jee. tyttö oppi pottailemaan :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kl
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kl

Vieras
Tyttö nyt 2päivää ilman vaippaa kotona, ja kaikki pissat ja kakat hienosti osannut tehdä pottaan :) Luulin ettei ikinä oppis, mutta oppi tosi helposti. Tajus 3päivää sitten mikä on homma ja nyt pääsee pikkari ostoksille..
Tarkotus oli vasta kesällä opetella ku täyttää kesäkuussa kaksi, mutta opeteltiin nyt kun tuntui että olis hyvä aika asialle. Ei ehkä kuitenkaan uskalla vielä ulkoilla ilman vaippaa.
Eka lapsi, niin en tiedä kauan tämä kestää, mutta toivottavasti ei tarttis kauan enää vaippoja ostella. Olen niin ylpeä tytöstäni ja niin tyttö saavutuksestanakin.

Joku tulee kohta väittämään, että tuo on väliaikainen ilo ;) Kun nykyisinhän pitää käyttää vaippoja vähintään kolmevuotiaaksi että on kypsä eroamaan niistä. Hehhhee.

Oikeasti, jos jokainen vanhempi keskittyisi tuossa vaiheessa lapsen kuivaksi opettamiseen, vaippavuoret vähentyisivät huimasti. Mutta helppovaipat on niin helppoja laittaa sinne kolmevuotiaankin pyllyyn, että moni jättää harjoittelun hamaan tulevaisuuteen.

Meillä oli hyvä vauhti päällä tuossa vaiheessa ja todellakin uskon, että lapsi voi olla valmis jo tuolloin. Meillä on sairas lapsi ja tuli huonompi kausi, niin vaippa palasi. Tyttö on nyt 2,5 v. Mutta kyllä se meilläkin sitten taas jossain vaiheessa. =)

Jee! Meillä sama juttu tuossa pari viikkoa sitten, tyttö on nyt 1 v 11 kk. Näki samanikäisen kaverin käyvän potalla pissalla ja halusi tehdä samoin. Siitä noin viikon päästä alkoi ilmoittaa kun on pissahätä. :) Ennen tuota läpimurtoa ei suostunut potalle ollenkaan. Olen niin iloinen!

Joku tulee kohta väittämään, että tuo on väliaikainen ilo ;) Kun nykyisinhän pitää käyttää vaippoja vähintään kolmevuotiaaksi että on kypsä eroamaan niistä. Hehhhee.

Oikeasti, jos jokainen vanhempi keskittyisi tuossa vaiheessa lapsen kuivaksi opettamiseen, vaippavuoret vähentyisivät huimasti. Mutta helppovaipat on niin helppoja laittaa sinne kolmevuotiaankin pyllyyn, että moni jättää harjoittelun hamaan tulevaisuuteen.

Meillä alkoi pottaharjoittelut 1-vuotiaana. Joskus talvella luovutin.. lapsi on nyt 2 vee 10kk. JA arvaappa mitä? Ihan itse sinne potalle loppuen lopuksi halui. Laakista päivä ja yökuiva.
EI KUIVAKSI VOI OPETTAA LASTA ! et sä voi opettaa lasta kävelemäänkään.
Ja juuri eilen tästä asiasta keskustelin neurologin kanssa.

Ei kuule lasta opeteta kuivaksi. Kyllä sitä potalle menoa voidaan harjoitella, mutta elimistö ei ole fyysisesti siihen valmis, niin ei se onnistu.
Lapsi ei pysty siis pidättää. Että ihan turhaan sä täällä muita syyllistät..

Hieno juttu. Meillä poika oppi tekee pottaan kaikkeen tasan 2 vuotiaana ja oppi sen vähän kylmiltään. Ja taito jäi pysyväksi, koska on nyt 4. Yhtäkään kertaa ei tullu vahinkoja yhtään mihinkään. Ulkoillessa ja autossa pidettiin varalta vaippaa vähän reilu 3 vuotiaaks. Meillä onnistui silleen, että ei istutettu koskaan potalla ja näki ku mä kävin vessassa ja kerroin mitä tapahtuu ja hänen paikka on potta. Yks aamu en laittanu uutta vaippaa ja otin potan olkkariin ja kesken leikkien meni istuu siihen ja pissas ja sit hetken kuluttua meni siihen kakkaa. Olin ihan äimistynyt kuinka helposti se kävi. Ilman mitään istuttamisia potalla!

Ei kuule lasta opeteta kuivaksi. Kyllä sitä potalle menoa voidaan harjoitella, mutta elimistö ei ole fyysisesti siihen valmis, niin ei se onnistu.
Lapsi ei pysty siis pidättää. Että ihan turhaan sä täällä muita syyllistät..

Lapset tunnistaa pissa ja kakkahädän ja pidätyskykyäkin löytyy, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän. Kyllä ennenvanhaankin lapset oppi aiemmin kuivaksi ja Aasiassahan ne kulkee housuissa, joissa on haaroväli auki ja ne ehtii hyvin sit pissalle.

Yökuivuutta ei voi harjoitella, se johtuu hormonista.

Meillä tyttö 1.v. 5kk ja tekee suurinman osan tarpeista pottaan. Mä uskon opettamiseen. Opetellut 7kk alkaen hengailemaan potalla ja aina taputukset ja kehut jos jtn tulee. Nyt tulee itse sanomaan, kakkaaa, pottttaallleee! En muista koska olen vaipasta viimeksi edes kakat pessyt.

Hyvä ap, tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja ei pidä paikkaansa;23275466:
Lapset tunnistaa pissa ja kakkahädän ja pidätyskykyäkin löytyy, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän. Kyllä ennenvanhaankin lapset oppi aiemmin kuivaksi ja Aasiassahan ne kulkee housuissa, joissa on haaroväli auki ja ne ehtii hyvin sit pissalle.

Ja sä luulet, että Neruologi/lastenlääkäri keksii tän jutun ihan omasta päästään??
Kumma ettei mun kaverin laspi, jota on istutettu potalla jo 6kk asti, eikäö vieläkään ole ilman vaippaa.......ikää 3 vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja ei pidä paikkaansa;23275466:

Lapsi oppii kuivaksi, Vanhempainnetti - MLL

Siinä sulle...

[QUOTE="kira";23275521]Lapsi oppii kuivaksi, Vanhempainnetti - MLL

Siinä sulle...[/QUOTE]

Joo joo, yksilöllistä vaihtelua on. Tähän on tultu, koska lapsi saa tehdä niin pitkään tarpeensa vaippaan. Miten ihmeessä selitetään sitten esim. Aasian kuivaksioppivat lapset?

Muutenkin on outoa, että on ihan ok, että lapset tekee tarpeensa vaippaan (onhan se helpompaa vanhemmalle), mutta ei ole ok, että lapsi nukkuu vanhempiensa huoneessa.

Meidän 2,5-vuotias sisupussi nyt viime päivinä on suostunut vasta potalle istumaan ja samassa alkoi homma luistaa. Iso JES!

Huom. lasta ei kannata istuttaa potalla, koska harvoin lapsella on silloin hätä, kun vain summamutikassa siihen laitetaan. Potta otetaan näkösälle esim. olkkariin. Annetaan lapsen olla ilman housuja ja vaippoja. Ja sit ku lapselle tulee pissahätä ja on yli 2 vuotias, niin menee siihen potalle oma-aloitteisesti.

[QUOTE="vieras";23275544]Miten ihmeessä selitetään sitten esim. Aasian kuivaksioppivat lapset?
.[/QUOTE]

Onko kuivaksioppimista se että halkiohousujen rakosesta lasketaan tarpeet junan lattialle? Tällaiseen olen ainakin Venäjällä törmännyt... Vai onko sulla jotain tarkempaakin tilastotietoa tai omakohtaista kokemusta aasialaisten pottailuista?

minä oon ainakin opettanut lasta kuivaksi. Kotona oltiin aina ilman vaippaa, noin kuukausi meni että pissas vaan lattialle mutta sitten alko tajuamaan potan tarkoituksen ja 2veenä oli kuiva nyt kuopuksen kanssa sama homma menossa.

Ehdottelemalla yritin, mutta ei suostunut, joten annoin olla. Mitään potalla istumisharjoituksia meillä ei ollut. Toissapäivänä sitten kun ehdotin, että haluaisitko käydä potalla, niin yllättäen myöntyikin. Siitä lähtien alkoikin pissat tulla pottaan, joille sitten koko perheellä ollaan hurrattu. Tänään jo kakatkin sinne väänsi, jotka on tämän parin päivän aikaan tehnyt joko housuun, tai jemmannut siihen saakka kun ulos lähtiessä laitetaan vaippa ja sitten rykäissyt. Tämä on todella upea edistys. Oli niin vastaan koko pottaa tätä ennen.

Kyllä mun 7kk vauva "pyytää" potalle. Kommunikaatiosta se on kiinni. Mies ei koskaan tiedä, koska kakka on tulossa, vaikka mun mielestä se on ihan selvä homma. Pissaa en huomaa/ehdi/jaksa aina, mutta kakkaa ei ole tehnyt vaippaan toooosi pitkään aikaan. Ja osaa kyllä pidättääkin. Ei tykkää pissata liinassa tai auton penkissä, joten saattaa huutaa nuppi suorana autossa siihen asti, että otetaan penkistä pois ja vaippa veks, että saa pissata rauhassa.

Kyllä se mun mielestäni on nimenomaan OPETTELUA eli lapsen voi OPETTAA kuivaksi. Ihme kinaa täällä :O Mutta niin se asia vaan on!
Enpä ole nähnyt koskaan, ainuttakaan lasta joka olisi alkanut päiväkuivaksi ilman pottailun harjoittelua. Että menee potalle ykskaks vaan joku päivä ja HEP vaipat jää pois.

Kyllä se on enemminkin poikkeus tapaus!!

[QUOTE="ÄITI";23275594]Kyllä se mun mielestäni on nimenomaan OPETTELUA eli lapsen voi OPETTAA kuivaksi. Ihme kinaa täällä :O Mutta niin se asia vaan on!
Enpä ole nähnyt koskaan, ainuttakaan lasta joka olisi alkanut päiväkuivaksi ilman pottailun harjoittelua. Että menee potalle ykskaks vaan joku päivä ja HEP vaipat jää pois.

Kyllä se on enemminkin poikkeus tapaus!![/QUOTE]

Mulla sit kai oli poikkeustapaus. en koskaan istuttanu potalla. Lapsi oli usein mukana vessassa näki mitä siellä tehdään. Potta oli vessassa ja kerroin, että sinne säkin sit joskus pissaat ja kakkaat. Kun näin, että ähersi kakkaa vaippaan, kerroin että tuo on kakkaamista ja se sitten joskus tehdään jatkossa pottaan. Lapsi siis alle 2 vuotias.

Sit yks aamu en laittanu vaippaa enkä housuja. Potta olkkariin ja leikin lapsen kaa. Parin tunnin päästä lapsi meni istuu itse pottaan ja pissasi. sitten myhemmin kakkasi. Ja sitten se tapahtui kokoajan noin. Onko tuo poikkeustapaus sitten vai? Ei vahinkoja koskaan. Lapsi nyt 4 v.

[QUOTE="vieras";23275602]Mulla sit kai oli poikkeustapaus. en koskaan istuttanu potalla. Lapsi oli usein mukana vessassa näki mitä siellä tehdään. Potta oli vessassa ja kerroin, että sinne säkin sit joskus pissaat ja kakkaat. Kun näin, että ähersi kakkaa vaippaan, kerroin että tuo on kakkaamista ja se sitten joskus tehdään jatkossa pottaan. Lapsi siis alle 2 vuotias.

Sit yks aamu en laittanu vaippaa enkä housuja. Potta olkkariin ja leikin lapsen kaa. Parin tunnin päästä lapsi meni istuu itse pottaan ja pissasi. sitten myhemmin kakkasi. Ja sitten se tapahtui kokoajan noin. Onko tuo poikkeustapaus sitten vai? Ei vahinkoja koskaan. Lapsi nyt 4 v.[/QUOTE]

No sanomattakin selvää, kun sanot vielä että ei koskaan ole käynyt vahinkoja :) Joten onnea poikkeustapauksestasi ;) (siis ei pahalla, huumoria :D )

Yhteistyössä