Johan nyt taas markkinat, tuon ensi- ja turvakodin nipotus Varustelekan kampanjasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja johan on
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sano mulle yritys/yhteisö tai ihan mikä muu taho tahansa joka ei halua mainostaa kampanjaansa ja samalla myös itseään. Ja kuka kampanjan tekijä luulee että mitä vähemmän kampanjaa mainostaa sitä enemmän rahaa saadaan kerättyä?

No olisihan Varusteleka voinut silti mainostaa kampanjaa ilman tätä wifebeater -vitsiä.

Minä siis kyllä tiedän että ton mallisia paitoja yleisesti kutsutaan vaimonhakkaajapaidoiksi, mutta mun mielestä Varustelekan tapa toteuttaa kampanajaa on silti arveluttava.

Alkuperäinen kirjoittaja ei vakiokävijä;29206693:
Ihana kun nuo kaksi puun mädintä hedelmää, tämä joku legendaarinen Säpäle ja Blue komppaavat toistensa idiootteja oivalluksia!

Nyt kyllä alkoi kiinnostaa: miten ei-vakiokävijä kutsuu minua legendaariseksi?

Kyseessä on selkeästi Varustelekan PR- yritys, jolla pyritään vaikuttamaan yhteisön (luo potentiaaliset) kuluttajat emotionaaliseen tarpeeseen hankkia joku tuote.
Toisekseen, toisen yrityksen tai yhteisön nimeä ei saa käyttää myyntikampanjoissa, edes sellaisissa, joissa osa tuottoa menee hyväntekeväisyyteen, ilman toisen osapuolen lupaa.

[QUOTE="jemina";29206712]No olisihan Varusteleka voinut silti mainostaa kampanjaa ilman tätä wifebeater -vitsiä.

Minä siis kyllä tiedän että ton mallisia paitoja yleisesti kutsutaan vaimonhakkaajapaidoiksi, mutta mun mielestä Varustelekan tapa toteuttaa kampanajaa on silti arveluttava.[/QUOTE]

Mä käsitän se lähinnä enemmän epäviralliseksi anteeksipyynnöksi ja kädenojennukseksi tuonne Liiton puoleen tyyliin; ei elämä ole ihan niin vakavaa vaan hyvää voi tehdä skandaaleistakin.

Mutta joo, ehkä mennään siinä rajoilla että kaikkien makuun tämä ei vaan taivu. Niin kuin joku onkin jo todellnut että ihan varmasti aikanaan vedettiin herneitä nenään niistä Mentalwear-tuotteista ja kaikesta muustakin "hyvän maun rajoilla" olevasta.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29206717:
Nyt kyllä alkoi kiinnostaa: miten ei-vakiokävijä kutsuu minua legendaariseksi?

Jos tietäisit sanan etymologiasta jotakin... Nämä "harmaana" lisäykset huvittavat, aivan kuin sillä seikalla olisi jotakin lisäarvoa.

[QUOTE="vieras";29205933]
Ehdota Varustelekalle, että alkavat myydä "Yllätysseksi piristää päivää"-paitoja raiskauskriisikeskus Tukinaisen hyväksi? Ja tietysti ilman Tukinaisen lupaa.[/QUOTE]
Mikset itse ehdota jos se mielestäsi on loistava idea?
Selkeänä erona tuossa on kuitenkin se, että täytyisi luoda joku teennäinen kampanja ja sitä varten täytyisi painattaa niitä sinun "ylllätysseksi" -paitoja.
Nämä vaimonhakkaajapaidat taas on olleet olemassa juo kymmeniä vuosia ja nyt vain päätettiin lahjoittaa puolet myydyistä paidoista saaduista tuotoista hyväntekeväisyyteen.

Alkuperäinen kirjoittaja yritysviestinnän ammattilainen;29206726:
Kyseessä on selkeästi Varustelekan PR- yritys, jolla pyritään vaikuttamaan yhteisön (luo potentiaaliset) kuluttajat emotionaaliseen tarpeeseen hankkia joku tuote.
Toisekseen, toisen yrityksen tai yhteisön nimeä ei saa käyttää myyntikampanjoissa, edes sellaisissa, joissa osa tuottoa menee hyväntekeväisyyteen, ilman toisen osapuolen lupaa.

Eli mikä se emotionaalinen tunne tässä sitten olisi? Jos perheväkivaltaa ikävänä pitävät pelkästään loukkaantuisivat tuosta kampanjasta, se tuskin toisi toivottua kysyntää. Ja ne joita asia ei kiinnosta, niin tuskin ostaisivat hekään.

Alkuperäinen kirjoittaja ei vakiokävijä;29206748:
Jos tietäisit sanan etymologiasta jotakin... Nämä "harmaana" lisäykset huvittavat, aivan kuin sillä seikalla olisi jotakin lisäarvoa.

No sillä on sinänsä lisäarvoa, etten voi kirjoittaa tuohon nimikenttään pelkkää säpäle sanaa, koska se on tuolla rekisteröitynä.

Mä en kanssa ymmärrä. Varusteleka on tunnettu hurtista huumoristaan mutta ovat silti ihan tosissaan asioiden kanssa silti. Eri asia olisi jos pulju olisi keksinyt tuon itse mutta sellaisestahan ei ole kyse. Naurettavaa hurskastelua..

Hieno ele vai huono vitsi? Yritys tukee perheväkivallan uhreja "vaimonhakkaajapaidoilla" | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Mulle itselle esim tuo termi vaimonhakkaajapaita oli ihan uusi. En välttämättä olisi tullut ajatelleeksi, että nimitys olisi jokin perinteinen, yleisessä käytössä oleva nimi.

Siinä mun mielestä tuleekin sitten eroa. Eli jos kyse olis Varustelekan, vaikkakin huumorilla, lanseeraamasta paitamallistosta, jolle ne on keksineet itse nimen, mentäis jo tavallaan yli.

Kun kyse on jostain vakiintuneesta termistä, se oikeastaan toimii ihan ok. Ei pelkästään ajatellen huumoria eikä pelkästään ajatellen väkivaltaa, vaan kyllähän se herättää esim. kysymyksiä, että mitä tällaisesta nimityksestä ylipäätään ollaan mieltä ja kaksinaismoralismista.

[QUOTE="säpäle";29206785]No sillä on sinänsä lisäarvoa, etten voi kirjoittaa tuohon nimikenttään pelkkää säpäle sanaa, koska se on tuolla rekisteröitynä.[/QUOTE]

No niin ja nyt tämäkin asia on näköjään muuttunut. :D Piti ihan testata.

Kampanjahan on siis vaste mainonnan eettisen neuvoston julkilausumaan, jossa julistetaan vaimonhakkaajapaita hyvän tavan, vaan ei maun, mukaiseksi, mutta tuomitaan eräs toinen tuote hyvän tavan ja maun mukaiseksi.

Tämä lienee osaltaan ohjannut tuotteen valintaa kyseiseen kampanjaan.
Joka on hyvä ja humoristinen, toimittajien ja joidenkin nettiurpojen päätös häiritä Ensi- ja Turvakotien liittoa ei puolestaan ole.
Niille huutelijoille, joiden mielestä varusteleka hakee näkyvyyttä toisen järjestön siivellä... noh, vähän sama kuin jos väittäisi Applen tms brändin ratsastavan suomalaisen kivijalkaliikkeen maineella. Hieman eri tasoilla tuo tunnettavuus lekan ja liiton välillä.

[QUOTE="vieraana";29206786]Mulle itselle esim tuo termi vaimonhakkaajapaita oli ihan uusi. En välttämättä olisi tullut ajatelleeksi, että nimitys olisi jokin perinteinen, yleisessä käytössä oleva nimi.

Siinä mun mielestä tuleekin sitten eroa. Eli jos kyse olis Varustelekan, vaikkakin huumorilla, lanseeraamasta paitamallistosta, jolle ne on keksineet itse nimen, mentäis jo tavallaan yli.

Kun kyse on jostain vakiintuneesta termistä, se oikeastaan toimii ihan ok. Ei pelkästään ajatellen huumoria eikä pelkästään ajatellen väkivaltaa, vaan kyllähän se herättää esim. kysymyksiä, että mitä tällaisesta nimityksestä ylipäätään ollaan mieltä ja kaksinaismoralismista.[/QUOTE]

Totta kyllä. Toisaalta, ilman tätä kohua aika harva asiasta loukkaantuva olisi koko asiaan törmännyt. Varustelekan asiakkaat varmaan olisivat enimmäkseen asiasta tietoisia.

Kampanjahan on siis vaste mainonnan eettisen neuvoston julkilausumaan, jossa julistetaan vaimonhakkaajapaita hyvän tavan, vaan ei maun, mukaiseksi, mutta tuomitaan eräs toinen tuote hyvän tavan ja maun mukaiseksi.

Tämä lienee osaltaan ohjannut tuotteen valintaa kyseiseen kampanjaan.
Joka on hyvä ja humoristinen, toimittajien ja joidenkin nettiurpojen päätös häiritä Ensi- ja Turvakotien liittoa ei puolestaan ole.
Niille huutelijoille, joiden mielestä varusteleka hakee näkyvyyttä toisen järjestön siivellä... noh, vähän sama kuin jos väittäisi Applen tms brändin ratsastavan suomalaisen kivijalkaliikkeen maineella. Hieman eri tasoilla tuo tunnettavuus lekan ja liiton välillä.

Melko eeppinen tämän neuvoston lausuma.

No, en kyllä näe varustelekan kampanjassa mitään väärää.
Ja olen itsekin entinen perheväkivallan uhri.
Minusta hieno idea, pointsit VL:lle.
Yleisestikin heidän tuotekuvaukset jne. ovat humoristisia ja mielestäni viihdyttäviä, yksi helkkarin paidannimi.... Ei voi olla iso kynnys.

[QUOTE="säpäle";29206813]Totta kyllä. Toisaalta, ilman tätä kohua aika harva asiasta loukkaantuva olisi koko asiaan törmännyt. Varustelekan asiakkaat varmaan olisivat enimmäkseen asiasta tietoisia.[/QUOTE]

Ja puree hyvin Varustelekan asiakkaisiin. Muihin ei tarvitse. Ei tästä maanlaajuista kampanjaa tarvitse väkisin tehdä. Ja kukaan ei pakota osallistumaankaan.

Ja heille, jotka kyselivät myös niiden homo-paitojen perään...

http://www.varusteleka.fi/fi/product/nomo-t-paita-flora/14064

"Näytä, että olet hyvien puolella! Venäjällä liikennettä valvovat GAI-poliisit, ja pahoista sateenkaarianarkisteista ja viherherneaktivisteista pitävät huolen NOMO-mellakkapoliisit. Vai oliks se OMON? No, meni jo.

Paidoissa venäläinen Flora-maastokuvio, ja paitaan on painettu kyrillisillä aakkosilla teksti NOMO. Siellä nämä kirjaimet samat, mutta hiukan eri. Pienellä rintaan, isolla selkään ja just samanlaisella isolla keltaisella fontilla mustaa taustaa vasten, kuin mitä veli venäläinen käyttää.

Tuote on uusi, valmistaja Mil-Tec, painatuksesta vastaa Varusteleka."

Leka on jo alusta asti huumorin lisäksi ottanut osaksi ideologiaansa ja brändiään eettisesti ja poliittisesti tiedostavan otteen, joka näkyy materiaaleissa, alihankkijoissa, sekä sitten myös näissä tuotekuvauksissa.

Kukkahattutädit ovat voimissaan tässäkin ketjussa. Kun pillu kasvaa horsmaa ja missään muussa asiassa ei omassa elämässä päästä pätemään niin nämä tällaiset sinänsä täysin merkityksettömät asiat ovat niitä elämää suurempia kysymyksiä näille.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29206645:
Eli kaikki maailman asiat, ovat joko tosiasioita tai naurattavia vitsejä? Ei ole olemassa mitään alakulttuureja, viittauksia, käännöksiä, sanakikkailuja, tyylisuuntauksia jne. Kaikki on joko totta tai vitsiä.

Kyllähän nyt puolustusvoimien ja ennen kaikkea veteraanienkin kannattaisi loukkaantua kaiken maailman armyhenkisistä vaatteista. Sehän pilkkaa heidän ajatusmaailmaansa ja kaikkea mitä he edustavat. Miksi niitä muka muuten kutsuttaisiin armyvaatteiksi, jos ei ne ole vitsi tai totuus?

Nope. Kyse oli ihan siitä, kun Blue ei osaa päättää onko tässä nyt huumoria vai ei. Ei mistään muusta.

Ja heille, jotka kyselivät myös niiden homo-paitojen perään...

NOMO T-paita, Flora - Varusteleka.fi

"Näytä, että olet hyvien puolella! Venäjällä liikennettä valvovat GAI-poliisit, ja pahoista sateenkaarianarkisteista ja viherherneaktivisteista pitävät huolen NOMO-mellakkapoliisit. Vai oliks se OMON? No, meni jo.

Paidoissa venäläinen Flora-maastokuvio, ja paitaan on painettu kyrillisillä aakkosilla teksti NOMO. Siellä nämä kirjaimet samat, mutta hiukan eri. Pienellä rintaan, isolla selkään ja just samanlaisella isolla keltaisella fontilla mustaa taustaa vasten, kuin mitä veli venäläinen käyttää.

Tuote on uusi, valmistaja Mil-Tec, painatuksesta vastaa Varusteleka."

Leka on jo alusta asti huumorin lisäksi ottanut osaksi ideologiaansa ja brändiään eettisesti ja poliittisesti tiedostavan otteen, joka näkyy materiaaleissa, alihankkijoissa, sekä sitten myös näissä tuotekuvauksissa.

Kas kun kukaan ei vielä tarttunut tuohon "veli venäläinen"-sanontaan tai muuhun... Sitä odotellessa... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29206629:
Eli kaikkien, jotka ovat koskaan kokeneet perheväkivaltaa, kannattaa nyt tällaisesta sopimusteknisestä asiasta loukkaantua?

Miksi ihmeessä pitäisi. Ketjun otsikkoon viitaten aihe oli, onko Ensi- ja turvakotien liitto nipo älähtäesään nimensä luvattomasta käytöstä arvojaan vastaan olevassa kampanjassa vai ei.

Itse olen mustan huumorin ystävä, mutta sille on aikansa ja paikkansa ja se vaatii erinomaista tilannetajua. Se sopii pieneen, tuttuun porukkaan, jonka arvomaailma on samansuuntainen ja jossa vitsi ymmärretään oikein, eikä se loukkaa ketään.

Sen sijaan isompien organisaatioiden, jotka työskentelevät tietynlaisen asenneilmapiirin eteen, keinoihin se ei tietenkään kuulu eikä sovi. Niiden tapauksissa "nipottaminen" on täysin ymmärrettävää. Mielestän tämä uutisoitu linjaus oni ainoa mahdollinen Ensi- ja Turvakotien liitolta.

[QUOTE="vieras";29206904]Miksi ihmeessä pitäisi. Ketjun otsikkoon viitaten aihe oli, onko Ensi- ja turvakotien liitto nipo älähtäesään nimensä luvattomasta käytöstä arvojaan vastaan olevassa kampanjassa vai ei.[/QUOTE]

Laskepa ihan huviksesi kuinka monta pääpointtia tässä ketjussa on ollut. :D Saatat hämmästyä. ;)

Yhteistyössä