Jaksaako kaikki muut sairaan puolison rinnalla?

• Viestiketjun aloittaja "Väsynyt"
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
En ole sentään hoitaja, koska hänen sairautensa on sellainen, ettei se vaadi hoitoa - vaikka elämään rajoittaakin. Olen vertaistukea miettinyt, mutta ainoat mitä olen löytänyt ovat olleet sellaisia pariskunnille tarkoitettuja, ja puolisoni ei halua lähteä sellaiseen.

Jos hän ei olisi sairas, olisi niin helppo erota. Tuntuu että olen kauhean paha ihminen kun haluaisin aloittaa uuden elämän ja jättäisin hänet yksin - tilanteeseen, jossa hänellä ei sairautensa aiheuttamien rajoitteiden vuoksi ole samanlaista mahdollisuutta uuteen elämään. Hän ei myöskään pysty enää käymään töissä. eli hän olisi sitten täysin Kelan ja sosiaalitoimiston varassa.
Jos teillä on lapsia, niin älä vaan jätä lapsen äitiä/isää tuossa tilanteessa. Olisit aika tyly roolimalli lapselle. Siis jos puoliso ei ole väkivaltainen tms.

Sairaan puoliso myös
Myös lapset väsyvät, kun toisen vanhemman sairaus syövyttää koko perheen ilmapiirin ja imee voimat ”terveemmältä” osapuolelta. Ei ole mikään pakko jaksaa. Ja myös sinä saat nauttia elämästä. Emme ole täällä toistemme viihdyttäjinä pakonomaisesti. Rakkautta ja välittämistä on monenlaista, siitä ei tarvitse luopua, jos sairauden vuoksi ero tulee. Se voi, jopa mahdollistaa paremmat ihmissuhteet pitkällä aikavälillä. Voimia sinulle ja perheellesi!

vierailija
vierailija
Myös lapset väsyvät, kun toisen vanhemman sairaus syövyttää koko perheen ilmapiirin ja imee voimat ”terveemmältä” osapuolelta. Ei ole mikään pakko jaksaa. Ja myös sinä saat nauttia elämästä. Emme ole täällä toistemme viihdyttäjinä pakonomaisesti. Rakkautta ja välittämistä on monenlaista, siitä ei tarvitse luopua, jos sairauden vuoksi ero tulee. Se voi, jopa mahdollistaa paremmat ihmissuhteet pitkällä aikavälillä. Voimia sinulle ja perheellesi!
Etkö ymmärrä lasten hätää,jos ero tulee. Lapsille on kauhea taakka pelätä, miten se sairas pärjää yksinään.

vierailija
Hankalaa kirjoittaa aloittavalle, kun ei tiedä, mistä on kyse. Jos on fyysinen sairaus, niin tietty sun on se siedettävä .

Jos on henkinen sairaus, jossa on psykooseja, niin sitten onkin vaikeaa vastata, että pitäisikö jäädä vai ei.

vierailija
Tähän kysymykseen tiedät vastuksen vain sinä itse. Mieti jaksatko hoitaa puolisoasi lasten lisäksi vai väsytkö itsekin totaalisesti. Sinun on ajateltava myös lastesi parasta. Jos hän muuten kohtelee sinua hyvin ja rakastat häntä ja hän sinua, niin tilanne on toinen.

vierailija
Samaa asiaa miettinyt vuosia, vaimoni mielenterveys sairaudet ovat johtaneet siihen että olemme periaatteessa eristetty kotiin ,vaimoni lapset oireilee.
Minun terveys myös alkaa huonontua , kodin talous on ollut jo pitkään melkolailla minun vastuulla . Parisuhde hiipuu eikä hyviä päiviä montaa kuukauteen mahdu, elämä on sinnittelyä ja tukemista. Vaimoni puhuu ikävästi ja syyttää jatkuvasti minua huonosta kodin hoidosta. Vaimoni lapselle hommasin auton jotta pääsee kulkemaan , maksan toisen harrastuksen ja kyyditsen mutta kiitosta ei tule. Rakastan puolisonani mutta omat voimat lopussa. Olenko enemmän talouden hoitaja...?

Yhteistyössä