****Jälkivuodosta****

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pike
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pike

Vieras
Miten pian teillä on loppunu jälkivuoto? Ja millon seuraavat kuukautiset?
Mä kävin tänää jälkitarkastuksessa. Ja synnytyksestä on kuusi viikkoa. Mulla oli noin neljä viikkoa jälkivuotoa jonka jälkee oli noin viikon verran valkovuodon tyyppistä pientä vuotoa ja nyt taas on ollu muutaman päivän aivan punaista veristä vuotoa. Lääkäri meinas että on kuukautiset, nyt jo. Imetän päivisin ja öisin. Voiko näin pian alkaa kuukautiset? Vai onko tää vaan jälkivuotoo joka piti vähän aikaa taukoa? Ihmetyttää, enkä tajunnu kysyä lääkäriltä, ku sillä niin kiire ku aikataulustaan myöhässä. Kuulisin mielellää miten muilla on tämä asia ollut.

Imetys antaa suojan (osittaisen) jos yksikään imetyksen väli ei ole ollut yli 3 tuntia. Kun ensimmäinen yli 3 tunnin tauko tulee, niin ehkäisysuoja loppuu.
Ja jos menkat on alkanut, niin hedelmällisyys on tullut takaisin... Joillakin vain nyt käy niin.

mulla kävi ihan samoin. on jopa menkkamaisia kipuja. Vuoto tosin on sellaista valkovuodon ja veren sekaista ei kunnollista menkka vuotoa... ens viikolla jälkitarkastus, tuun kertomaan sit mitä neuvolassa mulle sanoivat :)

Mulla alkoi samoin 6 viikkoa synnytyksestä menkat ja ovat jatkuneet edelleen poika on nyt 9 kk ja imetän vielä eli siihen ei ole vaikuttanut. Tuosta ehkäisystä en sitten tiedä, mulla kokemus on siltä kantilta ettei tuo raskaantuminen ainakaan helpoa ole imettämisen aikana. Nimittäin vaavi saisi tulla, kaikki ehkäisy jätettiin pois keväällä, mutta niin vain ei ole vielä seuraavasta tietoa. Tämä on sitten vain oma kokemus eikä kannata yleistää.

Mulla oli kesällä samanlaista ja terkkari veikkasi sitten puhelinneuvonnassa kuukautisiksi, kunnes muutaman päivän päästä verta tuli oikein tulvimalla. Äitini sitten valisti, että jälkivuoto voi välillä hiipua ja alkaa taas uudestaan, jos kohtuun on vielä jäänyt jotain. Päivystyksessä ultrattiin rajun vuodon takia ja hyytymiähän siellä vielä oli. Kuukautisia ei näy eikä kuulu (hyvä niin), vauva 4kk.

Vaikka kovasti toitotetaan, että kuukautiset voivat olla hyvin erilaiset synnytyksen jälkeen kuin aikaisemmin, niin eiköhän ne kuitenkin kuukautisiksi tunnista.

Jep, tänään oli. Neuvolan täti sanoi että tod.näk jälkivuotoa edelleen, koska on epätodennäköistä että täysimetyksen aikana alkaisi kuukautiset näin nopeasti synnytyksen jälkeen. Sisätutkimuksessa totesi myös että kohtu vuotaa, eikä näytä kuukautisilta.

Vuoto jatkuu edelleen, välillä tulee kirkasta verta, välillä verensekaista vuotoa, mutta pikkuhousunsuojilla olen pärjännyt. Lääkäri sanoi että jos jatkuu vielä ensi viikolla (jolloin tulee 2 viikkoa jälkivuodonjälkivuotoa :) ) niin sitten lääkäriin ja ultrataan ja katsotaan onko kohtuun jäänyt jotakin istukan palasia tms jotka vuotavat. (enpä uskaltanut kysyä että jos on jäänyt niin mitä sitten...gulp)

Itse vuodin 5vkoa jälkivuotoa jonka jälkeen pari vkoa ns. jälkivuodonjälkivuotoa. vaikka kohtuni supistui nopeasti synnytyksen jälkeen. ja kuukautiset tuli ajallaan vajaa kk jälkeen.

Yhteistyössä