jessus sentään

viisikymppinen isoäiti

Tunnettu jäsen
27.04.2012
33 333
2 849
113
vein tänään työntekijällemme tupakka askin, semmoisen jossa on 30 kappaletta, hinta 6,30. turha mulle on enää tupakoitsijan köyhyyttään valittaa. ystis sano just, että ei raski ostaa mansikoita kun on niin kalliita, mutta tupakkaa raskii. tuolla hinnalla saa jo litran mansikoita, ja niistä saa vitamiineja, tupakasta vaan myrkkyä

Tosiaankin, itse entisenä tupakoitsijana voin sanoa, että tupakasta ei säästetty, kaikesta muusta kylläkin. Nyt puolitoista kuukautta polttamatta ja siinäkin säästetty jo 300 €. :)

Niin, kyllä sen 5e päivä saa melkein laskea jos tupakkaa polttelee.

Mä poltan vaan sähkötupakkaa, jossa ei ole mitään myrkkyjä. Se ei maksa juurikaan mitään :) Nyt kun olen raskaana, en kyllä uskalla kovin usein poltella sitäkään, kun ei tiedä että miten se nikotiini pelkästään vaikuttaa. En halua vauvalle nikotiinia, joten vähensin nikotiinin määrää ja poltan vain silloin tällöin kun oikein tekee mieli :)

Tupakka on kyllä tositosi pahan hajuistakin, ihmettelen kovin et miten sitä on joskus voinut polttaa :O

On siitä etuakin:)
Livescience.com -verkkosivu listasi viisi asiaa, joissa tupakoinnilla oli terveyttä parantava vaikutus.

1. Polven tekonivelleikkauksia tehdään suhteessa vähemmän tupakoiville kuin tupakoimattomille. Etenkin pitkän matkan juoksua harrastavilla polvet ovat koetuksella ja tekoniveliä joudutaan asentamaan muuta kansanosaa useammin. Tupakoijat harvemmin harrastavat lenkkeilyä kovin aktiivisesti, sillä tupakointi tunnetusti haittaa hapenottokykyä.

2. Useat tutkimukset ovat todistaneet, että pitkään tupakoineet sairastuvat harvemmin Parkinsonin tautiin. Tässä asiassa merkitsevää oli se, kuinka monta vuotta ihminen oli tupakoinut. Päivittäin poltettujen savukkeiden määrällä ei ollut suurta merkitystä lopputulokseen. Tutkimuksesta on kerrottu Neurology-tiedejulkaisussa maaliskuussa 2010.

3. Moni tupakoinnin lopettanut kertoo, että haju- ja makuaistin palauduttua ruokahalu kasvaa. Myös tutkimukset ovat osoittaneet, että tupakointi vähentää riskiä hankkia ylipainoa. Vuonna 2011 Psychology & Barrier -tiedejulkaisussa ilmestyneessä artikkelissa kerrottiin, että nimenomaan tästä syystä moni pelkää lopettaa röyhyttelyä.

4. Kuolemanriski sydänkohtauksen jälkeen on pienempi tupakoivilla kuin tupakoimattomilla. Tässä asiassa on kuitenkin toinen puolensa: tupakoiva saa sydänkohtauksen nuorempana. Näin ollen heidän toipumisensa sydänkohtauksesta on nopeampaa.

5. Sepelvaltimotaudin hoidossa käytettävän clopidogrel-lääkkeen on havaittu toimivan tehokkaammin tupakan kanssa. Syy yhteisvaikutukseen jäi vielä hämärän peittoon. Korealaistutkijoiden tieteellisen artikkelin vuonna 2009 julkaisi Thrombosis Research.

[QUOTE="jep";28693649]Tosiaankin, itse entisenä tupakoitsijana voin sanoa, että tupakasta ei säästetty, kaikesta muusta kylläkin. Nyt puolitoista kuukautta polttamatta ja siinäkin säästetty jo 300 €. :)[/QUOTE]

Itse olen säästänyt tähän mennessä 600.000 euroa kun olen ollut polttamatta kolme askia tupakkia ja juomatta 2 pulloa viinaa joka päivä 60 vuoden ajan.

Yhteistyössä