Jaksatko juosta 10 km?

Ja kauanko menee aikaa?

Itse juoksin 10 km ensimmäistä kertaa elämässäni ja aikaa kului 1h 10 min, mikä ei tokikaan ole erityinen kehuilemisen aihe, mutta kyseessä oli aikamoinen henkilökohtainen saavutus.

En ole urheillut moniin vuosiin ja olen kokenut aina olevani heikko juoksija. Tänä keväänä olen aloittanut kuntoilun (painonpudotus alkoi jo viime syksynä 174/80 kg) ja lenkeille on tullut pikku hiljaa pituutta. Nyt mulla on kiloja 67,5 ja niin vain juoksin kympin matkan, enkä edes ollut kuoleman partaalla tuon jälkeen.

Nyt täytyy vaan pysyä lenkkipolulla ja parantaa omaa ennätystä. Pitänee yrittää myös Cooperia!

Olisiko vihjeitä 10 km ajan parantamiseen?
 
Viimeksi muokattu:
Vauhtia myöhemmin
Minä keskittyisin vielä peruskunnon nostamiseen. Pienellä vaivalla sulla alkaa kulkemaan kevyesti myös pidemmät lenkit (yli 20 km). Kun kunto on nostettu sitten hyvälle tasolle, voi alkaa kehittämään vauhtia, jos kokee siihen tarvetta. Paino sulla on ok, mutta mitä kevyempi olet, sitä nopeammin kulkee.
 
[QUOTE="vieras";26388985]En ole ikinä juossut kymmentä kilometriä. Mutta jos ottaisin siitä haasteen itselleni, niin kuinka kauas minun pitäisi asettaa tavoite?[/QUOTE]

Mä en yhtään tiedä sun taustoistasi, mutta mä itse lähdin liikenteeseen monen vuoden liikumattomuuden jälkeen. Pohjakunnosta en osaa sen kummennin edes sanoa mitään. Kuvittelin kyllä olevani rapakunnossa, mutta en mä enää oikein osaa kommentoida asiaa.

Joka tapauksessa tärkeintä on se, että vauhti on kohdallaan. Ei saa yrittääkään juosta liian kovaa.

Mä itse ihan yllätyin siitä, kuinka hurjaa kehitys voikaan olla. En mä kovin montaa lenkkiä tuohon 10 km matkaan tarvinnut. Juoksujen (tai no hölkkien) ohessa käyn myös jumpissa. Mutta kaiken kaikkiaan taisin ekan lenkin vetästä tuossa huhtikuussa lumien sulaessa ja tässä sitä vaan ollaan. Aika mieletöntä!
 
meak
En tiedä... Vajaan vuoden oon juossu lenkkejä, ja toistaiseksi pisin minkä oon uskaltanu kokeilla on ollu 6,5km. Pitäis varmaan kokeilla meniskö toi kymppi.

Mun juoksemat matkat mittaa gps, eli sports tracker -sovellus puhelimessa.
 
Ne, kenellä on älypuhelin, ladatkaa luuriinne joku sovellus, joka mittaa matkaa ja aikaa. Sellaista mä käytän, saa tällainen tilastofriikki tarkat lukemat! Mä käytän ilmaissovellusta nimeltä RunKeeper, mutta on niitä muitakin.

Ja en, en todellakaan pysty juoksemaan 10 km.
 
"Jenis"
Jaksan, mutta mulla onkin ollut kuopuksen jälkeen semmoinen kuntoprojekti käynnissä. Aika äkkiä se juoksukunto kasvaa, ja monesti tosiaan jaksaa enemmän/pidemmälle kun ois luullutkaan :)
 
  • Tykkää
Reactions: karma
Ne, kenellä on älypuhelin, ladatkaa luuriinne joku sovellus, joka mittaa matkaa ja aikaa. Sellaista mä käytän, saa tällainen tilastofriikki tarkat lukemat! Mä käytän ilmaissovellusta nimeltä RunKeeper, mutta on niitä muitakin.

Ja en, en todellakaan pysty juoksemaan 10 km.
Huisin näppärää

Pakko huomenna skippaa sali ja löhteä hölkyn kölkyn :D
 
Aino*
Jaksan, menee vajaa tunti :D pitemmästikin varmaan menis jos vihtis, mutta aina tulee tuo sama lenkki juostua kun siellä on niin hyvä maasto, enkä oo siihen vieläkään kyllästyny =)
 
Hienoa, että olet saanut painoa alas ja kunnon nousemaan. 10km on hieno saavutus. Ainakin mun mielestä. Mä en todellakaan jaksais itse juosta edes kilometriä. Kunto päässyt rapistumaan ja raskaana ollessa selkä vaivasi, että hyvä kun välillä pääsi kauppaan. Kai se taas alkaa pikkuhiljaa tässä parantumaan. Pitäis vaan saada motivaatiota, että sais painoa alas ja kunnon taas nousemaan. Luulisi, että neljän lapsen kanssa ei pääse rapistumaan, mutta ei sitä paljon puiston laidalla seistessä tule tosiaankaan itse paljoa liikuttua.

Nyt siis itse motivaation etsintään. Tsemppiä sulle myös jatkoon!
 
"vieras"
En ole nyt kokeilllut kolmeen vuoteen. Ennen lapsia jaksoin, mutta nyt en ole päässyt treenaamaan, haaveena päästä juoksemaan viimeistään ensi keväänä. Äkkiä sitä pääsee kuntoon kun vähän harjoittelee, ja se olo sen lenkin jälkeen on aivan mahtava!
 
,,..,,..,,..,,
Reilu 20 v. on edellisestä pidemmästä juoksulenkistä eli nyt ei kyllä ihan heti irtoa mitään lenkkiä... Aikoinaan juoksin ja juoksin ja juoksin... Se oli intohimoni. Miten voi ollakkaan, että se sitten jäi seurustelun, tupakan, alkon, elämän ja muun sellaisen takia pois - nyt homman voisi elvyttää uudelleen.

Kiva, kun laitoit viestiä. Hieno saavutus itseltäsi!

Hyvää kesää!!
 

Yhteistyössä