Järkytyin kun pidin pojan 8v kaverisynttärit... (lasten käytöksestä)

[QUOTE="jep";22059902]Minulle on käynyt ihan samoin. Esikoisen 7v synttärit ja vielä jopa 8v synttärit olivat aivan vastaavat. Lapset lähestulkoon kiipesivät pöydälle seisomaan. Erittäin äänekkäitä ja villejä.järkytyin siitä riehumisesta ja käytöksestä ja lasten villeydestä.
Ärsyttää kun kaiken lisäksi omien lasten mummo tai joku sukulainen saattaa sanoa minun lapsia villeiksi, vaikka sekä opettajiensa että minun ja entisten päiväkodin työntekijöiden mukaan lapseni ovat rauhallisia, keskisttymiskykyiisiä ja aika hiljaisiakin. Mummolla ei ole hajuakaan millaisia muut nykylapset ovat.mummot asuvat kaukana, niin yleensä reissussa rähjääntyy, ja lapset eivät ole reissun päällä oma itsensä.
Omat lapsetni ovat muuten tyttöjä, että sikäli käytös ei ole sukupuolesta rippuvaista. Mutta kai meidät 70 luvun lapset kasvatettiin eri tavalla.[/QUOTE]

Niinpä niin... Ne nykyajan lapset ovat tuollaisia villejä, joita riepotellaan missä sattuu ja jotka viettävät lapsuuttaan tarhassa, oman turvallisen kodin ulkopuolella. Ennenvanhaan oli meno paaaljon rauhallisempaa ja vanhemmat kasvattivat itse lapsensa. Kotona on normaalisti se rauhallisin kasvuympäristö. Ei lapset oikeasti tarvitse koko ajan muuttuvia tilanteita. Onko mikään yllätys, että ovat rauhattomia, kun siihen heidät on totutettu?

meillä oli tänä vuonna varmaan ekat lähes-biletys synttärit, kun Likka 13v täytti.Edellis vuonna pitivät piknikkiä tuolla takapihalla jne
tänäkin vuonna oli vielä kakku tarjolla, ja sipsit ja karkit ym mitä nyt on ollut aina juhlissa.

Pidin pojalle 8v kaverisynttärit, hän sai kutsua 6 poikaa kutsuille. Ja annoin hänen itse valita kenet kutsuu. Suurin osa oli samalta luokalta.

Ensimmäinen poika kun tuli sisään niin heitti vaatteet sinne tänne ja ryntäs keittiöön kauhomaan tarjottavia pöydästä sekä avas jääkaapin oven.... Kourakaupalla sullo karkkia ja keksiä suuhun. Ja minä yritin siinä sanoa että ei niitä vielä saa ottaa. Silläaikaa tuli toinen vieras joka ryntäs myös keittiöön rosvoamaan parhaat päältä ja sen jälkeen ryntäs takapihalle sukat jalassa märälle nurmikolle ja takas sisälle (ovi oli raollaan että ilma vaihtuu).... Ja kun loput 4 saapu niin desipelit oli katossa... Ihan älytöntä riehumista ja kiljumista. Kaikki ilmapallot rikottiin tahallaan ja pöydässä riehuttiin niin että 2 mehumukia tippu lattialle : / Ja olohuoneesta tippu yksi kehystetty kuva josta meni lasi rikki....

Ei voinut muuta kuin kiljua että nyt rauhoitutte ja pistää poikia järjestykseen. Oli kyllä kamalan pitkät 2 tuntia :$ Onneksi mies sai edes jonkun järjestyksen mutta heti kun silmä vältti vieraat rupes painimaan ja hyppimään sohvien selkänojilta alas.... Ja eräs poika sitten söi kaiken päätteeksi poikamme saamat synttärikarkit... Loppuajaks laitoin piirretyn päälle kun ei lasten kanssa onnistunut tietovisat sun muut mitä oltiin suunniteltu ohjelmaksi...

Oma poika harmitteli jälkikäteen että kaverit riehu ja synttärit meni pilalle. Oma poikakin yritti synttäreillä sanoa ettei noin meillä saa tehdä kavereille...

Tiedänpä ensivuonna ketä ei ainakaan synttäreille kutsuta :ashamed: Minulle oli hirmu suuri järkytys noiden lasten käytöstavat! Ilkkuivat suoraan minullekkin kun yritin komentaa! Nyt pidän meidän kolmea omaa lasta oikein enkeleinä....

Olen yläasteella keittiöllä töissä ja seuraan päivittäin lapsia ja niiden käytöstä ruokailutilanteessa...pienemmät osaavat vielä kiittää ja tervehtiä..mutta vanhimmat lapset,hitsi,ei mitään käytöstapoja..jemmaavat ruokaa päytäliinojen alle,pattereihin,haukkuvat ruokaa,kiroilevat ja astian palautuksessa heitellään astiat,miten sattuu..ruoat heitellään lattialle jne..lista aika pitkä..eli ei ainakaan helpota..moneen vuoteen ;)

pojan 7v-synttärit oli semmoiset,et yhteistuumin pojan kans jätetty viettämättä kaverisynttärit... Sankari kiusattiin itkuun asti,2 poikaa visko roskia yms. muuta alakerran pihalle,repi kukat. Mitään ei toteltu,mihinkään leikkeihin yms. ei alettu...kellosta katsoin ,et loppuisivat jo,kauheeta riehumista ja huutamista ja päivänsankari itkee... Sen jälkeen on synttärit ollu niin et 1-2 kaverin kans leffaan ja hampparille,thats it,poika ollut tyytyväinen. Aina on myös sit "sukulaissynttärit".

Alkuperäinen kirjoittaja en järkyttynyt ollenkaan..;22060110:
Olen yläasteella keittiöllä töissä ja seuraan päivittäin lapsia ja niiden käytöstä ruokailutilanteessa...pienemmät osaavat vielä kiittää ja tervehtiä..mutta vanhimmat lapset,hitsi,ei mitään käytöstapoja..jemmaavat ruokaa päytäliinojen alle,pattereihin,haukkuvat ruokaa,kiroilevat ja astian palautuksessa heitellään astiat,miten sattuu..ruoat heitellään lattialle jne..lista aika pitkä..eli ei ainakaan helpota..moneen vuoteen ;)

ei ne aikuisetkaan kuule kovin hyvin käyttäydy.
oon lounaskahvilassa töissä ja aikamoista kakkaa saa välillä niskaansa, ja mitä ihmeellisimmistä syistä vielä.(eikä edes palauteta niitä astioita sinne palautukseen vaan jätetään pöytään)

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä;22060120:
pojan 7v-synttärit oli semmoiset,et yhteistuumin pojan kans jätetty viettämättä kaverisynttärit... Sankari kiusattiin itkuun asti,2 poikaa visko roskia yms. muuta alakerran pihalle,repi kukat. Mitään ei toteltu,mihinkään leikkeihin yms. ei alettu...kellosta katsoin ,et loppuisivat jo,kauheeta riehumista ja huutamista ja päivänsankari itkee... Sen jälkeen on synttärit ollu niin et 1-2 kaverin kans leffaan ja hampparille,thats it,poika ollut tyytyväinen. Aina on myös sit "sukulaissynttärit".

:O

Mä voin vain kuvitella itseni tuossa tilanteessa... :kieh:
Synttärit olis loppuneet siihen paikkaan ja tyrannit olis passitettu kotiinsa.

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä;22060120:

mä olisin soittanut vanhemmat hakee tuollaiset juhlijat pois..

• Tykkää
Reactions: Onnellinen yh -82
Alkuperäinen kirjoittaja OiNiitäAikoja...;22060079:
Niinpä niin... Ne nykyajan lapset ovat tuollaisia villejä, joita riepotellaan missä sattuu ja jotka viettävät lapsuuttaan tarhassa, oman turvallisen kodin ulkopuolella. Ennenvanhaan oli meno paaaljon rauhallisempaa ja vanhemmat kasvattivat itse lapsensa. Kotona on normaalisti se rauhallisin kasvuympäristö. Ei lapset oikeasti tarvitse koko ajan muuttuvia tilanteita. Onko mikään yllätys, että ovat rauhattomia, kun siihen heidät on totutettu?

Kyllä siinä voi ihan äidin ja isin omaa kotikasvatusta kiittää, jos 8-vuotiaat syövät pöydän tyhjäklsi ennen kuin pöytään edes kutsutaan.

• Tykkää
Reactions: Onnellinen yh -82
Alkuperäinen kirjoittaja en järkyttynyt ollenkaan..;22060110:

Itse luulin myös että nuoret ovat hienoja ihmisiä, kunnes sain sijaisuuden yläkoulussa. Huhhuh.

:hug: Aika hurjaa. Mutta myönnetävä on, että voin kuvitella kuuden 8-vuotiaan kanssa olevan tollasta. Mulla ei ole poikia, mutta olin kaverin apuna hänen poikansa 5-vuotissynttäreillä ja niissäkin oli jo melko villiä meno. Sentään hetkeksi rauhoittuivat syömään pöydän ääreen. Tosin yks ois istunut siinä koko illan ja toinen maistoi kulauksen mehua ja oli lähdössä riehumaan.

Tossa tilanteessa, jos jatkossa haluaa kaverisynttäreitä järjestää, pitäisin ne ehkä jossain kodin ulkopuolella. Sinne kutsuttaisiin sellaisia, keiden mielestä esim. seikkailusynttärit ei olisi liian lapselliset. Tytöissäkin on viellejä, mutta väitän, että tää on sukupuolikysymys. Lähes kaikki pojat tuntuu synttäreillä tartteevan kovasti toimintaa. Mieluiten juoksua ja juoksua ja pallon peluuta. Koti ei siihen ole paras paikka.

Meillä taas on lapsille pitänyt olla ohjelmaa, niin paljon, ettei riehumiseen tule tilaisuutta. Paketit avataan ekaksi pullon pyörityksellä. Sitten syödään. Kun syöty leikitään aarteen etsintä - ja pitkällä pitkällä kaavalla. Sen jälkeen muita leikkejä, esim. hyöhenen puhalluskisaa.

Kun tekemistä on riittävästi, ei juhlat isollakaan juhlija määrällä ole menneet riehumisen puolelle. Mutta 10 vierasta on meillä aina maksimi. Jos vieraita on enemmän, sitten mennään juhlimaan jonnekin kodin ulkopuolelle.

[QUOTE="poikia3";22060188]Meillä taas on lapsille pitänyt olla ohjelmaa, niin paljon, ettei riehumiseen tule tilaisuutta. Paketit avataan ekaksi pullon pyörityksellä. Sitten syödään. Kun syöty leikitään aarteen etsintä - ja pitkällä pitkällä kaavalla. Sen jälkeen muita leikkejä, esim. hyöhenen puhalluskisaa.

Kun tekemistä on riittävästi, ei juhlat isollakaan juhlija määrällä ole menneet riehumisen puolelle. Mutta 10 vierasta on meillä aina maksimi. Jos vieraita on enemmän, sitten mennään juhlimaan jonnekin kodin ulkopuolelle.[/QUOTE]

Näin, tekemistä on hyvä olla. Minusta aika vilkasta on ollut aika, vaikka vasta tuolle isoimmalle on pidetty kaverisynttäreitä ja niitäkin eri porukoille muuton vuoksi... mutta ihan samalla tavalla meni molemmalla porukalla volyymit korkealle. On meillä kyllä käynyt niinkin, että muuten ihan fiksusti käyttäytyvät 10-vuotiaat pojat olivat meillä juhlissa kuin kaksi ääliötä, ja hajottivat sekä meidän sängyn että lapsen autoradan. Ja tiedän, että ne pojat osaavat käyttäytyä, kumpikin.

Viimeksi juuri, kun oli näitä 8-vuotiaita poikia, järkättiin niin että pojat lähti potkimaan palloa kentälle sankarin isän kanssa. Tuntuu olevan luokkakaverien kutsujen perusteella muillakin perheillä tapana, että synttäreillä varaudutaan ulkoleikkeihin tai peleihin.

Juu on ihania juhlat, joissa on lapsia... Eräissä juhlissa lapset otti ruokaa ÄLYTTÖMÄSTI lautaselle, eikä syönyt kaikkea, jätti kesäkuumalla vaan pöydälle. Kakusta söi kermat, loput jäi siihen ja hyvät lihat syötettiin koiralle, joka oli laihdutuskuurilla ja sai mahansa kipeäks. Jeejee.

Esikoinen on toiminnanohjauksen luokalla, jossa 8 poikaa. Kaikilla adhd tms ylivilkkaus. Lähes kaikki ovat käyneet meillä leikkimässä yksinään, ja hyvin ovat käyttäytyneet. Mutta kun synttäreillä nämä kaikki pääsevät lyömään viisaat päänsä yhteen + pari muuta samanikäistä poikaa, niin kyllä on meno sitten sen mukaistakin, että mulla ääni käheenä seuraavan viikon. Ja kyllähän niitä lapsia pitää komentaa, vai katotteko vaan vierestä kun vieras lapsi tyhjentää jääkaappia, ja sitten äkkiä kaksplussalle raportoimaan?
Ei mun mielestä voi olettaa että jos laittaa monta 8-vuotiasta (siis vaikkei mitään ylivilkkautta kellään oliskaan) samaan tilaan, että siinä ne istuis kädet ristissä sohvalla syömässä poppareita. Mulla on varmaan sit outo suku ja ystäväpiiri, kun en ole ikinä nähnyt sellasia poikalasten synttäreitä, missä ei riehuttais ja meteliä olis. Mitä enemmän ikää, niin sen raisumpi meno. Eikä ne tyttöjenkään synttärit mitään rauhallisia ole :).

Okei, toi jääkaapille meno oli kyl tosi röyhkee juttu! Meillä oli myös pojalla aikoinaan sellainen kaveri, joka paineli kaapeille synttäreillä. Mutta kyllä mä tein hyvin selväksi että meillä ei käyttäydytä noin, jos ei kelpaa niin löytää ulko-ovelle itse.

ja jos juhlat on heti koulupäivän päätyttyä, kannattaa ne lapset istuttaa sinne pöytään heti syömään jotain muuta ku kakkua ja karkkia.
monilla on jo huutava nälkä joka ei todellakaan rauhoita niitä lapsia.
meillä oli pariin kertaan Sällin synttäreillä ekana ohjelmana (ja ainoana ohjelmana siis ) pizzojen teko, saivat jokainen omanlaisensa pizzan täyttää ja sit syötiin ne.Vähän myöhemmin sit herkuteltiin vasta kakulla.

• Tykkää
Reactions: Kumikameli
Porukka taisi villiintyä parin ääliön esimerkistä. Meillä pippalot on aina viikonloppuna. Pahin virta on purettu. Perjantai-iltapäivä ois varmaan semmoinen painajaispäivä synttäreiden suhteen.

Jääkaapille en päästä ketään. Sanon vain, että ei teidänkään jääkaapille vieraat ryntäile. Sohvapomppijat komennan muualle. Onhan noita huonokäytöksisiä aina, mutta se pitää karsia pois heti. Muuten tilanne riistäytyy hallinnasta.

On meillä ennenkin ollut kaverisynttäreitä muttei ikinä tälläiseksi ole mennyt :headwall:

Ja meillä oli ilmapalloja kun poika niitä itse pyysi... Minusta 8v ei ole vielä esiteini. Meillä on 10v tyttö ja häntä nyt voi jo esiteiniksi kutsua... Isosiskolla oli kesällä isot kaverisynttärit ja tytöt olivat kyllä 100 kertaa rauhallisempia. Heille oli järjestetty musiikkia yms. Pojillekkin oli valmiiksi ajateltu musiikkiakin, mutta en uskaltanut laittaa kun talo olisi varmaan hajonnut siinä vaiheessa.

Meidän pojalla on iso mustelma kaikenlisäksi jalassa ja ontuu, kun sellainen isokokoinen poika hyppäs sohvalta pojan selkään ja kaato lattialle synttäreillä. Pelkäsin ihan oikeasti että jollekkin käy vielä pahasti.

Niin ja oli meilläkin tarjolla muutakin kuin karkkia...

Kyllä nuo synttärit oli järkytys. Jos mies ei olisi ollut paikalla olisin ollut aivan pulassa. Kyllä lapsilla pitäisi olla jotkut käytöstavat!!!!

Meillä mennyt juuri noin ja nyt kun poika täyttää 8v ensi kuussa, EN enää pidä kaverisynttäreitä! Järkyttävät käytöstavat KAIKILLA, jopa ns fiksuimmillakin :O. Ihan hirveetä! Poika hyväksynyt asian mukisematta kun kerroin syyn jo viime synttäreillä, että miksi 8v ei pidetä kavereille juhlia.

Ja lisään vielä että ei me muuta tehtykkään kuin yritetty saada lapsia aisoihin... Kun johonkin asiaan puuttu niin toisaalla tapahtu muuta. Ja hetkeks kun huomio katos ja oli toisaalla niin kiellot unohtu... Yhdessä vaiheessa teki mieli killjua et kaikki pihalle. Mutta en sitä tietenkään voinut omalle pojalle tehdä. Yksi vieraista sentään omasi käytöstavat....

Nyt ap tiedät että ensi kerralla kunnon kurit ja komennukset vaan peliin! Arvovalta käyttöön! Huonosti käyttäytyvät heti ruotuun kunnon käskyillä, esim. Hei, meillä ei vieraat mene jääkaapille. Kaappi kiinni ja näpit irti siitä! Meillä syödään ruokapöydän ääressä istuen! Sohvalla istutaan ei pompita jne...

Pojat on poikia ja tarvitsevat fyysistä tekemistä; juoksua pihalla, pallopelejä ulkona, tramboliinia parittain temppuja tehden kilpailuna jne...

Vieraat sentään ilmestyivät paikalle!

Arvaa vaan kutsutaanko meille enää niitä tyyppejä, jotka eivät vaivautuneet ilmoittamaan tulematta jäämisestään. Meillä järjestettiin synttärit kodin ulkopuolella ja lapsia oli kutsuttu aika liuta (ettei kukaan tunne itseään ulkopuolelle jätetyksi). Vain muutama tulematta jäänyt ilmoitti, ettei pääse tulemaan, mutta monta jätti vain tulematta paikalle. Olipa kiva maksella ylimääräinen 40€ moisesta, koska olin varautunut siihen isompaan porukkaan.
Toisen lapsen synttäreille sitten laitoin vastauspyynnön siihen ja siihen päivään mennessä. Ainoastaan kolmasosa ilmotti, lopuilta jouduin kyselemään perään. Ensimmäinen ilmoittautuminen tuli muuten edellisten vähän vastaavien synttäreiden järjestäjältä, missä pitää tarkkaan ilmoittaa tulijoiden määrä etukäteen, oli varmaan hänelläkin sama juttu ollut. Eli kyllä vanhempienkin käytöksessä on parantamisen varaa, jos ei lastenkin.

Yhteistyössä