Jo kokeneempia ivf/icsi-kävijöitä

nehma Eiks niissä lääkkeissä oo päiväykset paketissa? Ja jos esim. kynä on korkkaamaton niin säilyy kauemmin ja kannattaa pitää jääkaapissa, kun muuten käytettävä kuukauden kuluessa? Mullakin on 3 pulloo synarelaa jemmassa ja yhdet jämätkin..

shenda Mulla sentään kaks muuta jäi nyt pakkaseen mutta ekassa hoidossa ei tosiaan kans mitään. Niin, en tiedä viittiikö yksityisellä pahemmin rupuja pakastaa ja siirrelläkään kun niin paljo kalliimpaa kun julkisella..ja kun ei hyvätkään jaksa kiinnittyä niin kuinka jotkut vielä surkeemmat..
 
risupesä: kun minä hoitajan puheesta ettei kyse ollut lääkkeiden vanhaksi menosta. Käsitin että jos ostaa lääkkeet niin ne pitää käyttää jonkun ajan sisään joku laki tms. Kun mulla jäi kukkumaan mieleen että ne pitäis käyttää kolmen kuukauden sisään ostosta?
 
Aijaa :eek: en oo kyllä kuullu sellasesta laista.. mutta eikö sen vahtiminen vois olla vähän ongelmallista ettei kukaan käyttäs enää ostosta 3kk päästä.. meinaan että kukas sitä nyt estää kun lääkkeet on mulla jo ;) mutta kynissä (ainakin gonalissa) tais olla se maksimi säilytysaika 3kk?
 
Musta reseptien alalaidassa lukee tuo 3 kk sääntö.. Mä en ostanut mitään jemmaan vuodenvaihteessa, kun kuitenkin katto tulee täyteen jo taas ekassa hoidossa. Lääkäri myös aina painottaa, ettei saa ostaa yhtään ylimääräistä kuin mitä juuri silloin tarvitsee. Ostan aina lääkkeet vain seuraavaan ultraan asti.

Mäkään en yksityisellä saanut ekasta IVF:stä yhtään pakkaseen, kun oli sen verran huonoja.

Seuraava punktio on ensiviikolla.
 
Tsemppiä punktioon olki!

Ymmärtäisin sen mikä lukee reseptissä niin, että yhdellä kertaa lääkettä ei voi ostaa korvauksella pidemmälle aikajaksolle kun 3kk.. aattelin kans kun ostin synarelaa että ties mitä lamautusta taas joudun käyttään siinä välillä syksyä ootellessa jollei passistakaan tuu mitään :/ niin ainakin niitä ois sitten jo vähäksaikaa valmiiks niin kaipa niille käyttöö kuitenki löytyy, viimestään sillon syksyllä.
 
suzyQ69, ihanat onnittelut sinulle :hug: :flower:

Mulle on kaikki punktiot+pakastuspäätökset tehty yksityisellä klinikalla vaikka hoidot tehty julkisella, yksityisellä kun vaan tekevät nämä tarkemmat operaatiot. Ovat tosi nuukia alkioiden laadusta, niitä, jotka arvellaan kuukahtavan sulatuksessa ei edes yritetä pakastaa.

).( Multa punktioitiin tiistaina 13 solua, yksi oli raaka, yksi ei hedelmöittynyt, yksi ei jakautunut ja loput 10 oli kaikki hyviä. Mitään laatuluokituksia eivät kertoneet, enkä sitten udellut. Sanoivat vaan tosiaan sen, että huonoja ei edes yritetä pakastaa, laadun on oltava hyvä.
Nyt sitten kaksi murua kaiva pesää :heart: :heart: ja, mä en olis koskaan uskonut, että me, kaksi ivf:ää=kaksi siirtoa-historialla, saadaan 8 alkiota vielä pakkaseen! Oltiin miehen kanssa kyllä niin täpinässä :D
Biologi näytty vielä telkkarin kuvaruudulta meidän alkioit, mikroskooppikuvana. Mulla tietty tuli tippa silmään, harvoin sitä tulevat lapsensa tuossa vaiheessa näkee, molemmat 4-soluisia pallukoita. On tämä elämän alku kyllä niin ihmeellistä :ashamed:
Testin teen jossakin kohtaa viikolla 6, huh..sehän on jo melkeen ens viikko!

Nyt olis sitten kysymys viisaammille: tukihoitona mulla on 3x200mg luget, 3x2mg zumenon ja huomenna pistetään 1500iu pregnyliä. En oo koskaan törmännyt tuohon pregnyliin tässä vaiheessa, limakalvossakaan ei ollut häikkää, 11mm siirrossa. Kysyin lääkäriltä ja sanoi sen parantavan kiinnittymistä, eli sitä vauvaliimaa sitten vissiin ;) Onko kellään kokemusta tästä?
 
No huhh, kirma mikä uskomaton saalis!! :flower: Oliko sulla nyt siis pitkä kaava ja aiemmissa lyhyt? Nyt on sit mun vuoro olla ihan kateena täällä :ashamed: :D jotenkin se ilo kahdesta vaivasesta siellä pakkasessa on kaikonnu jonnekin olemattomiin viime päivinä.. :( pitäs munkin varmaan kysyä seuraavassa lisää tukilääkkeitä, vaikka eipä ne tähänkään saakka julkisella oo juuri mihkään mun ehdotuksiin suostunu.

Onko muuten kellään kokemusta alkion kuoren avauksesta? Niitäkään tuskin edes tehdään julkisella.. tai sit pitäs olla joku tajuton määrä turhia siirtoja takana ja niinhän mulla ei tuu oleen näillä säälittävän paskoilla alkiomäärillä :'(
 
kirma Hyvä että tuli tulosta =)
risupesä Mulle sanottiin tuosta alkionkuoren avauksesta kun siitä kysyin että mun omissa soluissa on muistissa se mitä niitten pitää siellä kohdussa tehdä koska olen aiemminkin raskaana ollut.
Kuulemma ei välttämättä ole hyvä puuttua lääketieteellisesti kaikkeen mahdolliseen vaan luonnolle pitää myös itse antaa lupa onnistua.....näin lääkäri mulle selitti kun olisin halunnut kanssa tuon hommelin.

Ja kun surkuttelin meidän tulosta niin hän sanoi että jokainen hoitokerta on erinlainen..ei voi tietää loppujen lopuksi onnituuko vai ei.Mutta jospa meillä se 3. kerta olisi sitten se hyvä kerta.

Mietittiin että kun mies aloitti totaalisen tupakkalakon niin häneltä testattaisiin sitten 2-3kk päästä kunnolla että miltä esim. siittiöiden dna näyttää....
 
Niin, onhan se tietysti niinkin ettei liian pian sais lähtee ronkkiin ja luontoo pitäs ohjailla mahdollisimman vähän.. mutta kun sillei ei vaan tapahdu mitään ja nekin vähät alkiot mitä tuskalla ja vaivalla saadaan tehtyä menee jotenki vaan ihan hukkaan :headwall: :headwall: vaikka kukapa sille mitään lopulta voi *huokaus* :snotty:
 
risupesälle ja sannulille lohtuhalauksia ja jaksamista! :hug:

SuzyQ Onnittelut! Joko olet saanut veritestin tulokset?

Aikaisemmin oli puhetta onko PlanB:stä... Meillä kun jo 4 hoitoa takana ja kaikista hoidoista tosi huonot tulokset (paitsi yksi alkanut raskaus joka meni kesken rv10), niin olemme kyllä miettineet vaihtoehtoja. Mun mies ei halua adoptoida, mutta voisi ajatella luovutettuja munasoluja mikäli omilla ei onnistu. Vaikeinta tässä prosessissa on päättää milloin lopettaa omilla yrittäminen. Tähän viidenteen ICSIin omilla oli kuitenkin "helppo" mennä koska lääkärimme mielestä kannattaa vielä yrittää (tuon yhden onnistuneen raskaaksi tulon takia). Olemme kuulleet monta tapausta joista vasta yhdeksäs hoito onnistui... tämänkin takia jaksaa vielä omilla yrittää, mutta mihin vetää raja??! Me olemme olleet yksityisellä alusta alkaen, joten kalliiksikin käy. Tottakai se on sen arvoista jos sen nyytin syliin saa, mutta sitähän ei tiedä. Meillä ongelmana se että kaikki alkiot ovat kovin fragmentoituneita ja täten kovin huonon laatuisia. Raskaus alkoin luokan 4 alkiosta, kaikki muut alkiot ovat olleet huonointa luokkaa 5. Kerran vaan saatin yksi alkio pakkaseen, mutta ei selvinnyt sulatuksesta. Sillon kyllä tuntu että se oli ajan ja rahan haaskausta, joten minä kyllä kannatan tuota ettei huonoja alkioita laiiteta pakkaseen. Kokemuksesta varmaan kuitenkin tietävät mitkä alkiot eivät selviä. Suomessahan ei saa poistaa tuota fragmentaatiota, mutta ainakin Amerikassa sitä tehdään. Sitäkin olen miettinyt että pitäiskö matkustaa sinne ja tehdä hoito siellä....

Minäkin ymmärsin tuon lääkkeiden kerralla ostamisen samalla tavalla kuin risupesä ylhäällä.

Meillä kun tuo hoito nyt siirtyi kuukaudella, niin laskeskelin että punktio olisi viikolla 9 eli menee maaliskuun puolelle.

Mukavaa viikonloppua kaikille!!
 
Lauantai 30. tammikuuta 2010



~Matkalla kohti plussaa~


eevi-antero ........2.IVF/pas.............testi 4.2.
kirma...................3.IVF....................testi vko 6
fiia 69..................2.IVF...................tammikuu
Amelie80.............2.ICSI/pas...........tammikuu
Merisiili................6.ICSI..................vko 5
olki......................2.ICSI..................vko 5
nehma.................2.ICSI..................vko 6-7
Miimi78................5.ICSI..................vko 9
Tyyne73................8.ICSI..................vko
shenda81..............3. ..................vko
toivorikas-72.......3.ICSI/pas...........helmikuu
Kukka77..............3.ICSI/2.pas........helmikuu
plasebo...............2.IVF....................helmikuu?
risupesä..............2.IVF/pas.............maaliskuu?
tytti82.................2.IVF...................maalis-huhtikuu
MariAnne-S..........4.IVF/pas............keväällä
Anskubansku80...5.ICSI.................keväällä
Miisamari.............4.IVF...................huhtikuu
dream09..............4.IVF/pas............
Nat......................3.IVF...................
Cris.....................4.ICSI..................
Duffy....................2.ICSI.................
annamaria83.......3.ICSI..................
Alina79................2.ICSI..................
SaaraX................2.IVF/3.pas..........
Sannuli-81...........3.IVF/pas.............tauolla


Plussat



pohtijatar............2.IVF...................22.9.09
Hope79..............4.IVF/ICSI............24.9.09
Tao74.................3.IVF....................24.9.09
dreamer78..........2.ICSI.................24.11.09
sebu08...............3.IVF...................27.11.09
Sarma.................2.IVF....................4.1.10 (luomu)
SuzyQ69.............3.IVF/pas............27.1.10
 
Heips!

Tsemppiä kaikille tulin toivottelemaan. Meillä alkanut jo 8. ICSI hoito. Monta kertaa ollaan oltu jo hoitoja lopettamassa, mutta jotenkin vielä haluamme kokeilla oliko kohtalomme oikeasti jäädä lapsettomiksi. Tällä kertaa lääkkeinä procren 2 kk synarela 3 vko pergoveristä pistäny nyt 2pv. Katsotaan mitä tapahtuu... Kuumat aallot ollu kovat jarrun aikana vieläkin vähän öisin on, pelkään ettei perggoveris ole tehonnut...

ps. tutuille terkkuja =)
 
Tyyne, muistan sut hyvin joltain palstalta. Kunpa olisi jo teidän vuoro.

Plan B:ta toivoisin itsellenikin. Toisaalta, meillä hoidoilla jo yksi lapsi on.
Mutta piti siis kommentoida tuota hoitojen määrää, tosiaan, jokainen kerta voi olla erilainen. 3 ensimmäistä hoitoa meni meillä penkin alle. Koskaan ei mitään pakkaseen ja kolmannella kerralla ei edes siirtoon päästy. Mutta 4.kertaa syntyi lapsi. 5. alkoi raskaus (km kohtukomplikaatioiden takia) ja 6. kemiallinen raskaus (meni eilen kesken). Pakkasessa vielä 4 alkioita, joihin toivoni laitan. Mutta siis, jokainen kerta on erilainen. Lääkkeetkin voivat olla aivan samat, mutta elimistön ja kropan kokonaistilanne eri.

Paljon tullut negoja :hug: :hug:
 
Tyynelle tosiaan nyt kaikki bd ylhäällä!

Mun mielestä on jotenkin lohduttavaa lukee että jotkut jaksaa vielä sen kuudennenkin hoidon jälkeen tätä, ja että sittenkin vielä on tullu tulosta! Eli ettei se aina pidä sekään paikkaansa että vaan 6. hoitoon kasvais mahdollisuus. Mun on varmaan pakko vaan yrittää näitä niin kauan kun tuntuu että kaikki on nyt kokeiltu eikä jää mitään jossiteltavaa.. mutta se millonka siltä alkaa tuntuun, niin ei aavistustakaan. Jatkuuko tää niin kauan kun vaihdevuodet vie lopunkin toivon?

Lisäilkää muuten tietojanne listaan (tai voi joku muukin laittaa?) jos haluatte sinne mukaan, lumeton, shenda ja Tyyne :wave: ..ja oliko vielä joku muukin?
 
risupesä, tämmöstähän tämä on, yhtä hulinaa. Ensin toinen onnistuu jossakin ja sille sitten ollaan pienesti kateellisia, sitten se toinen ei onnistukaan ja se harmittaa oikeasti sen toisen puolesta, sitten iskeekin jo taas oma masennus, kun kaiken piti olla hyvin, muttei sitten ollutkaan. Ja sitten taas kaikki alkaa alusta :ashamed:
Mutta niin se on, että kun näissä hoidoissa on niin monta eri vaihetta, niin jokaisesta onnistumisesta on oltava iloinen, muuten sitä toivonkipinää ei saa mistään.
Ja jep, tämä hoito meille tehtiin pitkällä kaavalla, procrenilla, edelliset lyhyellä.

shenda81, kiitos! Me taidetaan mennä samoilla piinapäivillä, että peukkuja meille :)

tyyne, lumeton, miimi ja listalla vielä muitakin, teillä on niin vaikuttava historia takana, että tuntuu, että mitä mä täällä teidän konkareiden joukossa oikeen teen. Mulle kun on tehty vaan kolme siirtoa :ashamed: En voi kuvitella mille tuntuu, kun hoitokertoja alkaa olla kahdella kädellä laskettavaksi..löytääkö sen saman toivon ja uskon vielä jokaiseen siirtoon? Vai pystyykö sitä elämään kokonaan ajattelematta, antaa mennä vaan samalla paahteella.

Toivon ihan oikeasti teille kaikille konkareille onnea!
 
kirma No äläs nyt, mullehan oli tehty se yks ja ainoo siirto sillon kun laitoin tän ryhmän pystyyn ja nytkin vaan 2.. :ashamed: kuitenkin tuntu siltä ettei enää jo toiseen hoitoon joutuvana kuulu ihan niidenkään joukkoon jotka menossa vasta ekaan hoitoon ja josta monille (useimmille?) tuleekin tulosta, ja kun siinä ekassa ei ollu jääny mitään pakkaseenkaan, niin siinä vaiheessa jo rupes tuntuun että piiiitkä ja kivinen tie on edessä.
Oliko sulla puregon vai mikä kasvatusaineena, ja oliko se sama mikä aiemmissakin? Oliko joku muukin jarru kun procren? Aattelin että seuraavaks jos koittasin saada just puregonia ja mahdollisesti rinnalle vaikka menopurin kun siinä on lh.ta.. se onkin sitten ainoo jäljelläoleva mitä ei oo vielä kokeiltu.

Ihmettelen muuten tota pregnyliä, 1500iu kuulostaa melko pieneltä määrältä jos kypsytykseen käytetään jopa 10000iu.. niin onhan sitäkin vielä kehossa pitkän aikaa. Miten sen käyttöö perusteltiin, ja kuinka sen voi ottaa jos pienin annos on 5000iu? Vai onko sitä pienempiäkin..
 
Taidan kans ottaa sen miniaspiriinin käyttöön enskerran toivorikkaan tuttavan tapauksen (josta Kympin hoidoissa kerroit =)) rohkasemana.. tuskin siitä nyt mitään haittaakaan voi olla. Riittäneekö se jos sitä alkaa käyttää heti kun ja jos siirtoon on päässy?

Mulla on tehty molemmilla kerroilla pitkä kaava mutta tulokset on silti jääny laihoiks.. onko kellään käyny päinvastoin että lyhyellä ois tullu enemmän hyviä?
 
Risupesä, kyselit kokemuksia alkion kuoren avauksesta. Meille tehtiin toisessa ICSI:ssä alkion kuoren avaus, koska munasolut ovat niin paksu kuorisia. Takana kaksi ICSI:ä, lyhyellä ja pitkällä kaavalla. Nyt raskaan 9+3.
 
Minkä kokosia munarakkulat teillä on ollut kun irrotus on annettu ja kuinka paksu kohtu on hyvä? Jos yksi munarakkula on jo 18 mm - niin onko teillä jo irrotettu? Onkohan niistä pienemmistä rakkuloista ees mihinkään?
 
Kirma, meillä olisi hoidot loppuneet siihen neljänteen (tai lasketaan kuulemma kolmanneksi kun niitä joissa ei siirtoon päästä ei kunnallisellakaan lasketa hoidoksi) ellei siinä olisi käynyt onnellisesti. Mehän oltiin jo menossa keskustelemaan luovutetuista munasoluista kun kohdusta löytyikin yllättäen syke...

Lapsen synnyttyä päätin, että tehdään kaksi hoitoa, jos tulisi sisarus. Ja laskin että max kaksi siirtoa tulee - no, nyt on jo tullut 3 (2km) ja jos sulatuksesta selviää, niin vielä pas mahdollisesti.

Mulla ollut sama lääkäri koko ajan ja luotan häneen. Jos olisi sanonut ettei kannata enää, niin loppu olisi ollut siinä.

Risupesä,
pysyn mieluusti vaan tällaisena puolitaustalaisena. Aikanaan olin listoilla mukana ja kun muilla aina tärppäsi ja itse jäi rannalle, siitä jäi jotenkin niin surullinen olo :(
 
Mulle ei oo aikoihin mainittu erikseen limakalvon paksuutta ja oon vaan olettanu sen sitten olevan ok.. eikös 8-12mm ois ihanteellinen? Viimesimmässä hoidossa tehtiin vaan yks ainoo ultra ennen punktioo, ja muistaakseni olin pistelly sillon 6 päivää. Näkyi yht. 8 rakkulaa ja 9-10mm. Jostain niitä oli tullu vielä lisää kun kuitenkin 12 solua löyty.

Toi kuoren avaus tehdään varmaan aiemminkin sillon jos kuori näyttää paksulta? Onkohan se sitten mulla näyttäny normaalilta kun ei oo sanottu mitään?

Niinhän se on että monissa muissa, tavallisissa ketjuissa tuntuu että turha roikkua listoilla, muut vaan tulee ja menee ja ite jumittaa tätä samaa ikuisuuksia.. täällä kuitenkin vielä on tuntenu olonsa kotoisaks :heart: ehkä sitten voi olla eri juttu kun alempi lista alkaa olla pidempi kun ylempi..
 
Hei taas,
en muista kuka on ihmetellyt mitä, mutta tässä kuitenkin vastaukseni.

Ensin se pitkä/lyhyt kaava asia. Olen saanut paremmat tulokset lyhyellä kaavalla. Pitkällä kaavalla tosiaan ovulaatio tapahtui just ennen punktiota, eli näköjään synareela ei toiminut minulla laisinkaan. Enää ei sitä uskalleta edes yrittää.

Ja sit alkiokuoren avauksesta... Minulle ollaan tehty alkiokuoren avausta joka kerta (eli kahdesta kun ollaan päästy siirtoon). Ensimmäisestä alkoi raskaus (mutta km vkolla 6) ja toisesta sitten nega. Minulla on paksu munasolun kuori, joten lääkäreiden mielestä meille tulisi aina tehdä se avaus. He ovat muutenkin sanoneet, että kaikille halukkaille tehdään tämä, sillä kuulemma se auttaa kiinnittymis-asiassa. Olemme yksityisellä ja muistaakseni se maksaa noin 400 euroa / avaus.

Joko kysyi myös jos kahden alkion siirto maksaa enemmän. Sama hinta se on ollut meillä, eli sama jos siirretään yksi vai kaksi.

Ja lopuksi vielä omasta tilanteestani. Keskviikkona lopetin e-pillerit ja eilen sitten alkoi menkat, eli piikittely alkoi tänään. Punktio on sitten suunnitteella vkolla 6. Toivottavati nyt menisi hyvin, koska jos ei tuloksia saada niin sitten olisi vuorossa lapraskopia. Mulla tehtiin lapraskopia viimeksi vuonna 2005 (oli endoa), mutta nyt halutaan sitten vaan varmistaa, että endo ei ole tullut takaisin. Endo kun saattaa haittaa sitä kiinnittymistä. Nyt on kaikki tukilääkityksetkin käytössä (lääkäri totesi, että nyt kaikki varman päälle joten kaikki kehiin... :)). Ihana lääkäri joka tosiaan haluaa, että kaikki keinot käytetään ja ei "säästellä". :)

Niistä hoitokerroista vielä sen verran, että meidän lääkäri on todennut, että ollaan vielä ihan alussa vaikka jo viides punktio tulossa!!! Eli tosiaan ei kannatta verrata niitä kertoja muihin... Kahdesti ollaan tosiaan vain päästy siirtoon kun ensimmäisessä huomattiin, että munasolut ei hedelmöidy ilman icsiä ja kolmannessa munasolut karkasi ennen punktiota kun Synarela petti hoidon lopussa. Lääkärikin sanoi, että kun me luultavasti vaan saadaan aina se yksi siirtokelpoinen joka hoidosta ja ei mitään pakkaseen, niin meidän tulee varautua moneen hoitoon. Kallista puhaa, mutta me emme anna periksi!!! Toivotaan kuitenkin, että tänä vuonna olisi vaan tämä yksi hoito, ne neljä viime vuonna oli kyllä aika raskaita.

Tsemppiä muuten kaikille, tämä on nyt meidän vuosi!
Itse olen taas hieman huonolla tuulella kun kaveri ilmoitti että raskaana ollaan... Heille jo toinen lapsi "ekalla yrittämällä" ensimmäisen lapsen jälkeen...
 
Tuo alkionkuoren avaus on kiintoisa juttu. Näköjään käytännöt vaihtelevat siinäkin. Mulla siis myös munasoluissa niin paksu kuori, että hedelmöitys pitää tehdä icsillä, mutta ei ole koskaan tuota avausta suositeltu. Toisaalta, ei se sitten kuitenkaan meidän ongelma taida olla, sillä kolme alkiota on kiinnittynyt.
 

Yhteistyössä