JÄRJESTELMÄKAMEROISTA tietävät! Canon EOS 600D ja objektiivi(t)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hjälp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja älä iske;28305725:
sormiasi paskaan. Olen niin monen kuullut sanovan,että tuli virheostos. Suosittelen sinulle mikrojärkkäriä , Olymus on ainakin taattu hyvä merkki. Kätevä ja helppo kuvata.

Ei niissä rungoissa suurempaa vikaa ole harrasteluun. Suurimmat ongelmat johtuvat siitä, että ei osata eikä viitsi perehtyä edes kuvauksen perusteisiin. Kannattaisi perehtyä edes perusasioihin herkkyys-valotusaika-aukko. Siinä pyhä kolminaisuus, jolla valotus saadaan kohdilleen.

[QUOTE="sasa";28305757]Ei niissä rungoissa suurempaa vikaa ole harrasteluun. Suurimmat ongelmat johtuvat siitä, että ei osata eikä viitsi perehtyä edes kuvauksen perusteisiin. Kannattaisi perehtyä edes perusasioihin herkkyys-valotusaika-aukko. Siinä pyhä kolminaisuus, jolla valotus saadaan kohdilleen.[/QUOTE]

Ihmetten muutenkin noiden isojen kolhojen järkkäreiden ostajia. Kiva ottaa matkalle mukaa :D

Miksi hommata hankalakäyttöistä isoa kameraa "ihan muuten vaan" kuvaamiseen

Alkuperäinen kirjoittaja älä iske;28305829:
Ihmetten muutenkin noiden isojen kolhojen järkkäreiden ostajia. Kiva ottaa matkalle mukaa :D

Miksi hommata hankalakäyttöistä isoa kameraa "ihan muuten vaan" kuvaamiseen

Hinta/kuvanlaatu-suhde, yhteensopivuus, objektiivien saatavuus. Minijärkkärin omistaja ei voi lainata laadukkaita putkia kavereilta.

[QUOTE="yksi";28305709]Mieluummin kuin käytän salamaa, säädän vain sitä valotusta vai mikälie ja kuvaan silmänreiän kautta ilman mitään salamaa. Saan nätillä valotuksella olevia kuvia eikä tarvitse säätää salaman kanssa :)

T: helppoudenhaluinen amatöörikuvaaja :)[/QUOTE]

Näin ammattilaisena voin vaan todeta että säädä vaan, mutta jos et halua herkkyyttä hilata tappiin asti ja kuvaat ihmistä tai jotain liikkuvaa sisällä niin ei välttämättä onnistu ellei ole ulkona auringonpaiste ja kohde ikkunan vieressä. Ja helppoa tietä ei varsinaisesti ole.

Ja nätti valo ei tosiaan tulee suoraan päin salamaa läväyttämällä vaan niin että irtosalaman kääntää posottamaan kattoon, jolloin se toimii ikäänkuin kattolampun jatkeena eikä kuva näytä salamakuvalta. Ilman salamaa hämärässä et välttää säätämällä kohinaa. Siihen tarvitaan jalusta tai salama. Jos kuvauskohde on joku elävä, olisi hyvä olla melko nopea valotusaika, ainakin joku 1/80 jos kohteesta mielii tarkan saada ihan oikeasti. Mutta kohinaongelmaa sekään ei välttämättä poista.

Jos helppoutta haluaa niin salaman kanssa ei itse asiassa tarvitse säätää niin paljoa, kamera laskee kyllä millä teholla sitä lauotaan. Ja eläväisemmänkin ipanan saa ikuistettua ilman että se on suttuista mössöä. Päiväsaikaan toki ihan sama, vaikkakin talvella päivä on melko lyhykäinen.

Tuo 50mm on melko raivostuttava linssi, tokikin valovoimainen, mutta sen tarkentaminen on aika huvittavaa. Tokikin se on ainoa halvemman hintaluokan linssi mihin harrastelija varmaan viitsii sijoittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;28305907:
Tuo 50mm on melko raivostuttava linssi, tokikin valovoimainen, mutta sen tarkentaminen on aika huvittavaa. Tokikin se on ainoa halvemman hintaluokan linssi mihin harrastelija varmaan viitsii sijoittaa.

Kaikki valovoimaiset linssit (pieni f-arvo) ovat haastavia tarkentaa isolla aukolla/lyhyellä valoitusajalla koska terävän alueen syvyys saattaa olla alle sentin luokkaa. Kun nenpää on tarkka niin silmä on jo suttuinen. Tähän auttaa oikean valoitusajan valitseminen. Hyvä kuvaaja osaa hyödyntää linssin valovoimaa ja käyttää valoitusajan kuvan syvyysvaikutelman luomiseen.

[QUOTE="vieras";28305874]Hinta/kuvanlaatu-suhde, yhteensopivuus, objektiivien saatavuus. Minijärkkärin omistaja ei voi lainata laadukkaita putkia kavereilta.[/QUOTE]

Jos kameran hankinta perustuu sille,että voi lainata putkia kavereilta niin kannttaa jättääostamatta :)
Ja jos viitsit perehtyä vähäänkään niin tuossa hintaluokassa mitä ap kameraansa havittelee,niin minijrkkäri on siihen kaikkenin paras hinta/kuvanlaatu suhteeltaaan ja objektiivejakin saa ihan mukavasti ja hyviä.
Nyt ei ole kyse mistään ammattikuvaamisesta vaan lähinnä lomamatkakuvaamisesta

[QUOTE="vieras";28305939]Kaikki valovoimaiset linssit (pieni f-arvo) ovat haastavia tarkentaa isolla aukolla/lyhyellä valoitusajalla koska terävän alueen syvyys saattaa olla alle sentin luokkaa. Kun nenpää on tarkka niin silmä on jo suttuinen. Tähän auttaa oikean valoitusajan valitseminen. Hyvä kuvaaja osaa hyödyntää linssin valovoimaa ja käyttää valoitusajan kuvan syvyysvaikutelman luomiseen.[/QUOTE]

NOUUUU! Jos ammattitaito on tota luokkaa, niin ei kannata ketään alkaa pahemmin neuvomaan :D

Syväterävyyteen et pääse valotusajalla vaikuttamaan pätkääkään, pelkällä f-arvolla vain. Ja tietty laajis-tele -valinnalla. Valotusaika vaikuttaa tasan siihen miten kauan valoa päästetään kennolle tai filmille :D)

Selvähän se että jos nenän haluaa teräväksi, kamera tarkennetaan nenään.
Tai ei se kaikille kai niin selvää ole...

Mutta se miksi tuo kyseinen linssi on niin pirun raivostuttava, on sen kämänen tarkennusmoottori joka jää klikkaamaan edestakaisin eikä tarkenna oikein ilman tarkennusapuvaloa. Varsinkin jatkuvalla tarkennuksella sitä mekkalaa on hankalaa kestää L-sarjalaisiin tottuneena.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;28305995:
NOUUUU! Jos ammattitaito on tota luokkaa, niin ei kannata ketään alkaa pahemmin neuvomaan :D

Syväterävyyteen et pääse valotusajalla vaikuttamaan pätkääkään, pelkällä f-arvolla vain. Ja tietty laajis-tele -valinnalla. Valotusaika vaikuttaa tasan siihen miten kauan valoa päästetään kennolle tai filmille :D)

Rauhoitu. Jos haluaa sekä nenän että korvalehden teräväksi pitää valinta pidemmän valoitusajan (suurempi f-arvo = pienempi aukko = pitempi aika).

Syväterävyyteen et pääse valotusajalla vaikuttamaan pätkääkään, pelkällä f-arvolla vain.

Hääh? Tämä "ammattilainen" taitaa käyttää A (aperture) tilaa eikä ymmärrä mitä f-valinta tekee :D

[QUOTE="vieras";28306022]Lomamatkakuvauksessa Canon PowerShot G15 on fiksumpi valinta kuin järkkäri.[/QUOTE]

Aloittaja halusi ilmeiseti kuitenkinjärjesteläkameran ei digikameraa. Tohihan tuo on hyvä lomakuvaukseen,mutta sitä ei nyt haettu :D

Mutta se miksi tuo kyseinen linssi on niin pirun raivostuttava, on sen kämänen tarkennusmoottori joka jää klikkaamaan edestakaisin eikä tarkenna oikein ilman tarkennusapuvaloa. Varsinkin jatkuvalla tarkennuksella sitä mekkalaa on hankalaa kestää L-sarjalaisiin tottuneena.

Valotusaika vaikuttaa ratkaisevasti kuvan syvyysterävyyteen. Teleputkella pitkä valotusaika aiheuttaa sen että kuva on tarkka 10 metristä kahteen kilometriin mikä litistää kuvaa ja vääristää mittasuhteita. Lyhyempi aika nostaa kohteen irti tautsasta ja hyvin lyhyellä ajalla taustan voi hävittää kokonaan.

Lyhyellä polttovälillä ja isolla aukolla tarkennusmoottori joutuu tekemään työtä koska tarkennuspisteen millin tai parin siirto saattaa vaatia tarkennuksen muuttamista.

Chef, kun mietit sitä 50-millistä niin teepä pieni koe. säädä se 18-55-millinen opiska 50 mm asentoon ja kokeile onko se riittävän laajakulmainen sellaisiin sisätiloihin missä sitä tarvitse. Voi olle että jokin laajakulmaisempi olisi parempi. Kokeile zoomilla mikä olisi sopiva polttoväli.

Itse hankin 35mm f2 lasin vastaavaan käyttöön.

[QUOTE="a p";28306164]Joo, pokkarikamera mulla kyllä löytyy jonka voi ottaa esim. ulkomaille mukaan.

Kiitokset kaikille, tosin vähän pihalla olen edelleen, että mitä sitä ostais :)[/QUOTE]

Äläkä vain siitä pokkarista sitten luovukaan!

Mä kuvittelin (kun en mitään mistään tiennyt, enkä kyllä tiedä vieläkään) että sillä järkkärillä saa kuvattu myös makrokuvia, mutta eipäs saakkaan. Tai toki saa, mutta se vaatii sitten taas omanlaisensa putken. Eipä niitä makrokuvia kovin usein kuvattua tule, mutta aina sillointällöin moistakin ominaisuutta olen kaivannut ja tuolloin on se pokkari ollut pelastava enkeli :)

Ja mitä tuohon ulkomaille mukaan ottamiseen tulee, niin mun suunnitelmiini kyllä kuuluu ottaa tuo järkkäri mukaan. Onhan se toki iso, mutta en mä sitä kameraa ole kaappiinkaan ostanut, vaan käyttöön. Mutta pitää sitten katsoa ekan reissun jälkeen, että muuttuuko mieli :D

En tiedä osaanko auttaa siinä kameran hankinnassa, mutta mulla siis on se 550d ja siihen ne kaksi mukana tulevaa putkea. Tartten vielä sen 50 millisen ja sitten olen tyytyväinen. Luulisin :)

Chef, kun mietit sitä 50-millistä niin teepä pieni koe. säädä se 18-55-millinen opiska 50 mm asentoon ja kokeile onko se riittävän laajakulmainen sellaisiin sisätiloihin missä sitä tarvitse. Voi olle että jokin laajakulmaisempi olisi parempi. Kokeile zoomilla mikä olisi sopiva polttoväli.

Itse hankin 35mm f2 lasin vastaavaan käyttöön.

Kiitän vinkistä, pitää kokeilla :)

Sen olen tosiaan nyt todeksi todennut, ettei tuolla mun putkellani pysty täällä meillä kuvaamaan. Mutta ulkona olen tosiaan hyviä kuvia ottanut. Kunhan saan sen 50mm putken, niin luultavasti mulla on silloin kaikki se, mitä tarvitsen. Tuo putkihan on tosiaan edukas, RC:ssä maksaa 120€, hulluilta päiviltä sitä saa 100€ hintaan. Ei siis lainkaan paha.

Kun puhutaan aloittelevasta kuvaajasta (mä tosin olen vasta aloittamassa sen aloittelevan kuvaajan taivalta), ei siinä ihan hirveitä määriä erilaisia objekteja tarvita. Meinaan siis sitä, että jos tuo 50mm pelastaa sisäkuvauksen, niin mihin mä tarvitsen niitä 3 x rungon maksavia objekteja?

Tottahan toki joku saa kunnon kuvauskipinän ja lähtee sitten ihan oikeasti HARRASTAMAAN kuvausta, mutta kyllä mä luulen, että aika iso tällaisista perustallaajista kuvaa vain niitä omia kersojaan ja koiriaan, jolloin näillä edukkaammillakin vehkeillä pärjää. Enhän mä todennäköisesti tule edes koskaan ymmärtämään kuvaamisesta niin paljoa, että ymmärtäisin jotakin parempaa kaivata :D

En koskaan sano en koskaan, mutta en kuitenkaan ihan helpolla osaa kuvitella itseäni seisomassa RC:n aulassa kyselemässä tonnin putkien perään :)

Suorasalama on aina suorasalama. Tekee rumaa jälkeä sisällä oli kyseessä pokkari tai järkkäri. Kannattaa ostaa erillinen salama, jonka pää kääntyy. Silloin pärjäät ihan hyvin nykyisillä putkilla ja saat kauniita kuvia sisälläkin. Käytät esim. valkoista kattoa heijastimena ja suuntaat salaman katon kautta. Silloin katoaa suoransalaman kirous ja kuvat ovat kauniita.

• Tykkää
Reactions: Kotilohikäärme
[QUOTE="viuh";28306607]Suorasalama on aina suorasalama. Tekee rumaa jälkeä sisällä oli kyseessä pokkari tai järkkäri. Kannattaa ostaa erillinen salama, jonka pää kääntyy. Silloin pärjäät ihan hyvin nykyisillä putkilla ja saat kauniita kuvia sisälläkin. Käytät esim. valkoista kattoa heijastimena ja suuntaat salaman katon kautta. Silloin katoaa suoransalaman kirous ja kuvat ovat kauniita.[/QUOTE]

Kiinteä LED-valaisin on edullisempi ja paljon monipuolisempi kuin lisäsalama. Softboxit ja valoteltat voi rakentaa itse.

Yongnuo YN-160 LED-valaisin. | Tuotekuvasto | Verkkokauppa.com

YongNuo YN-300 LED-valaisin. | Tuotekuvasto | Verkkokauppa.com

[QUOTE="vieras";28306036]Rauhoitu. Jos haluaa sekä nenän että korvalehden teräväksi pitää valinta pidemmän valoitusajan (suurempi f-arvo = pienempi aukko = pitempi aika).[/QUOTE]

Älä sotke käsitteitä. Aukko pitää kyllä olla pienempi, mutta aikaa voi kompensoida myös muilla tekijöillä, kuten valoherkkyydellä tai salamalla jeesaamalla.

Syväterävyyteen vaikuttaa polttoväli ja aukko. Ne eivät ole naimisissa ajan tai muun valon määrän kanssa.

Mämmapalstan asiantuntijat... Facepalm!

Valotusaika vaikuttaa ratkaisevasti kuvan syvyysterävyyteen. Teleputkella pitkä valotusaika aiheuttaa sen että kuva on tarkka 10 metristä kahteen kilometriin mikä litistää kuvaa ja vääristää mittasuhteita. Lyhyempi aika nostaa kohteen irti tautsasta ja hyvin lyhyellä ajalla taustan voi hävittää kokonaan.

Lyhyellä polttovälillä ja isolla aukolla tarkennusmoottori joutuu tekemään työtä koska tarkennuspisteen millin tai parin siirto saattaa vaatia tarkennuksen muuttamista.

Puhut siis AUKOSTA joka vaikuttaa syväterävyyteen. Se on toki tavallaan sidoksissa myös valotusaikaan, mutta syväterävyyden määrää aukko ja polttoväli, ei valotusaika. Tarkkuusalue on ihan sama, samalla aukolla ja polttovälillä vaikka valaisisit kuvasi kymmenellä lisälampulla tai säätäisit valotusaikaa ISO-herkkyyttä veivaamalla.
Telessä toki tausta hämärtyy enemmän isoilla aukoilla kuin laajiksessa. Ja lättyefekti on suurempi kun taas laajakulmasissa etuala korostuu ja taustan kohteet on suhteessa pienempiä. Polttovälikin siis vaikuttaa.

Äläkä vain siitä pokkarista sitten luovukaan!

Mä kuvittelin (kun en mitään mistään tiennyt, enkä kyllä tiedä vieläkään) että sillä järkkärillä saa kuvattu myös makrokuvia, mutta eipäs saakkaan. Tai toki saa, mutta se vaatii sitten taas omanlaisensa putken. Eipä niitä makrokuvia kovin usein kuvattua tule, mutta aina sillointällöin moistakin ominaisuutta olen kaivannut ja tuolloin on se pokkari ollut pelastava enkeli :)

Ja mitä tuohon ulkomaille mukaan ottamiseen tulee, niin mun suunnitelmiini kyllä kuuluu ottaa tuo järkkäri mukaan. Onhan se toki iso, mutta en mä sitä kameraa ole kaappiinkaan ostanut, vaan käyttöön. Mutta pitää sitten katsoa ekan reissun jälkeen, että muuttuuko mieli :D

En tiedä osaanko auttaa siinä kameran hankinnassa, mutta mulla siis on se 550d ja siihen ne kaksi mukana tulevaa putkea. Tartten vielä sen 50 millisen ja sitten olen tyytyväinen. Luulisin :)

550 ei ole iso kamera. Canonilta 1D sarja on suurikokoinen.

Makroilu vaatii sitten jalustan, jos ostat oikean 1:1 kuvasuhteeseen pystyvän macro-objektiivin. Syväterävyysalue on niin lyhyt, parikolme milliä, että ilman jalustaa on todella vaikeaa saada kuvaa tarkaksi.

Yhteistyössä