vei roskat, kun näytti siltä että ne pitää viedä. Nykyään kaikkea pitää pyytää sanan varsinaisessa merkityksessä. Mikäli siis erehtyy sanomaan, että "Vie nyt edes ne omat roskasi sinne, minne ne kuuluukin", ei mies varmasti tee yhtään mitään, vaan rupeaa mököttämään. Omilta jäljiltään mies ei varmasti kerää yhtään mitään, vaan oltiinpa sitten keittiössä, olkkarissa tai makkarissa, odottaa minua aina limsapullo poikineen kera karkkipapereiden, sipsipussien raatojen tai jonkun muun. Aiemmin vein niitä pois, nykyään annan niiden jäädä paikoilleen, kunnes mies itse hoksaa kanniskella rojunsa pois.

Mies valvoo yöt ja nukkuu vastaavasti päivät. Käy töissä välillä, sillä työ on sen luonteista, ettei aina ole töitä. Valitettavasti. Kuitenkin homma on mennyt siihen, että kotona ollessaan mies nukkuu vähintään tuohon kahteen saakka päivällä, jolloin häntä ei saa missään nimessä häiritä. Jos siis lapsi sattuu pitämään meteliä (yleensähän pienet lapset eivät hirvittävän hiljaa ole) niin mies suuttuu ja rupeaa ärisemään. Jos kotitöitä puolestaan pitäisi tehdä, on se kerrassaan mahdotonta, koska niistä lähtee meteliä. Ketään meille ei voi kutsua kylään, sillä toki sekin nukkuvaa häiritsee. Meillä toki lapsen kanssa on sitten päivisin omat menomme, joista mies äkäilee, niistäkin. Meidän kun pitäisi miehen mukaan odottaa kiltisti kotona siihen saakka, kunnes hän herää, sillä "ette te ole koskaan kotona." Harmi vaan, että miehen herääminen voi tapahtua vaikka kuuden aikaan illalla - päivystä nyt siinä sitten, milloin toinen herää. Herätellä olen aiemmin yrittänyt, mutta miehen ärähtelyitä aikani kestettyäni lopettanut. Miehen mukaan sekin oli väärin - siis se, etten enää häntä herättele. Just.

Pelikonetta on saatava rämpyttää vähintään kerran päivässä ja vähintään kahdenkympin edestä, koska "Kaksikymppiä ei ole raha eikä mikään." Toki se sieltä välillä jotain voittaakin, mutta kyllä se sinne enemmän rahaa on saanut menemään kuin sieltä tulemaan. Käytiin tuossa muuten eräänä päivänä pankissa, ja virkailija käski miehen lopettaa pelaamisen. Olettekos ennen moista kuulleet?

Lapsen itkua tai kitinää ei kestä kuunnella ollenkaan, mikäli lapsella ei satu olemaan "hyvää syytä", kuten olemaan esim. sairas. Miehen kaaliin ei vain mene, että pienet lapset eivät hekään aina ole hyvällä tuulella, ja kiukuttelevat siinä, missä kuka tahansa muukin. Aikuiset ihmiset saattavat mököttää hiljaa paikoillaan puhumatta tai elehtimättä mitenkään, mutta lapsilla se kiukutteleminen onkin usein sitten sitä kitisemistä/huutamista, syystä tai toisesta. Mies kuitenkin suuttuu, mikäli lapsi itkee/kiukuttelee, ja käskee aina sananmukaisesti lasta laittamaan turpansa kiinni. Minä puolestani suutun tästä, sillä mielestäni tuo ei ole sopiva puhetapa puhuttaessa yhtään kellekään.

Jokin aika sitten mies marssi kotiin ilmoittaen, että "Tuollehan ei sitten ajokorttia makseta. Se saa mennä itse töihin 16-vuotiaana tienaamaan korttinsa." Hymähdin, sillä itse asiassa olen jo alkanut keräämään lapselle säästöjä - yhteen sun toiseenkin asiaan, enkä todellakaan aio kysyä asiaan miehen lupaa.

Miehen mielestä lapsi myös pitäisi viedä hoitoon aina, kun sattuu väsyttämään. Oli vastikään soittanut äidilleen ja pyytänyt, että lapsi voisi mennä sinne yöksi. Ei paikassa mitään vikaa ole, ja mummonkorvikekin varmaan asiansa osaisi, en minä sillä. Mutta kun en halua lasta hoitoon, ainakaan yöksi. Tätä mies ei puolestaan suostunut ymmärtämään, vaan rupesi mököttämään, ja totesi vievänsä lapsen ko. paikkaan hoitoon joka tapauksessa. Pistää kyllä potuttamaan, sillä vaikka mies nyt elämässämme onkin, ei hän lapsen isä kuitenkaan ole, huoltajuuskin on yksin minulla. Käsittääkseni minä siis olen vielä se, joka päättää sen, minne lapsi menee vai meneekö yhtään mihinkään. Tympii, että tuolla tavoin ruvetaan komentelemaan lapsen hoitoonlaittamisessa.

Ja mä en tosiaan tiedä, mitä hiittä tässä nyt pitäisi tehdä. Ei tekisi mieli periksikään antaa parisuhteen kanssa, mutta ei tästä mitään tunnu tulevankaan. Keskustelu ei auta, koska mies alkaa aina mököttämään, mikäli kerron hänelle rehellisesti, mutta ystävällisesti mielipiteitäni ja ajatuksiani - tosin itsehän en hänen kommenteistaan saisi koskaan suutahtaa.

Sori vaan, mutta eipä kovin kummoiselta parisuhteelta kuulosta. Jäin miettimään, MITÄ sä näet miehessä jotta olet edelleen hänen kanssaan? Ja mitä saat tuollaiselta "suhteelta"?

no varsin oli pitkä sepustus, mutta tuo alussa ollut miehen kehuminen osoitti, että ei mies tainnut sitten kuitenkaan olla sellainen ihana kun kuvittelit sen olevan. ehkä hän sitten jakso vaan alussa esittää parempaa kuin oikeasti on ja sinäkin katsoit vikoja ruusunpunasten silmälasien läpi. Arjessa totuus tulee kuitenkin näkyviin, eikä tuo teidän suhde kuulostaa todellakaan hyvältä.

Paras neuvo: ukko omaan kotiin. Ja jos vielä kiinnostaa niin jatkatte seurustelua asuen omissa kodissa.

Sulla on yksi lapsi. Ja mies haluaa olla toinen kakara, älä suostu siihen. Mitiä aikuista ihmistä paapomaan ja vaatimaan, jos ei kiinnosta oman osuuden hoitaminen kodista ja elämästä, niin bai bai...

Älä missään nimessä tee lasta sille, on varmaan ehdottamassa ekana kun sanot, että eti oma kämppä... Sit sulla on kolme lasta...

Just tuota minä pelkään. Seurustelen ihanan miehen kanssa, hänellä ei ole lapsia... tuo on kuin pahimmasta painajaisestani.
Laita nyt hyvä nainen se lapsimies pihalle, ennen kuin on liian myöhäistä!

Se mies mikä sinulla nyt on, on se aito ihminen kaiken alla eli erehdyit ihanuudesta. Se kuinka kauan meinaat moista katsella riippuut täysin järkevyydestäsi ja ripustautumisen määrästä. Miehestä et saa normaalia muokattua. Ajattele lasta ja pistä pihalle.

Ja pidä huoli siitä, että mies ei tee mitään sellaista, että velkaannut tai sinulta menee luottotiedot.

Kuinka nopeasti muutitte yhteen, kumman aloitteesta? Mitä tiedätmiehen menneisyydestä, entisistä suhteista? Onko mies jo puhunut sinulle kihloista, naimisiinmenosta, yhteisistä lapsista? Onko mies sanonut että olet hänen elämänsä suurin rakkaus, ainoa jota on koskaan rakastanut?

Onko mies jo ollut jollakin tavoin väkivaltainen sinua tai jotain muuta kohtaan?

Vain yhdestä asiasta samaa mieltä miehen kanssa: kyllä 16-vuotiaan on todellakin hyvä käydä välillä töissä. Saattaa lisätä opiskeluhaluja ja ainakin näkee että rahan eteen on nähtävä vaivaa. Muuten kuulostaa että mies esitti muuta kun on, nyt on todellisuus paljastunut. Eiköhän tuo suhde ole tuossa jos ei mies suostu edes juttelemaan...

[QUOTE="vieras";24869824]Sori vaan, mutta eipä kovin kummoiselta parisuhteelta kuulosta. Jäin miettimään, MITÄ sä näet miehessä jotta olet edelleen hänen kanssaan? Ja mitä saat tuollaiselta "suhteelta"?[/QUOTE]

Meille on yhteinen lapsi tulossa, enkä haluaisi jäädä yksin, taas. Miehen temppuilu alkoi hieman ennen, kun sain tietää olevani raskaana. Yhteisen lapsen vuoksi haluaisin yrittää, ja tietysti minä miehestä jonkin verran välitänkin... Tuntuu kuitenkin itsestäkin, että saa etsiä syitä, miksi olla hänen kanssaan. Eroakin olen tässä pohtinut, useampana päivänä.

En minä sano, ettei miehessä olisi omia hyviäkin puoliaan - on oikein ihana ihminen, jos sille päälle sattuu, mutta kun useimmiten ei satu. En oikein tiedä, mitä tässä pitäisi tehdä. Niinä hetkinä, kun menee hyvin eikä tarvitse kränätä mistään, olen onnellinen ja tyytyväinen siitä, että saan jakaa arkeani hänen kanssaan. Tosin tuota onnellisuuden tunnetta ilmenee nykyisellään enää harvemmin...

Lisäksi tuntuu jotenkin tosi luuserimaiselta todeta, että todennäköisesti olen epäonnistunut, taas. Kuitenkin tuntuu, että paremmin menisi ilman miestä.

[QUOTE="been there";24870072]Kuinka nopeasti muutitte yhteen, kumman aloitteesta? Mitä tiedätmiehen menneisyydestä, entisistä suhteista? Onko mies jo puhunut sinulle kihloista, naimisiinmenosta, yhteisistä lapsista? Onko mies sanonut että olet hänen elämänsä suurin rakkaus, ainoa jota on koskaan rakastanut?

Onko mies jo ollut jollakin tavoin väkivaltainen sinua tai jotain muuta kohtaan?[/QUOTE]

Vaikka eipä tilanteesi hyvältä kuulosta. Varaudu siihen että kaikki muuttuu pahemmaksi ja jossain kohtaa alkaa väkivalta.

Kyllä sä kahenkin lapsen yh:na pärjäät! Ja onko abortti poissuljettu vaihtoehto? Nyt miehelle kova kovaa vastaan, että ryhdistäytyy tai lopetat suhteen. Eihän tollasesta mitään tuu! Huonosti kohtelee sun lastas, mä en sietäis sellasta hetkeäkään!

[QUOTE="been there";24870072]Kuinka nopeasti muutitte yhteen, kumman aloitteesta? Mitä tiedätmiehen menneisyydestä, entisistä suhteista? Onko mies jo puhunut sinulle kihloista, naimisiinmenosta, yhteisistä lapsista? Onko mies sanonut että olet hänen elämänsä suurin rakkaus, ainoa jota on koskaan rakastanut?

Onko mies jo ollut jollakin tavoin väkivaltainen sinua tai jotain muuta kohtaan?[/QUOTE]

Tapailtiin aluksi 7 kk, jonka jälkeen suhde syveni seurusteluksi. Seurustelua kesti liki pari vuotta, jonka jälkeen päätettiin sitten muuttaa yhteen. Ei järin pitkä aika ehkä, mutta ei myöskään aivan täysin minimaalinen. Silloin yhteenmuutto tuntui oikealta ja hyvältä ratkaisulta. Mies oleskeli täällä paljon, ja yhteenmuutto sitten nousi puheenaiheeksi. Mies oli se, joka aiheen otti esille, mutten minäkään hanttiin laittanut - asia tuntui silloin luonnolliselta, hyvältä ja oikealta ratkaisulta.

Mies on kertonut menneisyydestään paljon. Lapsuusjuttuja, nuoruusjuttuja, entisistä suhteistaankin on maininnut sen verran, että tiedän, montako kumppania hänellä on (omien sanojensa mukaan) ollut ja minkälaisia ja pituisia suhteet ovat olleet. Pisin suhde miehellä kolme vuotta, jos se nyt on jotenkin olennaista...

Yhteinen lapsi meille on tulossa, kihloista ja naimisiinmenostakin mies on kyllä puhunut. Kihlausta mies on kuulemma suunnitellut ja eräs sukulaisenikin tuossa jokin aika sitten mainitsi, että mies oli kertoillut hänelle aika tarkkaan, milloin ja missä aikoo kosia. Naimisiinmenosta ollaan puhuttu myös jonkin verran, ja todettu, että siihen on kuitenkin vielä aikaa, eikä sen kanssa pidetä kiirettä. Kihlausasioista mies on puhunut ihan nykyisin, naimisiinmenoa koskevat keskustelut on käyty jokin aika sitten.

Minua kohtaan hän ei ole ollut väkivaltainen, eikä lastakaan. Hieman rajummin on jossain tilanteissa ottanut lapsen syliinsä, muuten ei ole mitään tuollaista tapahtunut. Joissain tilanteissa on ollut hieman aggressiivisen oloinen; menettänyt malttinsa ja alkanut huutaa näin rumemmin sanottuna perseestä asti.

Yhteinen lapsi on tosi huono juttu. :(

Sun tarinasi kuulostaa tutulta, mäkin tein lapsen miehelle.. ajan kanssa miehestä kuoriutui täysin luonnehäiriöinen sadisti ja mun elämä oli vuosia yhtä helvettiä miehen ansiosta, eronkin jälkeen.toivoin ettei Sun tartttiskokea samaa, mut taitaa olla liian myöhäistä :(

Onko muuten mies jo arvostellut Sun sukulaisia/tuttavia ja kertonut mielipiteensäsiitä ketä sä saat tavata ja ketä et?

Täällä ollaan, oli käytävä välissä lapsen kanssa päivystyksessä korvatulehdusepäilyn vuoksi, joten olen paikalla taasen vasta nyt...

Mutta joo, on. Esimerkiksi suuttui kovasti, kun lapsen kummitäti ei ehtinyt ottaa lasta hoitoon (meidän oli tarkoitus mennä syömään) ja haukkui minulle kyseisen kummitädin alimpaan helvettiin sanoen, että meille ei kyllä tule enkä minäkään sinne mene. Jos kyseinen kummitäti soittaa mulle, niin koko ajan täytyy paasata korvan juuressa valitellen, miten surkea kummi ko. ihminen on.

Lapsen toisen kummitädin mies myöskin haukkui (minulle), kun erehdyin kertomaan, että ko. naisella on lapsi maahanmuuttajataustaisen miehen kanssa. "Se ei kyllä meille tule!" tokaisi mies, ja minä tokaisin, että ja varmasti sitten tulee. Siitä ei sitten väitelty sen enempää, mutta sanonut myöhemmin useampaan otteeseen, ettei kyseistä naista meille halua. Tätä naista mies ei ole koskaan tavannut, sillä nainen asuu sen verran kaukana (ulkomailla), että harvoin pääsee käymään. Ei myöskään tiedä, millainen ihminen tämä nainen on, eikä kuuleviin korviinsa ota, vaikka koetan kertoakin.

Suuttuu, jos haluan auttaa vanhempia sukulaisiani esim. kuskaamalla heitä erinäisille asioille, joille eivät muuten pääse. Toista elossa olevaa vanhempaanikaan en saisi miehen mielestä auttaa; hänen mielestään vanhempien tulee auttaa lastaan eikä toisin päin... suuttui, kun käväisin isäni luona siivoamassa.

[QUOTE="mie";24870339]Kyllä sä kahenkin lapsen yh:na pärjäät! Ja onko abortti poissuljettu vaihtoehto? Nyt miehelle kova kovaa vastaan, että ryhdistäytyy tai lopetat suhteen. Eihän tollasesta mitään tuu! Huonosti kohtelee sun lastas, mä en sietäis sellasta hetkeäkään![/QUOTE]

Juu, abortti on poissa laskuista. Haluan ehdottomasti pitää lapsen, ja iloitsen asiasta kaikesta huolimatta oikein kovasti.

Kyllähän minä itsekin toki tiedän, että miehen on joko ryhdistäydyttävä tai lähdettävä lätkimään, mutta jollain tavoin mua kammoksuttaa ajatella muiden ihmisten mielipiteitä siitä, että taas tuli lapsi, ja taas lähti mies lätkimään. En tiedä, ymmärrätkö mitä tarkoitan... toivottavasti.

Toki lapsen ja oma hyvinvointini painaa vaakakupissa enemmän kuin muiden ihmisten mielipiteet. Pitäisi kai käydä ihan alkajaisiksi pitkä keskustelu miehen kanssa, en vain tiedä, mistä ja miten aloittaa. Jotenkin avuton olo, vaikka pahemmastakin on selvitty.

[QUOTE="aapee";24870396]Täällä ollaan, oli käytävä välissä lapsen kanssa päivystyksessä korvatulehdusepäilyn vuoksi, joten olen paikalla taasen vasta nyt...

Mutta joo, on. Esimerkiksi suuttui kovasti, kun lapsen kummitäti ei ehtinyt ottaa lasta hoitoon (meidän oli tarkoitus mennä syömään) ja haukkui minulle kyseisen kummitädin alimpaan helvettiin sanoen, että meille ei kyllä tule enkä minäkään sinne mene. Jos kyseinen kummitäti soittaa mulle, niin koko ajan täytyy paasata korvan juuressa valitellen, miten surkea kummi ko. ihminen on.

Lapsen toisen kummitädin mies myöskin haukkui (minulle), kun erehdyin kertomaan, että ko. naisella on lapsi maahanmuuttajataustaisen miehen kanssa. "Se ei kyllä meille tule!" tokaisi mies, ja minä tokaisin, että ja varmasti sitten tulee. Siitä ei sitten väitelty sen enempää, mutta sanonut myöhemmin useampaan otteeseen, ettei kyseistä naista meille halua. Tätä naista mies ei ole koskaan tavannut, sillä nainen asuu sen verran kaukana (ulkomailla), että harvoin pääsee käymään. Ei myöskään tiedä, millainen ihminen tämä nainen on, eikä kuuleviin korviinsa ota, vaikka koetan kertoakin.

Suuttuu, jos haluan auttaa vanhempia sukulaisiani esim. kuskaamalla heitä erinäisille asioille, joille eivät muuten pääse. Toista elossa olevaa vanhempaanikaan en saisi miehen mielestä auttaa; hänen mielestään vanhempien tulee auttaa lastaan eikä toisin päin... suuttui, kun käväisin isäni luona siivoamassa.[/QUOTE]
Karvat nousi pystyyn tätä lukiessa. Juokse ja lujaa. Olet hankkinut itsellesi miehen joka haluaa kontrolloida sinua joka asiassa. Miehesi täyttää kaikki tunnusmerkit, alkuun on huolehtiva ja kohtelias ja sitten kun muutetaan yhteen ja nainen raskaana mies muuttuu. Ja tuo kaikki on vasta alkusoittoa, myöhemmin kuvaan tulee pahoinpitely, sinun menojen rajoittaminen. itse tajusin lähteä vasta kun mies yritti raiskata. mies häiriköi yli puolivuotta ennen kun hankin lähestymiskiellon, sen jälkeen mies kerran pahoinpidellyt pahasti. Lähde vielä kun kerkeät.

[QUOTE="aapee";24870422]JKyllähän minä itsekin toki tiedän, että miehen on joko ryhdistäydyttävä tai lähdettävä lätkimään, mutta jollain tavoin mua kammoksuttaa ajatella muiden ihmisten mielipiteitä siitä, että taas tuli lapsi, ja taas lähti mies lätkimään. En tiedä, ymmärrätkö mitä tarkoitan... toivottavasti. [/QUOTE]

Nyt on kuitenkin kyse sekä sinun että lastesi elämästä, joten loppujen lopuksi ei ole mitään väliä mitä muut ihmiset ajattelevat. Eli niinkuin itse sanoit: Miehen on joko ryhdistäydyttävä tai lähdettävä lätkimään.

Tsemppiä.