Kilpirauhasen vajaatoiminnasta epäilys, miten testeihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="A P";25119618]Noniin, viimein sain tuloksetkin. Ilmeisesti hyvät :)
T4V 14,4
TSH 1,96[/QUOTE]
Kohtuulliset. T4V voisi olla korkeampikin, että olisi yläkolmanneksessa. Oireinen ihminen voisi saada endokrinologilta jo noilla arvoilla lääkityksen.

Miten IHMEESSÄ olette saaneet lääkityksen noin matalilla arvoilla??

Mulla Tsh seilaa 7-9 väliä ja kaikki oireet mutta "Sinulla ei ole vajaatoimintaa koska t4:n on vielä rajoissa!" Tuli oikein riita viimeksi omalääkärin kanssa.

Mulla on jo aika varattuna yksityiselle mutta onko joku siis oikeesti saanut tk:sta apua???

Huh. Luulin että se on mahdotonta.

Onko teillä "ei-niin-pahasti-vajaatoimintaisilla" auttanut lääke selvästi?

Mulla Tsh seilaa 7-9 väliä ja kaikki oireet mutta "Sinulla ei ole vajaatoimintaa koska t4:n on vielä rajoissa!" Tuli oikein riita viimeksi omalääkärin kanssa.

Mulla on jo aika varattuna yksityiselle mutta onko joku siis oikeesti saanut tk:sta apua???

No tuo on selvää vajaatoimintaa ja pitää hoitaa. Kyllä yleensä tuossa vaiheessa tyhmempikin lääkäri määrää lääkityksen. Sinulle on osunut joku aivan urpo. Anna kun arvaan, T4V on alakantissa vaikka rajoissa, eikä todellakaan yläkolmanneksessa. Tee lääkäristä valitus.

[QUOTE="vieras";25120862]No tuo on selvää vajaatoimintaa ja pitää hoitaa. Kyllä yleensä tuossa vaiheessa tyhmempikin lääkäri määrää lääkityksen. Sinulle on osunut joku aivan urpo. Anna kun arvaan, T4V on alakantissa vaikka rajoissa, eikä todellakaan yläkolmanneksessa. Tee lääkäristä valitus.[/QUOTE]

No just sen takia ei mulla voi olla vajaatoimintaa kun tyroksiiniarvo eli tuo t4 on nippanappa vielä raja-arvojen sisällä. Siis just ja just rajoissa.

Mua niin kiukuttaa!

[QUOTE="vieras";25120968]No terveys tuosta menisi. Käsittämätöntä! No saat apua onneksi pian. Näköjään voi tuollaiseenkin vielä törmätä.[/QUOTE]

Kiitti paljon kannustavista puheista :) Itseasiassa hauska että tämä keskustelu tuli mulle silmiin koska olen nyt odottanut sitä erikoislääkäriaikaa puoltoista kuukautta ja se on TÄNÄÄN parin tunnin päästä. Eilen hain labraprintit terveyskeskuksesta jotka toivottavasti puhuvat kylmää kieltään oikealle endolle.

Olis kiva vaikka nähdä kuukautisensa joskus kun ne tulevat miten sattuu, viimeksi 3kk sitten ja raskaana en ole... Lisäksi olisi kiva saada tulevaisuudessa silmänsä auki ilman että pitäisi nukkua 12-15 tuntia joka ainoa yö... Ja tämä henkinen väsymys ja masennuskin on uuvuttavaa. Erityisesti siitä toivoisin pääseväni eroon. Mikään ei huvita ja mitään ei jaksa.

Mä niin toivon että lääke toisi mulle hiukan helpotusta. Omalääkärin tk:ssa laitoin jo vaihtoon ja ihan vakavissani aloin miettimään tuota valituksen tekoa. Katsotaan mitä se OIKEA lääkäri tänään sanoo.

onnekseni kohdalleni on osunut hyvä tk-lääkäri. käski jatkaa tyroksiinin ottamista, kun viimeisimmät arvot olivat tsh-o.5 ja t4v 14. pääasiana piti sitä ettei minulla ole oireita. <3

Kiitti paljon kannustavista puheista :) Itseasiassa hauska että tämä keskustelu tuli mulle silmiin koska olen nyt odottanut sitä erikoislääkäriaikaa puoltoista kuukautta ja se on TÄNÄÄN parin tunnin päästä. Eilen hain labraprintit terveyskeskuksesta jotka toivottavasti puhuvat kylmää kieltään oikealle endolle.

Olis kiva vaikka nähdä kuukautisensa joskus kun ne tulevat miten sattuu, viimeksi 3kk sitten ja raskaana en ole... Lisäksi olisi kiva saada tulevaisuudessa silmänsä auki ilman että pitäisi nukkua 12-15 tuntia joka ainoa yö... Ja tämä henkinen väsymys ja masennuskin on uuvuttavaa. Erityisesti siitä toivoisin pääseväni eroon. Mikään ei huvita ja mitään ei jaksa.

Mä niin toivon että lääke toisi mulle hiukan helpotusta. Omalääkärin tk:ssa laitoin jo vaihtoon ja ihan vakavissani aloin miettimään tuota valituksen tekoa. Katsotaan mitä se OIKEA lääkäri tänään sanoo.
Mitä lääkäri sanoi?

No huh. :o Mulla on TSH vähän vajaa 5 ja t4v kuulemma "normaaliarvoissa" (en tiedä mikä enkä näistä kauheasti tajuakaan). Joka tapauksessa tk-lääkäri ehdotti itse että kokeiltais lääkitystä.

Olen käyttänyt tyroksinia vasta vähän aikaa, mutta vielä en ole huomannut mitään ihmeellisempää vaikutusta.

Joo nyt on lääkärillä käyty. No mitä, määräsi mulle heti tyroksiinit, eka 25mg ja sitten kolmen viikon välein annosnostot 75mg:n saakka jonka jälkeen soittoaika lääkärille. (Toivottavasti muistin nuo määrät oikein)

Naureskeli vain että määrää paaaaaljon huonoimmillakin arvoilla lääkkeet ja että olen aika selvä tapaus... Mitäs muuta sanoi... Hmm. no ainakin sen että "aikamoisia ne siellä terveyskeskuksessa, et ole saanut lääkettä kun näköjään et ole ihan vielä KUOLLUT!" Eli oli ihan täysin mun puolella :)

Onhan tämä nyt aikamoinen helpotus mutta samalla olen tosi kiukkuinen terveyskeskuksen toiminnasta. Olen opiskelija ja minun pitäisi saada oikeaa hoitoa myös tk:sta eikä joutua maksamaan itseäni kipeäksi yksityislääkärin palveluista kun on muutenkin tiukkaa. No ainakin itse lääke on halpaa.

Te muut, millaisia aloituslääkemäärät teillä on ollut ja miten nopeita annosnostoja?

Entäs saako joku kelakorvauksen kokonaan lääkkeeseen? Apteekissa mainittiin että se pitää jotenkin hakea lääkärin kautta tms.

Yhteistyössä