Järkyttävää, surullista (poliisin toimista ampumistapauksessa)

Kerro mulle heti kaikki

Aktiivinen jäsen
18.12.2006
2 287
0
36
IS paljastaa: Esimies kielsi hakemasta Matti Saaren asetta
27.09.2008 09:09

IS:n useista lähteistä saamien tietojen mukaan poliisilla oli neljä päivää ennen Kauhajoen surmia määräys hakea Matti Saarelta ase heti pois.

Puoliautomaattipistooli oli määrä hakea Saarelta pois ennen maanantaiaamua ja koulujen alkua. Valtuutuksen operaatiolle antoi IS:n tietojen mukaan Seinäjoen apulaispoliisipäällikkö Vesa Nyrhinen.

Poliisi oli saanut yleisövihjeen Saaren internetiin laittamasta materiaalista ja tutustunut ampumaradalla kuvattuihin videoihin sekä Columbinen verilöylyä koskeviin viittauksiin.Nettimateriaalia pidettiin niin vakavana, että poliisi iski saman tien 22-vuotiaan Saaren asunnolle Kauhajoen Sööpärintielle. Paikalle lähti useita poliiseja.

Opiskelija-asuntolan naapurit kiinnittivät huomionsa poliisioperaatioon. Osa poliiseista meni asunnolle etuoven puolelta ja osa jäi takaovelle. Saari oli kuitenkin ehtinyt jo poistua asunnosta viikonlopun viettoon kotiseudulleen Pyhäjärvelle.

Poliisi ei voinut tunkeutua asuntoon ilman sen haltijan lupaa. Kotietsintä ei ollut mahdollinen, koska mitään varsinaista rikosta ei epäilty.

Virkavalta piti uhkakuvia silti niin varteen otettavina, että Saaren paluuta jäätiin odottamaan.

Poliisit
olivat kauhuissaan

Kauhajoen poliisissa aseluvan peruuttamisesta olisi tavallisesti päättänyt paikallinen rikoskomisario, kokenut poliisimies. Hän oli perjantaina kuitenkin jo ehtinyt poistua työpaikalta, joten asia siirtyi päivystysvuorossa olleelle Seinäjoen apulaispoliisipäällikölle Nyrhiselle.

Sunnuntaina poliisi aikoi toteuttaa operaation loppuun ja hakea aseen pois. Rikoskomisario oli tilanteen tasalla, mutta kielsi poliiseja menemästä asunnolle. Hän lupasi puhuttaa Saarta maanantaina itse.

Saari tuli puhutteluun, jonka jälkeen rikoskomisario antoi Saaren pitää aseensa. IS:n tietojen mukaan poliisit olivat tilanteesta kauhuissaan.

Seuraavana päivänä Saari marssi Kauhajoen palvelualojen oppilaitokselle ja surmasi kymmenen ihmistä.

Nyt valtakunnansyyttäjä haluaa selvittää, miksi aselupaa ei peruutettu. Saari oli saanut kantoluvan ensimmäiseen aseeseensa elokuussa eli vain noin kuukautta aiemmin.

Rikoskomisario
ei halua kommentoida

IS yritti eilen illalla tavoittaa Saarta puhuttanutta rikoskomisariota tarjotakseen hänelle mahdollisuuden kommentoida.

Rikoskomisario viestitti, ettei halua tässä vaiheessa, kun selvitys hänen toiminnastaan on alkamassa, kommentoida millään tavalla; asiat selviävät tutkinnassa.
Rami Mäkinen, Mika Mölsä, Tuomas Manninen
Määräsikö apulaispoliisipäällikkö noutamaan Matti Saaren aseen?Mitä mieltä olet poliisin toimista ennen Kauhajoen koulusurmia?

Saari olisi toteuttanu aikeensa kuitenkin.Varmasti oisi sen aseen jostain saanu olisi lupaa tai ei!!
Eiköhän komisaario toiminu ihan lain puitteissa ja samoilla perusteilla kuin muissakin tapauksissa.
Ihan turhaan silmätikuksi otettu tuo poliisi.
Miksi apulaispoliisipäällikkö ei itse toiminut?

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Tämä apulaispoliisipäällikkö Nyrhinen on pilkunnussija näissä lupa-asioissa. Tässä tapauksessa oli kyllä aiheestakin.

Pitää ollakin.

Niin juuri. Ne, joilla on jokin oikea syy, voivat nähdä vähän vaivaa sen aseluvan saamiseksi. Eiköhän se olisi kaikkien etu, että tarkemmin valvottaisiin asiaa. En ymmärrä, miksi sen luvan saamisen pitäisi käydä nips naps ja sit vaan kauppaan ostamaan ihan mikä ase vaan.

Ihan hyvin voisi olla pakollista harjoittelua asekerhon aseilla riittävä tuntimäärä ja vaikka eka vuosi vaan harjoittelua kokeneen ihmisen kanssa, tietyt tunnit ja ohjaajan lausunnolla vuoden päästä lupa omalle aseelle.

Alkuperäinen kirjoittaja Turha syytellä:
Saari olisi toteuttanu aikeensa kuitenkin.Varmasti oisi sen aseen jostain saanu olisi lupaa tai ei!!
Eiköhän komisaario toiminu ihan lain puitteissa ja samoilla perusteilla kuin muissakin tapauksissa.

Niin että turha estellä ku tappaa kuitenki.melkoinen ajattelutapa..huhhuh.

Kyllä olisi ollut oikein hakea tuolta saarelta se ase pois.Vaikka olsi totetuttanut aikeensa jollain muulla tapaa,niin olsiis ainkin pitänyt yrittää estellä sen tapahtumista.eikä päästää nuin helpolla murhaamaan ihmisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tämä apulaispoliisipäällikkö Nyrhinen on pilkunnussija näissä lupa-asioissa. Tässä tapauksessa oli kyllä aiheestakin.

Pitää ollakin.

Niin juuri. Ne, joilla on jokin oikea syy, voivat nähdä vähän vaivaa sen aseluvan saamiseksi. Eiköhän se olisi kaikkien etu, että tarkemmin valvottaisiin asiaa. En ymmärrä, miksi sen luvan saamisen pitäisi käydä nips naps ja sit vaan kauppaan ostamaan ihan mikä ase vaan.

Ihan hyvin voisi olla pakollista harjoittelua asekerhon aseilla riittävä tuntimäärä ja vaikka eka vuosi vaan harjoittelua kokeneen ihmisen kanssa, tietyt tunnit ja ohjaajan lausunnolla vuoden päästä lupa omalle aseelle.

Joku tuollainen pitkitetty prosessi varmaankin tulee. Ei ehkä noin vaikea, mutta nykyistä monivaiheisempi kuitenkin.

Varmasti kärsii kyseinen kommari kovia tunnontuskia, ja kyllä ihan syystäkin...

Saarinen olisi varmasti toteuttanut aikeensa aseella tai ilman vaikka se olisikin otettu pois.
Jos aletaan syyllistämään,syyllisiähän on myös kauppias joka on myynyt hänelle tulenteko välineitä.Samoin huoltoasema josta luokan polttamiseen käytetty aine on ostettu.Osa uhreistahan oli niin pahoin palaneita,ettei sukupuolta pystytty selvittämään.

Alkuperäinen kirjoittaja v:

Saarinen olisi varmasti toteuttanut aikeensa aseella tai ilman vaikka se olisikin otettu pois.
Jos aletaan syyllistämään,syyllisiähän on myös kauppias joka on myynyt hänelle tulenteko välineitä.Samoin huoltoasema josta luokan polttamiseen käytetty aine on ostettu.Osa uhreistahan oli niin pahoin palaneita,ettei sukupuolta pystytty selvittämään.

siis Saari ei Saarinen

Alkuperäinen kirjoittaja just:

Kyllä olisi ollut oikein hakea tuolta saarelta se ase pois.Vaikka olsi totetuttanut aikeensa jollain muulla tapaa,niin olsiis ainkin pitänyt yrittää estellä sen tapahtumista.eikä päästää nuin helpolla murhaamaan ihmisiä.

Mä olen myös sitä mieltä että jos tuo Saari aiko tappaa niin tappanu ois vaikka oma ase oltais vietykin pois :(

älä oikeesti viitti.
ei se ihan noin mene.
Onko näille kauppiaille sanottu että saarelle ei saa myydä mitään.ei!
annettiinko määräys hakea ase pois.kyllä!
ei haettu kun joku idiootti näki asian niin valoisaks että jättöi saarelle aseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Kanta:

Mä olen myös sitä mieltä että jos tuo Saari aiko tappaa niin tappanu ois vaikka oma ase oltais vietykin pois :(

Olisi varmasti,mutta tarviiko sitä toiselle ihan tieten tahtoen se tappovälinen jättää,kun tilanne näytti niin uhkaavalta?

Alkuperäinen kirjoittaja Wide:
No onko Suomessa helppo saada laittomia aseita?

On. Ja samoin englannissa jossa on jo euroopan tiukin käsiasekielto. Sen vaikutus rikollisten käyttämiin aseisiin ja ampumatapauksiin on ollut olematon.

Kieltojen ja rikoksiin käyttettyjen aseiden laadulla ja määrällä ei ole juurinkaan korrelaatiota. Esim. ranskassa voi ostaa haulikoita rautakaupasta ilman mitään lupia tai kyselyitä siinä kuin lapioita. Sveitsissä on joka tuvassa rynnäkkökivääri. Silti näissä maissa ei ihmisiä teurasteta massoittain ampuma-aseilla. Suomessa taas on kai maailman kolmanneksi eniten aseita per capita, mutta suomessa väkivaltarikokset tehdään puukolla. Yhdysvalloissa arvioidaan olevan paljon vähemmän aseita (sekä laillisia että laittomia) per capita kuin suomessa mutta siellä taas pyssynpaukuttelu rikosten yhteydessä on arkipäivää.

Summa summarum. Ei se aseiden määrä tai saatavuus vaan niihin liittyvä ns. asekulttuuri.

Tällaisissa jokela/kauhajoki-tyyppisissä tapauksissa tosin aseiden saatavuus _saattaa_ olla jossain määrin vaikuttava tekija, näissä tapauksissa murhat halutaan tehdä tietyllä tavalla tietyntyyppisillä aseilla pr-arvon maksimoimiseksi, mutta tästäkään ei ole oikein löytynyt viitteitä tutkimuksissa.

Alkuperäinen kirjoittaja mietis vähän:

ei haettu kun joku idiootti näki asian niin valoisaks että jättöi saarelle aseen.

Jostain syystä koen kummalliseksi sen, että tämä aseen takavarikkopäätöksen purun tehnyt poliisi oli nainen. Jotenkin kuvittelin että nimenomaan naiset olisivat tiukempia näissä asioissa.

Lehtitietojen mukaan muut poliisit olivat päätöksestä kauhuissaan.

Mun mielestä (anteeksi vaan) poliisi on toiminut tässä asiassa muutenkin ihan päin mäntyä: pikkusen pisti korvaan, kun joku virkavallan edustaja anto uutisissa lausunnon, jossa ilmoitti että sinne pyhäjärven koululle annetun uhkauksen alkuperää ei aiota tutkia. :/

Pitää ollakin.

Suomalainen mies opetetaan armeijassa käyttämään ampuma-aseita, joten tälläiset "pakolliset harjoittelut" on ihan huuhaata. Erikseen tietty sivarit ja muut akat jotka eivät ole saaneet tarvittavaa koulutusta armeijassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kanta:

Aivan. Tekotapa vain olisi ollut toinen. Kenties olisi posauttanut naulapommin luokassa ja kaikki siellä olleet olisivat kuolleet tai haavoittuneet erittäin vakavasti.

Alkuperäinen kirjoittaja x:

Aivan. Tekotapa vain olisi ollut toinen. Kenties olisi posauttanut naulapommin luokassa ja kaikki siellä olleet olisivat kuolleet tai haavoittuneet erittäin vakavasti.[/quote]

Jos katsoo sivustolta http://www.spreekillers.org/ miten noita koulusurmia tehty, niin yksi mm. tehty kiinassa kirvestä käyttäen, veitsi mainitaan myös asenna, 13 kuollutta. Joten ei tilanne taida kielloilla parantua ellei sitten kielletä kaikkia teräviä tms. muuten vaarallisia esineitä myös.