Voihan kamera
Mitä tähän nyt sanoisi. Mä itse tuossa samaisessa kameraviidakossa rämpineenä voin todeta, että pikkasen pieleen meni oma kameravalintani, mutta toisaalta kun ei ollut ymmärrystä ja tietoa paremmasta, niin minkäs teet.
Mulla on Canon EOS 550D ja siihen 18-55 ja 75-300 putket. Uskoakseni tuo runko on ihan jees, mutta noi putket. Kyllä tulee kuule äitiä ikävä, kun koitan kuvata sisätiloissa. Esim. kotonamme otetut kuvat ovat aina kauttaaltaan joko hämäriä, tai sitten valoitusaikaa joutuu pidentämään siinä määrin, että kuvaan tulee mukaan myös liikettä. Ja tätä en pääsääntöisesti kuviini mukaan halua.
Toki vaihtoehtona on käyttää kameran omaa salamaa, mutta lopputuloksena on tuolloin hyvin kirkas etuala ja valitettavan tumma takaa-ala. Suppeassa kuvauskohteessa tuo vielä menee, mutta jos pitää kuvata vähänkään isompaa porukkaa (vaikka synttärijuhlissa) niin jälleen tulee äitiä ikävä.
Kyllähän sitä 50 mm f1.8 kiinteän polttovälin objektiiviä mulle suositeltiin, mutta koska mun logiikalla kaksi on parempi kuin yksi ja kivasti vielä sellainen kahden objektiivin kamera oli tarjouksessa, niin siihen sitten päädyin. Tyhmä minä. Nyt olen huomannut, että mä tarvitsen sen viiskytmillisen ja se onkin siis seuraavana hankintalistalla, jotta saan lapsista kotona kivoja, riittävän valovoimaisia kuvia ilman salamaa.
Tosin pitää kyllä sanoa, että kovasti olen siihen 75-300 mm objektiinkin tyytyväinen ollut. Ulkona se on aivan must kun kuvaa pulkkamäessä liukuvia lapsia ja edestakaisin juoksentelevia koiria. Pelkällä lyhyellä putkella en siis kovin pitkälle pötkisi. Ja ulkona valo on riittänyt oikein hyvin näille meikäläisenkin putkille, kun olen kirkkaassa säässä kuvannut. Mutta nämä sisätilat...ne tuotattaa päänvaivaa.