Jättääkö ihmiset oikeasti pienet vauvat välillä yksin kotiin nukkumaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kotiäiti

Vieras
En yritä provosoida mutta ihmetyttää. Kun vien tuota meidän 3-vuotiasta kerhoon, ryhmässä 8 lasta, niin olen oikeasti koko syksyn aikana ollut ainoa jolla on ollut vauva mukana lasta tuodessa/hakiessa. Varmaksi tiedän että ainakin 3:lla muulla on vauva isomman lapsen lisäksi, oletan että muutamalla muullakin, koska 3-vuotiaasta lähtien ei saa kht:ta niin tuskin moni hoitaa yli 3-vuotiasta ilman mitään tukia kotona. Mutta kun omani lisäksi en ole ainoatakaan vauvaa siellä nähnyt? Onko kaikilla muilla sitten mies kotona/mummo hoitamassa/tai jotain, vai ratkaiseeko muut asian niin että jättää vauvan esim. päikkäreille kun käy viemään/hakemaan kerhosta? Mä en ikinä uskaltaisi, vaikka harmittaakin aina herätellä vauva kun pitää lähteä viemään tai hakemaan, mutta tekeekö muut sitten niin kuitenkin? Olenko ihan ylihysteerinen?

Niin ja ennenkuin joku sanoo, niin ei asia mulle kuulu ei mitä muut tekee, mutta kiinnostaa vaan tietää että onko tuo yleinen tapa ja mä itse teen vaan hankalammin kuin muut. Suoraan en mene kysymään, sillä se katsottaisiin arvosteluksi, eikä tosiaan ole mun asiani.

Mulla mies silloin kotona kun haen isomman tarhasta, muutoin on mukana. Eli tylysti vaan joudun pienne herättämään jos nyt sattumoisin nukkuu siihen aikaan.

Ja kyllä jätän sisälle nukkumaan kun esim teen pihahommia ulkona, mutta silloin itkuhälytin mukana ja en ole kaukana.

Voithan mennä muuten kyselemään että hei, eikös teillä ollut meidän maijan ikää oleva vauva kanssa ja sitten jotain ikään liittyvää. Siinä ohessa sitten muuten kysäistä missä Milla mahtaa olla.

En todellakaan jättäisi vauvaa yksin minkään kerhoreissujen ajaksi. nJos tiedän että kohta on lähtö edessä niin vauva nukutetaan vaikka vaunuihin partsille mistä on helppo napata mukaan.

en ole minäkään koskaan jättänyt. roskat olen vienyt kun nukkuvat. ja meillä kyllä vanhemmatkin lapset siis yli 3v ovat myös kotona minun ja pienenpien sisarusten kanssa eivätkä mene tarhaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voithan mennä muuten kyselemään että hei, eikös teillä ollut meidän maijan ikää oleva vauva kanssa ja sitten jotain ikään liittyvää. Siinä ohessa sitten muuten kysäistä missä Milla mahtaa olla.

En todellakaan jättäisi vauvaa yksin minkään kerhoreissujen ajaksi. nJos tiedän että kohta on lähtö edessä niin vauva nukutetaan vaikka vaunuihin partsille mistä on helppo napata mukaan.

Lisäys vielä että vauvan nukkuessa voin käyttää vaikka koiran nopeasti ulkona, hakemassa pyykit pyykkituvalta tai jotain muuta vastaavaa mikä ottaa sen maksimissaan 5 minuuttia.

Itse jätin joskus vauvan nukkuun, ekaluokkalaisen vahdiksi, kun kävin kaupassa ym.max.aika sai mennä 15-20 min. Hyvin meni, vaikka joskus oli vauva herännyt, ekaluokkalainen reippaasti otti syliin ja lohdutti. Hän vieläkin muistelee hyvällä, ei siis isolle eikä pienelle.
Itse olen täysin sitä mieltä, ettei kenenkään pitäisi jättää lasta yksin...postinhaku ym.pikapyrähdykset ulkona on asia erikseen :)

Alkuperäinen kirjoittaja pöö:
Itse jätin joskus vauvan nukkuun, ekaluokkalaisen vahdiksi, kun kävin kaupassa ym.max.aika sai mennä 15-20 min. Hyvin meni, vaikka joskus oli vauva herännyt, ekaluokkalainen reippaasti otti syliin ja lohdutti. Hän vieläkin muistelee hyvällä, ei siis isolle eikä pienelle.
Itse olen täysin sitä mieltä, ettei kenenkään pitäisi jättää lasta yksin...postinhaku ym.pikapyrähdykset ulkona on asia erikseen :)

siis ei traumoja isolle eikä pienelle, sori virheet! :)

meillä nukkuu navetta-ajat yksin sisällä, mutta tietysti mulla on itkuhälytin matkassa, että kuulen heti kun lapsi herää. Navetta on 80 metrin päässä tuvasta. Itkuhälytin on sellanen radiopuhelin malli, että testatusti kuuluu 3 kilometrin päähän. Niinpä joskus kiireaikaan oon joutunut isäntää hakeen pellolta tuon parin kilsan päästä, mutta aina on ollut itkuhälytin matkassa, jos neiti on jäänyt päiväunille. Ilman itkuhälytintä en uskalla jättää edes terassille nukkuun, kun en kuitenkaan kuulis talon toiseen päähän itkua.

Ei kai kukaan kotiin jättäis... :o

eli en jättäis.Joskus on mies kotona taikka mies hakee/vie 3 veetä.
Ja joskus on mammalla hoidossa pienempi..

Mutta en jätä kotiin nukkumaan,en ikuna.

meillä 5 kilsaa matkaakin kerhoon!!

Alkuperäinen kirjoittaja Kotiäiti:
Varmaksi tiedän että ainakin 3:lla muulla on vauva isomman lapsen lisäksi, oletan että muutamalla muullakin, koska 3-vuotiaasta lähtien ei saa kht:ta niin tuskin moni hoitaa yli 3-vuotiasta ilman mitään tukia kotona. .

Tohon: mistä lähtien kotihoidontukea on saanut siitä alle 3v:stäkään kun on vauvan kanssa kotona, ja mitä merkitystä sillä on kotihoitoon? Mun tuntemat ihmiset hoitaa lapsensa kotona saa siitä rahaa tai ei JOS niin haluavat.

Ja ei mun koskaan tarvinnu vauvaa herätellä jos isompaa johonkin vein (kerhoon / kaverille ) vaatteet päälle ja kaukaloon jos nukkui jo valmiiksi sisällä jos ulkona niin vaunuista kaukaloon ja kun takasin tultiin jos vielä nukkui niin takaisin vaunuihin.

Me asutaan n.600m päässä kerhosta eikä matkaan mene edestakaisin kuin korkeintaan 10min. Näköyhteyttä ei ole. Tiettyinä viikkoina kuopus ei ole viemässä/hakemassa veljään kehosta ja tiesin erään äidin ihmettelevän tätä kovin mutta en puhunut asiasta ennen kun hän kerran tokaisi että jos naapuris näkee että jätät toisen yksinn kotiin kerhomatkan ajaksi, älä ihmettele jos sosialitantat ottaa yhteyttä. Olin ihan et mitä?? Hän oli omassa pääkopassaan päätellyt että jätän vauvan yksin kotiin. Sitten kun tajusin mitä tarkoitti, sanoin että tuskin ne tantat vaivautuu lasten isää tai mummua katsoon. Joko isä tai mummu oli sen ajan vahtina.

Joka toinen viikko mulla on mies iltavuorossa ja sillon yleensä vien/haen esikoululaisen yksikseni. Muuten mukana on tuo 3 v ja vauvan synnyttyä hänkin. Mutta iltavuoroviikoilla tottakai jätän isän kanssa kotiin, miksi pitäisi koko lössillä lähteä, jos kerran on isä kotona?

Eli luulisin että heilläkin saattaa se joku "hoitaja" olla.
Sisko, kaveri, mies, mummo, vanhempi lapsi jne...
Tai tosiaan vauva on sen aikaa autossa odottamassa, niin mun kaverilla usein on, jos autolla hakee eskarilaista...

Yhteistyössä