Jokainen miettii sitä joskus...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummeliisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
tappaa! Se että olet sinä pisteessä missä saat paskaa päälle ja kaikki pitää sinua paskana! Se on totta! Hei miks kirjottelen? Jos en ois käynyt itsemurha asteella en vois ymmärtää miltä tuntuu kun joku haluaa tappaa ihtensä! Se miten sain voimia on eri asia!

Hymiö"vitsi"n tarkoitus oli osoittaa ettei mikään valmis formaatti ole täysi vastaamaan ihmisille siinä tilanteessa.

Ja kyllä, jokainen on vastuullinen valinnoistaan. Myös itsemurhasta.
Sen tekevä ajattelee aina että joku muu joutuu maksamaan hänen valinnastaan loppuikänsä ja se hänen silmissään ok?

Ei välttämättä. Sen tekevällä saattaa olla kirkkaana vain se aatos, että tekee muille palveluksen, kun poistuu pilaamasta muiden elämää.
Se, että tuntee olevansa muille edes sen velkaa, että pysyy hengissä, siis kokee, että omalla elämällä on joku positiivinen funktio, se on se säie, joka pitää elämässä kiinni.
No jokaisella lähipiiristä varmaan erilaisia kokemuksia asiasta, eli ei voi mielestäni olettaa, että kaikki ajattelisivat samalla tavalla. Kyllä itsemurhassa kärsii eniten se murhaaja. Muilla on edes teoreettinen mahdollisuus toipua tapahtumasta, murhaajalla ei.

Tämä aihe herättää tunteita ja saa näppiksen laulamaan. Minua hiukan loukkaa ja hämmästyttää ajatus itsemurhaajan syyllistämisestä. Itse en ole ollut oikeasti lähelläkään reunaa. Mutta en koe, että kenenkään elämä olisi omalleni alisteinen, että jonkun täytyy jaksaa minun takiani, tai kenenkään muunkaan. Ei sellaista voi vaatia, minun mielestäni. Toki toivon ja rukoilen ja teen voitavani, ettei enää kukaan rakkaani päätyisi itseään tappamaan, tai ainakaan onnistuisi, siinä mielessä en ole siis aivan epäitsekäs.

Mutta jokainen voi elää vain omaa elämäänsä.

Toivottavasti en loukannut aloittajaa, mutta keskustelua kai oli tarkoitus saada aikaan :)

[QUOTE="vieras";27018926]Ei välttämättä. Sen tekevällä saattaa olla kirkkaana vain se aatos, että tekee muille palveluksen, kun poistuu pilaamasta muiden elämää.
Se, että tuntee olevansa muille edes sen velkaa, että pysyy hengissä, siis kokee, että omalla elämällä on joku positiivinen funktio, se on se säie, joka pitää elämässä kiinni.
No jokaisella lähipiiristä varmaan erilaisia kokemuksia asiasta, eli ei voi mielestäni olettaa, että kaikki ajattelisivat samalla tavalla. Kyllä itsemurhassa kärsii eniten se murhaaja. Muilla on edes teoreettinen mahdollisuus toipua tapahtumasta, murhaajalla ei.

Tämä aihe herättää tunteita ja saa näppiksen laulamaan. Minua hiukan loukkaa ja hämmästyttää ajatus itsemurhaajan syyllistämisestä. Itse en ole ollut oikeasti lähelläkään reunaa. Mutta en koe, että kenenkään elämä olisi omalleni alisteinen, että jonkun täytyy jaksaa minun takiani, tai kenenkään muunkaan. Ei sellaista voi vaatia, minun mielestäni. Toki toivon ja rukoilen ja teen voitavani, ettei enää kukaan rakkaani päätyisi itseään tappamaan, tai ainakaan onnistuisi, siinä mielessä en ole siis aivan epäitsekäs.

Toivottavasti en loukannut aloittajaa, mutta keskustelua kai oli tarkoitus saada aikaan :)[/QUOTE]

Et loukannut ollenkaan.

Oman histoariani ja omien kokemusteni perusteella minulla tietty taipumus syyllistää "muilla maksattajaa", mutta olen avoin muille kokemuksille...
ja oikeastaan niitä janoavakin.
Moni "hyväksi ihmiseksi" mieltämäni ihminen on päätynyt ratkaisuun, joissa hinnan on oikeasti maksanut tulevien vuosien ja vuosikymmenten mittaan joku toinen... elämänsä loppuun asti.
Moista en arvosta.. siis ajatusta, että "minulla niin paha olla, että voin vaurioittaa muita koko elämäkseen."

Olisi upeaa palata arvostamaan heitä (eläessään upeita ihmisiä) itsenään ja vastuunsakantajina....

[QUOTE="vieras";27018926]Ei välttämättä. Sen tekevällä saattaa olla kirkkaana vain se aatos, että tekee muille palveluksen, kun poistuu pilaamasta muiden elämää.

Toivottavasti en loukannut aloittajaa, mutta keskustelua kai oli tarkoitus saada aikaan :)[/QUOTE]

kun kukaan ei ymmärrä mitä sanot oot roskaa! Joutas jo pois! Ei se mitä muut sanoo vaan mitä sanot/ajattelet! Mistä tykkäät? mitä harrastat!

Jos mun elämä on PELKKÄÄ kärsimystä eli henkistä ja fyysistä kipua, niin pitääkö mun elää VAIN siksi, ettei muut sure. Totta helvetissä mä suren, että ne joutuu ehkä suremaan...

Mutta, mä vastaan valinnoistani. Itsemurha on se viimeisin ja äärimmäisin teko ja siihen voi johtaa lukuisat syyt, mm. se ettei edes ole läheisiä/muitakaan.

Monet ymmärtää letkujen vedon irti, kun ei voi enää mitään. Samalla asteella osa ymmärtää itsemurhankin.
Vaikka molemmat satuttaa...satuttaa myös läheisen jatkuva, kymmenien vuosien kärsimys ja tuska.

Kyllä, joidenkin elämä on pelkkää helvettiä.

Tarkennus: tarkoitin siis, että kaikki eivät välttämättä ajattele, että muut joutuvat heidän valinnoistaan vastaamaan. Kaikki ovat valinnoistaan vastuussa, sen allekirjoitan täysin.

Ja aloittajalle tekisi mieli antaa sellainen voimahalaus, koita jaksaa, maailma pyörii ja sen myötä aurinko nousee, vaikka sitä ei aina pilvien läpi näe. :)

Olen joskus ajatellut itsemurhaa mutta en voisi tehdä sitä lapsilleni. En voisi jättää heitä ilman äitiä.
Mieluummin menen vaikka lääkäriin ja yritän saada mielialalääkkeet.

Moni "hyväksi ihmiseksi" mieltämäni ihminen on päätynyt ratkaisuun, joissa hinnan on oikeasti maksanut tulevien vuosien ja vuosikymmenten mittaan joku toinen... elämänsä loppuun asti.

Ihan samalla tavalla "maksaja" on vastuussa itsestään ja valinnoistaan, eikä tarvitse maksaa yhtään mitään, jos tälle linjalle lähdetään (että vastuussa tunteistaan, oloistaan, teoistaan jne.)

• Tykkää
Reactions: Littledeath
No enpä ole kyllä koskaan leikitellyt itsemurhalla, enkä sitä edes mieti kun ei minun elämässäni ole vielä tullut vastaan. Ihan hullu koko aloitus, "leikittelee itsemurhalla"... voi ...tu...

[QUOTE="vieras";27018991]kun kukaan ei ymmärrä mitä sanot oot roskaa! Joutas jo pois! Ei se mitä muut sanoo vaan mitä sanot/ajattelet! Mistä tykkäät? mitä harrastat![/QUOTE]

En puhunut itsestäni tuossa. Läheltä olen seurannut muutamaa ihmiskohtaloa, ja jotenkin noin ymmärrän sen ajatuskuvion, mikä heillä on ehkä päässä pyörinyt.
Ja ehkä se on kirkastanut itselle sen, että loppujen lopuksi moni asia, joka tuntuu ylipääsemättömän raskaalta ja maailmanlopulta, ei sitä välttämättä ole.
No, koskaan ei tiedä, mitä elämä eteen tuo, ehkä joudun muuttamaan mieleni tässäkin asiassa.
Vain yksi on maailmankaikkeudessa pysyvää, se, että kaikki muuttuu, jotenkin tuohon tapaan on joku joskus asian kiteyttänyt. Ja siitä saan itse lohtua pahoina hetkinä.

Ihan samalla tavalla "maksaja" on vastuussa itsestään ja valinnoistaan, eikä tarvitse maksaa yhtään mitään, jos tälle linjalle lähdetään (että vastuussa tunteistaan, oloistaan, teoistaan jne.)

Miksi olisi?

Jos ajattelisin,että Minun Tunteeni ovat niin Suuria Juttuja, että ok, että 297 (vanhempani, puolisoni, sisarukseni, lapseni, ystävani, lapsenlapseni, tuttuni, jne...) maksaa niistä loppuikänsä, ja seuraavakin sukupolvi on omien tunteideni helpottamiseen pyrkineiden valintojeni vajaakykyinen arjessaan... niin eikö se aika itsekästä?

(Monen mielestä EI ole. Monen mielestä vastuu on vain itsestä... ja muilla toki sen Ihmeellisen Ihanan Itsen hyvinvoinnista.)

:)

Mulla oli kymmenen vuotta sitten vaikea masennus. Silloin nimenomaan ensin leikittelin ajatuksella, viiltelin, mutten koskaan tarpeeksi syvalle sitten kuitenkaan. Isani sitten kuoltua yllattaen alkoivat ajatukseni olla todellisempia. Viimein, karsittyani vakavasta psykoottisesta masennuksesta pari vuotta ja oltuani hyvin lahella henkeni riistamista , paatin etta NYT tai ei koskaan. Siis annan itselleni viela mahdollisuuden elamaan. Tiesin, etta minun on tehtava jotain repaisevaa onnistuakseni, niimpa lahdin ulkomaille vapaaehtoistyohon. Kun tein paatoksen, olin viela aika huonossa kunnossa. Turvauduin siihen, etta jossen onnistu (voimaan paremmin), niin voinhan aina tappaa itseni siella kaukomailla sitten. Tama ajatus tahan viimeiseen mahdollisuuteen tuli siita, etta tajusin etta ellen mitaan tee, on minun vaan pakko luovuttaa. Sita helvetillista oloa en enaa jaksanut. Muistin myos, kun minulle laheinen serkkuni oli tehnyt kolme vuotta aiemmin itsemurhan, puhuneeni aitini kanssa, etta oi miksi han ei voinut viimeisena konstina yrittaessaan parantua masunnuksesta lahtea jonnekin kauas, tehda totaalista irtiottoa ihan kaikkeen. Nain paatin siis mina tehda sitten. Suuri tekija oli se, etta olin nahnyt lahelta mita laheisen itsemurha tekee jaljelle jaaneille. Ja mina onnistuin! Olen ollut nyt onnellinen kymmenisen vuotta.

• Tykkää
Reactions: Istafra
Muistan ajatelleeni tosissani ensimmäisen kerran ehkä joskus 9-10-vuotiaana? Olen ollut masentunut ihan pikkulapsesta asti. Jotenkin sitä aina vaan päättää sinnitellä vielä ja katsoa, jos huominen olisikin vähän parempi :)

Miksi olisi?

Jos ajattelisin,että Minun Tunteeni ovat niin Suuria Juttuja, että ok, että 297 (vanhempani, puolisoni, sisarukseni, lapseni, ystävani, lapsenlapseni, tuttuni, jne...) maksaa niistä loppuikänsä, ja seuraavakin sukupolvi on omien tunteideni helpottamiseen pyrkineiden valintojeni vajaakykyinen arjessaan... niin eikö se aika itsekästä?

(Monen mielestä EI ole. Monen mielestä vastuu on vain itsestä... ja muilla toki sen Ihmeellisen Ihanan Itsen hyvinvoinnista.)

:)

Miksi olisi vastuussa itsestään? No ihan samasta syystä kuin muutkin aikuiset.

Ei itsemurha/sen yritys ole aina (pelkkä) tunneasia. Henkilökohtaisesti siihen johti mm. vaikea harhaisuus ja kuvitelmat, tuskan lisäksi ja ne harhat sekä kuvitelmat loivat ns. järkisyitä tappaa itsensä heti.

Ei ollut ystäviä, eikä lapsia. Muunmuassa.
Kumppanin koin saavan silkan vapauden ja helpotuksen, mikäli kuolen.
Kivemman, paremman, terveemmän naisen.

Itsekästä on elää, synnyttää elämää, tehdä itsemurha, syödä nälkäänsä, juoda himoonsa, pelata pelejänsä jne. Mitä pahaa on itsekkyydessä, mikä ei ole psykopatian asteella?

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
[QUOTE="Vieras";27018800]Yölliset Kivut saavat miettimään yhtä sun toista.[/QUOTE]

Veit sanat suustani. Kun kivun takia ei yö toisensa jälkeen pysty nukkumaan ja tieto siitä että aamulla kun pitää nousta on kulminoitunut väsymykseen ja kovimpaan kipuun koko vuorokautena. Kun miettii kuinka kestää liikkumisen aiheuttaman tuskan.

Kuulun ilmeisesti vähemmistöön, ei ole koskaan käynyt edes mielessä mullakaan.Koskaan ei ole mennyt niin huonosti, että olisin edes leikitellyt ajatuksella, että mitäs jos..

Tuollaisia viestejä toivoisin enemmänkin.
Ehkei kyse olekaan siitä, ettei sinulla ole väliin mennyt huonostikin.
Olet vain poikkeuksellisen rakastava ja vastuullinen ihminen, jonka mielestä oma paha olo ei ole syy muiden rakastettujen vahingoittamiseen?

;)

[QUOTE="vieras";27019023]Tarkennus: tarkoitin siis, että kaikki eivät välttämättä ajattele, että muut joutuvat heidän valinnoistaan vastaamaan. Kaikki ovat valinnoistaan vastuussa, sen allekirjoitan täysin.

Ja aloittajalle tekisi mieli antaa sellainen voimahalaus, koita jaksaa, maailma pyörii ja sen myötä aurinko nousee, vaikka sitä ei aina pilvien läpi näe. :)[/QUOTE]

en tarkentanut: Ja "aloittelijalle"? En alota vaan koen! minun mielipiteet on sitten omia! niitä ei pidä ottaa psyykan mielipiteenä vaikka kuullostan! Kuka on paras kertomaan ja neuvomaan(en neuvo ihmistä ei neuvota) kun se joka on jo kokenut!

Yhteistyössä