Kiitos muistutuksesta! Luoja, että olen onnellinen, että mun ei tarvitse enää ikinä tuohon hommaan ryhtyä! Hyvä muistella näitä aina välillä, niin ei vahingossakaan iske mitkään vauvakuumeet.
Mä olen ollut synnytyksestä järkyttynyt, kipeä, hormoneista itkuinen ja pöllämyhtynyt molempien synnytysten jälkeen. Onneksi on se ihana vauva siinä keskipisteenä, niin ei tule koko ajan mietittyä omia tuskiaan!
Esikoisen syntymän jälkeen suurin yllätys oli se, miten paljon aikaa imetykseen päivässä meni. Meidän vauva oli tissillä varmaan puolet vuorokaudesta. Siitä johtuen nännit oli ihan verillä ja maitoa tuli tulvimalla. Lisäksi imuote oli alkuun vähän väärä ja yllätyin siitä, ettei imetys mennytkään niin, että vauva tissiin, pari minuuttia imua ja olis sitten siinä... Kukaan ei ollut puhunut mulle mitään imetysmaratoneista.
Jälkivuoto ei tainnut yllättää, mutta synnytyksen jälkeinen veriryöppy kyllä. Muistan kun katselin myös suihkussa lattiaa, joka oli yltä päältä veressä.
Enkä ollut varautunut siihen, ett episiotomian jälkeen kävelykin sattuu. Kävelylekiltä piti kääntyä puolen kilometrin jälkeen takaisin kotiin, ei vaan pimppi enää kestänyt.
Maitotulvakin yllätti. Meillä haisi maito ja aamuisin sänky lainehti lukuisista pyyheviritelmistä ja yöllisistä pumppaustuokioista huolimatta.
Ja ne hormonit. Muistan kun päästiin synnäriltä kotiin ja meille tuli siinä sit heti vieraita. Minäpä se siinä sitten purskahdin vuolaaseen itkuun vieraiden onnitellessa meitä... Itku ei meinannut millään loppua. Olivat vielä miehen puolen sukulaisia, kiva...
Huh huh. Onneksi ne ajat on takana

Tasaisempi elo isompien lasten kanssa on mun juttu.
Vauva-arjista olen alkanut nauttia vasta kun vauva on noin 4 kk, sitä ennen koko ajan odotin, että voi kun pian paranisin, voi kun imetys alkaisi sujua, voi kun vauva löytäisi jotain rytmiä jne.