Järjestyksenvalvoja/portsari.Oliko asiallinen käytös?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mietityttää portsarin eilinen käytös ja onkohan hänellä oikeus tälläiseen käytökseen.
Olin eilen menossa ravintolaan, joka ei ole mitenkään erikoisen hieno ja mitään vaate yms. vaatimuksia ei kyseiseen ravintolaa ole.
Olin mieheni kanssa liikenteessä ja seuraamme liittyi hänen veli tyttöystävineen.
Mieheni veljellä oli paita, jossa oli reikä ja tästä portsari sanoi, ettei sisälle pääse rikkinäisellä vaatteella.
Hän kävi sitten vaihtamassa asialliset vaatteet(liivi, puvuntakki )ja että menemmä uudestaan käymään kyseisessä ravintolassa. Emme olleen mitenkään humalassa(toki olimme pari ottaneet ). Portsari ilmoitti, ettei ravintolaa ole asiaa ja että se paita on kuitenkin siellä vaatteiden alla.
Ohjasi meidät pois.
Kysyin portsarilta, että eikö me todella päästä sisään ja kun kuitenkin on vaihdettu vaatteet. Hän sanoi, ettei ota sisälle ja minullakaan ei ole asiaan ravintolaan. Lisäsi heti perään, että vuoteen. Hämmästyin todella ja kysyin, että todellako siis vuoteen. Pyysin perusteluja tähän asiaan ja millä perusteella sain vuoden porttikiellon... hän tokaisi, ettei tarvitse ottaa tämän näköisiä asiakkaita sisälle.
Tuli sitten vielä perässä ulos ja huusi ovelta, ettei todellakaan ota hipin näköisiä sisälle ja se saa siitä päättää.
Oliko tämä asiallista häneltä? Saako todellakin valita asiakkaat siten, miltä ihminen näyttää ja hauskinta on se, ettei näytetä mitenkään hipeiltä.
Miehelläni oli kauluspaita ja itselläkin oli asialliset vaatteet päällä.
En tiedä mistä sai meistä hippejä. Pitäisikö minun kuitenkin ottaa yhteyttä ravintolaa ja pyytää selitystä tästä porttikiellosta. Lisäksi ulkonäön arvostelusta ns. loukkaavista sanoista. Mikä oikeus heillä on käyttäytyä näin?

:laugh: Hahaha ota vaan yhteyttä ravintolan pomoon. Kyl niistä pokeista kannattaa huomautella jos ovat asiattomia. Jos paikan omistaja välittää asiakastyytyväisyydestä, ottaa valitukset huomioon. Me kantapaikasta saatiin yks erittäin epämiellyttävä poke pois, kun muutama ihminen siitä valitti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hmm.. Erikoista käytöstä.. mutta Mikä on muutama?

Itse olin ottanut kaksi siideriä ja mieheni kolme. Oliko portsarilla vain huono päivä ja se kohdistui meihin. Pitäisikö tästä kuitenkin ottaa kyseiseen ravintolaan yhteyttä ja kertoa, ettei asiakkaiden arvostelu ole kohteliasta. EIkö kuitenkin tuo ole hiukan rasistista, että nimitellään hipeiksi ja ettei ravintolaa hippejä oteta.

Hmm.. Erikoista käytöstä.. mutta Mikä on muutama?

Itse olin ottanut kaksi siideriä ja mieheni kolme. Oliko portsarilla vain huono päivä ja se kohdistui meihin. Pitäisikö tästä kuitenkin ottaa kyseiseen ravintolaan yhteyttä ja kertoa, ettei asiakkaiden arvostelu ole kohteliasta. EIkö kuitenkin tuo ole hiukan rasistista, että nimitellään hipeiksi ja ettei ravintolaa hippejä oteta.

No joo, ottaisin todellakin yhteyttä omistajaan. Erikoinen tapaus.:o

Mies (tekkee portsarin hommia ) sano että tuollasia maailmannapoja aina joskus on osunu sillekki työkaveriksi. Valitusta vaan. Vaikkaki joillaki ravintoloilla on "pukukoodit" eli esim lenkkareissa ei sisälle jne, niin ei niistä käännyttämisistä porttikieltoja ole tapana jaella ja sisälle pääsee jos vaihtaa asialliset kamppeet päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
Mies (tekkee portsarin hommia ) sano että tuollasia maailmannapoja aina joskus on osunu sillekki työkaveriksi. Valitusta vaan. Vaikkaki joillaki ravintoloilla on "pukukoodit" eli esim lenkkareissa ei sisälle jne, niin ei niistä käännyttämisistä porttikieltoja ole tapana jaella ja sisälle pääsee jos vaihtaa asialliset kamppeet päälle.

Ihmetyttää se, että minä sain vuoden porttikiellon kysyessä juuri tästä("eikö todellakaan päästä sisälle, vaikka vaatteet on vaihdettu" ) Ja sekö on perustelu porttikieltoon ja vain minulle :O

Ihmetyttää se, että minä sain vuoden porttikiellon kysyessä juuri tästä("eikö todellakaan päästä sisälle, vaikka vaatteet on vaihdettu" ) Ja sekö on perustelu porttikieltoon ja vain minulle :O

Jos aloit hankalaksi sen mielestä :xmas: Valitus menemään niin kyllä se jonku verran suuria luuloja poistaa kyseiseltä portsarilta ko puhutteluun pääsee.

Toki voi olla, että kyseinen poke käyttäytyi epäasiallisesti, mutta isäni on pokena ja yleensä nämä jutut menee "hieman" toisin katsottuna sieltä poken näkökulmasta. Mutta tokihan he vain vittuillaakseen porttikieltoja jakavat :xmas:

Jos aloit hankalaksi sen mielestä :xmas: Valitus menemään niin kyllä se jonku verran suuria luuloja poistaa kyseiseltä portsarilta ko puhutteluun pääsee.

Ehkä tosiaan käyttäydyin uhkaavasti kysyessä perusteluja :D Luulen, että hän itsekin tajusi siinä vaiheessa, että hänen olisi pitänyt päästää sisää kun vaatteet on vaihdettu ja alkoi käyttäytyä huonosti. Hän vain oli päättänyt, ettei "hipit" sisälle pääse ja asiatonta oli vielä tulla huutamaan ovelle. "mun ei tarvi vain ottaa mitään hippejä sisälle" ja kysyin "olenko sun mielestä hippi" hän vastaa "minun silmissä olet hippi" :D En vain ymmärrä ja ei kyllä koskaan hipiksi olla sanottu.

Toki voi olla, että kyseinen poke käyttäytyi epäasiallisesti, mutta isäni on pokena ja yleensä nämä jutut menee "hieman" toisin katsottuna sieltä poken näkökulmasta. Mutta tokihan he vain vittuillaakseen porttikieltoja jakavat :xmas:

Minun veljeni ja kaksi serkkua on tehnyt myös portsarin töitä. On oikeasti suurinosa asiallisia portsereita ja harmi, että tälläinen yksi virkaintoinen-huono päivä-poke antaa heistä huonon kuvan. Ei minusta kuitenkaan asiaton "haukkuminen" ole heiltä oikein ja ei voi aina vedota siihen, että poket saa tehdä mitä haluaa vain siksi, että he ovat töissä ja selvinpäin. Aina se ei vain mene niin, että heidän käytös olisi asiallista ja että heidän silmissä "humalaisia" saa kohdella miten haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja imperial:
Pokei vastaan on ihan turha taistella. Vaikka "porttari" kumotaan, niin vittuilakseen se voi poistaa sut joka kerta paikalta jos haluaa.

On näin? Minun ei tarvitse mennä kyseiseen ravintolaan, mutta minusta asiaton nimittely ja tuollainen käytös ei kyllä pitäisi jäädä vain unholaan. Vaikka tämä portsari ei saisi tästä asiasta puhuttelua, niin on sitten seuraavan kerran tälläisen kohtelun jälkeen ravintolalla tietoa käytöksestä ja voivat sitten miettiä onko portsarin käytös ollutkaan asiallista.

Eikös se yks poke saanu melkoset sakot + joutu korvauksiin kun ei päästänyt romaneja sisälle... syrjivä käytös on laissa kielletty, eli ota nyt tuo hippi-asia isosti esille, että hipin näköiset ei pääse sisälle! Ja väläytä syytteiden nostamisen mahdollisuutta, varsinkin jos oli todisajia. Tai nostat syytteen sen vaatteita vaihtaneen kanssa ja ne 2 muuta tulee todistamaan! Tuollaset idioottipoket ojennukseen välittömästi!

Onko portsarilla oikeus valita asiakkaan ulkonäön perusteella? Jos olisin tummaihoinen, saisiko joku portsari sanoa "neekereitä ei sisälle" tai olisin mikä tahansa muu (romani, hippi yms. ), ei taida heillä kuitenkaan olla oikeutta nimitellä ja valita asiakkaita tämän perusteella.

Minun veljeni ja kaksi serkkua on tehnyt myös portsarin töitä. On oikeasti suurinosa asiallisia portsereita ja harmi, että tälläinen yksi virkaintoinen-huono päivä-poke antaa heistä huonon kuvan. Ei minusta kuitenkaan asiaton "haukkuminen" ole heiltä oikein ja ei voi aina vedota siihen, että poket saa tehdä mitä haluaa vain siksi, että he ovat töissä ja selvinpäin. Aina se ei vain mene niin, että heidän käytös olisi asiallista ja että heidän silmissä "humalaisia" saa kohdella miten haluaa.

Totta kai löytyy aina epäammattimaisia, mutta pointtina se että monesti näissä asiakkaissa ei omasta mielestään ole mitään vikaa ja potrsareita pidetään sylkykuppeina joille saa vittuilla niin paljon kuin haluaa. Kun on vain toisen näkökulma niin mistäs sitä tietää mitä oikeasti tapahtunut. Mutta toki voi olla tottakin ja silloin ei ole oikein.

Pokei vastaan on ihan turha taistella. Vaikka "porttari" kumotaan, niin vittuilakseen se voi poistaa sut joka kerta paikalta jos haluaa.

On näin? Minun ei tarvitse mennä kyseiseen ravintolaan, mutta minusta asiaton nimittely ja tuollainen käytös ei kyllä pitäisi jäädä vain unholaan. Vaikka tämä portsari ei saisi tästä asiasta puhuttelua, niin on sitten seuraavan kerran tälläisen kohtelun jälkeen ravintolalla tietoa käytöksestä ja voivat sitten miettiä onko portsarin käytös ollutkaan asiallista.
Kyl se näin o. tosin on aikas naurettavaa käytöstä, mut voi vetoo aina siihen, että epäilee sinun/teidän aiheuttavan järjestyshäiriöö ja sen turvin sillä on oikeus poistaa paikalta. J
Ja mitä tunnen noita pokeja aikas paljon, niin kyl niitä raflassa aikas paljon uskotaan ja äkkiähän ne voi keksii jotain selityksiä, mitä "olet tehnyt" vaikket oliskaan. Esim kielenkäyttö yms.

Alkuperäinen kirjoittaja aply:
Eikös se yks poke saanu melkoset sakot + joutu korvauksiin kun ei päästänyt romaneja sisälle... syrjivä käytös on laissa kielletty, eli ota nyt tuo hippi-asia isosti esille, että hipin näköiset ei pääse sisälle! Ja väläytä syytteiden nostamisen mahdollisuutta, varsinkin jos oli todisajia. Tai nostat syytteen sen vaatteita vaihtaneen kanssa ja ne 2 muuta tulee todistamaan! Tuollaset idioottipoket ojennukseen välittömästi!

Tätä juuri mietin, että hänen inho taisi kohdistua hippeihin ja siksi nimitteli meitä. En vain ymmärrä, miten sai meistä hippejä ja miten muututtiin hänen silmissä hipeiksi.

Onko portsarilla oikeus valita asiakkaan ulkonäön perusteella? Jos olisin tummaihoinen, saisiko joku portsari sanoa "neekereitä ei sisälle" tai olisin mikä tahansa muu (romani, hippi yms. ), ei taida heillä kuitenkaan olla oikeutta nimitellä ja valita asiakkaita tämän perusteella.

Ei ole, mut epäilys/vanhat kokemukset/ mahdollisesti tämän hipin turvallisuuden takaaminen yms takia voi olla päätämättä sisälle

Kyl se näin o. tosin on aikas naurettavaa käytöstä, mut voi vetoo aina siihen, että epäilee sinun/teidän aiheuttavan järjestyshäiriöö ja sen turvin sillä on oikeus poistaa paikalta. J
Ja mitä tunnen noita pokeja aikas paljon, niin kyl niitä raflassa aikas paljon uskotaan ja äkkiähän ne voi keksii jotain selityksiä, mitä "olet tehnyt" vaikket oliskaan. Esim kielenkäyttö yms.

Meitä kuitenkin siinä tilanteessa on neljä ihmistä ja ulkona olleita kuulijoita nimittelystä. On vain käsittämätöntä, että hänellä oikeus kohdella näin ja jakaa ulkonäön perusteella vuoden porttikielto. Se on syrjintää ja loukkaavaa.

Yhteistyössä