Jehova kummina?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tyhmä kysymys mutta voiko jehovan todistajaa pyytää lapsen kummiksi kun itse kuulun ev.lut. seurakuntaan. Ihminen jota ajattelin on kyllä aikanaan käynyt rippikoulun mutta nykyään ilmeisesti Jehova. Itselle ei oikein nää kirkkoasiat ole selviä

siis että jehovan todistaja tuskin suostuu tulemaan kummiks. ne ei halua olla kirkon kans missään tekemisissä! mulla jehovan todistaja kamu ja selvää puhetta oon kuullut sen suusta;)

Alkuperäinen kirjoittaja Just joo:
kummi voi olla kuka tahansa, joka haluaa olla kummi

niin voi olla,mut ei kirkollisessa kasteessa! näitä "kummeja" kun nykyään otetaan vaikkei lasta kastetakkaan,vähänkö typerää.ei tarttis nimittää kummix,jos ei todella sitä ole!

Ei voi pyytää viralliseksi kummiksi. Semmoinen nimellinen kummihan hän voi olla ja uskoisin hänen suostuvan tämmöiseen uskontoon liittymättömään kummiuteen, semmoiseen, joka perustuu ihan vain teidän, hänen ja vauvan läheisiin väleihin.

Eipä olis ainakaan lahjakummi; kun ei tuu mihinkään lasten juhliin; mutta kaikkihan tietää ettei jehovat kuulu kirkkoon, eikä vietä synttäreitä tai joulua; miksi siis pyytää?

Alkuperäinen kirjoittaja kunnioitusta:
Eipä olis ainakaan lahjakummi; kun ei tuu mihinkään lasten juhliin; mutta kaikkihan tietää ettei jehovat kuulu kirkkoon, eikä vietä synttäreitä tai joulua; miksi siis pyytää?

Onko synttärit ja joulu siis syy pyytää joku kummiksi :xmas:
Eikö kummin tehtävä ole kuitenkin joku muu, kuin synttäri- ja joululahjojen ostaminen?

Alkuperäinen kirjoittaja Tulipeikko:
Alkuperäinen kirjoittaja kunnioitusta:

Onko synttärit ja joulu siis syy pyytää joku kummiksi :xmas:
Eikö kummin tehtävä ole kuitenkin joku muu, kuin synttäri- ja joululahjojen ostaminen?

No sitähän täällä ruikutetaan, kun ei kummi tullut edes synttäreille; ja ei lahjaa, ei korttia!!!

Mä en oo kenenkään kummi, enkä tuu olemaan

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No sitähän täällä ruikutetaan, kun ei kummi tullut edes synttäreille; ja ei lahjaa, ei korttia!!!

Mä en oo kenenkään kummi, enkä tuu olemaan

Jaa, no jos sellaista kummia toivoo, niin sitten kai kannattaa miettiä, haluaako jehovan todistajaa kummiksi. Mutta ap ei kai maininnut toivovansa "lahjakummia"?
ev.lut. kirkkoon kuuluvalla tulee olla kaksi ev.lut. kirkkoon kuuluvaa kummia, muita kummeja voi sitten olla mistä uskontokunnista tahansa. Sitä en tiedä, ovatko he "virallisia" kummeja kirkon mukaan, mutta niitä kuitenkin saa olla, ja osallistuvat samalla tavalla kastejuhlaan toisten kummien rinnalla.

http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/3D771C0F959FAD46C2257022003F65DA?OpenDocument&lang=FI

ja sieltä etenkin tämä kohta:

Tämän lisäksi kummina voi toimia evankelis-luterilaisen kirkon toimittaman kasteen (lapsikasteen) hyväksyvään kristilliseen kirkkoon tai uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluva konfirmoitu henkilö, esimerkiksi ortodoksi tai katolilainen. Kirkkoon kuulumaton henkilö ei voi toimia kummina.

Voit tietysti kysyä, mutta vähän luulen ettei kummiksi ryhdy. Oma kummitätini irtisanoutui kumminpestistään, kun kääntyi jehovantodistajaksi.
Että se siitä lähimmäisenrakkaudesta kun kyseessä on vääräuskoinen. :D