Kuittailua voi todellakin opetella. Omituiselta kuulostaa, mutta voit etukäteen miettiä tilanteita ja tehdä ajatusleikkejä siitä kuinka ja millä sanoin voit kyseiselle ihmiselle vastata hänen vittuillessa. Tunnet hänen tapansa sanailla ja voit miettiä sopivia vähäeleisiä, puolihuolimattomasti lauottuja vastauksia.
Kukaan ei ole täydellinen, jokaisesta löytyy niitä pieniä epäkohtia joiden julkituominen sivaltaa miekan lailla ja uppoaa ikävästi.
Paras ja tehokkain tapa on itse pitäytyä asiallisessa puhetavassa, ei loukata röyhkeästi vaan tehdä toisen sanat mitättömiksi ja näyttää, etteivät ne vaikuta sinun tunnetilaasi sillä hetkellä millään tavoin. Voit omassa rauhassa sitten itkeä ja raivota loukatuksi tulemista.
Tälläinen päänaukoja hakee reaktiota ja saa mielihyvää sinun mielipahasta. Kun hän ei saa vastakaikua ja mitätöit vittuilun olankohautuksella tai sanoin, ei hän kykene jatkamaan yksipuolista sanailua.
Henkilökohtaisuuksiin menevillä kuittailuilla saattaa saada itkupotkuraivarit toiselle, joten niitä kannattaa säästää suuremman yleisön kuultavaksi.
Herkkäkin ihminen oppii vastaan sanomisen, mutta myös reaktiota toisen vituilulle voi opetella hallitsemaan.
Olen itse todella herkkä ottamaan itseeni vähäisetkin vinoilut. Ennen parahdin helposti itkuun tai jäin sanattomaksi kuunnellen yltyvää vittuilua. Helppo kohde ja kaikkien pahinta oli suuressa porukassa yrittää kestää muiden säälivät katseet.
Elämä opetti, keräsin mieleeni muiden epäkohdat ja kävin mielikuvaharjoitteita eri tilanteista läpi. Kovetin mieleni ja pyrin pitämään itseni kasassa hankalissakin tilanteissa. Vuosi, kaksi kului ja huomasin etten ollut enää pilkan kohde samalla tavalla. Nyt tilanteet olivat rauhoittuneet ja jos kuittailua tuli, se jäi tasavertaiseksi sanailuksi jättäen lopuksi leppoisan ilmapiirin ilman pahaa oloa.
Nyt elämään on tullut uusi ulottuvuus, anoppi! Hänen sanansa pysäyttää ja tuo taas herkän puolen vahvasti esille. Nyt saatan alahuuli väpättäen kuunnella vittuilua ja oven sulkeuduttua hänen perässään itken omaa heikkouttani. Joudun tekemisiin ihmisen kanssa, joka on osa mieheni elämää ikuisesti, se on pulmallista se