Kurja sukujuhannus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apua"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28646572] Anoppini neuvoo joka asiassa ja teen joko niin kuin hän haluaa tai tarvittaessa kuuntelen ja teen niin kuin haluan. Tällä kertaa aivan ystävällisesti pyysin, että saisin paistaa rauhassa. [/QUOTE]

Anteeksi nyt kovasti, mutta mä en kyllä pysty kuvittelemaan, miten tuo sanotaan ystävällisesti. Sama kuin väittäisi sanoneensa "mene pois siitä" ystävällisesti.

[QUOTE="Siis";28645942]Oisko se oikeesti ollu niin vaikeeta paistaa sitä makkaraa sun tavalla samalla kun anoppi horisee jotain makkaranpaistosta?

Onhan toi nyt aika tylyä sanoa ettet saa paistaa "rauhassa", jos nyt joku vanhempi ihminen samalla höpisee jotain siitä pitääkö kääntää vai ei. Hymyilet vaan ja jatkat miten haluat, etkä alota jotain kolmatta maailmansotaa siitä kenellä on oikeus puhua sun tunteista ja kenellä ei.[/QUOTE]

Samaa mieltä! Kyllä minäkin vähän ottaisin nokkiini, jos joku sanoisi: "saisinko paistaa rauhassa makkarani", jos oma tarkoitus olisi ollut neuvoa toista. Neuvojen tuputtaminen ei ole kivaa, mutta se ei ole minusta riittävä syy pahoittaa toisen eli neuvojan mieli. Minulla on myös anoppi, joka tietää asiat minua paremmin, mutta väleissä ollaan. Ehkä se on se elämänkokemus, joka sanoo ettei se ole minulta pois, jos nielen ärtymykseni. Anoppi on sentään minun rakkaan mieheni äiti ja jos olen epäkohtelias anopille (vaikka hän olisi mielestäni ansainnut sen), niin se on kurjaa myös miehelleni miehelleni, eikä muutenkaan tee hyvää yleiselle tunnelmalle.

[QUOTE="vieras";28646572]Itse asiassa mun isällä on paranoidinen skitsofrenia ja äitini on kuollut. On elämä koetellut ja juuri isäni mielenterveysongelmien vuoksi tunnistan terveen ja epäterveen käytöksen.

Vielä kerran sanon: MULLE ONGELMA EI OLE ANOPIN NEUVOMINEN TAI MAKKARANPAISTO. Anoppini neuvoo joka asiassa ja teen joko niin kuin hän haluaa tai tarvittaessa kuuntelen ja teen niin kuin haluan. Tällä kertaa aivan ystävällisesti pyysin, että saisin paistaa rauhassa. En ollut loukkaantunut neuvomisesta.

Ongelmana on anoppini paha olo, jota hän purki minuun. Hänellä on pahoja ongelmia, joita hän purkaa läheisiinsä. En jaksa eikä minun pidäkään jaksaa narsistisen ihmisen hyökkäyksiä. Tällä en tarkoita neuvomista.

Te, jotka haluatte vetää tästä jonkin neuvomis ja herkkähipiäisminiäongelman, niin saatte ihan rauhassa jatkaa omaa keskusteluanne, jossa kuvittelette tietävänne mitä oikeasti tapahtui. Mä lopetan. Toivottavasti te ette joudu kohtaamaan tosielämässä mielenterveysongelmaisten läheisiä, kun olette noin ilkeitä ja empatiakyvyttömiä.[/QUOTE]

Nyt ap sitten suuttui (tai siis eihän hän suutu...eikä ärsyynny vaan on täydellisen rauhallinen) palstalaisille, jotka eivät silittäneet myötäkarvaan.

Onhan se mielenvikaisuutta ja narsismia, kun neuvoo makkaranpaistossa.

Ehkä luin huolimattomasti, mutta mua jäi kiinnostamaan, mitkä nämä välirikkoon johtaneet näkemyserot paistotavassa olivat!

[QUOTE="vieras";28646572]Itse asiassa mun isällä on paranoidinen skitsofrenia ja äitini on kuollut. On elämä koetellut ja juuri isäni mielenterveysongelmien vuoksi tunnistan terveen ja epäterveen käytöksen.

Vielä kerran sanon: MULLE ONGELMA EI OLE ANOPIN NEUVOMINEN TAI MAKKARANPAISTO. Anoppini neuvoo joka asiassa ja teen joko niin kuin hän haluaa tai tarvittaessa kuuntelen ja teen niin kuin haluan. Tällä kertaa aivan ystävällisesti pyysin, että saisin paistaa rauhassa. En ollut loukkaantunut neuvomisesta.

Ongelmana on anoppini paha olo, jota hän purki minuun. Hänellä on pahoja ongelmia, joita hän purkaa läheisiinsä. En jaksa eikä minun pidäkään jaksaa narsistisen ihmisen hyökkäyksiä. Tällä en tarkoita neuvomista.

Te, jotka haluatte vetää tästä jonkin neuvomis ja herkkähipiäisminiäongelman, niin saatte ihan rauhassa jatkaa omaa keskusteluanne, jossa kuvittelette tietävänne mitä oikeasti tapahtui. Mä lopetan. Toivottavasti te ette joudu kohtaamaan tosielämässä mielenterveysongelmaisten läheisiä, kun olette noin ilkeitä ja empatiakyvyttömiä.[/QUOTE]

Sinähän tässä nyt olit ilkeä ja empatiakyvytön sille mielenterveysongelmaiselle anopille?
terv. mielenterveysongelmainen joka ei tosiaan mene ärähtämään kellekään kuten sinä teit.

Siis, kyllä mä uskon että kyseisenlainen anoppi on rasittavaa seuraa. Mutta kuulostaa vaan, että kannatttaa myös katsoa peiliinkin, että miten tuosta jutusta tuli tuollainen haloo.
Olisiko tuossa, että olet nyt niin ahdistunut ja kauhistunut, kyse hieman myös siitä, että koet edesauttaneesi tuota kohtausta omalla käytökselläsi, ja on hieman huono omatunto?

Ai niin, kaupunkilaisfriiduista kirjoittanut papparainen, harmi että sun kokemus kaupunkilaistytöistä on noin huono, kyllä meitä on ihan kivoja naisia kaupungissakin. Halonhakkuu voi olla vähän vierasta hommaa, mut monilla voi olla muita hyviä ominaisuuksia.

Hih.
Onko tu opaha anoppi? OIkeastiko?
ap sanoi myös aika töykeästi mutta ei loukkaantunut vaan suostui keskustelemaan.

Miten vastaavassa tilanteessa kävisi meillä:
no anoppihan mussuttaan neuvojaan meidn keittiöstä, siivosta jne. ihan kaikesta.
Jos sanoisin että haista paska /tai anna mun olla rauhassa (kuten ap), niin anoppihan alkaisi itkeä ja marttyyriksi ja minä olisin syypää.

Papparainen puhuu asiaa. Jostain syystä meilläkin on perheessä (3 poikaa) ollut kaksi kappaletta näitä kaupunkilasfriiduja miniöinä. Tosi töksäyttelevää käytöstä ja vanhempien ihmisten kunnioitus ollut tipotiessään. Onneksi nämä neidit ovat vaihtuneet fiksuihin, auttavaisiin ja kohteliaisiin neiteihin (nykyisin rouviin).

Mulla oli anoppi, jonka kanssa en pärjännyt. Emme ymmärtäneet toisiamme ja aina syntyi väärinkäsityksiä, jotka aikaa myöten kasvattivat vain muuria välillemme. Sen vuoksi tapasin häntä vain muutaman kerran vuodessa ja vältin mm. yhteistä mökkeilyä. Anoppini huomautteli monestakin, mitä tein, sanoin tai käyttäydyin. Ja mitä enemmän kärhämää oli sen enemmän minäkin näytin huonoimmat puoleni. Suosittelen ap:lle välttämään anopin seuraa. Parempi viileä sopu kuin lihava riita.

[QUOTE="sasa";28646273]Näin juuri. Miniä taitaa olla aikamoinen nättinokka, joka vetää herneen nekkuun tavallista syvemmälle.

Jos kaikesta provosoituu ap:n tyylillä, niin kyllä maailmassa on vaikeaa. Kaksi draamakuningatarta vastassa, niin lopputulos on tällainen.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Mä en ymmärtänyt mitä toi meuhkaaminen 'sulla ei oo OIKEUTTA puhua mun tunteista' oikein oli...? Ap:n kannattaisi vähän vähentää tuota herkkänahkaisuutta jos haluaa jonkinlaiset välit säilyttää miehen perheeseen. Jos anoppi on mielenterveysongelmainen niin sitten siihen suhtaudutaan siten eli ei ruveta riehumaan sille tai oleteta että se tekee kaiken aina täydellisesti.

[QUOTE="Papparainen";28646507]Aloittaja on tyypillinen nykykasvatuksen "kaupunkilaisfriidu". Valitettava kasvatusilmiö sinänsä...

Kaupukilaisfriidu on hyvin itsetietoinen. Tullessaan sukumökille hän on ottanut omat ruoat mukaan, kysymättä etukäteen muilta haluaisivatko nämä ehkä syödä yhdessä. Muiden ruokaillessa samaa ruokaa, kokkaa kaupunkilaisfriidu itse perheelleen eri ruokaa. Ohjeiden ja neuvojen antaminen suututtaa kaupunkilaisfriidun, sillä kyllähän hän nyt itse tietää esim. mistä kuivat polttopuut löytyvät.

Vanhempien ihmisten elämänturinoita kaupunkilaisfriidu ei jaksa kuunnella. Hän osoittaa sen poissaolevalla katseellaan ja eleettömyydellään. Useimmiten kaupunkilaisfriidu poistuu tilanteesta äkkiä jollain tekosyyllä lapsiin liittyen: "Missäs Aleksi on? Käynpäs äkkiä katsomassa mihin hän meni".

Isovanhempien keksiessä jotain aktiviteettia, esim. soutelua tai tikanheittoa, keksii kaupunkilaisfriidu aina jotain parempaa. Hänen keksimänsä puuha tapahtuu aina "omalla perheellä", esim. metsäkävely ja sinne livahdetaan niin ettei kukaan muu ehdi mukaan. Kaupunkilaisfriidua muutenkin ärsyttää, jos isovanhemmat haluavat touhuta paljon lasten kanssa. Jos isovanhempi vielä huomaamattomuuttaan komentaa kaupunkilaisfriidun lasta, on seurauksena ydinsota tai täyhdellinen mökötys.

Mökillä tehtäviin hyötyaktiviteetteihin kaupunkilaisfriidu ei osallistu. Siinä vaiheessa kun muut alkavat tehdä polttopuita, hakee kaupunkilaisfriidu jälkikasvunsa ja lähtee karkuun, esim. lammelle soutelemaan. Mikäli polttopuiden teon yhteydessä joku uskaltaa ottaa kylmän oluen, antaa kaupunkilaisfriidu olemuksellaan ymmärtää: "hiton juoppo".

Mökeillä usein tapahtuva miesten ja naisten omat saunavuorot eivät kaupunkilaisfriidulle sovi. Omaa miestä ei uskalla päästää äijäporukalla saunomaan, "kun ne kuitenkin juo siellä kaljaa". Ainoastaan omalla perheellä saunotaan ja syyksi voi aina ilmoittaa että lapset haluavat saunoa näin.

Lähtiessään mökiltä kaupunkilaisfriidu ei koskaan kiitä appivanhempia. Mistä sitä nyt pitäisi kiittää, kun omia ruokia on syöty. Kaupunkilaisfriidulle itse mökki, tontti, veneen bensa ja vaikka ne polttopuut ovat itsestäänselvyyksiä, joista ei kiitosta kuulu lausua.[/QUOTE]

En tiedä ketä kohtaan sinulla on kaunaa, ehkä kannattaisi puhua sen kyseisen henkilön kanssa? Itseäni en ainakaan löydä kyseisestä stereotypiasta (vaikkakaan porukkasaunat tai saunat yleensä ei kiinnosta). Ap:n kertomaan tekstisi taas ei liity millään tavalla, miten voi olla noin vaikea lukea ja vielä, edes osittain ymmärtää lukemaansa? Etkö tajua ettei ap:ta häirinnyt se neuvominen? Ja hän vastasi ystävällisesti. Jos joku anoppi/appi yrittää erottaa puolisot toisistaan ja haastaa riitaa mistä tahansa, ei sellaista tartte sietää. Jos ei osaa asettaa omia rajojaan ja alistuu kaikkeen, ei sillä saa kunnioitusta - ei edes sen anopin.

Ja missä sanottiin että ap on kaupunkilainen...?

[QUOTE="vieras";28646764]Papparainen puhuu asiaa. Jostain syystä meilläkin on perheessä (3 poikaa) ollut kaksi kappaletta näitä kaupunkilasfriiduja miniöinä. Tosi töksäyttelevää käytöstä ja vanhempien ihmisten kunnioitus ollut tipotiessään. Onneksi nämä neidit ovat vaihtuneet fiksuihin, auttavaisiin ja kohteliaisiin neiteihin (nykyisin rouviin).[/QUOTE]

Papparaisella on selvästi huonoja kokemuksia jotka hän yleistää kaikkiin kaupunkilaisiin. Tylyys ja vanhempien ihmisten asiaton kohtelu eivät liity siihen onko kaupunkilainen vai maalainen. Itseäni on ainakin opetettu kunnioittamaan vanhempia ihmisiä, ja kaupungissa olen kasvanut. Olen silti sekä maalainen että kaupunkilainen mielestäni, molempia. Kaikessa on hyvät puolensa.
Kaikki vanhempi väki ei vaan kunnioitusta ansaitse jos vastaavat ystävällisyyteen ilkeydellä. Miten papparainen olisi toiminut jos hänen anoppinsa olisi yrittänyt rikkoa hänen ja vaimonsa liiton ja ajanut hänet pois yhteisistä tapaamisista? Miten papparainen olisi osoittanut sitä kunnioitustaan jos ei hänen olisi edes annettu olla paikalla sitä osoittamassa?

[QUOTE="vieras";28646619]Onhan se mielenvikaisuutta ja narsismia, kun neuvoo makkaranpaistossa.

Ehkä luin huolimattomasti, mutta mua jäi kiinnostamaan, mitkä nämä välirikkoon johtaneet näkemyserot paistotavassa olivat![/QUOTE]

Eihän tässä ollut kyse mistään makkaranpaistossa neuvomisesta. Luepas nyt ap:n teksti uusiksi. Miten ei mene perille ettei kyse ollut neuvomisesta? Vaan siitä asenteesta että rakentaa riidan mistä vaan, syy löytyy aina...

[QUOTE="vieras";28646611]Nyt ap sitten suuttui (tai siis eihän hän suutu...eikä ärsyynny vaan on täydellisen rauhallinen) palstalaisille, jotka eivät silittäneet myötäkarvaan.[/QUOTE]

Eiköhän ap hermostunut siitä ettei useimmat edes lukeneet mitä hän kirjoitti. Vaan, kuten palstalla on tapana, kommentoivat asian vierestä ja väänsivät asian tahallaan ihan erilaiseksi kuin mitä se oli. Ap kirjoitti moneen kertaan ettei hän suuttunut makkaranpaistossa neuvomisesta. Silti tämä yksinkertainen asia ei mennyt perille.

Täällä ilmeisesti on todellakin semmoista porukkaa jotka ei ole kokeneet millaista on olla narsistisen ihmisen kanssa tekemisissä!!! Tuo kamala meteli minkä ap:n anoppi on nostanut olisi todennäköisesti tullut vaikka ap olisi vastannut että joo! Ihminen jolla oikeasti viiraa jollai asteella päässä keksii riidan ihan pienestäkin jutusta!!!!Eikä tuossa ole nyt kyse mistään herkkänahkaisuudesta tai pumpulissa kasvamisesta kun ihmisestä jolle ei kelpaa mikään ja joka haluaa päteä joka asiaan,kyseessä siis ap:n ANOPPI!Kertokaapa viisaammat olisitteko itse sanoneet vastaan vain pelkästään myötäilleet jos saisitte kuulla JOKA asiasta että teet tuon väärin,etkö edes tuota osaa??? kaikki mitä teet ja sanot on väärää,ja se annetaan ymmärtää anopin puolelta niin selvästi että blondikin sen tajuaa!Kaikki lyödään maanrakoon ja sitten ei saa edes sanoa että haluaa paistaa makkaran itse. En tiedä onko ap:n tilanne tämä,mutta omasta kokemuksesta voin sanoa että joku makkaran paiston neuvominen monen vuoden nalkutuksen jälkeen voisin myös todeta,että osaan kyllä ja saanko paistaa tämän ihan itse. Tuntuu niin ihmeelliseltä että ap:ta syytetään koko episodista ja syy ei todellakaan ole ap:n! Olen ap sinun puolellasi :)

Mies on tainnut valita hieman äitiään muistuttavan vaimon. Ap heittäytyy yhtälailla uhrin rooliin, kuin anoppi. "Minä ihan ystävällisesti sanoin, että voinko paistaa makkarani rauhassa." Ei tuota lausetta VOI sanoa ystävällisesti. Luultavasti anoppi on sitä mieltä, että ihan ystävällisesti huomautti miniää siitä, että napsahtelee kun saa ystävällisiä neuvoja. Mies siinä välissä sitten joutuu valitsemaan puolensa jne.

Hyi että, ahdistava tyyppi toi sun anoppi. Uskon, että sulla on ihan hirvee olo. Miehellesi pointsit siitä, että uskaltaa sua puolustaa. Älä luovuta, äläkä anna periksi omista rajoistasi. Puhu appiukon ja miehesi sisarusten kanssa tai pyydä miestäsi puhumaan, koska heidänkin pitäisi alkaa vastustaa tuota monsteria. Monsterista saattaa oikeasti vielä tulla ihan ihminen, kun ette anna sen enää pelotella teitä.

Riitaan tarvitaan aina kaksi. Joidenkin ihmisten kanssa ehkä riitoja saa aikaan herkemmin kuin toisten. Riitojen välttäminen on useinmiten jotakin muuta kuin alistumista toisen tahtoon.

Yhteistyössä