Järki lähtee, miehen vanhemmat meillä juhannuksen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miniä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ne on vanhuksia!:
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Itse menen 75-vuotiaan mummoni luo juhannukseksi lasten kanssa, enkä edes oleta tai odota että hän tahtoisi mitään ihmeempiä rientoja. Grillataan kyllä ja lämmitellään saunaa. Vähän kunnioitusta ja ymmärrystä vanhuutta kohtaan; ehkä ei enää ihan samat asiat kiinnosta kuin nuorena. Väsyykin helpommin.

Peesi.
Harva ihminen on vanhana mikään "teräsmummi tai teräsvaari".

Juu tuo on ihan totta, kyllähän niitä teräsmummuja ja vaareja löytyy, mutta harvemmin... Ja eikö sitäkin voisi arvostaa, että yleensäkin tulevat kylään? Kaikki eivät senkään vertaa jaksa.

En minä mitään ihmeitä odotakaan, mutta miten ne pystyvät tänne ajamaan ja matkustamaan, jos ovat niin helvetin vanhoja, että sen jälkeen perse pysyy nojatuolissa, vaikka ovat meillä monta päivää.

Ja joo, en unelmissanikaan menisi tätä heille sanomaan, mutta jotenkin sekin ahdistaa, että he heittävät loppuelämän ihan hukkaan istumalla kotona, kun mikään ei enää heitä kiinnosta.

Ja siis arvostan sitä, että tulevat käymään, mutta surullista tuon katseleminen silti on. Ja minä en ole semmoinen ihminen, että pystyisin lomallakaan istumaan kotona neljää, viittä päivää... Toivottavasti eivät loukkaannu, kun vien lapseni tapahtumaan, jonne he haluavat, vaikka isovanhemmat eivät ole mukaan lähdössä.

Mut tuohan on vaan sun mielipitees siitä mikä on tai ei oo elämää... ehkä he nauttii vaan ja just nimenomaan sisällä olosta ja rauhallisesta telkkarin tapituksesta. Sinä haluat mennä ja olla ulkona ja nautit siitä ja sulle se on elämää.

Niin no, edelleenkään kyse ei ole vanhuuden heikentämistä ihmisistä, vaan terveistä liikkumaan pääsevistä ihmisistä, jotka ajaa tuhat kilsaa meille katsomaan telkkaria. Heidän elämäntyyli on jo kymmenen vuotta ollut sama, eli ei ole vanhuuden tuomaa. He vain eivät viitsi tehdä yhtään mitään.
Ja ovat 100 prosenttisesti kaupunkilaisia.

Mutta jos kaikki, mitä ehdotan on blääh, niin kyllä se masentaa. Kunnioitan kyllä heitä ihmisinä ja pidänkin, mutta tämä välillä ärsyttää.
Me varmaan grillaillaan oman perheen kanssa pihalla ja heitellään mölkkyä, kun nämä voivat lukea aikakauslehtensä sisällä, ettei vain tarvi nousta sohvalta.

En edelleenkään ymmärrä, että miksi sinä vedät niin pahasti herneen nenään. Vaikkei heillä mitään varsinaisia terveysongelmia olisikaan, niin sanoohan sen jo järkikin, ettei 60- tai 70-vuotiaat jaksa samalla tavalla kuin vaikka kolmekymppiset!

Kuulostaa lähinnä siltä, että sinua suututtaa kun kaikki ei mene sinun pillisi mukaan.

No okei. Jos mennään jonnekkin kylään. Niin minusta jo kohteliaisuus edellyttää viettämään aikaa isäntäperheen kanssa.
Ja jos he nauttivat vain televisionkatselusta, niin on ihan sama, että katselevat sitä sitten kotonaan. Kyllä minun mielestä siinä on vähän vikaa, jos ei mikään enää innosta tai kiinnosta. Mutta edes jotain tehtäis yhdessä, mutta ei sitten mitään. Ja joku grillaaminen tai vaikka pihalla istuskelu ja juttelu nyt ei vaadi kovin suuria ponnistuksia...

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
Vaikkei heillä mitään varsinaisia terveysongelmia olisikaan, niin sanoohan sen jo järkikin, ettei 60- tai 70-vuotiaat jaksa samalla tavalla kuin vaikka kolmekymppiset!
Aivan!!!!! Ja jos ne isovanhemmat nyt sitten pilaa juhannuksen, niin kannattaa ensi vuonna sanoa, että teillä on juhannukseksi muita suunnitelmia. Tai kesälomaksi. Tai koko kesäksi. Tai koko loppuelämäksi.

No okei. Jos mennään jonnekkin kylään. Niin minusta jo kohteliaisuus edellyttää viettämään aikaa isäntäperheen kanssa.
Ja jos he nauttivat vain televisionkatselusta, niin on ihan sama, että katselevat sitä sitten kotonaan. Kyllä minun mielestä siinä on vähän vikaa, jos ei mikään enää innosta tai kiinnosta. Mutta edes jotain tehtäis yhdessä, mutta ei sitten mitään. Ja joku grillaaminen tai vaikka pihalla istuskelu ja juttelu nyt ei vaadi kovin suuria ponnistuksia...
Mä taas kun kutsun ihmisiä kylään, niin silloin järjestän sellaista ohjelmaa, mitä vieraani haluavat tehdä. Mitä itse haluan tehdä, voin tehdä silloin, kun ei ole vieraita.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä taas kun kutsun ihmisiä kylään, niin silloin järjestän sellaista ohjelmaa, mitä vieraani haluavat tehdä. Mitä itse haluan tehdä, voin tehdä silloin, kun ei ole vieraita.

Näin juuri! Ja jos ne isovanhemmat niin vastenmielisiä ovat, niin vastedes heidät voi varmaan jättää kutsumatta. Taitaa nyt vaan olla niin, että vika on miniässä, ei isovanhemmissa!

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
Näin juuri! Ja jos ne isovanhemmat niin vastenmielisiä ovat, niin vastedes heidät voi varmaan jättää kutsumatta. Taitaa nyt vaan olla niin, että vika on miniässä, ei isovanhemmissa!
En sanoisi ehkä ihan noinkaan, että vika on miniässä. Enemmänkin vika on miniän odotuksissa näitä isovanhempien vierailuja kohtaan. Tämä on varsin ymmärrettävää, jos esim omat vanhemmat ovat energisiä, lasten kanssa puuhastelevia ja reissaavia. Ja kun puolison vanhemmat eivät olekaan samanlaisia, koetaan se ongelmaksi.

Monet tuon ikäiset on kyllä todella kaavoihinsa kangistuneita ja rutiineita rakastavia. MEillä olisi ihme että edes tulisivat juhannukseksi yöksi, kun on ne televisio- ohjelmat kaiken a ja o sekä omat ruoat ja oma rauha :)

No väsyyhän sitä vanhana, mutta kun tiedän miehen suvusta virkeämpiä mummeleita joita ei sairaudetkaan pysäytä, reissaavat ulkomailla joka vuosi, parikin kertaa vuodessa viikon-kahden jaksoissa , mökkeilevät, käyvät kampaajalla ja ostoksilla.
Niin on se ihme kun ei terveitä viisik-kuusikymppisiä meinaa saada enää pois teeveen äärestä minun suvustani.

kylässä ollessa passiivisesti tuijottavat telkkarista kaiken tai vähintään yhtenään laittavat nauhalle kaiken milloin miltäkin kanavalta. Käyvät kerran kuukaudessa kaksi tuntia ja kiire on kotiin keskenään nököttämään takaisin, sitten valitellaan pitkää aikaa ja ikävää. No... tähän kai se sitten menee osalla.

Kyllähän he siellä kotonaan voisivat myös sit grillatakki ja ulkoilla yms. Eiköhän ne nyt kuitenki teidän luokse raahautunu sitä töllöä tuijottelee ihan vain ja ainoastaan teidän takia, että saisivat nauttia teidän ihanasta seurastanne siinä fleguilun lomassa.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Kyllähän he siellä kotonaan voisivat myös sit grillatakki ja ulkoilla yms. Eiköhän ne nyt kuitenki teidän luokse raahautunu sitä töllöä tuijottelee ihan vain ja ainoastaan teidän takia, että saisivat nauttia teidän ihanasta seurastanne siinä fleguilun lomassa.
Näin juuri :)

Mutta hei ... ajatelkaas... millanenkohan anoppi musta tulee? Läppäri mukana ja lapsenlapsiani ehdin vaan hetken huomata, kun taas jo kirjoittelen palstalla :o

Ja muistat toki välillä moittia täällä miniää, joka vaatii sinua kaikenmaailman rientoihin, kun tahtoisit vain palstailla ;)

En minä mitään ihmeitä odotakaan, mutta miten ne pystyvät tänne ajamaan ja matkustamaan, jos ovat niin helvetin vanhoja, että sen jälkeen perse pysyy nojatuolissa, vaikka ovat meillä monta päivää.

Ja joo, en unelmissanikaan menisi tätä heille sanomaan, mutta jotenkin sekin ahdistaa, että he heittävät loppuelämän ihan hukkaan istumalla kotona, kun mikään ei enää heitä kiinnosta.

Ja siis arvostan sitä, että tulevat käymään, mutta surullista tuon katseleminen silti on. Ja minä en ole semmoinen ihminen, että pystyisin lomallakaan istumaan kotona neljää, viittä päivää... Toivottavasti eivät loukkaannu, kun vien lapseni tapahtumaan, jonne he haluavat, vaikka isovanhemmat eivät ole mukaan lähdössä.
Ehkä he vain halusivat nähdä lapsenlapsensa? Mua alkaa muuten nyt jo ahdistaa ajatus, että vielä 70 veenäkin pitäisi riekkua jossain reissuissa ja tapahtumissa lasteni ja heidän perheidensä kanssa. Ou mai gaad....paljonko maksaa erämaamökit Itä-Siperiassa?

Kukaan mitään riekkumista odotakaan, mutta jos vaikka jotain tehtäisiin edes yhdessä. Ja jossain voi lähteä käymään, ei tarkoita että joka paikassa. Mutta tämä on heidän tapansa elää. Kirjat, lehdet, televisio, ruoka ja nukkuminen on ainoat, mitkä enää jaksaa kiinnostaa.

Minä taas en halua käyttäytyä kuin kuollut 70-vuotiaana, jos olen ihan terve ja hyvissä voimissa.

Minulle nuo riittävät jo nelikymppisenä. En töiden lisäksi todellakaan halua riekkua ympäri maailmaa toljottamassa kaiken maailman tapahtumia tai nähtävyyksiä. Haluan olla rauhassa kotonani vaikkapa juuri hyvien kirjojen parissa.

Alkuperäinen kirjoittaja ne on vanhuksia!:
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Itse menen 75-vuotiaan mummoni luo juhannukseksi lasten kanssa, enkä edes oleta tai odota että hän tahtoisi mitään ihmeempiä rientoja. Grillataan kyllä ja lämmitellään saunaa. Vähän kunnioitusta ja ymmärrystä vanhuutta kohtaan; ehkä ei enää ihan samat asiat kiinnosta kuin nuorena. Väsyykin helpommin.

Peesi.
Harva ihminen on vanhana mikään "teräsmummi tai teräsvaari".

Juu tuo on ihan totta, kyllähän niitä teräsmummuja ja vaareja löytyy, mutta harvemmin... Ja eikö sitäkin voisi arvostaa, että yleensäkin tulevat kylään? Kaikki eivät senkään vertaa jaksa.

Siltikään en oikein ymmärrä, että miksi noin hikeennyt. Kaikki me olemme erilaisia, ja ehkäpä he itse ovat tyytyväisiä elämäänsä ja heille riittää telkkarin katselu ja makoilu. Ehkä sinä muutaman päivän kestät :)

Peesi. Jos heille se elämä riittää, mitä siinä sinun märinä auttaa. Kylässähän he vain ovat, eivät jää asumaan.

Kyllä mä ainakin ymmärrän ap:n pahan mielen. Oikeastiko täällä porukka on sitä mieltä, ettei vanhemmat ihmiset tarvitse lainkaan raitista ilmaa? Ei edes puolta tuntia päivässä istuen vaikka puutarhakeinussa katsellen grillaamista ja vaihtaen pari sanaa muiden kanssa ennen paluuta taas töllön ääreen?

Niin no, edelleenkään kyse ei ole vanhuuden heikentämistä ihmisistä, vaan terveistä liikkumaan pääsevistä ihmisistä, jotka ajaa tuhat kilsaa meille katsomaan telkkaria. Heidän elämäntyyli on jo kymmenen vuotta ollut sama, eli ei ole vanhuuden tuomaa. He vain eivät viitsi tehdä yhtään mitään.
Ja ovat 100 prosenttisesti kaupunkilaisia.

Mutta jos kaikki, mitä ehdotan on blääh, niin kyllä se masentaa. Kunnioitan kyllä heitä ihmisinä ja pidänkin, mutta tämä välillä ärsyttää.
Me varmaan grillaillaan oman perheen kanssa pihalla ja heitellään mölkkyä, kun nämä voivat lukea aikakauslehtensä sisällä, ettei vain tarvi nousta sohvalta.
No he ovat valinneet elämäntavan, joka heitä miellyttää. Sulla on toisenlainen elämäntapa. Mikset voi antaa heidän elää sellaista elämää, mikä heidän mielestään on mukavaa? Tee itse vanhana toisin kuin he, jos siltä tuntuu. Mutta älä edellytä vanhuksia käyttäytymään siten kuin itse ajattelit käyttäytyä vanhana.

no mutta mitä varten ajaa kylään jonnekkin jos ainoa mikä kyläpaikassa kiinnostaa on televisio?

ootpa saanut törkeitä vastauksia..en jaksanut edes kaikkia lukea. mun mielestä kyllä oot ihan oikeassa että kyllä muutakin voi tehdä kun istua sohvalla(niin tekee suurin osa vanhuksistakin). nämä vain suurin osa ketkä tätä lukevat ovat appesi kaltaisia, istuvat leväperseillään päivät pitkät ja mussuttaa suklaata, eivät he voi ymmärtää RIEKKUMISIA!

toivottavasti sinulle tulee kuitenkin mukava juhannus. yritä nyt edes saada niitä appeja jonnekkin mukaan jos vaikka ihme tapahtuisi :)

Alkuperäinen kirjoittaja :
HIH, mun isoäiti (86v) soitti just ja kyseli montako vihtaa me tarvitaan, oli niitä käyny ny aamulla tekemässä ja lupasi aamukaffen jälkeen tulla fillarilla tuomaan ;)

:D Ihana! Minun äitini, joka täyttää ensi kuussa 70, kävi eilen moottoripyörällä juhannuskaupassa. No, istui kyllä kyydissä, kun vähän nuorempi miehensä ajoi, mutta kuulosti käheemmältä kirjoittaa noin :D

Kannattaa varmaan jatkossa viettää juhannus eri porukassa, kyllä minua ärsyttäisi kun ollaan kutsuttu porukkaa meidän vieraiksi ja jotka omissaaloissaan kyttäisivät eri medioita koko vierailun ajan viestittäen että ei meitä teidän kanssa oleskelu pahemmin kiinnosta. Omassa suvussani yksikään 70-vuotias ei ole käyttäytynyt noin, ei 85-vuotiaatkaan. Heillä aito kiinnostunut olla yhdessä lastensa/lastenlastensa ja lastenlastenlastensa kanssa.

Isovanhempien puolustukseksi se että noin pitä matka on varmasti väsyttänyt 70-vuotiasta aikalailla, passiivisuus voi johtua osaksi myös siitä.

Ei saatana. Jos on selvinnyt hengissä seitenkymppiseksi kun ikänsä on töitä painanut (saattanut olla vähän erilaista työnteko 50 vuotta sitten kun ei ollut nuita tietokoneitakaan joka työpöydällä...), kotia (varmaan jossain vaiheessa veden ja puun kantamista myöten) ja lapsia hoitanut, ja vielä selvinnyt niin että pysyy omilla jaloillaan eikä kivut ole petiin kaataneet, niin eikö jo perkele saisi ihan vaan OLLA!!!??? Mikä pakko se on hosua ja heilua ittensä sairaaksi ennen kuolemaa?!

Kukaan mitään riekkumista odotakaan, mutta jos vaikka jotain tehtäisiin edes yhdessä. Ja jossain voi lähteä käymään, ei tarkoita että joka paikassa. Mutta tämä on heidän tapansa elää. Kirjat, lehdet, televisio, ruoka ja nukkuminen on ainoat, mitkä enää jaksaa kiinnostaa.

Minä taas en halua käyttäytyä kuin kuollut 70-vuotiaana, jos olen ihan terve ja hyvissä voimissa.
No riekkuminen on just tota. Pitää lähteä jonnekin käymään. Pitää tehdä yhdessä jotakin. Kirjat, lehdet, televisio, ruoka ja nukkuminen on asioita, jotka riittävät mulle ja tekevät mut tyytyväiseksi jo 60-vuotiaana. Tekis jo nyt, jos ei tarttis käydä töissä.

samoin, vaikka olenkin päälle parikymppinen :O

kyllä se voi vaatia! Kaikki ei ole yhtä sosiaalisia.

Minä olen yllättynyt siitä, että meidän lasten isovanhemmat alle 70 ja eivät jaksa ehdä mitäään lasten kanssa. Edes kuopukselle lukea iltasatua. Lapset käyneet kerran tänä vuonna ja itse pyysivät jäämään.