Jatkuvasti pitenevä kuukautiskierto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Taiska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Taiska

Vieras
Hei!

Minua on viimaikoina askarruttanut suuresti kuukautiskiertoni. Kun kuukautiseni alkoivat ne olivat n. vuoden päästä jo lähes täysin säännölliset. Parilla päivällä saattoi heittää tuosta "normaalista" 28 päivästä. Vuoto oli runsasta ja useamman vuoden kaikki oli näin, eikä minulla koskaan ollut minkäänlaisia kipuja tai muuta PMS:ää.
Nyt sitten vuosien jälkeen vuoto on käynyt aina vaan niukemmaksi. Yleensä vuotoaika on 2-4 päivää kun ennen se oli aina se 5 päivää. Välissä saattaa olla päivä tai kaksi jolloin vuotoa ei tule lähes lainkaan. Joka kuukausi kierto pitenee entisestään. Ensin se heitti muutamalla päivällä, sitten viikolla, joskus jopa useammalla viikolla. Kivut ovat yleensä lähes sietämättömiä ja saattavat kestää jopa useita viikkoja. Muutaman kerran olen jopa pyörtynyt kivusta ja melkein joka kerta tuntuu, että sattuu niin paljon että oksettaa.
Nyt myös tuntuu, että mitä kauemmin kuukautisten alkaminen kestää niin sitä ärtyisämmäksi ja vihaisemmaksi käyn. Tätäkään oiretta minulla ei koskaan ennen ole ollut.
Kun synnyin minulla todettiin pahalaatuisia kystia munasarjoissa ja kahden päivän ikäisenä minulta poistettiin kokonaan toinen munasarja. Se ei kuitenkaan ole vaikuttanut kuukautiskiertooni ainakaan alkuvaiheessa. Nyt pelkään hieman, että minulla on mahdollisesti taas kystia tai jotain vakavampaa.

Onko kenelläkään samanlaisia kokemuksia? Tai mahdollista tietoa mistä tämä johtuu?
Kiitos jo etukäteen vastauksista! (:

Hei!

Minua on viimaikoina askarruttanut suuresti kuukautiskiertoni. Kun kuukautiseni alkoivat ne olivat n. vuoden päästä jo lähes täysin säännölliset. Parilla päivällä saattoi heittää tuosta "normaalista" 28 päivästä. Vuoto oli runsasta ja useamman vuoden kaikki oli näin, eikä minulla koskaan ollut minkäänlaisia kipuja tai muuta PMS:ää.
Nyt sitten vuosien jälkeen vuoto on käynyt aina vaan niukemmaksi. Yleensä vuotoaika on 2-4 päivää kun ennen se oli aina se 5 päivää. Välissä saattaa olla päivä tai kaksi jolloin vuotoa ei tule lähes lainkaan. Joka kuukausi kierto pitenee entisestään. Ensin se heitti muutamalla päivällä, sitten viikolla, joskus jopa useammalla viikolla. Kivut ovat yleensä lähes sietämättömiä ja saattavat kestää jopa useita viikkoja. Muutaman kerran olen jopa pyörtynyt kivusta ja melkein joka kerta tuntuu, että sattuu niin paljon että oksettaa.
Nyt myös tuntuu, että mitä kauemmin kuukautisten alkaminen kestää niin sitä ärtyisämmäksi ja vihaisemmaksi käyn. Tätäkään oiretta minulla ei koskaan ennen ole ollut.
Kun synnyin minulla todettiin pahalaatuisia kystia munasarjoissa ja kahden päivän ikäisenä minulta poistettiin kokonaan toinen munasarja. Se ei kuitenkaan ole vaikuttanut kuukautiskiertooni ainakaan alkuvaiheessa. Nyt pelkään hieman, että minulla on mahdollisesti taas kystia tai jotain vakavampaa.

Onko kenelläkään samanlaisia kokemuksia? Tai mahdollista tietoa mistä tämä johtuu?
Kiitos jo etukäteen vastauksista! (:[/QU

Viimeksi muokattu:
Samaa mieltä kuin edellinen, gynekologille marsmars! Ei tuollaisia kipuja kenenkään tarvitse kestää. Saat siihen lääkityksen ja samalla tsekataan ne munasarjat jne. Siellä ei todellakaan välttämättä tarvitse olla mitään erityistä, mutta sinuna tarkistuttaisin asian. Ymmärrän kyllä, että sinua pelottaa, mutta nyt härkää sarvista! Olet jo ilmeisesti odottanut hyvän aikaa, eli oireet eivät vaikuta itsestään menevän mihinkään.

Mene lääkäriin, saat avun. Tuskin on kyseessä mikään vakavampi tauti.

Itsellä oli samantapainen tilanne, kuukautiskierto piteni jatkuvasti nuoruuuden säännöllisestä 30 päivästä välillä 2,5 kuukauteen. Kipuja ei ollut, mutta sitäkin enemmän rintakipuja ja pahoinvointia. Syyksi paljastui se, että ovulaatioissa oli häikkää ja ne pitkät kierrot olivat juuri ne, joiden aikana ei ollut tullut ovulaatiota. Kun munasolu ei irronnut, keltarauhashormonia ei tule riittävästi ja kierto ja "junnaamaan" tiettyyn vaiheeseen ja mitä pidempään se junnasi, sitä pahemmat olivat sivuoireet.

Hoitona on yksinkertaisesti mieto keltarauhashormoni, jota otetaan kierron jälkipuoliskolla. Muutaman kuukauden käytön jälkeen kierto tasaantui joksikin aikaa. Varalla on noita hormoneja kotona, jotta saan kierron taas poikki, mikäli näyttää, että junnaus alkaa taas.

Uusimmat

Yhteistyössä