Jätin tänään 5-vuotiaan yksin kotiin...

vakava sosiaalitapaus

Aktiivinen jäsen
25.07.2009
8 060
0
36
... vajaaksi tunniksi käydessäni kaupassa. Pari kertaa olen käynyt aamulla labrassa pojan jäädessä nukkumaan ja nyt kokeiltiin tätä yksinoloa hereillä ollessa. Poika oli ihan täpinöissään ja sanoi kotiin tultuani, että olisi pitänyt olla pitempään poissa.

Pojalla on puhelin ja mahdollisuus soittaa heti kun asiaa tulee. Vieraille ei saa avata ovea ja hädän tullen hän tietää, että kuuluu soittaa 112:een. Jos on tulipalo, kodista pitää poistua naapuriin.

Ajattelin jakaa tämän tärkeän tiedon teille, kun täällä on ollut niin rauhallista :saint:

Mun 5-v haluais kokeilla myös. Mutta ku se on niiiiin pieni. :D Vauva vielä. Ei sentäs, on se jo 101cm pitkä ja eskariin menossa kovaa kyytiä.

Vois jättää hetkeksi ja antaa opetella, kun haluaa. Kiva juttu, että teillä sujui hienosti.

Meillä pitäisi myöskin aloittaa yksinolon harjoittelu, ikää tulee keväällä 6v. Miten parasta aloittaa? Olen tähän mennessä käynyt viemässä roskat ja postilaatikolla.
Reipus lapsi sinulla ap. :)

ai kauheeta mimmonen äiti oikeen olet?! palstalta opitun säännön mukaan et voi jättää lasta yksin (alle 20v...) edes roskien viennin ajaksi voi syttyä tulipalo tai lapsi saada pahat traumat entäs jos kaadut ulkona ja halkaset pääsi!! :D

Tiedätkö, että tuo on heitteillejättö. Jos tuntisin sinut, puuttuisin heti. Toivottavasti joku älyää tehdä lastensuojeluilmoituksen. SINÄ olet vastuussa kun et ole kotona ja lapsi yksin. Kaikenmaailman idiootteja maailmassa on... 6-vuotiaana voi alkaa harjoitella hyvin lyhyillä ajoilla ja 7vuotiaana muutamilla tunneilla. Kuitenkin moni ekaluokkalainen joutuu niitä muutamia tunteja yksin olemaan. Mutta 5-vuotias, ehei...

Meillä pitäisi myöskin aloittaa yksinolon harjoittelu, ikää tulee keväällä 6v. Miten parasta aloittaa? Olen tähän mennessä käynyt viemässä roskat ja postilaatikolla.
Reipus lapsi sinulla ap. :)

Mä olen ollut viime kesänä paljon pihahommissa pojan ollessa yksin sisällä, useampia tunteja. Siinä hän oppi olemaan yksin, vaikka olinkin huutoetäisyydellä. Harvoin mitään asiaa silti tuli. Poika viihtyy yksin ja osaa laittaa itse välipalansa ja juomansa. Mun mielestä hyvä onkin harjoitella niin, että on itse jossain lähistöllä, muttei ei varsinaisesti paikalla, ja katsoa miten lapsi reagoi yksinoloon.

Tiedätkö, että tuo on heitteillejättö. Jos tuntisin sinut, puuttuisin heti. Toivottavasti joku älyää tehdä lastensuojeluilmoituksen. SINÄ olet vastuussa kun et ole kotona ja lapsi yksin. Kaikenmaailman idiootteja maailmassa on... 6-vuotiaana voi alkaa harjoitella hyvin lyhyillä ajoilla ja 7vuotiaana muutamilla tunneilla. Kuitenkin moni ekaluokkalainen joutuu niitä muutamia tunteja yksin olemaan. Mutta 5-vuotias, ehei...

Varmaan pitäisi itse älytä :whistle:

Tanttojen nukkumaanmenoaika meni jo. Good night. =)

Eiku hei, jos 5-v tulee kohta 6-v, niin onko asia ihan eri? Onko 5v 3kk tai 5v 8kk ikäisillä oleellinen ero tässä opetteluasiassa, vai pitääkö aina soittaa Tantalle? Vai pitääkö vain opetella tuntemaan lapsensa (jaksaa hakea se tarhasta joskus kotiin...) ja päättää lapsikohtaisesti, että luotanko vai en?

Nyt meille vastaa the Asiantuntija. Iso paha Tantta. Suoraan sossusta. IIIIKK!!!!!!

Meidän poika täyttää nyt maaliskuussa 6v ja en voisi vielä kuvitellakaan jättäväni häntä yksin missään tilanteessa (no, ulkona käy niin, että olen sisällä ) hän ei kertakaikkiaan viihdy yksin ja vaikka aina ollut hyvin turvallista niin siltikin pelkää erilaisa asioita. Pikkusiskon kanssa joka kohta 5v ovat hetken olleet kahdestaan kun olen käynyt koiraa ulkoiluttamassa, mutta silloinkin poika turvautuu kovasti siskoonsa. No, kai poikakin jossain vaiheessa reipastuu. Niin ne lapset on erilaiisa.

[QUOTE="vieras";23240019]Tanttojen nukkumaanmenoaika meni jo. Good night. =)

Eiku hei, jos 5-v tulee kohta 6-v, niin onko asia ihan eri? Onko 5v 3kk tai 5v 8kk ikäisillä oleellinen ero tässä opetteluasiassa, vai pitääkö aina soittaa Tantalle? Vai pitääkö vain opetella tuntemaan lapsensa (jaksaa hakea se tarhasta joskus kotiin...) ja päättää lapsikohtaisesti, että luotanko vai en?

Nyt meille vastaa the Asiantuntija. Iso paha Tantta. Suoraan sossusta. IIIIKK!!!!!![/QUOTE]

Ei hyvänen aika nainen! LAPSI ON LAPSI, sinä olet aikuisena vastuussa! 5v 3kk ja 5v 8kk ON eri asia. Tuon ikäiset kehittyy hurjaa tahtia. Viisivuotias voi saada päähänsä IHAN mitä vain. Ehkäpä minä alan ammattilaisena tiedän turhan monia tapauksia joissa olisi selvitty vähällä vanhempien läsnäololla. 6vuotiaskin on vähän niin ja näin, 7vuotiastakin ja sen kykyä selvitä yksin kotona voi hieman epäillä. Joskus on toki pakko, mutta väärin se on.

5 v on ihan hyvä ikä aloittaa olemaan pikku hetkiä yksin. Siitä, mikä on pikku hetki, ja missä äiti/isä saa sillä aikaa olla, onkin monta mielipidettä. Itse en lähde kauas jos 5-vuotias poikani on kotona yksin, vaan käyn viemässä roskat, hakemassa postit ja vaihdan pari sanaa naapurin kanssa. Olen siis näkö- ja/tai huutoetäisyydellä koko ajan.

Esikoulussa sitten vasta aletaan treenaamaan sellaista yksinoloa, että menen vaikka pikaisesti kauppaan. Niin tehtiin esikoisenkin kanssa. Onhan tuo sälli tosin jo nyt ollut ekaluokkalaisen siskonsa kanssa kahdestaan kotona 20-30 minsaa jos käyn lähikaupassa, mutta sisko on kokenut kännykän käyttäjä ja kaksin on kuitenkin kaikin puolin turvallisempaa kuin yksin.

Ap on itse sossu :D

Ei hyvänen aika nainen! LAPSI ON LAPSI, sinä olet aikuisena vastuussa! 5v 3kk ja 5v 8kk ON eri asia. Tuon ikäiset kehittyy hurjaa tahtia. Viisivuotias voi saada päähänsä IHAN mitä vain. Ehkäpä minä alan ammattilaisena tiedän turhan monia tapauksia joissa olisi selvitty vähällä vanhempien läsnäololla. 6vuotiaskin on vähän niin ja näin, 7vuotiastakin ja sen kykyä selvitä yksin kotona voi hieman epäillä. Joskus on toki pakko, mutta väärin se on.

Minä en usko hetkeäkään, että olet minkään sortin sossu. Paljastit sen ihan itse. :D

Itse en kyllä vielä tuon ikäistä yksin jättäisi. Jos olisi vanhempi sisarus kaverina, niin sitten voisin jättää. Pihalle annan tuon ikäisen jäädä yksin, mutta en kotiin tunniksi. Meillä ainakin molemmat lapset ovat olleet niin arvaamattomia, että ykskaks ovat voineet saada päähänsä tehdä ihan mitä tahansa, joten ei todellakaan olisi uskaltanut luottaa, että katsoisivat esim. jotain filmiä koko sen ajan kiltisti.

Totuutta tai yhtä oikeaa tapaa toimia ei tällaisessa tilanteessa ole, koska jokainen lapsi on erilainen. Meillä poika on viihtynyt yksin leikeissään ja ollut rauhallinen ja tunnollinen alusta alkaen. Tiedän hänen tekemisensä aika tarkkaan eikä ole tähän mennessä keksinyt repäistä mitään erikoista. En siis koe tehneeni mitään väärää. Ajatus yksin jäämisestä on lähtenyt häneltä, ei minulta. Jäisi mieluummin kotiin kuin lähtee mukaan.

Yhtä oikeaa tapaa tuskin on, mutta uskoisin, että jos kävisi niin että viranomaiset saisivat tietää viisivuotiaan lapsen olevan yksin kotona n. tunnin ajan & vanhemman olevan jossain muualla kuin huutoetäisyydellä omassa pihapiirissä, niin siitä seuraisi jotain lastensuojelullisia toimenpiteitä. Saati sitten siitä, jos jotain tapahtuisi tuon tunnin aikana lapselle.

Meillä sekä 7 v tyttö että 5 v poika usein sanovat, että haluavat jäädä mielummin kotiin kuin lähteä mukaan kauppaan, mutta he eivät päätä vaan minä, ja lähes poikkeuksetta edes tuo 5 v lähtee mukaani. 7 v koululainen saa jo jäädä yksikseen kotiin, mutta ei joka kerta hänkään.

[QUOTE="vieras";23240082]Minä en usko hetkeäkään, että olet minkään sortin sossu. Paljastit sen ihan itse. :D[/QUOTE]

Enkä minä keksi mitään syytä miksi pitäisi esittää olevansa sossu. Nimimerkilläni haluan tuoda esille sen että tiedän mistä puhun, en isotella ja sanoa että minun sana on laki. 25vuotta tällä alalla, olen nähnyt kaikenlaista.

Ja vaikka ap olisi itse alan ammattilainen, se ei tee hänen lapsistaan yhtään kykenevämpiä olemaan yksin kotona 5vuotiaana. Jokainen vanhempi tekee virhearviointeja kasvatus- ja lastenhoitoasioissa, oli sossu tai lääkäri tai mikä vain. Ja kun tuollaisen virheen huomaan, onhan se varma että älähdän.

Totuutta tai yhtä oikeaa tapaa toimia ei tällaisessa tilanteessa ole, koska jokainen lapsi on erilainen. Meillä poika on viihtynyt yksin leikeissään ja ollut rauhallinen ja tunnollinen alusta alkaen. Tiedän hänen tekemisensä aika tarkkaan eikä ole tähän mennessä keksinyt repäistä mitään erikoista. En siis koe tehneeni mitään väärää. Ajatus yksin jäämisestä on lähtenyt häneltä, ei minulta. Jäisi mieluummin kotiin kuin lähtee mukaan.

Meillä on samanlainen 5-v. Tuo metrinen. :D Mutta kaksi muuta 7-v ja 8-v on täysin toista maata. Kauheita loikkaeinareita.

:laugh:
tai mitäs mä näistä voisin tietää..

Yhteistyössä