Jo kokeneempia ivf/icsi-kävijöitä

Mulla kartoitettiin vielä tarkemmin tilannetta poliklinikka-ajalla ja tarkempi aika laparaskopiaan tuli sitten postissa kotiin. Silloin ei vielä ollut hoitotakuuta, joten odottelin postia yli puoli vuotta ennen kun sain ajan.
 
Sarma
Sebu: Siis miten toi niinku sit tutkittiin, että onko endoa suolistossa..?? Nyt alko kauhistuttaa vielä enemmän.. Ja kun oon lukenut tästä lapasta niin kauhistuttaa myös se virtsakatetri.. Se tuntuu jotenkin ihan hirveän kamalalta pelkkänä ajatuksenakin.
 
Sarma, älä turhaan kauhistu. Itsellä on se tilanne että en pysty käymään vessassa menkkojen aikona koska koko maha, suolistoa myöten on niin kipeä ja krampissa. Tästä syystä epäiltiin että endoa on suolistossakin. Sisätutkimuksen yhteydessä lääkäri tunnusteli toistakin kautta painellen ja etsi kipeitä kohtia. Tutkimus kesti ihan muutaman hetken ja kyllä siitä selviää. Virtsakatetrei laitettiin ja poistettiin mulla nukutuksen aikana. Jos et olisi muistuttanut asiasta niin en edes muistaisi koko asiaa.

Kun olet tottunut ramppaamaan klinikalla tutkimuksissa niin poliklinikkakäynti ei ole sen kummosempi. Itse laparaskopiakin on helppo kun saat olla autuaan tietämätön tapahtumista ja illaksi pääset jo kotiin. :)

Itsekin odotan kutsua poliklinikkakäynnille, mutta eipä ole kuulunut. :(

Niin ja pahoittelen näitä alapään k***a-juttua. :)
 
Mulla myös edellisenä päivänä gyne tutki takareikääkin, ja sano kyllä ennenkun alko tunnustella, ettei varottamatta survonu mitään sisään. Eikä sattunukaan kun laitto tietty liukastetta ja kehotti rentouttaan lihakset.
Mulla oli myös toi katetrisysteemi, melkein kotiinlähtöön saakka, laitettiin nukutuksessa ja eipä sitä juuri muuten huomannukaan paitsi jos liikahti jotenkin niin että letku tuntu siellä virtsaputkessa. Kai se on siks(kin) ettei ihan heti tarvis suotta nousta sängystä vessaan. Lisäks sinne pussiin oli kertyny jotain huuhtelunestettä (vihreetä! :x ) jota oli käytetty leikkauksessa.
Mulla näkyi myös suolessa pieni pesäke, mutta se jätettiin paikoilleen kun ei tiedetty miten syvä se on, ja ois ollu suolen puhkeemisvaara.

Hyvin se menee, Sarma! Moni juttu varmaan kuulostaa ajatuksena ja kerrottuna pahemmalta kun oikeesti onkaan!
 
Punktiosta kotiuduttu...16 munista saatiin :D Punktio oli tällä kertaa todella kivuton...nyt hieman hellänä masu...ei kärsi nopeita liikkeitä juuri tehä. Meillä jo huomenna siirto kun labra kuulemma perjantaina kiinni...jospa siitä ei haittaa ois et niin pikaseen siirretään(siis haluan uskoa et siirrettävää tuosta määrästä nyt sitte saahaan)

Nyt pötköttelemään....
 
Kommentoinpa noista laparoskopioista ja menopureista vaikken täällä ole kirjoitellutkaan. (Eka IVF toki oli nega, joten kriteerit täyttynee..)ja kivantuntuinen palsta, olosuhteisiin nähden.

Mulle tehtiin laparoskopia jo ennen IVF, kun oireet oli niin sopivat. Mitään ei kuitenkaan ollut, ja leikkaus oli lyhyt ja kivuton. Jälkikäteen oli vajaan viikon verran 'kuplia' tai siis painetta pitkin mahaa ja rintakehää kun ilma vähitellen poistui. Oli lähinnä mielenkiintoinen kokemus se nukutus, eli älä Sarma suotta kovin paljoa kauhistele.

Menopurista sen verran, että mulle laitettiin se heti alkuun hoidoksi (ilmeisesti se on ulkomailla yleisempi), vaikkei siis todistetusti ollut endoa tms. Annos oli aika iso, 300 IU, kai koska munasarjat näytti leikkauksessa vähän pieniltä, ja epäilivät etteivät reagoi. SOluja tuli 13, joista hedelmöittyi 7, ja 7-soluisia tuli 4, joista kaksi siirrettiin (nega) ja kaksi pakkaseen. Pitääkin muistaa kysellä tohtorilta mitä aikoo ensi kerralle. En noista teidän teksteistä löytänyt suurtakaan logiikkaa milloin vaihdetaan, miksi, ja mitä sitten seuraa.

Kuulumisiin ja tsemppejä.
 
Dream, hieno saalis!! tulehan kertomaan huomenna miten meni. :)

Piiuli, meillä on oma lääkäri tehnyt aina kaikki toimenpiteet, mutta tänään hän kysyi että saako kolleega tehdä siirron kun hänellä siirtopäivä aivan täyteen buukattu. Olisi mielellään siirtänyt itse mutta meille sopii kyllä mukava kolleegakin.

Kävin siis tänään ultrassa ja rakkuloita molemmin puolin 10. Nyt sitten piikittelen vielä viikon verran ja punktio on sovittu viikon päähän. Tänään alkoi jo vähän hirvittämään kun tajusin klinikalla että tässähän sitä taas ollaan, uudessa yrityksessä. En taas tiedä että miten kokoan itseni jos tämäkin hoito menee puihin. :(
 
dream09 Kiitos huolenpidosta :heart: Yritin aikaisemmin jo tulla piipahtamaan, mutta jostain syystä en pääsytkään kirjautumaan. :eek: Hieno määrä munasoluja, onnittelut ja halaus :hug: Ja tosi isot tsempit myös huomiseen siirtoon. :heart: Sit vaan piinailemaan, onneks päästään yhdessä. Tai toivottavasti päästään. Mulla meni punktio yhtä kivuttomasti kuin viimeksikin, lääkkeet vaan humahti päähän ja kivut siinä samalla. Lopputulos oli 22 munasolua! :saint: Nyt sit pelätään hyperiä :( Ohjeistusta sain, ja vettä olen hirmusen määrän juonu. Kai noista nyt joku jaksaa sinnitellä siellä pikkuisten siimahäntien kanssa finaaliin. :LOL: Nyt on paikat aika hellänä ja pitäsi sit vielä laittaa Progesteroni. Mutta perjantaina siirtoon, mikäli siirrettävää on. Mutta halaukset meille, hienosti pärjättiin. Ja hirmuisot plussatuulet puhaltaa tähän pinoon. :D
 
Piiuli se riippuu klinikasta. Meidän isolla klinikalla lääkäreillä on vuoroviikoin toimenpideviikko, jolloin eivät kai tee muuta kuin punktioita ja siirtoja ja inseminaatioita. Eli omalla lääkärilläni on joka seitsemäs viikko tämä vuoro ja yhdessä hoidossa hän osuikin tekemään minulle punktion. Mutta ainakin pienillä klinikoilla se on kai oma lääkäri joka ne tekee.

Onnea hienosta punktiotuloksista Amelielle ja Sebulle onnea munisten hautomiseen, aikamoinen saalis sullakin siellä kasvamassa! =)
 
Nat
moi taas kaikille kokeneille!

ajatuksija pyörivät kun IFV hoidot on niin epätoivoiset, ja tilanne... taas nega ja ei mitään pakastettava :'( .

Ajattelin vaan kun toinen putki on kunnossa pitäisikö yrittää "kunnolla" käyttää luonnollista mahdollisuutta raskautua, mutta kun toisen putkin fimbrat olemattomat niin minulla on kova riski kohdun ulkopuolliselle raskaukselle... so, ajatelin semoisesta tempuista jos seurata ovulaatiota ovulaatio-testillä ja sitten ennen ovuaatiota myöskin käydä ultraäänissä joten varmistaa millä puolellä munasolu on kypsymässä ja sitten "kovasti" yrittää...
mistä saisi hyvän Gynekologin jolla on myös ultraääni halussa?
lapsetomuskliinikoissa? terveyskeskuksissä?
tehdäänkö noissa lapsetomuskliinikkoissa pelkään uä-tutkimus? onko jonot?
mistähän saisi tietoja jos poistaa toinen putki, kuinka sitten hyvin ainoa toimi? kun minulla nyt tässä ivf-hoidossa 7:sta kuusi syntyi vasemmalta... ja ylipäänsä huonosti tuotan munasoluja :)
tilanne näin että voi olla kolmasta ivf hoitoa naistenklinikassa meille ei tarjota...
minne mennä?
tai jos tarjotaan kuinka järkevä vaihtaa hoitopaikka? jotenkin en usko :(

kiitos kaikille vastanneille.
voi tytöt! loppumatonta voimaa kaikille!!!
 
Nat :hug: :'( tottakai kannattaa yrittää aina luomusti jos on vähintäkään mahdoillisuutta, ei siinä mitään menetäkään ja onhan noista ihmeistä heti ivf.n jälkeen lukenu aikas monet kerrat.. mähän yritän ja "yritän" vieläkin vaikka ilmeisesti molemmat putket on tukossa :ashamed: kuitenki joillain saman tuomion saaneilla endon tukkimat onkin auennu myöhemmin ittekseen.

dream, hieno saalis! =) Miten siirto meni?

Samoin Ameliella, toivottavasti oot välttyny hyperiltä!

Piiuli, mulla myös sama lääkäri hoito hoidon alusta loppuun, vaikka muuten julkisella lääkärit vaihdellukin.
 
Meillä kävi taas hirmunen kato....13 oli hedelmöittyny mut vain neljä niistä oli siirtokelposia...jotain häikkää niissä muissa...
Nyt siis kaksi matkassa ja kaksi pakkasessa....kovin ei oo korkealla fiilikset...matala lentoa koitetaan nyt ettei jysähtäs taas niin kamalan kovaa alas....
Maha todella arka kävellessä varsinki...joten sängyn pohjalla menee muutamat päivät...

Tsemppiä jokaiselle!! :heart:

Dream & kultahiput :heart: :heart:
 
Heippa kaikille.

Omia kuulumisi eka ajattelin tulla kertomaan. Meille tehtiin passi tiistaina eli nyt menossa pp2. Alkiot kesti sulatuksen hyvin ja lähtivät hyvin jatkamaan jakaantumista kuin ekassa passissa ne ei kestänyt sulatusta. Nyt siis piinailaan kaks viikkoa ja toivotaan parasta et pienet alkiot kiinnittyisivät ja jatkaisivat jakaantumista. Luge palleroita taas täytyy käyttää aamuin illoin vaikka oma kehokin hyvin tuottaa keltarauhasta kuulema.
Puaviiniäkin ajattelin maistella. Heh.

dream09 Tsemppiä piinailu viikkoihin.

Sannuli + helmet pp2
 
Torstai 5. marraskuuta 2009





MariAnne-S..........4.IVF...................siirto vko45
Sannuli-81...........3.IVF/pas............siirto vko45
dream09..............4.IVF...................testi 19.11.!
toivorikas-72.......3.ICSI..................vko 46-47
SuzyQ69.............3.IVF....................pas tulossa?
dreamer78..........2.ICSI..................loka-marraskuu
Amelie80.............2.ICSI..................punktio 4.11.
Miisamari.............3.IVF....................marraskuu
sebu08...............3.IVF....................punktio vko46
Duffy....................2.ICSI.................joulukuu
annamaria83......3.ICSI..................joulukuu?
Sarma.................2.IVF....................tänä vuonna?
risupesä..............2.IVF...................tammikuu
Miimi78................5.ICSI.................tammikuu
palsebo..............2.IVF....................helmikuu?
Merisiili...............5.ICSI...................lisätutkimuksia?
Kukka77..............3.ICSI/pas...........tulossa
Nat......................3.IVF...................tulossa



Haamut


Plussat

[/quote]

pohtijatar............2.IVF...................22.9.09 :heart: :heart:
Hope79..............4.IVF/ICSI............24.9.09 :heart: :heart:
Tao74.................3.IVF....................24.9.09 :heart: :heart:


*************
Onnea siirtoon päässeille!! :heart: :heart: ilmotelkaahan millonka on the testipäivä =)

Nat ja muut, lisäilläänkö tietojanne myös listaan?
 
Moi kohtalotoverit,

täällä ilmoittautuisi porukkaan vielä yksi, jos vaan mukaan mahtuu. Minäkin kuulun jo reippaasti kokeneempien kävijöiden jengiin, vaikka kukapa sitä haluaisi. Meidän hoitohistoria on sinällään lyhyt, vain reilu vuosi, mutta hoitoja on tehty monta.

Minä olen 39-vuotias ja mieheni 36 vuotta. Tutkimuksissa ei ole löydetty mitään varsinaista syytä lapsettomuuteen, mutta vika taitaa olla munasoluissa. Meille tehtiin yksi inssi elokuussa 2008. Sen jälkeen siirryttiin suoraan IVF-hoitoihin. Hoidossa olemme olleet koko ajan yksityisellä. IVF-hoitoja meille on tehty kolme ja neljäs (ja viimeinen) on nyt loppusuoralla. Kaikissa hoidoissa munasoluja on saatu ihan mukavasti, vähintään 15 ja hedelmöittyneitä on ollut vähintään 13. Kuitenkin jokaisessa hoidossa on tullut reilusti (ihan liikaa) monitumaisia alkioita. Kahdessa ekassa hoidossa lääkkeenä oli Puregon ja kahdessa vikassa Menopur. Menopurilla olemme saaneet vähän parempia alkioita ja nyt viimeisessä ei monitumaisiakaan ollut ihan niin paljon kuin aiemmin. Joka tapauksessa kato on käynyt alkoiden kohdalla ja pakkaseen on saatu 4-6 kappaletta/hoito. Pakkasesta meidän alkiot eivät ole juurikaan selvinneet. PAS-siirtoja on päästy tekemään vain kaksi.

Nyt viimeisessä hoidossa saatiin käyttökelposia alkioita yhteensä 8, joista kaksi siirrettiin tänään :). Kuusi meni pakkaseen. Meillä jäljelle jääneet alkiot ovat yleensä olleet 2-3 luokkaa (ja joskus muistaakseni myös 4-luokkaa). Siirretyt olivat 8- ja 6-soluiset nyt kolmantena päivänä punktiosta.

Yritän olla mahdollisimman positiivinen ja toiveikas, vaikka kyllähän tässä viimeisessä oljenkorressa roikutaan. Onneksi mun mies on tosi positiivinen tapaus. Hän jaksaa uskoa meidän onnistumiseen ja kannustaa muakin ihanasti.

Pääsenkö siis mukaan piinailemaan Dreamin, Amelien ja Sannulin kanssa :)? Vai onko vielä muitakin piinailemassa?

Toivotan kaikille tsemppiä odotteluun ja onnea hoitoihin!

terkuin,
MariAnne&kyytiläiset :heart: :heart:
 
Tervetuloa mukaan vaan MariAnne! :wave: Pitkä on teiänki matka ollu!Jospa se nyt ois sitte viimein teiänki vuoro!Kamalan kuluttavia nämä hoidot on! Meillä sama homma et mieheltä löytyy sitä positiivista asennetta, minunki eestä:D Täällä pietään peukkuja teiänki puolesta!

Risupesä siirto viikko on 45 :D ...mut sama se ..jos viitit ni päivitä vaan tilalle 19.11 testipv

Amelie Jokos on nuppuset kyydissä?tai nuppunen?

Sannuli Tsemppiä sinullekkin!Ja hurjasti Onnea matkaan!

Piiuli Mulla on ollu yhellä kertaa punktiossa ja siirrossa eri lääkärit...julkisella siis..
 
No niiih. Nyt ajattelin hieman päivittää "prosessin" edistymistä, kun on annettavana jtn konkretiaa...Mukavasti "päivittäjät" olette raahanneet minua mukana listoilla, vaikka kovin harvakseltaan tänne raportoinkin :flower:
Meillä oli vihdoin lääkärintapaaminen, jossa kävimme läpi tuloksia kromosomi-vasta-aine jne.tutkimuksista. Näihin testeihinhän lähdettiin, kun mietittiin, miksi alkio ei kiinnity ja/tai niiden huonon laadun vuoksi.
Kromosomipuolella ei vikaa (onneksi) löytynyt, sinänsä teoriassa siis mahdollisuus suht terveisiin lapsiin on olemassa. Sen sijaan lääkäri kiinnitti huomiota hieman viitearvorajalla olevaan kilpirauhashormooniin->tällä voisi lääkärin mukaan olla vaikutusta, siksi aloitin Thyroxin-lääkityksen. Myös yksi vasta-aineista oli koholla, minkä syytä on vaikea sanoa, mutta JATKAN jo kuukausi sitten aloittamaani gluteenitonta ruokavaliota(ainakin vatsa voi paremmin kuin koskaan---psyykkistä tai fyysistä :) . Veriarvoissani on ollut myös muuta häikkää pidemmän aikaa->monosyytit koholla, mikä myös osaltaan voi liittyä vasta-aine asioihin (tai mahd.keliakiaan) ja sitäkautta raskautumisen vaikeuteen.
Noh, loppupäätelmä kohdallamme siis oli, että JOS lähdemme vielä yrittämään omilla soluilla, tulisi mukaan
kortisoni-lääkitys,
thyroxin-lääkitys,
suurennettu Crinone-annos
sekä mahd."jatkopregnylpistokset" alkionsiirron jälkeen.
Vielä ei ollut mtn puhetta alkiokuoren avaamisesta tms. Sinänsä positiivista, et tuli paljon IHAN UUSIA juttuja näin 5 hoidon jälkeen...ja hitonmoinen harmitus, et miksi vasta nyt!!??? Sen perustelun ymmärrän, et koska nää on loppuviimeksi niin harvinaisia juttuja, et kaikilta ei näitä "rutiinisti" alussa testailla, mut omalla kohalla näistä on ollut itellä alusta asti joku "tunne", mut mihin pyyntöihin tms. ei lääkärit ole suostuneet...Olispa sitä ollut vaan "jankka" ja "vaativainen", omat rahathan siinä oli kyseessä jo silloin! Toisaalta luotti alan lääkäriin kuin vuoreen----No, mut turha on käyttää energiaa "miksittelyyn", yritämme suunnata ajatukset eteenpäin ja tulevaan! :saint: vaikkei se aina helppoa olekaan :$ Mutta, palaan taasen asiaan, kun jtn uutta tulee tai muuten vaan kirjotuttaa :)
Ai niin, siis suunniteltu hoito toteutuessaan ollee sitten vasta tammi-helmikuussa ja pitkällä kaavalla. JAKSAMUSTA ihmiset ja rakastakaa toisianne vieläkin enemmän :heart: :heart:
 
Merisiili Mä aattelin taas rasittaa lääkäriä kinuamalla sitä kortisonia.. vetoan siihen että kun mulla ne siirtojen määrät taitaa jäädä muutenkin niin vähiin niin joka kerta pitäs ottaa kaikki "kortit" esiin mitkä vaan vois parantaa mahdollisuuksia.. tyroxin mulla onkin jo. Ehkä oon hullu, mutta ajattelin kinuta myös kolmee alkioo siirtoon. Mitä hyötyä niitä on jättää heikkeneen maljalle, ja jos/kun niiden selviäminen pakasteestakin on epätodennäköstä.. en vaan millään usko että sentään kaikki vois kerrallaan kiinnittyä, hyvä jos edes se joku niistä.
Onko muuten kellään kokemusta Pergoveris-nimisestä valmisteesta? Sitä on kuulema joillain kans käytetty jos alkiot on ollu huonoja.. en tiedä sitten onko kuitenkin vähän vastaava kun Menopur.
 
Risupesä Eiku kinuamaan-olen todella FOR IT!!!! Itsekin olisi tosiaan pitänyt olla periksiantamaton jo aikaa sitten-mut aina ne perusteli, et ei nyt kun----- :(
Mä en tost kolmen siirrosta osaa sanoa-kaks on meillä monesti siirretty. En sit tiedä, onks niiden ainoa "pelko" kolmoset vai onks siinä sit joku sellanen et jos yks on huonompi tms.se estää muidenkin kiinnittymistä...? Tiedä siitä---mut aina kandee ehdottaa ;)
Mulla alkaa olee kaikista lääkkeistäkin kokemusta-myös Pergoveriksesta(ja Menopurista)! Mulle sitä aateltiin koklata, koska toi LH-pitoisuuskin on vähän turhan matala(ja siis siinä on sitä LH:ta joteski enemmän I suppose...). Se oli täs vikas hoidos, jossa saatiin lopulta istutettavaks yks blasto. Sitähän ei nyt sit voi sanoo, et oliks se parempi tai huonompi kun muuta eroa ei hoidos ollut aikasempiin-ja siis tää oli eka kerta ku kokeiltiin tota pitkää viljelyä et eihän tiedä, olisko onnannu toi viljely muilki dropeil...Se oli kans sellain mixailtava lääke, eli itse ruiskuun vedettävä ja kirveli hitosti pistettässä-mut siis mitäs näistä "pikkuvioista" :p
 
risupesäMulla oli aiemmin menopur mut nyt tähän viimesimpään vaihettiin gonl-f ja pergoveris...pistin siis molempia. Tällä yhistelmällä mulla tuli enemmän rakkuloita ku koskaan mut laatu ei taas ollu hyvä. No eniten tästä hoidosta jäi alkioita vaikkei paljoa jäänykkään. Kovasti ne kehu tuota pergoverista sairaalalla et sillä on kuulemma tullu hyviä tuloksia...vaikkei se oo vissiin kauaa käytössä ollukkaan(oon ainaki käsittäny et se on aika uus lääke).. ja se kyllä todella kirvelee pistäessä niinku Merisiili jo mainitsi..mut kaiken tään kestää ku on kestettävä!
 
Nat

MariAnne jossakin olen lukenut että ei ole mitään tietellisiä todisteita noista alkion väreistä, että vääri viittäisi suoraan lopputulokseen. Olen siis lukenut että tummistäkin alkioista syntyi kuinka paljon terveitä lapsia. Toinen asia se, että tässä Suomessa niitä ei siirretä. Tai?.. Minä ainakin ajattelin tarkista tilanetta, kuinka muissa naapurimaissa asiat sujuu. Onko alkion väri ratkaiseva tekija?

Merisiili Kuinka saate noita lääkäreiden huomiota? Pyysittekö the itse tapaamista vai kuuluko se prosessiin automaattisesti?

risupesä jo, saa lisätä listaan, jos siitä apua :( eli takana on 2 tuloksemattomatta IVF hoitoa , odottelemassa naistenkliinikan yhteyttä ja niiden päätöstä... kolmesta kierrosta ei ole vielä mitään tietoa.


Toivon ja rukoilen.

 
Moi, kävin juuri kirjoittamassa tuolla syksyn yrittäjissä, mutta sovin myös tänne koska kyseessä tosiaan kolmas ICSI.

Heips, täällä vielä yksi joka haluaisi liittyä kanssasisarten seuraan. Taustaa: minä 37 v. mies 46 v. Miehellä yksi 15-v tytär edellisestä liitosta. Lapsettomuuden syy miehen simpat (vähän ja kaikki epämuodostuneita) sekä mun PCO-tyyppiset munasarjat ja ehkä myös munasarjojen hiipuminen. Itsellä on säännöllinen 28 pv kierto ja ovuloin, mutta niitä munarakkuloita kai siellä nauhassa on. Olemme kaksi kertaa olleet ICSIssä Felicitaksessa, 4/2009 ja 6/2009, lyhyellä kaavalla mentiin ja tulos todella huono, molemmissa saatiin vain 4 follikkelia joista 3 solu ja yksi saatiin molemmissa siirtoon. Kummassakaan tapauksessa ei edes yritystä kiinnittyä. Samaan aikaan jonotimme Naistenklinikalle ja siellä nyt action alkanut, sumutellut olen kohta kaksi viikkoa, ensi viikolla katsotaan ultralla tilanne ja sitten toivottavasti alkaa piikitykset. Punktio ja siirto viikoilla 46-47 näillänäkymin. Siellä lääkäri ilmoitti ystävällisesti että "katsotaan nyt tämä yksi hoito ja jos ei parempaa vastetta tule niin ei kannata enempää tehdäkään." Olin ihan shokissa koska Felicitaksessa ei moisesta mitään puhuttu, aikoivat vain vaihtaa pitkään kaavaan. No tulipa vielä enemmän paineita ja stressiä jos mahdollista. Voi siis olla että tämä on viimeinen hoito, tai ehkä sitten yksityisellä puolella vielä jos talous antaa periksi. Mies on jo sen ikäinen että adoptio tuskin onnistuu. Tsemppiä kaikille piinailijoille ja onnittelut plussanneille ja voimia niille jotka keräävät itseään seuraavaan koitokseen! -toivorikas -72 -

 

Yhteistyössä