Jälkkäriraivarit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja The Maiden
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

The Maiden

Aktiivinen jäsen
28.09.2009
1 576
0
36
Jos tulee ilmi, että ruoan jälkeen olisi tulossa vaikka jäätelöä, meidän neiti kohta jo 6 v, alkaa vinkumaan ja poramaan, kuinka siinä edessä olevassa ruossa on ties mitä vikaa, BYYÄÄÄHHH!!! Eli haluaa sen jäätelön HETI. Tämä tapahtuu mummilassa aina, koska mummi tekee jonkin piirakan ennen ateriaa ja tyttö mukana.

Ruoalla ei saisi kiristää, eikä jälkiruoalla, miten siis tuossa tilanteessa toimitaan?

Kotona pyrin, etten mainosta, että jälkkäriä on luvassa, mutta monesti tulee ilmi, kun mies nappaa ruoan jälkeen jäätelön pakkasesta. Toisaalta olen sitä mieltä, että typerää salaillakkaan.

No mä tekisin tiukan linjan: jos alkaa vinkuna, jää jälkkärittä. Piste. Jos pääruuan syönti menee pelleilyksi, jää jälkkärittä. Piste. Muut kyllä syö jälkkärin, js niin oli suunniteltu.

Lisäksi ehkä vähentäisin jälkkäreiden määrää, siis vaikka niin, että jälkkäriä olis tarjolla vain satunnaisen harvoin tai vaikkapa vain viikonloppuisin.

Lisäys: 6-vuotias osaa oikeasti jo ajatella ja ymmärtää todella monimutkaisiakin asioita. Yksinkertainen syy-seuraussuhde ja sen ymmärtäminen pitäisi olla hallussa jo paljon nuoremmallakin mukulalla. Joten aivan hyvin voi lapselle kertoa, että kiukuttelevat ja vinkuvat penskat eivät saa tahtoaan läpi IKINÄ ja kiukuttelemalla menettää paljon kivaa. Kyllä se lapsi sen ymmärtää kertasanomisella. Tosin voinee yrittää testata, että pitääkö se tosiaan paikkansa, mutta se onkin eri asia sitten.

Miksi ees tehdä jälkkäriä?? Ensin syödään ruoka ja sen jälkeen pitää vähän taukoa ennen minkään tarjoamista niin ei meillä ainakaan lapset sitä yhdistä millään lailla jälkkäriksi. Meillä keitetään kahvit ja kahvin (lapset maidon) kanssa sitten otetaan jotain :) ei nämä mitään kinua vaikkei mitään olisikaan tarjolla. Meillä syödään sitä mitä on silloin kun on :D

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Älä nosta jälkkäriä mihinkään kunnia-asemaan itse. Ja voisko kuvitella että se jälkkäri olis jotain muutakin kuin sokerimössöjä ?

:laugh:

Jäätelöä meillä on jälkkäriksi jos jotain on. Marjat ja hedelmät on mukana aamu- väli- ja iltapaloissa (ei joka kerta, en ole mikään fanaatikko valitettavasti).

En mielestäni nosta sitä kunnia asemaan, mutta jos tyttö näkee, että isä hakee jäätelön pakkasesta, hän alkaa heti huutamaan "Määki haluun!!!" Sanon, että joo, sitten kun olet syönyt. Sitten alkaa löytymään niitä vikoja ruosta.

No sen ainakin tekisin, että kaikki syövät samaan aikaan. Että lasta odotetaan kunnes hänkin on ruokaillut ja sitten kaikki syövät yhtäaikaa sen jälkkärin. Niin kai sitä aikuistenkin kanssa tehtäsiin. Ei sen tarvitse salaista olla, muttei ole reilua, että isä vetelee jäätelöä siinä vieressä.
Muutoin koen oman huonosti syövän poikani kanssa mahdottomaksi minkään syömään pakottamisen. Yleensä mennään jollain diilillä, esim. syöt vielä 3 lusikallista, niin sitten riittää tms. Ja horisen kyllä kuuroille korville sitä, että jos ei jaksa ruokaa niin ei jaksa jälkkäriäkään. No, meillä tämä yleensä onkin totta kun ei ne jälkkäritkään pahemmin maistu, eikä ruuasta valiteta, sanotaan vaan että masu on täynnä, eli ehkä huono esimerkki tähän...

Alkuperäinen kirjoittaja The Maiden:
Mistä tästä nyt pääteltiin, että jälkkäriä on niin usein, että sitä pitäisi vähentää?

No jos sitä on niin harvoin, niin miksi teet siitä edes ongelmaa ? Jälkkäriä jos tarjoat, on se osa ruokailua sillä kertaa kuten vaikka leipä tai maito siinä ruuan ohessa. Miksi sitä pitäisi erikseen kieltää tai laittaa järjestykseen ,että tämä ensin sitten tää - teetkö niin leivän ja ruuan suhteen ?
Mitä sitten josse 6vuotias syö vain sen jälkkärin sillä yhdellä ruokailulla ? Meneekö se lapsi rikki ? Kuolee nälkään ? Nälkä varmasti tulee aikaisemmin, mutta 6vuotiashan jo oppii siitä, että ensi kerralla varmaan kannattaa syödä muutakin kuin se yksi jäätelö vain.

No ensinnäkin sen ruuan vois syödä yhtäaikaa ja jokainen odottaa että ruokailu on päättynyt, jonka jälkeen voi ottaa sitä jälkkäriä jos se sallitaan. Eiköhän isäkin jaksa hetken odottaa eikä ole pakko tehdä lapsen ruokailusta tahallaan vaikeaa? Meillä jälkiruuan saa jos lautanen on tyhjä ja jos ei ole, ei tipu jälkiruokaakaan.

Mistä tästä nyt pääteltiin, että jälkkäriä on niin usein, että sitä pitäisi vähentää?

Mun vähentämisehdotus ei oikeastaan liity siihen, että jälkkäriä olisi tarjolla liian usein, vaan siihen, että koska sen kanssa ei osata käyttäytyä (siis se 6-vuotias) niin sitä ei sit tule tarjollekaan kovin usein. Nostais ehkä halua toimia oikein ja saada sit se jälkkäri silloin harvoin kun se sit olis tarjolla.

Lisäksi mä muistuttaisin lasta ruokailun alussa siitä, että miten ruokapöydässä käyttäydytään ja minkälaisella käytöksellä sen jälkkärin sit mahdollisesti saa. Ja minkälaisella käytöksellä se jää varmasti saamatta.

Meillä homma toimii vastaavalla tavalla esim. konsolipelien kanssa. Jos touhu alkaa mennä sellaiseksi, että kokoajan ollaan vinkumassa nintendoa tai tietsikkapeliä tai pleikkaria, niin ne menee jäähylle vähäksi aikaa ja opetellaan taas tekemään muutakin kuin pelaamaan. Sit taas muutaman päivän perästä voi pelata ja jos se lisäpeliajan vinkuminen alkaa taas, menee pelit jälleen jäähylle. Meillä siis peliaika on rajoitettua. Ylipäätään muutenkin mä olen niin natsimutsi, että heti jos alkaa vinkuna jostain aiheesta, niin puhallan pelin poikki välittömästi ja vastaus on EI. En voi sietää sitä, että asiat esitetään ensimmäiseksi ja välittömästi vinkumalla, marisemalla ja kiukuttelemalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Ooo:
No sen ainakin tekisin, että kaikki syövät samaan aikaan. Että lasta odotetaan kunnes hänkin on ruokaillut ja sitten kaikki syövät yhtäaikaa sen jälkkärin. Niin kai sitä aikuistenkin kanssa tehtäsiin. Ei sen tarvitse salaista olla, muttei ole reilua, että isä vetelee jäätelöä siinä vieressä.
Muutoin koen oman huonosti syövän poikani kanssa mahdottomaksi minkään syömään pakottamisen. Yleensä mennään jollain diilillä, esim. syöt vielä 3 lusikallista, niin sitten riittää tms. Ja horisen kyllä kuuroille korville sitä, että jos ei jaksa ruokaa niin ei jaksa jälkkäriäkään. No, meillä tämä yleensä onkin totta kun ei ne jälkkäritkään pahemmin maistu, eikä ruuasta valiteta, sanotaan vaan että masu on täynnä, eli ehkä huono esimerkki tähän...

Olen samaa mieltä, että ihanne olisi syödä samaan aikaan. Mutta monesti tulee tehtyä toisin, kun on väsynyt ja nälkäinen, että haluaakin syödä ruokansa kuumana ja rauhassa.

Isä ei syö jäätelöänsä vieressä, mutta käy hakemassa pakkasesta ja häipyy muualle syömään. Vaikea sitä on kieltää, kun se kuvittelee sillä olevan kasvattava vaikutus.
Itse haluaisin, että koko jälkkäristä ei mainita ennen kuin ruokailu on ohi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No jos sitä on niin harvoin, niin miksi teet siitä edes ongelmaa ? Jälkkäriä jos tarjoat, on se osa ruokailua sillä kertaa kuten vaikka leipä tai maito siinä ruuan ohessa. Miksi sitä pitäisi erikseen kieltää tai laittaa järjestykseen ,että tämä ensin sitten tää - teetkö niin leivän ja ruuan suhteen ?
Mitä sitten josse 6vuotias syö vain sen jälkkärin sillä yhdellä ruokailulla ? Meneekö se lapsi rikki ? Kuolee nälkään ? Nälkä varmasti tulee aikaisemmin, mutta 6vuotiashan jo oppii siitä, että ensi kerralla varmaan kannattaa syödä muutakin kuin se yksi jäätelö vain.

Hyviä pointteja. Jälkkäriä on niin harvoin, ettei siitä rikki menisi. Se vaan ärsyttää, että ensin on tehnyt sen ruoan ja jonkun mini-choco-puikon takia lentää räävitty hyvä ruoka-annos roskiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Gwenhwyfar:

Mun vähentämisehdotus ei oikeastaan liity siihen, että jälkkäriä olisi tarjolla liian usein, vaan siihen, että koska sen kanssa ei osata käyttäytyä (siis se 6-vuotias) niin sitä ei sit tule tarjollekaan kovin usein. Nostais ehkä halua toimia oikein ja saada sit se jälkkäri silloin harvoin kun se sit olis tarjolla.

Lisäksi mä muistuttaisin lasta ruokailun alussa siitä, että miten ruokapöydässä käyttäydytään ja minkälaisella käytöksellä sen jälkkärin sit mahdollisesti saa. Ja minkälaisella käytöksellä se jää varmasti saamatta.

Meillä homma toimii vastaavalla tavalla esim. konsolipelien kanssa. Jos touhu alkaa mennä sellaiseksi, että kokoajan ollaan vinkumassa nintendoa tai tietsikkapeliä tai pleikkaria, niin ne menee jäähylle vähäksi aikaa ja opetellaan taas tekemään muutakin kuin pelaamaan. Sit taas muutaman päivän perästä voi pelata ja jos se lisäpeliajan vinkuminen alkaa taas, menee pelit jälleen jäähylle. Meillä siis peliaika on rajoitettua. Ylipäätään muutenkin mä olen niin natsimutsi, että heti jos alkaa vinkuna jostain aiheesta, niin puhallan pelin poikki välittömästi ja vastaus on EI. En voi sietää sitä, että asiat esitetään ensimmäiseksi ja välittömästi vinkumalla, marisemalla ja kiukuttelemalla.

Aivan niin. Mä en jaksa ymmärtää, minkätakia se jonkun pienen jäden takia haluaa venyttää ruokailua, omiansa ja mun hermoja.

Olen itsekkin natsimutsi. Narinaa en siedä ja meillä on Hertan Maailma parin viikon tauolla, muita se ei pelaakkaan.

Mä kyllä aloittaisin isän asenteesta. Sano että nyt on kokeiltu sen menetelmää ja todettu toimimattomaksi, nyt mennään sun kokeiluilla jolloin jälkkäri otetaan kun kaikki on syöny :D

Isissä vika :D Sanot vaan, että näin me se päätettiin ja tuomittiin.
Ei vaan, tsemppiä ja sietokykyä. Ruuan kanssa pelleily on yksi niistä asioista, joissa itsellä napsahtaa pinna poikki aika nopeaan. Mutta ehkä ne toistamiset ja saman asian jauhamiset aina ennen joka ateriaa sitkeästi vaan! Nyt syödään, miten syödään, mitä syödään ja mitä sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:
Mä kyllä aloittaisin isän asenteesta. Sano että nyt on kokeiltu sen menetelmää ja todettu toimimattomaksi, nyt mennään sun kokeiluilla jolloin jälkkäri otetaan kun kaikki on syöny :D

:D Se väittää, että pitkällä tähtäimellä lapsi oppii odottamista ja kärsivällisyyttä, ettei kaikkea tarvitse saada heti, vaikka joku toinen on saanutkin.

Meillä ei muuten kiristetä ruualla, eikä millään muotoa pakoteta syömään, mutta jos jälkkäriä haluaa saada, pääruokaakin on syötävä ainakin jonkin verran. Mikään huuto ja vinkuna ei auta. Meillä tuo 2v 8kk ikäinen on jo monet kerrat jäänyt ilman jälkkäriä, mutta niin se vaan menee. Ei se lapsi kuole jos ei sitä aina saa.

meillä KAIKKI odottaa et kaikkien lautaset on tyhjät, ennenkuin pääsee hakeen jälkkärijäätelöö pakkasesta, juu näillä helteillä on miltei joka päivä.
ruoka syödään ennen sitä, jos ei syödä, syömättä jäänyt ei saa, oppii kyllä seuraavaan kertaan että syötyään ruokansa saa taas jäätelöö, kun kattoo kieli pitkällä kun toiset syö

Peruskäytöstapoihin kuuluu, että jälkiruoka aloitetaan samaan aikaan. Eli ensin keskustelu isän kanssa.

Ja sitten lapsen kanssa selkeät pelisäännöt: Vinkunaa -> ensimmäinen varoitus nätisti. Vinkunaa -> toinen varoitus tiukasti. Vinkunaa -> kiitos ja pois pöydästä.

Meillä on niin pienet lapset (1 ja 3 v), että en vaadi, että lautanen olisi syöty tyhjäksi, kunhan on muuten syöty nätisti ja edes maistettu niitä ei-niin-hyviäkin ruokia. Kuusivuotiaalta voi mielestäni vaatia jo lautasen tyhjentämistä, kunhan sille ei alkujaan ole laitettu liikaa ruokaa.

Peruskäytöstapoihin kuuluu, että jälkiruoka aloitetaan samaan aikaan. Eli ensin keskustelu isän kanssa.

Ja sitten lapsen kanssa selkeät pelisäännöt: Vinkunaa -> ensimmäinen varoitus nätisti. Vinkunaa -> toinen varoitus tiukasti. Vinkunaa -> kiitos ja pois pöydästä.

Meillä on niin pienet lapset (1 ja 3 v), että en vaadi, että lautanen olisi syöty tyhjäksi, kunhan on muuten syöty nätisti ja edes maistettu niitä ei-niin-hyviäkin ruokia. Kuusivuotiaalta voi mielestäni vaatia jo lautasen tyhjentämistä, kunhan sille ei alkujaan ole laitettu liikaa ruokaa.

Näin, tuskin mies ravintolassakaan tilaa itselleen jälkiruoan ja syö sitä kun toiset vasta vetelee ruoka-annosta. Tai jos tekee niin anopille voi mennä antamaan palautetta huonosta kasvatuksesta.

Mihin sellaisia jälkiruokia tarvitaan!?!? Meillä ole ikinä. Jos on vieraita, juodaan ruuan jälkeen joskus muutaman tunnin päästä kahvit ja pullaa. Mut ikinä ei jälkkäreitä. Hämmästelen tätä, että eräät päivittäin antaa jädeä sun muuta jälkkäriksi.

Älä nosta jälkkäriä mihinkään kunnia-asemaan itse. Ja voisko kuvitella että se jälkkäri olis jotain muutakin kuin sokerimössöjä ?

:laugh:

Jäätelöä meillä on jälkkäriksi jos jotain on. Marjat ja hedelmät on mukana aamu- väli- ja iltapaloissa (ei joka kerta, en ole mikään fanaatikko valitettavasti).

En mielestäni nosta sitä kunnia asemaan, mutta jos tyttö näkee, että isä hakee jäätelön pakkasesta, hän alkaa heti huutamaan "Määki haluun!!!" Sanon, että joo, sitten kun olet syönyt. Sitten alkaa löytymään niitä vikoja ruosta.

Miksi ihmeessä isän pitää hakea jäätelöä pakastimesta kun tyttö vielä syö? Johan se on ihan pöytätapoja että kaikki syö yhdessä, eikä huitele kuka missäkin tahdissa.

Jos isä ei kestä istua pöydässä sitä aikaa kun lapsi syö, niin ehkä hän voi mennä vaikka katsomaan telkkaria siihen asti että muutkin ehtivät jälkiruokaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:

:D Se väittää, että pitkällä tähtäimellä lapsi oppii odottamista ja kärsivällisyyttä, ettei kaikkea tarvitse saada heti, vaikka joku toinen on saanutkin.

Pitäisköhän isän ensin itse opetella odottamista ja kärsivällisyyttä, ettei kaikkea tarvitse saada heti, vaan voi odottaa että muutkin saavat?