Kuukautisongelmat, endometrioosi? Kokemuksia ja mielipiteitä kaivataan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kipuilija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kipuilija"

Vieras
Olen menossa lääkäriin vaivan vuoksi lähiaikoina, mutta sitä odotellessa olisi helpottavaa kuulla muiden naisten kokemuksia kuukautiskivuista.

Minulla on ollut jonkin aikaa varsin epäsäännölliset kuukautiset, eli kierto voi olla jopa alle 20 (muistaakseni 15) päivää ja toisaalta joskus se kestää yli 30 päivää.

Kivut ovat olleet viimeisen puolen vuoden aikana todella kovia kuukautisten aikana. Joskus niin kovia, että olen käynyt päivystysluonteisesti lääkärissä tulehdusarvojen ja virtsatietulehduksen varalta, mutta ne ovat olleet puhtaita.

Nyt kipuilen taas. Vuodon alkupäivänä kipu oli miedompaa, seuraavana jo tuskaista, ja tänään kävellessä sellaista, että se painaa vähän kyyryyn. Otin särkylääkkeen, ja se leikkasi pahimman tuskan pois, mutta jäljelle jäi jomotusta ja paineen tunnetta alavatsalla. Vuoto on loppumaan päin, tuskin kestää enää vuorokautta kauemmin. Tämä vähän arka ja jomottava olo kuitenkin luultavasti vielä jää muutamaksi päiväksi.

Kipua tuntuu siis noin munasarjojen kohdalla, osin koko alavatsalla ja alaselässä. Kaikissa kierroissa se ei ole sietämätöntä, mutta joskus on niin lamauttavaa, että olen jäänyt töistä pois.

Onko kenelläkään diagnosoitu vastaavien kipuilujen ja epäsäännöllisten vuotojen jälkeen endometrioosia tai jotakin muuta? Kystia minulla on joskus ollut, ja voi olla nytkin, mutta toisaalta silloin vuosia sitten yksi kysta oli, aiheutti lievää kipua ja sitten aikanaan meni. Luulen, että tässä on kyseessä jotakin kokonaisvaltaisempaa ja tietenkin pelkään tukkeutuneita munatorvia ja muuta inhaa...

Oliko sun oireet miten pahoja? Jäikö kuukautisten jälkeenkin kipeä olo alavatsalle useaksi päiväksi? Mulla tämä tunne vastaa lähinnä tosi pahasti kipeytyneitä lihaksia.

Mulla kipu on pahinta muutamaa päivää ennen kuukautisia ja parina ekana päivänä. Sitten helpottaa.
Kierto on säännöllinen, ollut aina.

Laparoskopian olen läpikäynyt.
Lantion vatsakalvon endo ja rektovaginaalinen endo.

Ehkä enemmän kipu tuntuu lantiossa ja alaselässä, ja toisessa munasarjassa. Paineen tunne tuntuu toki myös alavatsassa.
Särkylääkkeet mitä määrättiin ovat vahvoja, ja niistä on tietysti apua.
Ainut asento missä voi nukkua on selällään... Vatsallaan en ole ollut reiluun vuoteen, alkaa olla ikävä sitäkin.

Siis tuntuuko nuo endometriooikivut aina niin, että esimerkiksi joku nukkuma-asento on mahdottomuus? Itse olen (onneksi!) oireeton kuukautisten välillä, mutta niiden aikana ja jälkeen kivut ovat poikkeuksellisia.

[QUOTE="Kipuilija";29653191]Siis tuntuuko nuo endometriooikivut aina niin, että esimerkiksi joku nukkuma-asento on mahdottomuus? Itse olen (onneksi!) oireeton kuukautisten välillä, mutta niiden aikana ja jälkeen kivut ovat poikkeuksellisia.[/QUOTE]

Ei mulla ollut mitään asento-ongelmia. Paitsi seksissä..
Oireeton minäkin olin kuukautisten välillä. No ovulaation aikaan vasen munasarja kipuili pienesti kystan vuoksi.

Kipuja ei kuukautisten jälkeen enää ole mulla.

Ok. Vaikuttaa siltä, että tää sopisi endoon ihan hyvin. Oliko tutkimuksiin vaikea päästä? Mietin tässä, että menisinkö suoraan yksityiselle gynelle vai julkiselle sektorille?

On kiinnikkeitä, joten esimerkiksi munasarja on kiinni virtsarakossa ja se tuntuu toisella kyljellä. Mutta mulla on siis adenomyoosi, joka aiheuttaa ne suurimmat ongelmat ja kivut.

[QUOTE="Kipuilija";29653218]Ok. Vaikuttaa siltä, että tää sopisi endoon ihan hyvin. Oliko tutkimuksiin vaikea päästä? Mietin tässä, että menisinkö suoraan yksityiselle gynelle vai julkiselle sektorille?[/QUOTE]

Mä pääsin sekundäärisen lapsettomuuden vuoksi julkisella suht nopeasti hoitoihin. Sitäkin endo aiheuttaa.

Esikoinen oli jo melkein 5 eikä toista lasta kuulunut. Kaksi kuukautta laparoskopian jälkeen raskaustesti näytti plussaa :)

Mulla ei ole vielä raskaussuunnitelmia muutamaan vuoteen, mutta olisi hyvä saada vaivalle varmistus ja diagnoosi - pahetessaan kun ilmeisesti tosiaankin aiheuttaa lapsettomuuttakin, ja sitä en toivo. Täytynee yrittää sinnikkäästi ensin julkista sektoria, koska varaa yksityisen puolen hoitoihin ei ainakaan ole, yhdellä käyntikerralla pitäisi onnistua saamaan lähete eteenpäin julkisen sektorin sairaalaan, ja aina se ei taida onnistua niin.

Yhteistyössä