Järkyttävä turvotus ja lihominen alkuraskaudesta, millä saisi kuriin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pullapunkero
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pullapunkero

Vieras
Apua! olen koittanut kiinnittää huomiota siihen, että syön paljon proteiinipitoista aamupalalla & lounaalla (ettei olisi heti nälkä) ja syödä välipaloiksi pääasiassa vihanneksia, kerranpäivässä hedelmää, ajoittain maustamatonta jogurttia tai rahkaa & marjoja. Teen paljon esim. kasvisose keittoja itse jne. Mutta kokoajan eli noin 1-2 tunnin välein on järkyttävä nälkä ja jos en syö niin tulee huono olo.

Menkkaturvotusta on aina tullut 2 kg ja nämä häviävät kunhan menkat alkavat, mutta nyt nekin turvotukset jäivät. Lisäksi paino on noussut 2 kg lisää eli yhteensä 4 kg ja raskausviikkoja vasta 10. Olo ihan kamala kun kaikki kiristää ja mietin miten kehtaan nähdä esim. äitiäni kun en halua raskaudestani kertoa vielä ja kiinnittää aina huomiota ihmisten painoon jos se on muuttunut. Olen muutenkin vähän pyöreä ja hävettää kun painolle en ole saanut tehtyä mitään. Pituus 160 ja painoa nyt 63 kg :( Tuntuu, että turvotusta on erityisesti vatsanseudulla ja kasvoissa (ihan kun olisin syönyt hirveästi esim. sipsejä) eli huomaa kyllä helposti.

Raskaana ei kai ole viisasta varsinaisesti laihduttaakkaan muuta kuin katsomalla mitä suuhunsa pistää mutta pelottaa minkälainen tankki olen raskauden jälkeen jos paino nousee tätä vauhtia.

Niin ja lisäyksenä vielä, että olen erittäin iloinen raskaudesta enkä niinkään pelkää minkälaiseksi vatsanseutuni ja rintani venyvät raskauden ja imetyksen myötä. Mutta kauhistuttaa jos ylimääräisiä kiloja kertyy tätä vauhtia 9 kuukauden ajan.

Esim.pilteissä ja ehrmanin rahkassa ei ole paljonkaan kaloreita, ne ovat hyvä välipala. Kuten jo sanoitkin vihannekset ovat hyvä vaihtoehto, jos pitää syödä usein, hiilarit jätä vaan ruoka-aikoihin. Pieniä määriä useita kertoja päivässä, sillä pysyvät pahoinvointi ja turvotus/lihominen siedettävinä.

Tuttua juttua jo kahdesta raskaudesta! Toisilla hormoonit tekevät tätä ja asia kyllä tasaantuu raskauden aikana. Kaksi kertaa olen ollut raskaana ja kummallakin kerralla on paino noussut 4 kiloa jo ensimmäisessä neuvolassa. Ensimmäisen raskauden hoksasin jo ennen testejä siitä ettei farkut enää menneet kiinni.

Itselläni kiloja on tullut kummassaki raskaudessa noin 8-12kg mutta suurin osa niistä ihan ensi kuukausina. Älä välitä painon noususta vaan kiinnitä huomio ennemmin monipuoliseen ruokavalioon ettei vaanjää puutostiloja.

Onnea raskauteen!

Its eolen kolmen raskauteni aikana ja etenkin kahden viimeisen aikana lihonut ja turvonnut paljon heti alkuraskaudessa... MUTTA painonnousu on hiipunut aina raskauden puolivälissä. Mulla on painoa tullut ekalla puoliskolla sellaset 8-9 kg ja tokalla puoliskolla 3-4 kg. Eli välttämättä paino ei lopussa enää nouse paljon vaikka alussa nousiskin, jos oudatat terveellistä ruokavaliota ja liikut edes jonkin verran.

Syöt vaan terveellisesti ja unohdat sen peiliintuijottelun. Jos olet raskaudessa nestettä keräävää tyyppiä, muita terveellisiä keinoja ei ole. Mä kerään raskauden alussa nestettä suunnilleen saman määrän. Sen jälkeen paino ei yleensä nouse kymmeneen viikkoon.

Yhteistyössä