S
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja älä iske;28305725:sormiasi paskaan. Olen niin monen kuullut sanovan,että tuli virheostos. Suosittelen sinulle mikrojärkkäriä , Olymus on ainakin taattu hyvä merkki. Kätevä ja helppo kuvata.
Alkuperäinen kirjoittaja älä iske;28305829:Ihmetten muutenkin noiden isojen kolhojen järkkäreiden ostajia. Kiva ottaa matkalle mukaa
Miksi hommata hankalakäyttöistä isoa kameraa "ihan muuten vaan" kuvaamiseen
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;28305907:Tuo 50mm on melko raivostuttava linssi, tokikin valovoimainen, mutta sen tarkentaminen on aika huvittavaa. Tokikin se on ainoa halvemman hintaluokan linssi mihin harrastelija varmaan viitsii sijoittaa.
Alkuperäinen kirjoittaja älä iske;28305986:Nyt ei ole kyse mistään ammattikuvaamisesta vaan lähinnä lomamatkakuvaamisesta
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;28305995:NOUUUU! Jos ammattitaito on tota luokkaa, niin ei kannata ketään alkaa pahemmin neuvomaan
Syväterävyyteen et pääse valotusajalla vaikuttamaan pätkääkään, pelkällä f-arvolla vain. Ja tietty laajis-tele -valinnalla. Valotusaika vaikuttaa tasan siihen miten kauan valoa päästetään kennolle tai filmille)
Selvähän se että jos nenän haluaa teräväksi, kamera tarkennetaan nenään.
Tai ei se kaikille kai niin selvää ole...
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;28305995:NOUUUU! Jos ammattitaito on tota luokkaa, niin ei kannata ketään alkaa pahemmin neuvomaan
Syväterävyyteen et pääse valotusajalla vaikuttamaan pätkääkään, pelkällä f-arvolla vain.
Syväterävyyteen et pääse valotusajalla vaikuttamaan pätkääkään, pelkällä f-arvolla vain. Ja tietty laajis-tele -valinnalla. Valotusaika vaikuttaa tasan siihen miten kauan valoa päästetään kennolle tai filmille)
Selvähän se että jos nenän haluaa teräväksi, kamera tarkennetaan nenään.
Tai ei se kaikille kai niin selvää ole...
Mutta se miksi tuo kyseinen linssi on niin pirun raivostuttava, on sen kämänen tarkennusmoottori joka jää klikkaamaan edestakaisin eikä tarkenna oikein ilman tarkennusapuvaloa. Varsinkin jatkuvalla tarkennuksella sitä mekkalaa on hankalaa kestää L-sarjalaisiin tottuneena.
Chef, kun mietit sitä 50-millistä niin teepä pieni koe. säädä se 18-55-millinen opiska 50 mm asentoon ja kokeile onko se riittävän laajakulmainen sellaisiin sisätiloihin missä sitä tarvitse. Voi olle että jokin laajakulmaisempi olisi parempi. Kokeile zoomilla mikä olisi sopiva polttoväli.
Itse hankin 35mm f2 lasin vastaavaan käyttöön.
Sen olen tosiaan nyt todeksi todennut, ettei tuolla mun putkellani pysty täällä meillä kuvaamaan. Mutta ulkona olen tosiaan hyviä kuvia ottanut. Kunhan saan sen 50mm putken, niin luultavasti mulla on silloin kaikki se, mitä tarvitsen. Tuo putkihan on tosiaan edukas, RC:ssä maksaa 120, hulluilta päiviltä sitä saa 100 hintaan. Ei siis lainkaan paha.
Kun puhutaan aloittelevasta kuvaajasta (mä tosin olen vasta aloittamassa sen aloittelevan kuvaajan taivalta), ei siinä ihan hirveitä määriä erilaisia objekteja tarvita. Meinaan siis sitä, että jos tuo 50mm pelastaa sisäkuvauksen, niin mihin mä tarvitsen niitä 3 x rungon maksavia objekteja?
Tottahan toki joku saa kunnon kuvauskipinän ja lähtee sitten ihan oikeasti HARRASTAMAAN kuvausta, mutta kyllä mä luulen, että aika iso tällaisista perustallaajista kuvaa vain niitä omia kersojaan ja koiriaan, jolloin näillä edukkaammillakin vehkeillä pärjää. Enhän mä todennäköisesti tule edes koskaan ymmärtämään kuvaamisesta niin paljoa, että ymmärtäisin jotakin parempaa kaivata
En koskaan sano en koskaan, mutta en kuitenkaan ihan helpolla osaa kuvitella itseäni seisomassa RC:n aulassa kyselemässä tonnin putkien perään![]()
Valotusaika vaikuttaa ratkaisevasti kuvan syvyysterävyyteen. Teleputkella pitkä valotusaika aiheuttaa sen että kuva on tarkka 10 metristä kahteen kilometriin mikä litistää kuvaa ja vääristää mittasuhteita. Lyhyempi aika nostaa kohteen irti tautsasta ja hyvin lyhyellä ajalla taustan voi hävittää kokonaan.
Lyhyellä polttovälillä ja isolla aukolla tarkennusmoottori joutuu tekemään työtä koska tarkennuspisteen millin tai parin siirto saattaa vaatia tarkennuksen muuttamista.
Äläkä vain siitä pokkarista sitten luovukaan!
Mä kuvittelin (kun en mitään mistään tiennyt, enkä kyllä tiedä vieläkään) että sillä järkkärillä saa kuvattu myös makrokuvia, mutta eipäs saakkaan. Tai toki saa, mutta se vaatii sitten taas omanlaisensa putken. Eipä niitä makrokuvia kovin usein kuvattua tule, mutta aina sillointällöin moistakin ominaisuutta olen kaivannut ja tuolloin on se pokkari ollut pelastava enkeli
Ja mitä tuohon ulkomaille mukaan ottamiseen tulee, niin mun suunnitelmiini kyllä kuuluu ottaa tuo järkkäri mukaan. Onhan se toki iso, mutta en mä sitä kameraa ole kaappiinkaan ostanut, vaan käyttöön. Mutta pitää sitten katsoa ekan reissun jälkeen, että muuttuuko mieli
En tiedä osaanko auttaa siinä kameran hankinnassa, mutta mulla siis on se 550d ja siihen ne kaksi mukana tulevaa putkea. Tartten vielä sen 50 millisen ja sitten olen tyytyväinen. Luulisin![]()